Så här går kollektivtrafiken 2024-2025
HRT:s trafikplan för 2024-2025 har nu publicerats. I planen berättar vi om förändringar i kollektivtrafiken mellan 2024 och sommaren 2025.
Största förändringar
Bättre service
Tätare tåg-, buss- och spårvagnstrafik.
Nya spår
Vi förbereder oss för att den nya spårvagnen 13 börjar trafikera sträckan mellan Böle och Fiskehamnen hösten 2024.
Ersättningstrafik
Tillfälliga förändringar för metron, tåg och spårvagnar sommaren 2024.
Metron
Vi planerar inte några ändringar i den ordinarie metrotrafiken, men arbeten kommer att påverka metron under sommaren 2024. Vi kommer att ordna ersättningstrafik för att kunna ersätta metron under arbeten.
Arbeten som gäller brandsäkerheten på Järnvägstorgets station kommer att orsaka ett avbrott i metrotrafiken på Järnvägstorget 3.6-1.9.2024. Metron kör mellan Helsingfors universitet och Östra Helsingfors samt mellan Kampen och Stensvik.
Spårvangslinje 9B kör mellan Busholmen och Första linjen via Järnvägsstationen och ersätter metron, som kör inte mellan Helsingfors universitet och Kampen.
Grundrenoveringen av metrobron i Mellungsbacka och av Gårdsbacka metrostation samt andra broarbeten kommer att påverka metrotrafiken mellan Östra centrum och Mellungsbacka. Mellungsbacka metrostation är stängd under hela sommaren. Under en viss period kommer metron inte att köra mellan Östra centrum och Mellungsbacka. I de andra skeden är ändhållstationen antingen Kvarnbäcken eller Gårdsbacka. Vi ordnar ersättande busstrafik med linje 99M samt extra trafik med linjerna 92, 94 och 95.
Metrostationerna är stängda enligt följande:
- Järnvägstorget 3.6–1.9
- Mellungsbacka 3.6–8.9
- Gårdsbacka 24.6–4.8
- Kvarnbäcken 8.7–4.8
Metron kör i sommar enligt följande:
3–23.6: Mellungsbacka och Järnvägstorgets metrostationer stängda
- Helsingfors universitet – Gårdsbacka (turtäthet 10 min), Helsingfors universitet – Nordsjö (turtäthet på 10 min), på sträckan Helsingfors universitet – Östra centrum turtäthet 5 min.
- Kampen–Stensvik (turtäthet 6 min, utanför rusningstid 7,5 min)
24.6–7.7: Mellungsbacka, Gårdsbacka och Järnvägstorgets metrostationer stängda
- Helsingfors universitet – Kvarnbäcken (turtäthet 10 min), Helsingfors universitet – Nordsjö (turtäthet på 10 min), på sträckan Helsingfors universitet – Östra centrum turtäthet 5 min.
- Kampen–Stensvik (turtäthet 6 min, utanför rusningstid 7,5 min)
8.7–4.8: Mellungsbacka, Gårdsbacka, Kvarnbäckens och Järnvägstorgets metrostationer stängda
- Helsingfors universitet – Östra centrum (turtäthet 10 min), Helsingfors universitet – Nordsjö (turtäthet på 10 min), på sträckan Helsingfors universitet – Östra centrum turtäthet 5 min.
- Kampen–Stensvik (turtäthet 6 min, utanför rusningstid 7,5 min)
5.8–1.9: Mellungsbacka och Järnvägstorgets metrostationer stängda
- Helsingfors universitet – Gårdsbacka (turtäthet 10 min), Helsingfors universitet – Nordsjö (turtäthet på 10 min), på sträckan Helsingfors universitet – Östra centrum turtäthet 5 min.
- Kampen–Stensvik (turtäthet 6 min, utanför rusningstid 7,5 min)
2–8.9: Mellungsbacka metrostation stängd
- Gårdsbacka-Hagalund (normal tidtabell)
- Nordsjö-Stensvik (normal tidtabell)
Tåg
Flera tåglinjer får tätare trafik under 2024. Olika arbeten påverkar dock tågtrafiken sommaren 2024.
Från början av april 2024 kör A-tåg med 10 minuters mellanrum från måndag till fredag även kl. 9-15. Turtätheten blir 20 minuter från måndag till fredag kl. 18-21.30 samt lördagar och söndagar kl. 10-21.30. Trafikeringstiden blir längre: på lördagar startar trafiken ca kl. 7.30 och på söndagar ca kl. 8.30, och tågen kör fram till ca kl. 23 varje kväll. Samtidigt blir vissa L-tåg U-tåg.
Från början av april 2024 kör L-tåget ca fram till kl. 00.30 från måndag till torsdag och på söndagar. Natten efter fredag och lördag blir turtätheten 30 minuter ca fram till kl. 4. På lördagar och söndagar körs med 30 minuters mellanrum ca från kl. 5. Enstaka L-tåg blir U-tåg när A-tåg får längre trafikeringstid.
Från början av april 2024 förlängs E-tågets trafikeringstid med en timme varje dag. På söndagar startar trafiken 30 minuter tidigare än nu. Den gemensamma turtätheten på E- och U-tågen mellan Helsingfors och Köklax är 15 minuter varje dag fram till ca kl. 22.30 och på söndagar från kl. 10.
Från början av april 2024 blir tågtrafiken till Sjundeå och Kyrkslätt snabbare när X-tågen blir Y-tågen. Tågen stannar inte längre vid stationerna mellan Alberga och Esbo samt mellan Masaby och Kyrkslätt. Dessa förbindelser ersätts med E- och U-tågen som kör med 15 minuters mellanrum.
Från oktober 2024, när banarbeten vid Dickursby blir klara, blir turtätheten på ringbanan 10 minuter från måndag till lördag kl. 19-21.30 samt på söndagar kl. 10.30-20.30. Tågen får också några nya turer som kör på morgonen och kvällen så att turtätheten blir 15 minuter.
Från oktober 2024, när banarbeten vid Dickursby blir klara, får K-tågen en turtäthet på 10 minuter från måndag till lördag kl. 19-21.30 samt på söndagar kl. 10.30-20.30. Tågen får också några nya turer som kör på morgonen och kvällen så att turtätheten blir 15 minuter.
Tågen kör inte alls mellan Alberga, Kyrkslätt och Sjundeå 24.6-28.7.2024. All tågtrafik ersätts med bussar. Också i augusti-september är det motsvarande avbrott i tågtrafiken på lördagar och söndagar under fem veckoslut.
Följande ändringar gäller 2.4-26.10.2024: turtätheten för I-, P- och K-tågen blir glesare, dvs. 20 minuter. Vartannat P-tåg vänder om på flygplatsen och blir I-tåg på sträckan Helsingfors-Myrbacka-Flygplatsen från måndag till fredag kl. 5-22, lördagar kl. 9-22 och söndagar kl. 10-19. Under dessa tider är turtätheten på sträckan Helsingfors-Myrbacka-Flygplatsen 10 minuter.
Det är stopp i tågtrafiken under vissa nätter mellan Dickursby och Kervo 29.8-25.10.2024. Då körs ersättningsbussar.
Snabbspårvagn
Turtätheten på linje 15 utökas skedvis under 2024, först till 8 minuter. Syftet är att den slutgiltiga turtätheten, sex minuter, tas i bruk hösten 2024.
Spårvagnar
Vi förbereder oss för att den nya linjen 13 startar mellan Knekten, Fiskehamnen och Böle hösten 2024. Också arbeten på Mannerheimvägen och vid Operan kommer att påverka spårvagnstrafiken.
Den nuvarande avvikande rutten som går via Kampens metrostation blir permanent. Linje 2 kör även i framtiden via Järnvägsstationen och Kampens metrostation mellan Alexandersgatan och Hanken.
I och med den nya spårvagnslinjen (Knekten-Fiskehamnen-Böle) utvidgas spårvägsnätet till Fiskehamnen. Spårvagn 13 förenar metron (Fiskehamnen) och Böle station och erbjuder också nya bytesförbindelser. Från måndag till lördag är linjens turtäthet 10 minuter och på söndagar 12 minuter. Om trafikeringstiderna berättas mer under våren 2024. Vi förbereder oss för att trafiken startar hösten 2024. När linje 13 startar, får busslinje 59 ny rutt som går i Hertonäs.
Linjerna 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 och 10 har tätare trafik på lördagar kl. 12–18. Då går spårvagnarna med tio minuters mellanrum i stället för den nuvarande turtätheten på 12 minuter. Turtätheten är då den samma som den var före koronapandemin.
Det första skedet av totalrenoveringen startade våren 2023 och den fortsätter fram till hösten 2024.
Spårvagnarna kör inte längre via korsningen vid Operan sommaren 2024. Vi förbereder oss för att linjerna 2, 4 och 10 kör då via gården i Tölö hall och Rosavillagatan. Linje 1 kör via Hagnäs och Berghäll. Linje 9B kör från Busholmen till Första linjen via Västra länken och Järnvägsstationen och ersätter metron, som kör inte mellan Helsingfors universitet och Kampen. Ersättningsbuss 8X kör samma rutt som spårvagn 8. Hur arbeten kommer att påverka spårvagnstrafiken kan preciseras senare.
Under hösten 2024 förändras trafikarrangemangen. Vi har planerat att linje 4 skulle köra då via Alphyddan mellan Operan och Tölö tull, och linje 2 skulle köra via Helsingegatan och Aleksis Kivis gata. Linje 10 skulle köra endast mellan Kirurgen och Tölö hall. Rutten för linje 3 skulle förlängas från Granvägen i Mejlans till Lillhoplax och ersätter linje 10 mellan Tölö tull och Lillhoplax. Hur arbeten kommer att påverka spårvagnstrafiken kan preciseras senare.
Vi förbereder oss för att spårvagnarna inte kan köra på Broholmsgatan i Hagnäs våren 2025. Arbeten är en del av byggandet av Kronbroarna. Hur detta påverkar spårvagnstrafiken preciseras senare.
Bussar
Många busslinjer får tätare trafik. Det sker också andra ändringar i trafiken.
Turtätheten på söndagar ökar från 15 minuter till 10 minuter mellan klockan 10 och 19 från och med 12.8.2024.
Under sommaren kör båda linjer med 30 minuters mellanrum hela dagen. Turtätheten mellan Drumsö metrostation och Enåsen är 15 minuter. Under sommaren körs inte tätare trafik i rusningstid eftersom det görs färre resor till och från arbetet och inte alls till skolor.
Rutten ändras så att bussen kör direkt längs Naboängsvägen och inte längre rutten Gårdsskogsvägen-Flarnvägen-Kådvägen-Barrvägen eftersom de nuvarande ruttgatorna är trånga och Helsingfors stad har föreslagit att freda området från busstrafiken. Den exakta tidpunkten för ändringen är ännu inte känd.
På sommaren är turtätheten 15 minuter på lördagar.
Hösten 2024 flyttas linjens ändhållplats från Sumparn till Hertonäs, när spårvagnslinje 13 startar trafiken. Den exakta tidpunkten är ännu inte känd.
Rutten ändras så att bussen kör direkt längs Naboängsvägen och inte längre rutten Gårdsskogsvägen-Flarnvägen-Kådvägen-Barrvägen eftersom de nuvarande ruttgatorna är trånga och Helsingfors stad har föreslagit att freda området från busstrafiken. Den exakta tidpunkten för ändringen är ännu inte känd.
Från och med 12.8.2024 är turtätheten 10 minuter i stället för 12-15 minuter från måndag till fredag. Turtätheten i dagtid på lördagar ökar från 15 minuter till 12 minuter. Vi överväger att införa en turtäthet på 8 minuter i rusningstid på vardagar under de två sista veckorna av sommarsäsongen i början av augusti för att säkerställa kapaciteten i rusningstid.
Ändhållplatsen flyttas till nytt läge vid rondellen av Samhällsvägen och Gamla Tusbyvägen dit Helsingfors stad bygger en ny hållplats. Den exakta tidpunkten är ännu inte känd. Förändringen förbättrar bytesförbindelser till bussar på Tusbyleden samt till stombuss 560.
Vi förbereder oss för att linjens passagerarantal ökar genom att lägga till en ny buss i rusningstrafik. Detta beror på hur byggandet vid den förra flygplatsen i Malm framskrider. Den exakta tidpunkten är ännu inte känd.
Vi förbereder oss för att flytta linjernas ändhållplatser till nytt läge ca en kilometer norr om den nuvarande ändhållplatsen Malm station. Ändhållplatserna kan flyttas t.ex. till området Beckfabrikskvarteren. Förändringen sker tidigast 12.8.2024.
Vi förbereder oss för att linjens passagerarantal ökar genom att lägga till en buss i rusningstrafik. Turtätheten på söndagar ökar från 30 minuter till 20 minuter. Detta beror på hur byggandet vid den förra flygplatsen i Malm framskrider. Den exakta tidpunkten är ännu inte känd.
Linjernas turtäthet ökar från 12 minuter till 10 minuter. Förändringen sker 12.8.2024.
Linjerna kör under sommaren från måndag till söndag med 15 minuters mellanrum.
Linjerna förenas till linje 163, och linjens rutt fortsätter till Köklax. Linjen kör genom Esboviken och skapar en förbindelse från Kurängsvägen till Köklax station. I Esboviken kör linjen längs Esboviksgatan. Linjen trafikerar inte längre Skeppargatan. Linjens rutt går via Kungsgårdsskolan. Förändringen sker 12.8.2024.
Linje 147 läggs ner, linje 158 får ny rutt som går via Stensvik metrostation och Larsvik till Esbovikens metrostation. I fortsättningen kan man byta till metron i Stensvik och Esboviken. Den nya rutten ger snabbare bytesförbindelsen från Tillisbacken till Stensvik station. Linje 147 ersätts mellan Sökö och Esboviken av linje 542 som får tätare trafik.
Turtätheten på linje 158 är från måndag till lördag 15 minuter och på söndagar 30 minuter.
Förändringarna sker 12.8.2024.
Vi överväger att linjerna får tätare trafik under veckosluten från och med 12.8.2024. Turtätheten skulle vara 12 minuter i stället för 15 minuter på lördagar och 15 minuter i stället för 20 minuter på söndagar. På den gemensamma sträckan Hertonäs-Munksnäs skulle turtätheten vara ca 6 minuter på lördagar och ca 7-8 minuter på söndagar.
Under sommarperioden går linje 522 med 30 minuters mellanrum från måndag till söndag och linje 522B med 30 minuters mellanrum från måndag till fredag.
Linjen kör under sommaren från måndag till söndag med 20 minuters mellanrum.
Vi förbereder oss för att lägga till en buss i rusningstrafik för att förbättra punktligheten och servicen i Notudden. Förändringen sker 12.8.2024.
Linjen ska gå med 10 minuters mellanrum i stället för 15 minuter på vardagar dagtid och på lördagar. Turtätheten på söndagar blir 15 minuter i stället för 30 minuter. Förändringen förstärker förbindelser mellan Esbo regionala center och gör det lättare att göra fritidsresor. Förändringen sker 12.8.2024.
Från och med 12.8.2024 börjar linjen köra också på söndagar. Turtätheten är densamma på söndagar som på lördagar: tidigt på morgonen 30 minuter och i dagtid 20 minuter. Linje 611B (Järnvägstorget-Skomakarböle) läggs ner och alla turer körs som linje 611.
Från början av april 2024 börjar linje 643K köra också under veckosluten. Turtätheten är 60 minuter.
Vi förbereder oss för utökad trafik på linje 643 i rusningstid så att turtätheten blir 20 eller 25 minuter i stället för 30 minuter.
Från början av april 2024 börjar linje 711 köra under veckosluten som linje 711K som betjänar Jakobacka och Henriksdal. Förbindelserna till Helsinki Outlet blir också bättre
Linjen kör mellan Dickursby och Hanaböle träsk på lördagar och söndagar från början av maj till slutet av oktober. Linjen får en ny ändhållplats på parkeringen i Hanaböle träsk. Sträckan mellan Larsvägen och Gamla Borgåvägen läggs ner.
Från och med 12.8.2024 blir turtätheten på lördagar och söndagar 20 minuter i stället för 30 minuter.
Ny busslinje 962 (Kervo-Regementsporten-Hyrylä) startar på hösten 2024. Linjen kommer att köra ca fyra gånger i varje riktning enligt arbetstider.
Linje 963 får en ny ruttversion 963B som kör på vardagar i morgon- och kvällsrusning mellan Kervo station och Hyrylä.
Vi förbereder oss för att starta veckoslutstrafik på linjerna med 60 minuters mellanrum från och med 12.8.2024. Behov för nya turer preciseras i och med byggandet av Kytömaa framskrider.
Linjens ändhållplats flyttas 12.8.2024 till Miilis terminal i Söderkulla. Detta på grund av att skolverksamheten på Lärdomsvägen har upphört.
Enligt uppskattningar blir den nya busstationen klar i augusti 2024, ca 200 meter från det nuvarande läget. Alla busslinjer i Hyrylä börjar köra via den nya busstationen när den blivit klar.
Från början av sommartrafiken 17.6.2024 kör bussarna i Kyrkslätt lika ofta på söndagar som på lördagar. Linje 173Z som erbjuder snabbare förbindelser till metron börjar köra också på söndagar.
Vi förbereder oss för att utveckla den tvärgående trafiken på Ring I tidigast 12.8.2024. Vi planerar närmare de eventuella förbättringarna i början av 2024.
Det kan förekomma förseningar och tillfälligt ändrade rutter på Degerö på Hundholmsvägen och Degerövägen.
Det kan ockå förekomma tillfälligt ändrade körvägar och förseningar i busstrafiken i Hagnäs. Fram till våren 2025 kör via John Stenbergs strand fram till våren 2025. Det kommer att vara avbrott i spårvagnstrafiken våren 2025 och vi planerar den ersättande busstrafiken under 2024.
Det görs gatuarbeten på Borgbyggarvägen hösten 2024 och de kan orsaka förseningar och tillfälliga ändringar i trafiken.
Förseningar som orsakas av renovering av Mannerheimvägen fortsätter. Under arbeten finns det endast en körfil i båda riktningar som är i bruk. Också hållplatserna får nya lägen under arbeten. Linjerna 63, 212, 213 och 213N fortsätter att köra via Runebergsgatan och Topeliusgatan. Stombuss 400 använder fortfarande Kampens terminal som ändhållplats. Arbetena på Mannerheimvägen kan också påverka U-busslinjer som kör från Kampen.
Vi förbereder oss för utvidgandet av Alberga terminal och köpcentret Sello samt byggandet av ett nytt parkeringshus. Alberga bussterminal flyttas till nytt läge när byggarbeten startar. Den exakta tidpunkten för arbetena är ännu inte känd.
Det kan förekomma förseningar samt tillfälliga ändringar i busstrafiken från och med våren 2024.
Färjor
Det planeras inga ändringar i färjetrafiken.
Helger och avvikande tidtabeller
Så här går kollektivtrafiken vid helgdagar och vid andra ändringar (gäller fram till juni 2025)