Näin joukkoliikenne kulkee 2024-2025
HSL:n liikennöintisuunnitelma vuosille 2024–2025 on nyt julkaistu. Suunnitelmassa kerrotaan joukkoliikenteen muutoksista vuodesta 2024 vuoden 2025 kesäkuuhun.
Suurimmat muutokset
Parempaa palvelua
Juna-, bussi- ja raitiovaunuliikenne tihenee
Uutta raitiotietä
Varaudumme siihen, että uusi raitiolinja 13 aloittaa liikenteessä Pasilan ja Kalasataman välillä syksyllä 2024
Korvaavaa liikennettä
Metrolla, junilla ja raitiovaunuilla on poikkeusjärjestelyjä kesällä 2024
Metro
Metron säännölliseen liikenteeseen ei ole suunnitteilla muutoksia. Työmaat kuitenkin aiheuttavat poikkeuksia liikenteeseen kesän 2024 aikana. Järjestämme työmaiden ajaksi kattavat korvaavan liikenteen palvelut.
Rautatientorin aseman paloturvallisuuteen liittyvät korjaustyöt aiheuttavat katkon liikenteeseen Rautatientorin aseman kautta 3.6.-1.9.2024. Metro liikennöi Helsingin yliopiston ja Itä-Helsingin sekä Kampin ja Kivenlahden välillä.
Linja 9B kulkee Jätkäsaaren ja Ensi linjan välillä Rautatieaseman kautta ja tarjoaa metroa korvaavia yhteyksiä.
Mellunmäen metrosillan ja Kontulan metroaseman peruskorjaukset sekä muut siltatyöt aiheuttavat poikkeuksia liikenteeseen Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä. Mellunmäen metroasema on suljettu koko kesän ajan. Merkittävimmässä työvaiheessa metro ei liikennöi lainkaan Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä. Muissa vaiheissa pääteasema on joko Myllypuro tai Kontula. Järjestämme korvaavaa bussiliikennettä linjalla 99M ja lisäliikennettä linjoilla 92, 94 ja 95.
Metroasemat ovat poissa käytöstä seuraavina ajankohtina:
- Rautatientori 3.6.–1.9.
- Mellunmäki 3.6.–8.9.
- Kontula 24.6.–4.8.
- Myllypuro 8.7.–4.8.
Metro kulkee kesäkaudella seuraavasti:
3.6.–23.6.: Rautatientorin ja Mellunmäen asemat suljettu
- Helsingin yliopisto – Kontula (10 min vuoroväli), Helsingin yliopisto – Vuosaari (10 min vuoroväli), osuudella Helsingin yliopisto – Itäkeskus 5 min vuoroväli.
- Kamppi–Kivenlahti (6 min vuoroväli, ruuhkan ulkopuolella 7,5 min)
24.6.–7.7.: Rautatientorin, Mellunmäen ja Kontulan asemat suljettu
- Helsingin yliopisto – Myllypuro (10 min vuoroväli), Helsingin yliopisto – Vuosaari (10 min vuoroväli), osuudella Helsingin yliopisto – Itäkeskus 5 min vuoroväli.
- Kamppi–Kivenlahti (6 min vuoroväli, ruuhkan ulkopuolella 7,5 min)
8.7.–4.8.: Rautatientorin, Mellunmäen, Kontulan ja Myllypuron asemat suljettu
- Helsingin yliopisto – Itäkeskus (10 min vuoroväli), Helsingin yliopisto – Vuosaari (10 min vuoroväli), osuudella Helsingin yliopisto – Itäkeskus 5 min vuoroväli.
- Kamppi–Kivenlahti (6 min vuoroväli, ruuhkan ulkopuolella 7,5 min)
5.8.–1.9.: Rautatientorin ja Mellunmäen asemat suljettu
- Helsingin yliopisto – Kontula (10 min vuoroväli), Helsingin yliopisto – Vuosaari (10 min vuoroväli), osuudella Helsingin yliopisto – Itäkeskus 5 min vuoroväli.
- Kamppi–Kivenlahti (6 min vuoroväli, ruuhkan ulkopuolella 7,5 min)
2.9.–8.9.: Mellunmäen asema suljettu
- Kontula–Tapiola (normaali aikataulu)
- Vuosaari–Kivenlahti (normaali aikataulu)
Junat
Junaliikenne paranee useilla linjoilla vuoden 2024 aikana. Kesällä 2024 liikenteessä on kuitenkin myös poikkeusjärjestelyjä Espoon kaupunkiradan rakentamisen ja Tikkurilan ratapihan töiden takia.
Huhtikuun 2024 alusta alkaen A-juna kulkee 10 minuutin välein maanantaista perjantaihin myös kello 9–15. Lisäksi maanantaista perjantaihin kello 18–21.30 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin kello 10–21.30 vuoroväli tihenee 20 minuuttiin. Liikennöintiaika pitenee: lauantaisin liikenne käynnistyy noin kello 7.30 ja sunnuntaisin noin kello 8.30, ja iltaisin liikenne kulkee joka päivä noin kello 23:een asti. Samalla L-junia muutetaan U-juniksi.
Huhtikuun 2024 alusta alkaen L-juna kulkee puoli tuntia myöhempään noin kello 0.30 asti maanantaista torstaihin ja sunnuntaisin. Perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä L-junan vuoroväli Helsingin suunnasta tihenee 30 minuuttiin noin kello 4:ään asti. Lauantaisin ja sunnuntaisin ajetaan 30 minuutin vuorovälein noin kello 5:stä alkaen. Yksittäisiä L-junia muutetaan U-juniksi, kun A-junien liikennöintiaika pitenee.
Huhtikuun 2024 alusta alkaen E-juna kulkee joka päivä tunnin myöhempään. Sunnuntaisin liikenne käynnistyy puoli tuntia nykyistä aiemmin. E- ja U-junien yhteinen vuoroväli Helsingin ja Kauklahden välisellä osuudella on 15 minuuttia joka päivä noin kello 22.30:een asti ja sunnuntaisin kello 10 alkaen.
Huhtikuun 2024 alusta alkaen Siuntion ja Kirkkonummen junaliikenne nopeutuu, kun X-junat muutetaan Y-juniksi. Junat eivät enää pysähdy Leppävaaran ja Espoon sekä Masalan ja Kirkkonummen välisillä asemilla. E- ja U-junat tarjoavat korvaavia yhteyksiä yhteisellä 15 minuutin vuorovälillä.
Lokakuusta 2024 alkaen, Tikkurilan ratatöiden valmistuttua, I- ja P-junien vuoroväli kehäradalla tihenee 10 minuuttiin maanantaista lauantaihin kello 19–21.30 ja sunnuntaisin kello 10.30–20.30. Lisäksi aamuun ja iltaan lisätään yksittäisiä vuoroja, jolloin vuoroväli tihenee näinä aikoina 15 minuuttiin.
Lokakuusta 2024 alkaen, Tikkurilan ratatöiden valmistuttua, K-junien vuoroväli tihenee 10 minuuttiin maanantaista lauantaihin kello 19–21.30 ja sunnuntaisin kello 10.30–20.30. Lisäksi aamuun ja iltaan lisätään yksittäisiä vuoroja, jolloin vuoroväli tihenee näinä aikoina 15 minuuttiin.
Junat eivät kulje lainkaan Leppävaaran, Kirkkonummen ja Siuntion välillä 24.6.–28.7.2024. Kaikki junaliikenne korvataan busseilla. Lisäksi elo–syyskuussa on vastaavia junaliikenteen katkoja lauantaisin ja sunnuntaisin viitenä viikonloppuna.
Seuraavat poikkeusjärjestelyt ovat voimassa 2.4.–26.10.2024. I-, P- ja K-junien vuoroväli harvenee 20 minuuttiin. Osuudella Helsinki–Myyrmäki–Lentoasema joka toinen P-juna kääntyy ympäri Lentoasemalla ja vaihtuu I-junaksi maanantaista perjantaihin kello 5–22, lauantaisin kello 9–22 ja sunnuntaisin kello 10–19. Näinä aikoina Helsinki–Myyrmäki–Lentoasema-osuudella on 10 minuutin vuoroväli.
29.8.–25.10.2024 junaliikenne on joinain öinä kokonaan poikki Tikkurilan ja Keravan välillä. Tällöin ajetaan korvaavaa bussiliikennettä.
Pikaratikka
Linjan 15 vuoroväli tihenee vaiheittain vuoden 2024 aikana, ensin kahdeksaan minuuttiin. Lopullinen kuuden minuutin vuoroväli on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2024.
Raitiovaunut
Varaudumme siihen, että uusi linja 13 Nihdin, Kalasataman ja Pasilan välillä aloittaa syksyllä 2024. Myös Mannerheimintien ja Oopperan työmaat vaikuttavat raitioliikenteeseen.
Nykyinen poikkeusreitti Kampin metroaseman kautta jää pysyväksi. Linja 2 kulkee myös tulevaisuudessa Aleksanterinkadun ja Hankenin välisen osuuden Rautatieaseman ja Kampin metroaseman kautta.
Uusi linja (Nihti–Kalasatama–Pasila) laajentaa ratikkaverkon Kalasatamaan. Se yhdistää metron (Kalasatama) ja Pasilan aseman ja tarjoaa myös uusia vaihtoyhteyksiä. Maanantaista lauantaihin linjan vuoroväli on 10 minuuttia ja sunnuntaisin 12 minuuttia. Liikennöintiajat tarkentuvat keväällä 2024. Varaudumme liikenteen käynnistymiseen syksyllä 2024. Kun linja 13 käynnistyy, bussilinjan 59 reitti muuttuu kulkemaan Herttoniemeen.
Linjoilla 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 ja 10 lauantain vuoroväli tihenee kello 12–18 kymmeneen minuuttiin nykyisen 12:n sijaan. Liikennöinnin tiheys on sama kuin ennen koronapandemiaa.
Peruskorjauksen ensimmäinen vaihe alkoi keväällä 2023 ja jatkuu syksyyn 2024 asti.
Kesällä 2024 raitioliikenne poistuu kokonaan Oopperan risteyksestä. Olemme varautuneet, että linjat 2, 4 ja 10 kiertävät silloin Töölön hallin pihan ja Ruusulankadun kautta. Linja 1 kulkee Hakaniemen ja Kallion kautta. Linja 9B kulkee Jätkäsaaresta Ensi linjalle Länsilinkin ja Rautatieaseman kautta ja tarjoaa myös metroa korvaavia yhteyksiä. Korvaava bussi 8X kulkee linjan 8 normaalia reittiä. Työmaan vaikutukset raitioliikenteeseen voivat vielä tarkentua.
Syksyllä 2024 työmaan liikennejärjestelyt muuttuvat. Olemme varautuneet, että linja 4 kulkee Oopperan ja Töölön tullin välin Alppilan kautta. Linja 2 kulkee Pasilan ja Töölön välillä Aleksis Kiven kadun ja Helsinginkadun kautta. Linja 10 kulkee vain välillä Kirurgi - Töölön halli. Linjan 3 reitti pitenee Meilahden Kuusitieltä Pikku Huopalahteen ja korvaa linjalta 10 puuttuvaa palvelua. Työmaan vaikutukset raitioliikenteeseen voivat vielä tarkentua.
Varaudumme siihen, että keväällä 2025 raitiovaunut eivät kulje lainkaan Siltasaarenkadulla Hakaniemessä. Työt liittyvät Kruunusiltojen raitiotien rakentamiseen. Vaikutukset raitioliikenteeseen tarkentuvat vielä.
Bussit
Bussiliikenne tihenee useilla linjoilla. Myös muita muutoksia tapahtuu.
Sunnuntain päiväliikenne kello 10–19 tihenee 15 minuutista 10 minuuttiin 12.8.2024 alkaen.
Kesäaikataulukaudella molemmat linjat kulkevat 30 minuutin välein koko päivän. Lauttasaaren metroaseman ja Katajaharjun välillä on 15 minuutin vuoroväli. Ruuhka-aikojen tiheämpää liikennettä ei ajeta kesäkaudella, sillä työmatkaliikennettä on vähemmän, eikä koulumatkoja tehdä.
Reitti vaihtuu Malminkartanon pohjoisosissa kulkemaan suoraan Naapurinpellontietä eikä enää reittiä Kartanonmetsäntie–Kaarnatie–Pihkatie–Neulastie, sillä nykyiset reittikadut ovat ahtaita ja Helsingin kaupunki on esittänyt alueen rauhoittamista bussiliikenteeltä. Muutoksen tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa.
Kesällä lauantain vuoroväli on 15 minuuttia.
Linjan päätepysäkki siirtyy syksyllä 2024 Sompasaaresta Herttoniemeen, kun raitiolinjan 13 liikenne käynnistyy. Tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa.
Reitti vaihtuu Malminkartanon pohjoisosissa kulkemaan suoraan Naapurinpellontietä eikä enää reittiä Kartanonmetsäntie–Kaarnatie–Pihkatie–Neulastie, sillä nykyiset reittikadut ovat ahtaita ja Helsingin kaupunki on esittänyt alueen rauhoittamista bussiliikenteeltä. Muutoksen tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa.
12.8.2024 alkaen päiväliikenteen vuoroväli maanantaista perjantaihin tihenee 12–15 minuutista 10 minuuttiin. Lauantain päiväliikenne tihenee 15 minuutista 12 minuuttiin. Lisäksi harkitsemme arjen ruuhka-ajan liikenteen tihentämistä 8 minuuttiin kesäliikennekauden kahdeksi viimeiseksi viikoksi elokuun alussa ruuhka-ajan kapasiteetin varmistamiseksi.
Päätepysäkki siirtyy Yhdyskunnantien ja Vanhan Tuusulantien liikenneympyrään, jonne Helsingin kaupunki rakentaa linjalle uuden pysäkin. Tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa. Muutos parantaa vaihtoyhteyksiä Tuusulanväylän busseille ja runkolinjalle 560.
Varaudumme kasvaviin matkustajamääriin tuomalla linjalle yhden auton lisää ruuhka-aikana. Tämä riippuu Malmin entisen lentokentän ympäristön asuinalueiden rakentumisesta. Tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa.
Varaudumme siirtämään linjojen päätepysäkit noin kilometrin verran pohjoiseen nykyiseltä päätepysäkiltä Malmin asemalta. Päätepysäkit pyritään siirtämään esimerkiksi Pikitehtaankortteleiden alueelle. Muutos tapahtuu aikaisintaan 12.8.2024.
Varaudumme kasvaviin matkustajamääriin tuomalla linjalle yhden auton lisää ruuhka-aikana. Lisäksi palautamme sunnuntain vuorovälin 30 minuutista 20 minuuttiin. Tämä riippuu Malmin entisen lentokentän ympäristön asuinalueiden rakentumisesta. Tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa.
Linjojen vuoroväli tihenee ruuhka-aikoina 12 minuutista 10 minuuttiin. Muutos tapahtuu 12.8.2024.
Linjat liikennöivät kesäkaudella maanantaista sunnuntaihin 15 minuutin välein.
Linjat yhdistyvät linjaksi 163, ja linjan reitti jatkuu Kauklahteen. Linja kulkee Espoonlahden läpi ja tuo Kurtinniityntien varrelta yhteyden Kauklahden asemalle. Linja kulkee Espoonlahdessa Espoonlahdenkatua. Palvelu poistuu Kipparinkadulta. Linjan reitti kulkee Kungsgårdsskolanin kautta. Muutos tapahtuu 12.8.2024.
Linja 147 lakkautetaan, linjan 158 reitti muuttuu kulkemaan Kivenlahden metroaseman ja Laurinlahden kautta Espoonlahden metroasemalle. Laurinlahdesta pääsee jatkossa vaihtamaan metroon Kivenlahdessa ja Espoonlahdessa. Reittimuutos tuo myös nopeamman vaihtoyhteyden Tillinmäestä Kivenlahden asemalle. Linjan 147 poistumista Soukan ja Espoonlahden välillä korvaa linja 542, jonka vuoroväli tihenee.
Linjan 158 vuoroväli on maanantaista lauantaihin 15 minuuttia ja sunnuntaisin 30 minuuttia.
Muutokset tapahtuvat 12.8.2024.
Harkitsemme linjojen viikonloppuliikenteen tihentämistä 12.8.2024 alkaen. Lauantaisin vuoroväli tihentyisi 15 minuutista 12 minuuttiin, sunnuntaisin 20 minuutista 15 minuuttiin. Linjojen yhteisellä osuudella Herttoniemi–Munkkiniemi vuorovälit olisivat lauantaisin noin 6 minuuttia, sunnuntaisin noin 7–8 minuuttia.
Kesäkaudella linja 522 kulkee maanantaista sunnuntaihin 30 minuutin välein, ja linja 522B kulkee maanantaista perjantaihin 30 minuutin välein.
Kesäkaudella linja kulkee maanantaista sunnuntaihin 20 minuutin välein.
Varaudumme lisäämään yhden auton lisää ruuhka-aikoihin täsmällisyyden ja Nuottaniemen palvelun parantamiseksi.
Linjan arjen päiväliikenteen ja lauantain vuoroväli tihenee 15 minuutista 10 minuuttiin. Sunnuntain vuoroväli tihenee 30 minuutista 15 minuuttiin. Muutos vahvistaa Espoon aluekeskusten välisiä yhteyksiä ja helpottaa vapaa-ajan matkustamista. Muutos tulee voimaan 12.8.2024.
Linja alkaa kulkea myös sunnuntaisin 12.8.2024 alkaen. Sunnuntain vuoroväli on sama kuin lauantaina: aikaisin aamulla 30 minuuttia, päiväaikaan 20 minuuttia. Ruuhka-aikojen linja 611B (Rautatientori–Suutarila) lakkautetaan ja kaikki lähdöt ajetaan linjalla 611.
Linjalla 643K käynnistyy viikonloppuliikenne huhtikuun 2024 alusta alkaen. Vuoroväli on 60 minuuttia.
Varaudumme tihentämään linjan 643 arjen ruuhka-ajan vuoroväliä 30 minuutista 20 tai 25 minuuttiin.
Linja 711 alkaa huhtikuun 2024 alusta alkaen kulkea viikonloppuisin linjana 711K, joka palvelee Jakomäkeä ja Heikinlaaksoa. Yhteydet paranevat myös Helsinki Outletille.
Linja liikennöi Tikkurilan ja Kuusijärven välillä myös vuonna 2024 toukokuun alusta lokakuun loppuun lauantaisin ja sunnuntaisin. Linjalla otetaan käyttöön uusi päätepysäkki Kuusijärven pysäköintialueella. Laurintien ja Vanhan Porvoontien reittiosuus poistuu käytöstä.
Linjan lauantain ja sunnuntain päiväliikenteen vuoroväli tihenee 12.8.2024 alkaen 30 minuutista 20 minuuttiin.
Uusi linja 962 (Kerava–Rykmentinportti–Hyrylä) aloittaa syksyllä 2024. Linjaa liikennöidään Rykmentinportin työpaikka-alueen työvuorojen mukaisesti noin neljä kertaa suuntaansa.
Perutamme linjalle 963 uuden ruuhkaversion 963B, joka liikennöi arkisin aamu- ja iltapäiväruuhkassa Keravan aseman ja Hyrylän välillä.
Varaudumme käynnistämään linjoilla viikonloppuliikenteen 60 minuutin vuorovälillä 12.8.2024 alkaen Kytömaan kasvavan asuinalueen tarpeita varten. Tarve lisäykselle tarkentuu alueen rakentamisen edetessä.
Linjan päätepysäkki siirtyy 12.8.2024 alkaen Söderkullan Miilin terminaaliin Opintien terminaalin sijaan, sillä Sipoonlahden koulun Optintien yksikön toiminta on päättynyt.
Uusi linja-autoasema valmistuu arvion mukaan elokuussa 2024 Tuusulanväylän itäpuolelle Rykmentin puistotielle, noin 200 metrin päähän nykyisestä sijainnista. Kaikki Hyrylän linjat siirtyvät kulkemaan uuden linja-autoaseman kautta sen valmistuttua.
Kesäliikenteen alkaessa 17.6.2024 sunnuntailiikenne tihenee lauantain liikennettä vastaavaksi. Lisäksi nopeampia yhteyksiä metrolle tarjoava linja 173Z alkaa kulkea myös sunnuntaisin.
Varaudumme kehittämään Kehä I:llä kulkevaa poikittaisliikennettä aikaisintaan 12.8.2024. Suunnittelemme mahdollisia parannuksia tarkemmin alkuvuodesta 2024.
Varaudumme liikenteen hidastumiseen ja poikkeuksiin Laajasalossa Koirasaarentiellä ja Laajasalontiellä.
Varaudumme bussiliikenteen poikkeusreitteihin ja hidastumiseen myös Hakaniemessä. Bussit kulkevat pohjoisen suuntaan John Stenbergin rannan kautta kevääseen 2025 asti. Kevään 2025 raitioliikenteen katkon aikaiset bussiliikenteen järjestelyt suunnitellaan vuoden 2024 aikana.
Varaudumme syksyllä 2024 Linnanrakentajantien katutöiden aiheuttamiin liikenteen hidastumiseen ja poikkeuksiin.
Varaudumme Mannerheimintien peruskorjauksen aiheuttamien viivästysten jatkumiseen. Työmaan aikana kaikelle ajoneuvoliikenteelle on käytössä vain yksi kaista suuntaansa. Myös bussipysäkkien sijainti siirtyy työmaavaiheista riippuen. Linjat 63, 212, 213 ja 213N kulkevat yhä Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta. Runkolinja 400 käyttää edelleen päätepysäkkinään Kampin terminaalia. Mannerheimintien työmaa voi vaikuttaa myös Kampista kulkeviin U-linjoihin.
Varaudumme Leppävaaran terminaalin, kauppakeskus Sellon laajennuksen ja uuden parkkitalon rakentamiseen. Leppävaaran bussiterminaali siirtyy rakennustöiden ajaksi nykyiseltä paikaltaan uuteen sijaintiin, joka tarkentuu. Töiden tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa.
Varaudumme bussiliikenteen poikkeusjärjestelyihin sekä liikenteen hidastumiseen keväästä 2024 alkaen.
Lautat
Lauttaliikenteeseen ei ole suunnitteilla muutoksia.
Juhlapyhät ja poikkeusaikataulut
Suunnitellut juhlapyhien poikkeavat aikataulut vuoden 2025 kesäkuuhun asti löydät täältä.
Liikennöintisuunnitelma kokonaisuudessaan
Voit tutustua liikennöintisuunnitelmaan kokonaisuudessaan täällä (pdf)