Vuotemme 2022

Koronapandemian jälkivaikutukset sekä Ukrainan kriisi kiristivät talouttamme vuonna 2022.

Pandemian vuoksi asetetut rajoitukset poistuivat ja etätyösuositukset päättyivät. Huhtikuussa päättyi myös joukkoliikennevälineiden maskisuositus. Joukkoliikenteen asiakasmäärät eivät kuitenkaan palautuneet saman tien koronaa edeltävälle tasolle, joten lipputulot laahasivat.

Sota Ukrainassa nosti polttoaineiden hintoja, joten liikenteen hoidosta maksamamme korvaukset kohosivat.

Ryhdyimme syksyllä selvittämään yhdessä jäsenkuntien kanssa joukkoliikenteen rahoituksen nykytilaa ja tulevaisuutta. Tavoitteena on löytää rahoitusmalli, jolla pystymme jatkossakin järjestämään Helsingin seudun asukkaille joukkoliikennettä, joka on sekä kustannustehokasta että laadukasta.

Metro jatkui Matinkylästä Kivenlahteen

Metro jatkui Matinkylästä Kivenlahteen varhain lauantaiaamuna 3.12. Liikenne käynnistyi kansanjuhlan tunnelmissa. 

Raitiolinjan 9 reitti jatkui 17.10. Pasilasta Ilmalaan.

Helsingin ja Vantaan välinen bussiliikenne vahvistui 15.8. uusilla runkobussilinjoilla 300, 400 ja 600. Monet Keski- ja Länsi-Vantaan suorat bussilinjat Helsingin keskustaan korvautuivat runkobusseja täydentävillä liityntäyhteyksillä. 

Ryhdyimme valmistautumaan siihen, että Itäkeskuksen ja Keilaniemen välisen pikaraitiotien liikenne käynnistyisi viimeistään vuonna 2024.

HSL:n hallitus päätti helmikuussa 2022 Tapiolan ja Leppävaaran uusista bussilinjoista. Osa reittimuutoksista johtuu pikaraitotien tulosta. 

Sähköbusseja ja ympäristöbonuksia

Jatkoimme työtämme kestävän kaupunkiliikenteen edistämiseksi. Helsingin seudun liikenteeseen tuli 168 uutta sähköbussia.

Kaiken kaikkiaan liikenteessä oli viime vuonna 316 sähköbussia, kun vuonna 2021 niitä kulki 178. Vuoden lopussa noin neljännes Helsingin seudun bussiliikenteestä oli sähköistetty.  

Maksoimme bussiyhtiöille yhteensä 1,4 miljoona euroa ympäristöbonuksia, jotka menivät Helsingin Bussiliikenne Oy:lle ja Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle biodieselin käytöstä. 

 

Vuoden 2022 ympäristöbonusten avulla bussiyhtiöt hankkivat yli kahdeksan  miljoonaa litraa sataprosenttista biopolttoainetta. Tällä biopolttoainemäärällä Helsingin seudun ilmasta väheni laskennallisesti noin 13 500 tonnia hiilidioksidia.

 

 

Asiakastyytyväisyys pysyi korkealla tasolla

Suositteluindeksimme arvo eli NPS-luku nousi vuodesta 2021 ja joukkoliikenne tarjosi matkustajien mielestä rahalle vastinetta.

Joukkoliikenne sai asiakastyytyväisyystutkimuksessamme matkustajilta kiitettävän arvosanan.

Toimintamallimme uudistui

Uudistimme toimintamallimme tavoitteena 2020-luvun haasteita ja tarpeita vastaava palveluorganisaatio. 

 

Toimintaorganisaatio jakaantui 1.4.2022 lähtien kuuteen tulosalueeseen, joita johtavat HSL:n hallituksen nimeämät johtajat. Tulosalueiden alla toimii yksiköitä, joita johtavat toimitusjohtajan nimeämät päälliköt.

Lue lisää HSL:n organisaatiosta

 

 

Henkilöstö: "Onnistumme yhdessä"

HSL:ssä oli vuoden 2022 lopussa 406 työntekijää. Vakituisessa palvelussuhteessa oli 92 prosenttia henkilöstöstä.

Vuoden 2022 aikana kävimme kiinni strategian toteuttamiseen arvopohjaisesti teemalla ”Onnistumme yhdessä”. Sama teema oli keskeinen keväällä toteutetun organisaatiouudistuksen ja uuden toimintamallin
juurruttamisessa. Monipaikkainen työ vakiintui osaksi normaalia työskentelyä.

Henkilöstökyselyssä antoi palautetta 83 prosenttia henkilöstöstä. Merkityksellisimmiksi asioiksi työssä koettiin mielekkäät työtehtävät, oikeudenmukainen palkka ja luontaisedut sekä työn ja vapaa-ajan tasapaino.

Kokonaisarvosanaksi työpaikkatyytyväisyydelle tuli 69, kun vuonna 2021 lukema oli 66.

 

Vuosi 2022 lukuina

Linkin takaa löydät tietoja muun muassa siitä, kuinka paljon tilaamassamme liikenteessä tehtiin matkoja, kuinka luotettavaa liikenne oli ja kuinka paljon kalustoa sen pyörittämiseen tarvittiin.