Vuotemme 2022
Koronapandemian jälkivaikutukset sekä Ukrainan kriisi kiristivät talouttamme vuonna 2022.
Pandemian vuoksi asetetut rajoitukset poistuivat ja etätyösuositukset päättyivät. Huhtikuussa päättyi myös joukkoliikennevälineiden maskisuositus. Joukkoliikenteen asiakasmäärät eivät kuitenkaan palautuneet saman tien koronaa edeltävälle tasolle, joten lipputulot laahasivat.
Sota Ukrainassa nosti polttoaineiden hintoja, joten liikenteen hoidosta maksamamme korvaukset kohosivat.
Ryhdyimme syksyllä selvittämään yhdessä jäsenkuntien kanssa joukkoliikenteen rahoituksen nykytilaa ja tulevaisuutta. Tavoitteena on löytää rahoitusmalli, jolla pystymme jatkossakin järjestämään Helsingin seudun asukkaille joukkoliikennettä, joka on sekä kustannustehokasta että laadukasta.
Sähköbusseja ja ympäristöbonuksia
Jatkoimme työtämme kestävän kaupunkiliikenteen edistämiseksi. Helsingin seudun liikenteeseen tuli 168 uutta sähköbussia.
Kaiken kaikkiaan liikenteessä oli viime vuonna 316 sähköbussia, kun vuonna 2021 niitä kulki 178. Vuoden lopussa noin neljännes Helsingin seudun bussiliikenteestä oli sähköistetty.
Maksoimme bussiyhtiöille yhteensä 1,4 miljoona euroa ympäristöbonuksia, jotka menivät Helsingin Bussiliikenne Oy:lle ja Oy Pohjolan Liikenne Ab:lle biodieselin käytöstä.
Vuoden 2022 ympäristöbonusten avulla bussiyhtiöt hankkivat yli kahdeksan miljoonaa litraa sataprosenttista biopolttoainetta. Tällä biopolttoainemäärällä Helsingin seudun ilmasta väheni laskennallisesti noin 13 500 tonnia hiilidioksidia.
Toimintamallimme uudistui
Uudistimme toimintamallimme tavoitteena 2020-luvun haasteita ja tarpeita vastaava palveluorganisaatio.
Toimintaorganisaatio jakaantui 1.4.2022 lähtien kuuteen tulosalueeseen, joita johtavat HSL:n hallituksen nimeämät johtajat. Tulosalueiden alla toimii yksiköitä, joita johtavat toimitusjohtajan nimeämät päälliköt.
Lue lisää HSL:n organisaatiosta
Vuosi 2022 lukuina
Linkin takaa löydät tietoja muun muassa siitä, kuinka paljon tilaamassamme liikenteessä tehtiin matkoja, kuinka luotettavaa liikenne oli ja kuinka paljon kalustoa sen pyörittämiseen tarvittiin.