Tillgänglighet

Detta utlåtande gäller HRT:s (Helsingforsregionens trafik) digitala tjänster hsl.fi och HSL-app. Detta utlåtande är utformat den 27 oktober 2020 och uppdaterat den 12 november 2024. Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående sakkunnigorganisation.

Tillgänglighetsstatus för webbplatsen

Tjänsten HSL.fi uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Korrigerar av tillgänglighetsbristerna i tjänsten pågår.

Innehållet nedan är inte tillgängligt enligt WCAG-kriterier:

Allmänt innehåll på webbplatsen

  • Videoinnehåll saknar textning och/eller bildtolkning. WCAG 1.2.1, 1.2.2
  • Textmotsvarigheter för visuella element är bristfälliga och dolda för skärmläsaranvändare WCAG 1.1.1.

Tjänster i anknytning till HRT-kortet

Du kan ladda biljetter eller värde på HRT-kortet också vid försäljnings- och serviceställen samt i automaterna. Se var försäljnings- och servicestället samt automaterna ligger.

Tjänsten har brister som försvårar användning med tangentbord:

  • Tangentbordsmarkören är inte alltid synlig: markören går till dolda element (WCAG 2.4.7)
  • Dialogrutan är placerad i början av sidan i läs- och markörordningen, vilket gör den svår att upptäcka med skärmläsare och svår eller omöjlig att nå med tangentbord (WCAG 1.3.2, 2.4.3
  • Det är inte möjligt att lägga till kortet eftersom dialogrutan täcker vyn när tangentbordet används (WCAG 2.1.1, 2.4.3)
  • Efter att ha bytt sida flyttas tangentbordsmarkören oväntat (WCAG 1.3.29)

Tjänsten har brister som försvårar användning med skärmläsare:

  • Det finns brister i namngivningen och rubriksättningen av korten på startsidan (WCAG 1.3.1)
  • Valknappar i registreringsformuläret är inte grupperat (WCAG 1.3.1)
  • Vissa formulärfält saknar namnlapp eller den är inte korrekt kopplad (WCAG 4.1.2)
  • Felmeddelandet är inte markerat så att det kan läsas automatiskt (WCAG 4.1.3)
  • Efter att ha stängt felmeddelandet ändras läspunkten (WCAG 1.3.2)
  • Efter att ha bytt sida flyttas läspunkten oväntat (WCAG 1.3.2)
  • Dialogrutan är placerad i början av sidan i läs- och markörordningen, vilket gör den svår att upptäcka med skärmläsare (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Stegvägens betydelse kan inte härledas från dess struktur eller textinnehåll (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
  • Val av betalningsmetoder: visuellt dolda bankknappar är läsbara med skärmläsare (WCAG 1.3.1)
  • Inaktiverade knappar är inte markerade programmässigt (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Zonkartan saknar beskrivande textmotsvarighet, banklogotyper har duplicerade textmotsvarigheter (WCAG 1.1.1)
  • Flikar är inte korrekt markerade (WCAG 1.3.1)

Tjänsten har allmänna tillgänglighetsbrister:

  • Kontrastbrister: blå länkar på grå bakgrund (WCAG 1.4.3)
  • Blå textlänkar skiljs åt endast med färg, men utseendet ändras inte när markören förs över länken (WCAG 1.4.1)
  • Syftet med formulärfält som samlar in användarens information är inte definierat (WCAG 1.3.5)
  • Det finns brister i kodkvaliteten (WCAG 4.1.1)

Tjänster i anknytning till stadscykeltjänsten

Allmänna observationer

  • Sidornas <title>-rubriksättning är för allmän, vilket gör att sidans innehåll inte alltid kan härledas från rubriken (WCAG 2.4.2)
  • Rullgardinsmenyer fungerar inte perfekt med tangentbordsanvändning eftersom de använder anpassade komponenter (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Tredjeparts feedback-redskap som används på webbplatsen följer inte standarder (WCAG 1.3.1, 1.4.5, 1.4.10, 4.1.2)
  • Vissa inmatningsfält i tjänsten använder lösningar som är problematiska ur tillgänglighetssynpunkt (WCAG 1.3.1)
  • Tjänstens länktexter är inte alltid definierade med nödvändig noggrannhet, vilket gör att det inte alltid går att förstå vart länken leder (WCAG 2.4.4)
  • Det finns brister i skärmläsarens markör och läsordning (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
  • Rubriksättningen på H-nivå på vissa sidor är för komplicerad, vilket orsakar problem för skärmläsaranvändare (WCAG 1.3.1, 2.4.6)
  • Strukturen för resehistoriken kanske inte överförs korrekt till skärmläsaren (WCAG 1.1.1 och 1.3.2)
  • Vissa ID-värden i koden är namngivna i strid med standarden, vilket kan orsaka problem vid användning av hjälpmedel (WCAG 4.1.1)

Köp

  • Tangentbordsanvändning och iOS VoiceOver-skärmläsare fungerar inte alltid logiskt i vissa delar av köpprocessen (WCAG 2.1.1, 2.1.2, 3.2.1)
  • Alla felmeddelanden är inte tillgängliga (WCAG 3.3.1, 3.3.3)
  • Exempelinnehåll i inmatningsfält uppfyller inte kontrastkraven (WCAG 1.4.3, 2.4.7)
  • Stegvägen i köpprocessen fungerar inte ändamålsenligt med alla hjälpmedel (WCAG 1.1.1, 1.3.1)
  • Information om den valda produkten överförs inte ändamålsenligt med alla hjälpmedel (WCAG 1.1.1, 1.3.1)
  • Vissa skärmläsare fungerar ologiskt i vissa innehållsområden i tjänsten (WCAG 1.3.1, 4.1.3)
  • Strukturen för betalelementen orsakar problem för skärmläsaranvändare (WCAG 1.1.1, 1.3.1)
  • Rubriksättningen för radioknappar vid val av antal cyklar fungerar inte med alla skärmläsare (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Det finns små brister i översättningarna av betalelementen (WCAG 3.1.1)
  • Etiketterna för betalelementen i Vanda är inte entydiga (WCAG 3.2.4, 3.3.2)
  • Rubriksättningen i köpprocessen är bristfällig, vilket gör att sidans innehåll inte alltid kan härledas från rubriken (WCAG 1.3.1, 3.2.2)
  • Vissa etiketter i Helsingfors-Esbo-systemet är inte ändamålsenliga (WCAG 2.5.3)
  • Godkännandet av användarvillkoren är inte logiskt genomfört för alla skärmläsare (WCAG 1.3.1, 2.4.6, 4.1.2)
  • Kontroll av kontaktuppgifter saknar programmatisk struktur, vilket gör att skärmläsaren inte skiljer på rubriker och brödtext (WCAG 1.3.1)
  • Textmotsvarigheterna för knapparna är inte alltid logiska (WCAG 4.1.2)

Felmeddelanden

  • Att skicka en felanmälan med enbart tangentbord är svårt på grund av ologiska markeringar (WCAG 2.1.1)
  • Vissa inmatningsfält fungerar inte logiskt i mobilversionen (WCAG 1.4.13, 2.1.2, 2.4.3, 3.2.1, 3.2.2, 4.1.2)
  • Att återgå till tidigare steg i felanmälan är svårbegripligt för alla användargrupper, men särskilt för skärmläsaranvändare (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 4.1.2)
  • Att skicka en felanmälan och göra val är särskilt svårt för skärmläsaranvändare (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 3.2.2, 4.1.1
  • Vissa felmeddelanden är bristfälliga (WCAG 1.4.1, 3.3.1, 3.3.3)
  • Alla visuellt synliga rubriker är inte markerade programmässigt (WCAG 1.3.1)
  • Exempeltexter i inmatningsfält uppfyller inte kontrastkraven (WCAG 1.4.3)