Så här går kollektivtrafiken 2025–2026
HRT:s trafikeringsplan för 2025-2026 har nu publicerats. I planen berättar vi om förändringar i kollektivtrafiken mellan 2025 och juni 2026.
De största förändringarna
Arbeten påverkar
Tillfälliga ändringar i metro-, närtågs- och spårvagnstrafiken 2025
Små förbättringar
Vissa ändringar i tåg- och busstrafiken
Spårvagnar får högre trafik
Efter arbeten får vissa spårvagnslinjer högre turtäthet hösten 2025
Metro
Vi planerar inte några ändringar i den ordinarie metrotrafiken. Arbeten kommer dock att påverka metrotrafiken framförallt mellan Östra centrum och Nordsjö 2025. Under arbeten körs ersättningstrafik.
Nordsjö och Rastböle metrostationer är stängda 5.5-28.9 på grund av totalrenoveringen av Botbyvikens metrobro. Under denna tid går metron endast till Botby gård.
Ersättningsbuss 99V kör rutten Östra centrum (M) - Rastböle (M) - Nordsjö (M). Linje 98 (Östra centrum (M) – Marudd – Rastböle (M)) får tätare trafik på alla dagar dvs. turtätheten ökar från 20 minuter till 10 minuter.
Under våren berättar vi mer om den busstrafik som kommer att ersätta metron.
Tåg
Turtätheten för A-tågen (Helsingfors–Alberga) blir högre dvs. 10 minuter i stället för 20 minuter på lördagar ca kl. 10.30–18.00 och 15 minuter ca kl. 8.30–10.30 från början av hösttrafiken 2025.
Vi lägger till en ny Y-tågtur både från Sjundeå mot Helsingfors och från Helsingfors mot Sjundeå måndag till fredag efter morgontrafiken från och med 11.8.2025. Också de nuvarande tågturer som körs mitt på dagen flyttas till att köra i början av eftermiddagsrusning. I de övriga tiderna finns det en anslutningsbuss som kör mellan Kyrkslätt station och Sjundeå.
Den nya turen avgår från Sjundeå senast ca kl. 10 och från Helsingfors mot Sjundeå senast ca kl. 9. På eftermiddagen avgår Y-tåget från Sjundeå ca efter kl. 15 och från Helsingfors ca efter kl. 14. Övriga avgångstider ändras inte.
Från och med 30.3.2025 kör U-tåg som avgår efter kl. 23 till Kyrkslätt i stället för Sjundeå. Också L-tågturen från Sjundeå till Helsingfors kl. 00.28 flyttas så att den avgår från Kyrkslätt. Orsaken är för litet antal passagerare mellan Kyrkslätt och Sjundeå.
Tågen kör inte alls mellan Alberga, Kyrkslätt och Sjundeå 23.6-27.7.2025. All tågtrafik ersätts med bussar. Det är också avbrott i tågtrafiken under veckosluten i maj 2025 och augusti-september 2025.
Ersättningsbussarna kör från Alberga och Elielplatsen på följande linjer:
- 211E: Alberga–Grankulla–Esbo centrum–Köklax
- 211U: Alberga–Grankulla–Esbo centrum–Kyrkslätt
- 213X: Elielplatsen-Domsby-Esbo centrum
- 249Y: Alberga–Domsby–Esbo centrum–Kyrkslätt
Under avbrott i tågtrafiken på grund av byggandet av Esbo stadsbana kan det förekomma ändringar i busstidtabellerna i Esbo, Kyrkslätt och Sjundeå. I och med dessa kan man anpassa tåg med ersättningstrafiken eller servicen så att den motsvarar efterfrågan i den tillfälliga situationen.
Banarbeten inom projektet Helsingfors-Riihimäki påverkar tidtabellerna för R- och D-tågen under sommaren 2025. Trafiken är glesare mellan Kervo och Jokela under rusningstider 16.6-10.8.2025.
Vi förbereder oss från juni 2025 att det blir tillfälliga ändringar i buss- och tågtrafiken i Vanda när byggandet av spårvägen börjar. På Dickursby station är 1-2 spår stängda för trafik från juni till december på grund av arbeten. I-, P- och K-tågen har glesare turtäthet 23.6.-27.7.2025. I början av 2026 stängs Dickursby bussterminal och den ersätts av två tillfälliga terminaler.
Spårvagnar
Spårvagnslinjerna 4 och 10 får högre turtäthet uppskattningsvis från november 2025 när arbeten på Mannerheimvägen har blivit klara och avbrott i spårvagnstrafiken i Hagnäs slutat. Turtätheten i spårvagnstrafiken blir 7,5 minuter på vardagar ca kl. 7-18.30.
Turtätheten blir 10 minuter i stället för 12 minuter under fyra söndagar före jul ca kl. 12-18.30. Syftet är att göra som före jul 2024 då det finns flera passagerare än vanligt i spårvagnstrafiken.
Det blir avbrott i spårvagnstrafiken på Långa bron vilket innebär att det inte finns spårvagnstrafik mellan Hagnäs och Kajsaniemi samt mellan Hagnäs och Kronohagen från 3.3.2025 till november. Alla spårvagnslinjer som går via Hagnäs får ny rutt. Metron och bussarna kör som vanligt mellan Hagnäs och Helsingfors centrum. Läs mera om ändringarna här.
Totalrenoveringen av Mannerheimvägen fortsätter till slutet av 2025. Under renoveringen trafikerar spårvagnarna inte sträckan mellan Runebergsgatan och Grejusgatan.
Spårvagnslinjerna som kör via Aleksis Kivis gata (under undantag 2 och 9B) börjar köra via Västra Brahegatan och Sturegatan och trafikerar inte Flemingsgatan och Aleksis Kivis gata mellan Flemingsgatan-Sturegatan. Detta beräknas gälla 31.3–2.11.2025.
Snabbspårvagn
Vi förbereder oss för underhållsarbeten vars påverkan blir klar senare.
Bussit
Turtätheten under rusningstid blir 9-10 minuter i stället för 10–11 minuter från 11.8.2025 för att besvara den ökande efterfrågan i Postparken.
Bussarna börjar köra direkt längs Naboängsvägen eftersom den gamla rutten via Gårdsskogsvägen, Flarnvägen, Kådvägen och Barrvägen fredas till bostadsgata.
Turtätheten på linje 554 på lördagar ökar från 20 minuter till 15 minuter. Vi planerar också en motsvarande turtäthet på linje 554 på söndagar. På motsvarande sätt planerar vi att minska turtätheten på linje 553 från 20 minuter till 30 minuter på söndagar på grund av minskad efterfrågan. Vi överväger att ändra delningen mellan linjerna 54 och 554. Ändringarna börjar gälla 11.8.2025.
Antalet passagerare har ökat på busslinje 59 och således har också körtiderna ökat på lördagar. För att öka pålitligheten lägger vi till linjen en buss på lördagar från 11.8.2025.
Turtätheten under rusningstid blir 9-10 minuter i stället för 10–11 minuter från 11.8.2025 för att besvara den ökande efterfrågan i Postparken.
En del av avgångarna på busslinje 66 på vardagar på morgonen och eftermiddagen körs med linjenumret 66K via Gamla Månsas dvs. rutten Tusbyleden - Vapensmedsvägen - Talldungevägen - Skogsbäcksvägen - Baggbölevägen. Detta på grund av att Månsas skola flyttas till tillfälliga lokaler i Kottby hösten 2025. Förändringen börjar gälla 7.8.2025.
Turtätheten under rusningstid blir 9-10 minuter i stället för 10–11 minuter från 11.8.2025 eller senare på hösten 2025.
Turtätheten under rusningstid blir 6-7 minuter i stället för 6–8 minuter från 11.8.2025 eller senare på hösten 2025.
Turtätheten under rusningstid blir 15 minuter i stället för 15–17 minuter och på söndagar 20 minuter i stället för 30 minuter från 11.8.2025 eller senare på hösten 2025.
Vi förbereder oss att lägga till en buss i söndagstrafiken från 11.8.2025.
Vi ökar turtätheten på linje 84 i rusningsriktning från 11.8.2025 eller senare på hösten 2025 på grund av ökat passagerarantal och arbeten på Borgbyggarvägen.
Närbusslinjerna 148 och 149 återgår till Sjöfolksvägen och Loggbranten från maj 2025. Närbuss 149 i riktning mot Stensvik börjar köra från Skeppargatan till Esboviksgatan.
Bussens änd- och avgångshållplats flyttas från Fantsbacken (E527) till Köklax station (hållplats i riktning mot öst, E5134) från 11.8.2025.
Bussarna 166 och 167 börjar trafikera mellan Glasdalen och Köklax station rutten Glasbacksvägen–Köklaxleden–Hansavägen. Bussarna trafikerar inte längre sträckan Hyttmästarvägen-Fantsporten. Samtidigt läggs busslinje 166K ner eftersom den nya rutten för linje 166 är den samma som linje 166k kör. Ändringarna börjar gälla 11.8.2025.
Vi grundar en ny busslinje 174Z (Kaislampi-Veikkola-Evitskog-Vols-Gesterby-Tolls-Mattby) framförallt för skolresor på morgnarna.
Vi grundar en linjeversion 175K (Bobäck–Masaby–Sarvvik–Mattby). Linjeversionen kör en avgång från Bobäck i riktning mot Mattby på vardagsmorgnar vilket erbjuder skolförbindelsen och också anslutningen till metron i morgonrusning.
Linje 901 får ruttversion B som kör från Gesterbybågen längs Västerleden tlll Hirsala. Linjen kör på skoldagar i Kyrkslätt en avgång på eftermiddagar från Gesterbybågen i riktning mot Hirsala.
Förändringarna som gäller linjerna 174Z, 175K och 901 böjar gälla 7.8.2025.
När sommartrafiken börjar 2.6.2025 delas den nuvarande linjen 902 till två så att busslinje 902 kör i fortsättningen mellan Kyrkslätt resecentrum och Porkala och K-version trafikerar rutten Porkala (–Hindersby–Gesterbybågen)–Kyrkslätt. Inom parentes rutten för K-varianten. Det grundas en ny linje 905 som trafikerar mellan Kyrkslätt resecentrum och Pickala följande rutt: Kyrkslätt resecentrum - Överby-Pickala, Kabelvägen. Förändringen gör det möjligt att vissa avgångar med för få passagerare på linje 902 kan läggas ner.
Det görs små ändringar i rutter, turer och tidtabeller på linjerna 181(K) och 182(A) som kör mellan Sjundeå och Kyrkslätt. K-varianten på linje 181 läggs ner och den ersätts med K-turerna på linje 912. Vi grundar en ny ruttversion 182K (Sjundeå Matkahuolto – Pickala - Munkkulla - Kyrkslätt). Ruttversionen kör på vardagar en avgång från Sjundeå i riktning mot Kyrkslätt och erbjuder förbindelsen från Sjundeå till fabriken i Pickala klo 7. Förändringarna görs så att linjerna kan erbjuda en tydlig helhet för passagerare och betjänar när det finns efterfrågan. Ändringarna börjar gälla 7.8.2025.
Intern dagtrafik i Sjundeå kl. 9-13 ersätts med nya linjer 183 och 184. Linje 183 trafikerar rutten Sjundeå Matkahuolto – Störsvik – Stamvägen 51 – Stormossavägen – Överbyvägen – Kyrkslätt resecentrum. Linje 184 trafikerar rutten Sjundeå Matkahuolto – Sjundeå Kyrkby – Evitskog – Kyrkslätt resecentrum. Förändringarna förbättrar förbindelserna till tågen i Kyrkslätt och till U-linjernas bussar som kör på Stamvägen 51. Ändringarna börjar gälla 16.6.2025.
Vi förbereder oss att lägga till en buss i lördagstrafiken under början av 2025 på grund av ökat passagerarantal och längre körtider.
Linjernas turtäthet ökar från 20 minuter till 15 minuter i rusningstid från 11.8.2025.
Vi testar från och med 11.8.2025 arrangemang där buss 614K kör kvällstid i båda riktningar rutten Övitsböle - Flygstationsvägen - Balansvägen - Rosendals handelsväg. 614K kör måndag till fredag 30 minuters mellanrum kl. 18–22. Under försöket följer vi antalet passagerare och fattar beslutet om fortsättningen på basis av det.
När linje 614K startar, får linjerna 614 och 617 glesare turtäthet från 20 minuter till 30 minuter och turtätheten på linje 623 på vardagskvällar från kl. 19 blir 60 minuter i stället för 30 minuter.
Vi förbereder oss att lägga till en buss i lördagstrafiken från 11.8.2025 för att förbättra punktligheten på linjen och bytesförbindelser.
Buss 805 får nya turer som körs på morgonen och eftermiddagen på vardagar eftersom lågstadiet i Botby har flyttats till tillfälliga lokaler. Förändringen börjar gälla 7.8.2025.
Vi genomför åtgärder som förbättrar kostnadseffektivitet samt gör linjenätet enklare på Sjundeås interna linjer 912–917. Förändringarna görs i två olika skeden i början av sommartrafiken 2.6 samt i början av hösttrafiken 7.8.2025.
Linje 912(K) får ny rutt från 7.8.2025. På morgonen körs rutten Sjundeå matkahuolto – Pickala (Nordic Aluminium) – Stormossvägen – Överbyvägen – Böle – Störsvik – Västra Kungsvägen – Sjundeå matkahuolto. På eftermiddagen kör bussen rutten Sjundeå Matkahuolto – Västra Kungsvägen – Störsvik – Överbyvägen – Böle - Pickala (Nordic Aluminium) – Kommuncentrum. Samtidigt ändras tidtabellen något i båda riktningar. Linjen är inte i trafik under sommaren.
Rutten för linje 913B ändras så i riktning från Sjundeå Matkahuolto så att linjen inte trafikerar Västra Kungsvägen utan den kör rutten Sjundeåvägen - Gräskärrsvägen - Laversstigen - Stamvägen 51 och fortsätter sedan enligt nuvarande rutt mot Kela och Karskog. Rutten för linje 913A ändras på motsvarande sätt mellan Östra Kungsvägen – Sjundeåvägen. Ruttändringarna görs i början av sommartrafiken 2.6.2025. Ruttvariant 913BT som har kört två avgångar på eftermiddagen läggs ner, eftersom linje 912 (K) erbjuder i fortsättningen förbindelsen mot Ekebyvägen. Trafikservicen på Västra Kungsvägen erbjuds i fortsättningen med 912 (K). Avgångarna på linje 913B kl. 10.35 och 12.35 under vintertidtabellsperioden läggs ner på grund av för få passagerare. Dessa turer ersätts delvis av nya turer på linje 183. Under sommartidtabellsperioden körs två avgångar mitt på dagen på linje 913A/B.
Det görs små justeringar i tidtabellen på linje 914(T) och trafiken anpassas med U-linjerna som kör mellan Sjundeå och Virkkala i Lojo. Under sommartidtabellsperioden körs enstaka avgångar på T-rutten.
Avgång kl. 9.07 på linje 915B samt avgång kl. 11.20 på linje 915AK läggs ner på grund av för få passagerare i början av sommartrafiken. Mellan Sjundeå kyrkby och Sjundeå kommuncentrum ersätts dessa turer med avgångarna på linje 184. Från början av sommartrafiken har linje 915 endast ruttversionerna 915A, 915B och 915T. Under sommartidtabellsperioden körs enstaka avgångar på vardagar.
Linje 916(K) körs i båda riktningar via Kyrkovägen från början av sommartrafiken vid Sjundeå kyrkby. Nu körs via Kyrkovägen endast i riktning Bildningskampuset - Paunis. Förändringen görs för att rutten betjänar invånarna i Sjundeå kyrkby även i den andra riktningen. Syftet är också minska antalet olika rutter och på detta sätt göra linjenätet enklare.
Linje 917 körs inte i sommartrafiken. Linje 914T erbjuder förbindelser i riktning mot Lappersvägen.
Vi förbereder oss att starta veckoslutstrafiken på linje från 11.8.2025 för att förbättra förbindelserna till arbetsplatserna på Rykmentiportti och Sula.
Den nya busslinjen 968 körs under på morgnarna och kvällarna på skoldagarna i Tusby kommun. Linjen kör rutten Skavaböle terminal – Autoasemankatu – Koskenmäentie – Paijalantie – Vanhankyläntie – Monsantie – Vanha Hämeentie – Hämeentie – Nummenväylä – Paijalantie – Koskenmäentie – Autoasemankatu – Skavaböle terminal.
Nattbusslinjenätet i Esbo och Grankulla förnyas 11.8.2025.
Vi grundar en ny busslinje 102N Kampen - Drumsö - Hagalund - Teknologbyn. I och med den nya busslinjen läggs linje 108N ner (Kampen - Mejlans - Lövö - Otnäs).
Vi grundar en ny busslinje 202N Elielplatsen - Lövö - Otnäs - Alberga. Bussen erbjuder förbindelser när trafiken på snabbspårvagnslinje 15 och stombuss 510 slutat.
Vi grundar en ny busslinje 227N Elielplatsen - Alberga - Karabacka - Gröndal - Klappträsk - Jorv. Trafiken på den tidigare nattbusslinjen 235N delas mellan linjerna 227N och 235N.
Rutten för busslinje 114N ändras norr om Mankans så att den kör rutten Kronovägen–Stensvägen–Gresavägen-Knektbron.
Buss 118N börjar trafikera rutten Kampen–Hagalund–Olars–Storåkern–Kurängen–Esbo centrum–Jorv. Sträckorna till Orion, Grankulla och Klappträsk läggs ner. I och med ruttändringen läggs linje 134N ner.
Buss 125N börjar köra via Olarsgatan i Olars. Sträckan via Nygådsvägen och Romensvägen läggs ner. Den nya rutten för buss 118N och stombuss 520 erbjuder förbindelser i nattetid till Romensvägen.
Buss 165N börjar köra via Mårtensbrovägen och köpcentret Lippulaiva. Turtätheten ökar från 60 minuter till 30 minuter. I och med ändringen läggs linje 146N ner.
Buss 173N från Kampen i riktning mot Kyrkslätt börjar köra via Ångbåtsvägen. Linjen får en ny hållplats Stenbruksgatan.
Rutten för busslinje 235N flyttas till Åbovägen och ändhållplatsen till Esbo centrum. Linjen trafikerar inte längre via Gröndal, Rönnebacka, Södrik och Kurängen. Den nya rutten för linje 118N erbjuder kollektivtrafikservice i Södrik och Kurängen.
Stombuss 510 kör på vardagar fram till kl. 1 på vardagar och fram till kl. 2 under veckosluten redan från 16.6.2025.
Linjerna 108N, 134N och 146N läggs ner. Linjerna 112N, 113N, 147N, 231N, 345N och 436N ändras inte.
Totalrenoveringen av Mannerheimvägen på sträckan mellan Runebergsgatan och Grejusgatan försenar busstrafiken fram till slutet av 2025. Under totalrenoveringen kör linjerna 63, 212, 213 och 213N och stombuss 400 via Runebergsgatan och Topeliusgatan. Arbetena på Mannerheimvägen kan också påverka U-busslinjer som kör från Kampen.
Vi förbereder oss att busstrafiken blir långsammare på Backasgatan från hösten 2025 på grund av arbeten. Under arbeten går trafiken endast på ett fil åt en riktning mellan Gumtäktsvägen och Tavastvägen.
Vi förbereder oss för att byggandet av Kronbroarnas spårväg försenar busstrafiken och orsakar undantagsrutter från 3.3.2025. Också rutten för linje 23 ändras tillfälligt i Berghäll så att den kör via Björnparken för att ersätta spårvagnstrafiken i riktning mot centrum. Också busslinje 23N kör under arbeten och ersätter servicen på nattspårvagn 9N.
Vi förbereder oss från juni 2025 att det blir tillfälliga ändringar i buss- och tågtrafiken i Vanda när byggandet av spårvägen börjar. På Dickursby station är 1-2 spår stängda för trafik från juni till december på grund av arbeten. I-, P- och K-tågen har glesare turtäthet 23.6.-27.7.2025. I början av 2026 stängs Dickursby bussterminal och den ersätts av två tillfälliga terminaler.
Linjerna 23, 23N, 73, 74 och 502 börjar köra ny rutt i Berghäll när Helsingfors stad genomför ett försök om sommargatorna vid Flemingsgatan, Porthansgatan och Vasagatan.
Linje 533 börjar köra i Finno via Djupsundsgatan och restiden mellan Finno metrostation och Sälviken minskar med några minuter från våren 2025. Linjen kör med 20 minuters mellanrum på vardagar och lördagar under sommarsäsongen.
Vi förbereder oss att det kan förekomma förseningar och undantagsrutter i busslinjer som kör från Alberga terminal under 2025 på grund av arbeten. Arbetets exakta tidtabell är ännu öppen.