Vårt rekommendationsindex förblev på en bra nivå förra december – positiv utveckling i kundnöjdheten under året

I december 2024 förblev HRT:s rekommendationsindex på en bra nivå och var 38. Rekommendationsindexet mäter våra kunders vilja att rekommendera HRT:s tjänster till andra. Jämfört med den tidigare enkäten var svararna antingen mer nöjda eller lika nöjda angående påståenden om kollektivtrafiktjänsterna. Sammantaget utvecklade kundnöjdheten positivt under 2024. Särskilt kollektivtrafiktjänsternas pålitlighet och täckning och enkelheten att resa lyftes fram som styrkor i enkäten.

Vi frågar våra kunder fyra gånger om året om deras vilja att rekommendera HRT:s tjänster. I årets sista enkät som utfördes i december var HRT:s rekommendationsindex (dvs. NPS-värdet) 38, vilket innebär att det förblev på en bra nivå. 52 procent av alla svarare ansåg att de skulle rekommendera HRT:s tjänster till andra, medan antalet kritiska svarare var 14 procent. NPS-värdet var 40 i enkäten som genomfördes i september. År 2024 varierade NPS-värdet mellan 37 och 40. Under 2024 var de kunder som reser med period- och seriebiljetter de mest benägna att rekommendera HRT:s tjänster till andra.

Förutom frågan om rekommendationsviljan ingår också ett antal påståenden om olika ämnesområden i enkäten. Jämfört med den tidigare enkäten var svararna antingen mer nöjda eller lika nöjda angående påståenden om kollektivtrafiktjänsterna. Sammantaget var nöjdheten angående påståendena om kollektivtrafiktjänsterna ökande under 2024.

Kollektivtrafiktjänsternas pålitlighet och täckning som styrkor

Särskilt nöjdheten med byten i kollektivtrafiken var på rekordnivån i slutet av 2024 (77 procent nöjda). Dessutom var allt fler svararna nöjda med kollektivtrafikens pålitlighet och upplevde att det är enkelt och smidigt att resa. Till exempel ökade andelen nöjda svarare när det gäller pålitlighet med 6 procentenheter under 2024 (från 71 procent till 77 procent).

I de positiva svaren betonades särskilt kollektivtrafiktjänsternas täckning och att kollektivtrafiken upplevs som pålitlig. Dessutom anses HSL-appen vara lätt att använda och öka smidigheten i resandet.

De som använder HSL-appen för att köpa biljetter är mest nöjda med hur enkelt det är att köpa biljetter. Nöjdheten med enkelheten i att köpa biljetter minskade under året bland dem som köper period- och värdebiljetter på HRT-kortet. Bakom detta ligger tillfälliga utmaningar med att överföra värde och period som laddats på nätet till HRT-kortet. Dessa utmaningar beror på att vi håller på att förnya betalning och användning av biljetter samt våra bakgrundssystem.

Hur beräknas NPS hos HRT?

NPS-värdet beräknas genom en enkät som skickas ut till kunddatabasen per e-post. Utifrån svaren beräknas NPS-indexvärdet (Net Promoter Score), som varierar mellan -100…+100. Enkäten genomförs i mars, juni, september och december. Vi fick 11 527 svar på enkäten i december under perioden 4–12.12.2024.