Här berättar vi det viktigaste om köp och användning av 10-minutersbiljetten.
Vad är utredningen av efterfrågan på korta kollektivtrafikresor?
10-minutersbiljetter säljs begränsat så att vi kan utreda efterfrågan på korta kollektivtrafikresor i praktiken. 10-minutersbiljetten kommer inte att bli ett permanent alternativ i HRT:s biljettsortiment utan det är ett sätt att utreda hur ofta korta kollektivtrafikresor görs under utredningen.
Läs mer om utredningen av korta kollektivtrafikresor här.
Hur kan jag köpa en 10-minutersbiljett?
Du måste vara berättigad att delta i utredningen dvs. du ska bo i något av de utvalda postnummerområden (00120, 00150, 00510 eller 00550).
Du ska ha minst version 6.6.0 av HSL-appen som lanserades 12.2. Vi kommer att publicera en ny version av HSL-appen 6.6.1 som vi rekommenderar att man laddar ner så snart den är tillgänglig. I den senaste versionen har man korrigerat det tekniska felet som påverkar köp av 10-minutersbiljetter: alla betalsätt fungerar inte nödvändigtvis. Innan det rekommenderar vi att försöka betala med betalkort. Problemet påverkar inte övrigt användning av HSL-appen. Om du ännu inte har laddat ner version 6.6.0, kan du ladda ner direkt version 6.6.1 när den blir tillgänglig.
Vänligen observera att det kan vara skillnader mellan olika enheter och operativsystem vad gäller tillgänglighet till uppdatering av HSL-appen. Detta betyder att uppdateringen inte nödvändigtvis är tillgänglig för alla användare samtidigt. Det kan ta en vecka att uppdateringen är tillgänglig för alla kunder.
- Om du redan har HSL-appen (version 6.6.0 eller senare), du är inloggad och har autentiserat dig starkt, borde du se 10-minutersbiljetten i biljettsortimentet i HSL-appen. Kontrollera vid behov att du har autentiserat dig starkt i appen.
- Om du inte har ett HRT-konto eller inte har laddat ner HSL-appen, ska du först ladda ner appen (version 6.6.0 eller senare), skapa HRT-konto och sedan logga in. Du ska också autentisera dig starkt.
För att kunna köpa 10-minutersbiljetten ska du tillåta insamling av din mobilitetsdata och att de kan kopplas till ditt HRT-konto. Appen ber dig ange dessa tillstånd när du köper biljetten.
Hur använder jag 10-minutersbiljetten?
10-minutersbiljetten berättigar till en resa som tar högst 10 minuter i bussarna, spårvagnarna och i snabbspårvagnen i hela HRT-området. Biljetten gäller inte i metron, tåget eller ombord på färjorna.
10-minutersbiljetten måste köpas i förväg och aktiveras separat innan du stiger på trafikmedlet. Biljetten måste gälla under hela resan.
Vad kostar en 10-minutersbiljett?
Biljettens pris bestäms enligt bostadsområdet eftersom vi vill studera hur efterfrågan på korta kollektivtrafikresor och priset påverkar resandet.
- Rödbergen 00120 / 1,90 €
- Eira, Ärtholmen 00150 / 2,20 €
- Alphyddan 00510 / 1,90 €
- Vallgård 00550 / 2,20 €
Varför kan man endast resa i bussar, spårvagnar och snabbspårvagnar med 10-minutersbiljetten?
Eftersom vi utreder efterfrågan på korta kollektivtrafikresor, koncentrerar vi oss på resor i bussar, spårvagnar och i snabbspårvagn. I metron, tågen och på färjorna görs vanligen längre resor och därför duger 10-minutersbiljetten inte i dem. Till exempel alla färjeresor tar längre tid än 10 minuter.
Vad gör jag om min 10-minutersbiljett upphör att gälla mitt i resan?
Innan biljettens giltighetstid går ut, måste man lämna fordonet eller köpa en ny biljett. Den nya 10-minutersbiljetten måste vara aktiverad innan den gamla biljetten slutar att gälla.
Varför ser jag inte 10-minutersbiljetten i biljettsortimentet i appen?
Du är kanske inte berättigad att delta i utredningen på basis av din boplats. Boplatsen baserar sig på uppgiften om hemkommunen i befolkningsdatasystemet.
Det kan också vara att du inte har autentiserat dig starkt. Det är en förutsättning för att vi får information om din boplats och för att 10-minutersbiljetten visas i biljettsortimentet i appen. Du kan kontrollera via dina inställningar om du har autentiserat dig starkt.
Kontrollera också att du har version 6.6.0 eller senare av HSL-appen.
Bra att veta
10-minutersbiljetter kan endast köpas under utredningen dvs. 12.2-15.5.2025.
Biljetten är personlig, dvs. du kan inte köpa biljetten för en annan person.
Biljetten ska aktiveras senast 24 timmar efter du köpt den. Om biljetten inte aktiveras inom denna tid aktiveras den automatiskt när 24-timmarsgränsen löper ut. Om biljetten aktiveras automatiskt är den giltig under den angivna 10-minutersperioden, varefter biljetten är förbrukad och inte kan aktiveras igen.
Du kan lämna respons om korta kollektivtrafikresor du gjort med 10-minuersbiljetten på adressen hsl.fi/sv/respons. Välj Biljetter och betalning, sedan Priser och biljettprodukter och sedan alternativet 10-minutersbiljetten.
Uppdatering den 14 februari: Vi har kompletterat nyheten med information om en ny appuppdatering med vilken åtgärdas problem som gäller betalning av 10-minutersbiljetten.