Rekordhögt rekommendationsindex i september

HRT:s rekommendationsindex för september ökade till det rekordhöga 40. Detta är det högsta värdet i HRT:s mätningshistoria och motsvarar ett utmärkt resultat. I undersökningen i juni var NPS-värdet 37. Andelen rekommendationer av alla svarare var 53 procent, medan antalet kritiska svarare var 13 procent. Rekommendationsindexet mäter våra kunders vilja att rekommendera HRT:s tjänster till andra.

Jämfört med undersökningen i juni ökade rekommendationsindexet särskilt i kommunerna i huvudstadsregionen (Helsingfors +4, Esbo och Grankulla +6, Vanda +4) samt Tusby (+7).  Värdet minskade i Kervo (-5) och Sibbo (-7).  På lång sikt har rekommendationsindexen för svarare i olika kommuner närmat sig varandra. I den zonspecifika granskningen sjönk NPS inte i någon zon, däremot steg siffran särskilt i zon C i Esbo (+9).

Våra styrkor är enkelheten att köpa biljett och planera resan samt placeringen av hållplatser

I fråga om undersökningens kvalitetspåståenden var svararna mest nöjda med avståndet mellan den närmaste hållplatsen och hemmet (85 procent) och att det är lätt att planera kollektivtrafikresan (84 procent).  Svararna var också fortsättningsvis nöjda med att det är enkelt att köpa biljett (84 procent), trots att minskningen var tre procentenheter jämfört med föregående mätning. Dessutom upplevde cirka fyra av fem svarare (81 procent) att det är enkelt och smidigt att resa med kollektivtrafik. 

De nya påståendena som mäter varumärket, delaktigheten och kundupplevelsen presenterades nu för andra gången för svararna. En majoritet av svararna var av den åsikten att HRT:s kollektivtrafik motsvarar de egna behoven och nöjdheten där var på samma nivå som i juni (78 procent).

Nöjdhet med tillgång till information vid trafikstörningar fortsätter öka

Under det senaste året har det förekommit olika planerade och överraskande undantagssituationer i trafiken, men nöjdheten med tillgång till information vid trafikstörningar har samtidigt haft en positiv utveckling.

I september 2023 upplevde 45 procent av svararna att de fick tillräcklig med information vid trafikstörningar som stöd för sina resor.  Nu var motsvarande siffra redan 58 procent.  Det har alltså skett en ökning på upp till 13 procentenheter sedan mätningen i september 2023.  Trots avbrottet i metrotrafiken vid Järnvägstorget denna sommar ökade nöjdheten med tillgång till information vid trafikstörningar något jämfört med mätningen i juni (+3 procentenheter).

Vid tidpunkten för undersökningen i juni hade avbrottet i metrotrafiken vid Järnvägstorget precis börjat.  Vid tidpunkten för undersökningen i september hade trafikavbrottet avslutats endast några dagar tidigare och svararna bedömde de faktiska konsekvenserna med tanke på den senaste tiden.  Både i juni och september tillfrågades svararna i vilken grad de bedömde att avbrottet i metrotrafiken vid Järnvägstorget hade påverkat den egna rörligheten. Jämfört med undersökningen i juni ansåg något fler av de svarare som använder metro att de i september, efter avbrottets slut, inte påverkades av det med tanke på den egna rörligheten.  Dessutom var det färre svarare som bedömde att avbrottet i metrotrafiken hade betydande negativa konsekvenser för den egna rörligheten.

Särskilt bland metroanvändarna i öst var uppskattningarna av avbrottets inverkan på rörligheten positivare i september än i juni. Mest ökade nöjdheten med stationernas och hållplatsernas skyltar (+4 procentenheter).  Under sommaren krävde undantagssituationerna med metron mer kommunikation i öst.

Vi frågar våra kunder fyra gånger om året om deras vilja att rekommendera HRT:s tjänst. En enkät skickas ut till kunddatabasen per e-post. Utifrån svaren beräknas NPS-indexvärdet (Net Promoter Score), som varierar mellan  -100…+100.  Enkäten genomförs i mars, juni, september och december.  Vi fick 9 743 svar på enkäten i september under perioden 4–11.9.2024.