Kampanjen genomfördes i samarbete med kända influerare på sociala medier. Molybros, Nuppu Oinas och Weksi talar om förfalskade biljetter på sina egna sociala mediekanaler. Iba och Keinaan blev också kampanjansikten i HRT:s kanaler.
Vi har fått respons på att kampanjens kontext och syfte inte kom fram på ett tydligt sätt i de reklambilder som visades på digitala skärmar i våra färdmedel. En mängd människor upplevde att reklambilderna var rasistiska.
Baserat på denna respons bestämde vi att tillfälligt dra bort bilderna från våra färdmedel. Vi korrigerade reklambilderna så att kontexten bättre kommer fram, det vill säga att Iba och Keinaan är influerare som tillsammans med HRT vill påminna ungdomar om de påföljder som användning av förfalskade biljetter kan medföra och att också de är mot användning av falska biljetter. Vi har nu publicerat bilderna igen på digitala skärmar.
Kampanjen har inte ändrats i andra kanaler. Vi har inte avbrutit vårt samarbete med Iba och Keinaan och vi är glada över att de är med i vår kampanj.
”Kampanjen har väckt diskussion om ett viktigt ämne och vi vill vara med i diskussionen. Vi lyssnar och lär oss och utvecklar vår verksamhet”, säger Jenni Vuorio, kommunikationschef vid HRT.
Kampanjen pågår under augusti–september.