Feikkilippukampanjan pääviestinä erityisesti nuorille on, että feikkilipun käyttäminen joukkoliikenteessä on rikos. Olemme tehneet kampanjassa yhteistyötä vaikuttajien kanssa: aiheesta omissa somekanavissaan kertovat Molybros-kaksikko Iba ja Keinaan, Nuppu Oinas sekä Weksi. Iba ja Keinaan toimivat myös kampanjan kasvoina HSL:n kanavissa.
Liikennevälineissä diginäytöillä esitetyissä materiaaleissa ei kuitenkaan palautteen mukaan käynyt tarpeeksi selkeästi ilmi kampanjan kokonaisuus ja konteksti. Osa kampanjan nähneistä koki tämän materiaalin rasistisena.
Reagoimme palautteeseen poistamalla mainokset väliaikaisesti liikennevälineiden diginäytöiltä. Sisältöjä muokattiin niin, että niistä käy paremmin ilmi, että kampanjakasvot Iba ja Keinaan ovat somevaikuttajia, jotka jakavat kanssamme kampanjan pääviestiä nuorille ja vastustavat itsekin feikkilippujen käyttämistä. Materiaali on julkaistu uudelleen diginäytöillä.
Muissa kanavissa kampanja on pyörinyt keskeytymättä. Emme ole missään vaiheessa lopettaneet yhteistyötä Iban ja Keinaanin kanssa. Olemme iloisia, että he ovat mukana kampanjassa.
”Kampanja on herättänyt keskustelua tärkeän asian ympärillä monista eri näkökulmista. Haluamme olla aktiivisesti mukana tässä keskustelussa. Kuuntelemme, opimme ja kehitämme omaa toimintaamme”, sanoo HSL:n viestintäpäällikkö Jenni Vuorio.
Kampanja on käynnissä elo-syyskuun ajan.