HRT undersöker kundnöjdheten och fordonskvaliteten i kollektivtrafiken

Vi undersöker fordonskvaliteten och hur nöjda passagerarna är med kollektivtrafiktjänsterna med enkäter som genomförs ombord på kollektivtrafikmedel under hösten 2024.

Kundnöjdhetsundersökningen görs på bussar, spårvagnar, snabbspårvagnar, närtåg och i metron. Målet är att samla in åsikter från nästan 30 000 resenärer. Fältarbetet i kundnöjdhetsundersökningen genomförs av Taloustutkimus Oy.

Vi använder resultaten i personalutbildning och i beräkningen av kvalitetsincitament i den konkurrensutsatta trafiken samt för att förbättra servicen. Resultaten blir tillgängliga i HRT:s öppna nätdatabas efter undersökningsperioden.

Kvalitetsundersökning av fordon hösten 2024

Vi undersöker kvaliteten på kollektivtrafikfordon med en observationsstudie. Syftet med kvalitetskontrollen är att garantera rena, trygga och välskötta fordon för kollektivtrafikens kunder i HRT-området.

Hösten 2024 genomförs kvalitetsstudien i buss-, spårvagns-, snabbspårvagns-, metro- och närtågstrafiken 12.8–15.11. Under undersökningsperioden kontrolleras skicket på ungefär 4 000 bussar och vagnar.

Fältarbetet i kvalitetsundersökningen genomförs av Taloustutkimus Oy på uppdrag av HRT.