Tips för att köpa en studerandebiljett

Har du haft problem med att köpa en studerandebiljett? Här hittar du nyttiga tips och länkar som hjälper dig om du inte har lyckats att köpa en biljett via HSL-appen.

Du kan själv verifiera din status som studerande via HSL-appen after att din närvarostatus har uppdaterats i tjänsten Min Studieinfo. Information om din närvaro uppdateras av din läroanstalt. Det är möjligt att din läroanstalt ännu inte har uppdaterat din närvarostatus i tjänstens databas. 

Om du inte ser rätten till rabatt i HSL-appen kan du försöka följande:

  • Logga in på Utbildningsstyrelsens tjänst Min Studieinfo på adressen https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/ och kontrollera att du har angett ditt samtycke till att dina uppgifter får delas och att din närvarostatus har uppdaterats för detta år.
  • Välj ”Mina studier” högst upp på sidan.
  • Välj ditt nuvarande utbildningsprogram i rullgardinsmenyn.
  • Det räcker inte att din status är ”Aktiv”, utan du ska välja ”Tilläggsuppgifter” där finns information om din läsårsanmälan.
  • Kolla också under rullgardinsmenyn att du har angett ditt samtycke till att dina uppgifter får delas.

Om dina uppgifter i tjänsten Min Studieinfo är tidsenliga

  • Logga ut från appen.
  • Starta om din telefon (viktigt därför att detta rensar cacheminnet).
  • Logga in på appen igen med ditt HRT-konto.
  • Du kan också försöka att avinstallera appen och installera den på nytt innan du startar om din telefon.

Obs! Observera att om du avinstallerar HSL-appen från din telefon eller loggar ut från appen, försvinner alla dina giltiga enkel- och dygnsbiljetter som du har i din telefon. Därför lönar det sig att inte ta bort appen förrän biljettens giltighet har upphört och din resa är över.

  • Gå till Din biljett och välj 30-dagarsbiljetten. Du tas till stark autentisering.
  • Om du redan har autentiserat dig och processen inte startar automatiskt kan du autentisera dig igen genom att välja: ”Mer” -> ”Inställningar” -> ”Mina uppgifter” -> ”Autentisera dig på nytt”. Detta kan vara nyttigt även i framtiden om det sker ändringar i dina adress- eller studieuppgifter.

Om den starka autentiseringen inte lyckas kan du gå till vår webbplats där du kan autentisera dig igen. Gå till ”Mina uppgifter” -> ”HRT-konto” -> ”Autentisera dig på nytt”.

Läs mer om studeranderabatt