Voit aktivoida alennuksen itse HSL-sovelluksessa, kun läsnäolotietosi on päivitetty Omaan opintopolkuun. Tästä vastaa oppilaitoksesi. On mahdollista, että oppilaitoksessasi ei ole vielä päivitetty tietoja tietokantaan.
Jos alennusoikeus ei näy, kokeile olisiko seuraavista apua pulmaasi:
- Kirjaudu Opetushallituksen Oma Opintopolku -palveluun osoitteessa https://opintopolku.fi/oma-opintopolku ja tarkista, onko palvelussa myönnetty lupa välittää tiedot HSL:lle ja onko läsnäolotieto jo päivitetty tälle vuodelle.
- Valitse ylhäältä "Opintoni".
- Valitse vetovalikosta nykyinen tutkinto-ohjelmasi.
- Tila "aktiivinen" ei vielä riitä, vaan valitse "lisätiedot", josta näkyy "Lukuvuosi-ilmoittautuminen".
- Tarkista myös vetovalikosta oman nimesi alta, että ”Tietojeni käyttö” osiossa on annettu lupa tietojen välittämiseen.
Jos Oma Opintopolku on ajan tasalla
- Kirjaudu ulos sovelluksesta
- Käynnistä puhelin uudelleen (välimuisti tyhjenee, tämä on tärkeää)
- Kirjaudu uudelleen sovellukseen HSL-tunnuksella.
- Joissakin harvinaisemmissa tapauksissa myös sovelluksen poistaminen ja uudelleen asennus ennen puhelimen boottausta voi olla tarpeen.
Huom! Jos kirjaudut ulos sovelluksesta tai poistat sovelluksen puhelimestasi, menetät voimassa olevan kerta- tai vuorokausilipun. Toimenpide kannattaa siis tehdä vasta, kun lipun voimassaolo ja matkasi on päättynyt.
- Valitse Liput-valikosta 30 päivän lippu, joka aloittaa uuden vahvan tunnistautumisen.
- Jos tunnistautuminen on jo tehty eikä prosessi ala automaattisesti, voit uusia tunnistautumisen valikossa Lisää > Asetukset > Omat tiedot alalaidassa "Tunnistaudu uudestaan" painikkeella. Tästä on hyötyä myös jatkossa, jos osoite- tai opiskelutiedoissa tapahtuu muutoksia.
Jos vahva tunnistautuminen ei onnistu, tunnistautumisen voi uusia myös verkkosivullamme. Löydät tunnistautumisen valitsemalla Omat tiedot -> HSL-tunnus -> Alin valinta ”Tunnistaudu uudelleen”