Det sker flera förändringar i bussrutterna i västra Helsingfors och i stadskärnan 16.8
I samband med övergång till hösttrafik den 16 augusti sker det flera förändringar i bussrutterna i västra Helsingfors och i stadskärnan. De nya stomlinjerna 20, 30 och 40 startar. De tvärgående linjerna 56, 57 och 59 förstärks och den förnyade linjen 52 blir en tät tvärgående förbindelse mellan västra Helsingfors och Otnäs. Förbindelserna till och från det nya området Postparken förbättras.
Förändringarna baserar sig på utvecklingsplanen för de tvärgående linjerna i Helsingfors och för linjenätsplanen i Haga som blev klar våren 2019. Närmare information om planeringen och hur den framskred hittar du här . Vänligen observera att vissa förändringar inte genomförs på grund av den förändrade ekonomiska situationen
Nedan berättar vi om förändringarna per område. Du hittar de nya rutterna och tidtabellerna i Reseplaneraren redan i mitten av juli. Tidtabellerna finns tillgängliga i pdf-form på sidan tidtabeller i utskrivbar form .
Läs mer om stomnätet och stombussar (länk till nyheten läggs till senare)
Förändringar
Nya linjer: 20, 25, 30
Linjer som läggs ner: 14, 18, 18N, 39, 39N
Linjer med ruttförändring: 24
Linjer som behåller sin gamla rutt: flera busslinjer
Stomlinjerna 20 Eira – Kampen – Munksnäs och 30 Eira – Kampen – Munksnäs – Sockenbacka – Myrbacka startar och ersätter busslinjerna 14, 18, 18N, 39 och 39N som läggs ner.
Stomlinjerna stannar inte vid alla hållplatser men gångavstånden till busshållplatserna förblir rimliga. Stomlinjerna 20 och 30 trafikeras av nya elledbussar. Bussarna kännetecknas av orange färg och du kan stiga på bussen genom valfri dörr. Under veckosluten kör linjerna 20 och 30 nästan dygnet runt. Läs mer om de nya stomlinjerna (länk till nyheten).
Linjerna 20 och 30 har hög turtäthet.
Också spårvagn 6 erbjuder ersättande förbindelser till Munkholmen. Linjen kommer senare att förlängas till Ärtholmen. Läs mer om förbindelser till/från Ärtholmen (länk)
Sträckan från Kampen till Havsgatan på linje 24 läggs ner på grund av sparbehov. Den nya rutten är Kampens terminal - Sandudd - Fölisön. Samtidigt förkortas trafikeringstiden. Linjen trafikeras i fortsättningen mer enligt säsongen. På sommaren kör linjen oftare och senare.
Sträckan som linje 24 inte längre trafikerar ersätts med spårvagnarna 2, 3 och 10 samt med de nya stomlinjerna 20 och 30. Läs mer om förändringarna på linje 24 (länk)
För att ersätta linje 14 som delvis läggs ner startar en ny linje 25 Kampens terminal - Mechelinsgatan - Munkshöjden - Smedjebacka. Linjen kör var 20:e minut. Den erbjuder förbindeser till Tölö och västra sidan av Mejlans sjukhusområde. Linjen ersätter även linje 24 som får förkortad trafikeringstid.
Kartor
De nya stomlinjerna 20 och 30
Ny busslinje 25 och linje 14 som läggs ner
Ruttförändring på linje 24
Lista över hållplatserna, stomlinje 20 (pdf)
Lista över hållplatserna, stomlinje 30 (pdf)
Nya linjer: 20, 25, 30
Linjer som läggs ner: 14, 18, 18N, 39, 39N, 552
Linjer som får ny rutt: 33, 34, 52
Linjer som behåller sin gamla rutt: 57, 500
Stomlinje 20 Eira – Kampen – Munksnäs ersätter busslinjerna 18 och 18N som läggs ner. Stomlinje 30 Eira – Kampen – Munksnäs - Sockenbacka - Myrbacka ersätter busslinjerna 14, 39 och 39N som läggs ner.
Stomlinjerna stannar inte vid alla hållplatser men gångavstånden till busshållplatserna förblir rimliga. Stomlinjerna 20 och 30 trafikeras av nya elledbussar. Bussarna kännetecknas av orange färg och du kan stiga på bussen genom valfri dörr. Under veckosluten kör linjerna 20 och 30 nästan dygnet runt. Läs mer om de nya stomlinjerna (länk till nyheten).
Linjerna 20 och 30 har hög turtäthet.
Den nya linjen 25 Kampen - Mechelinsgatan - Hoplaxvägen - Sockenbacka erbjuder nya förbindelser till västra sidan av Tölö. Bussen avgår från Kampens terminal så efter förändringen kan man vänta på bussen inomhus.
Linje 52 förnyas helt. Linjen kommer att ha hög turtäthet och den erbjuder direkta förbindelser till exempel till Gamlas. Linjens nya rutt är Otnäs - Munksnäs - Hoplax station - Gamlas - Kungseken. Den nya linjen 52 kör från måndag till söndag och ersättervardagslinje 552 som läggs ner.
I Otnäs kör den nya linjen 52 via Karlfolksvägen och Bergsmansvägen till Teknologbyn, vilket förbättrar bytesförbindelsen till Aalto-universitetets metrostation.
Närbuss 33 ersätter den gamla rutten för linje 52 på Ulfsbyvägen. Närbuss 33 får ny rutt Munksnäs (Ritolehto) - Bredviksvägen - Ulfsbyvägen - Munksnäs köpcentrum. Linjen trafikerar inte längre Tarvo. Planen var att närbusslinjen förlängs till Södra Haga men detta genomförs inte på grund av sparbehov. I stället för närbuss 33 kör närbuss 34 till servicehuset Saga.
Linje 57 (Munksnäs - Brunakärr - Vik - Gårdsbacka) går med högre turtäthet.
Närbussarna 31 och 32 får glesare turtäthet och trafikeringstiderna förkortas
Kartor
De nya stomlinjerna 20 och 30 mellan Eira och Munkshöjden
ny stomlinje 30 mellan Munkshöjden och Myrbacka
ny linje 25 och linje 14 som läggs ner
ny rutt för linje 52 och linje 552 som läggs ner
ny och gammal rutt för linje 52
linje 33 som förändras
Lista över hållplatser, stomlinje 20 (pdf)
Lista över hållplatser, stomlinje 30 (pdf)
Nya linjer: 25, 30, 53
Linjer som läggs ner: 14, 38, 39, 39N, 51
Linje som får ny rutt: 59
Linje som behåller sin gamla rutt: 37
Ny stomlinje 30 Eira – Kampen – Munkshöjden- Sockenbacka - Myrbacka ersätter busslinjerna 39 och 39N som läggs ner.
Stomlinjerna stannar inte vid alla hållplatser men gångavstånden till busshållplatserna förblir rimliga. Stomlinjen trafikeras av nya elledbussar. Bussarna kännetecknas av orange färg och du kan stiga på bussen genom valfri dörr. Under veckosluten kör linje 30 nästan dygnet runt. Läs mer om de nya stomlinjerna (länk till nyheten).
Linje 51 läggs ner. Linjen ersätts av en ny tvärgående vardagslinje 53 (Arabia - Åggelby - Norra Haga - Sockenbacka - Nybacka) samt av linje 59 som får ny rutt. Ändhållplatsen för linje 59 flyttas från Smedjebacka till Malmgård. Linje 59 får ökad turtäthet och den trafikerar även på söndagar.
Ny linje 25 ersätter linjerna 14 och 59 vad gäller trafiken till Smedjebacka. Linjens rutt är Kampens terminal - Mechelinsgatan - Paciusgatan - Hoplaxvägen - Smedjebacka. Efter förändringen går det färre bussturer till Smedjebacka men det finns ett stort utbud på kollektivtrafiken från hållplatsen Tali koloniträdgård, bland annat tre olika stomlinjer trafikerar hållplatsen. Om några år kommer det att finnas även en hållplats för snabbspårvagn där. Läs mer om förbindelser till/från Smedjebacka (länk)
Linje 38 (Elielplatsen - Nybacka) läggs ner och den ersätts med ny linje 53 som erbjuder goda förbindelser till centrum med tåg eller med två olika stomlinjer. Vid Norra Haga station kan man byta till tåg som går på Ringbanan. Den centrala förbindelsen från/till Nybacka är fortfarande via Alberga med linje 203. Linje 59 kör från Kånala till Brunakärr och Böle.
Linjen 37 (Kampen - Malmgård) fortsätter trafikera sin gamla rutt. Linjen kör i fortsättningen längre än nu och under veckosluten ca fram till kl. 04.
Närbussarna 36 och 201 får glesare turtäthet och trafikeringstiderna förkortas.
Kartor
ny stomlinje 30 mellan Munkshöjden och Myrbacka
nya stomlinjer 20 och 30 mellan Eira och Munkshöjden
ny linje 25 och linjer 14 som läggs ner
linje 59 som förändras
ny linje 53 och linje 51 som läggs ner
ny linje 53 och 38 som läggs ner
Ny linje: 53
Linjer som läggs ner: 43, 51, 552
Linjer som får ny rutt: 40, 41, 52, 63
Linjer som behåller sin gamla rutt: 42, 56
Den nya stomlinjen 40 ersätter de gamla busslinjerna 40 och 43. Stomlinjen trafikerar samma rutt som den nuvarande linje 40 fram till Norra Haga men fortsätter sedan till Gamlas och Spelmansgatan. Den nya rutten är Skådespelarvägen - Kanteletarvägen - Kantelevägen - Musikantvägen - Klarinettvägen - Spelmansgatan.
Stomlinjerna stannar inte vid alla hållplatser men gångavstånden till busshållplatserna förblir rimliga. Stomlinjen trafikeras av nya elledbussar. Bussarna kännetecknas av orange färg och du kan stiga på bussen genom valfri dörr. Under veckosluten kör linje 40 nästan dygnet runt. Läs mer om de nya stomlinjerna (länk till nyheten).
Sträckan som linje 40 inte längre trafikerar ersätts med den nya rutten för linje 41. Linje 41 vänder från Skådespelarvägen till Norra Haga station. Till Spelmansgatan kör stomlinje 40. Linje 41 får en ny rutt även i Södra Haga: i fortsättningen kör linjen via Haga rondell till Djurberg och vidare till Tunnelvägen. Ruttförändringen på linje 41 bevarar den önskade direkta förbindelsen från Haga till Kampen och från centrum till Djurberg.
Linje 52 förnyas helt. Den blir en tvärgående linje med hög turtäthet som erbjuder nya förbindelser till tåg och övriga stomlinjenät. Linjens nya rutt är Otnäs - Munksnäs - Hoplax station - Gamlas - Kungseken. Den nya linjen 52 kör från måndag till söndag och ersätter vardagslinje 552 som läggs ner.
Från Haga kan man ta sig i riktning mot Månsas och Åggelby med stomlinje 550 och på vardagar med den nya busslinjen 53 (Arabia - Åggelby - Norra Haga - Sockenbacka - Nybacka).
I början kör linje 52 i Södra Haga enligt den nuvarande rutten via Brandbrunnsplatsen. Linjerna 52 och 550 börjar trafikera tunneln på Eliel Saarinens, väg dvs. under Hoplax station, uppskattningsvis i slutet av hösten 2021.
Linje 51 läggs ner. Den ersätts delvis med den nya busslinjen 53. Förbindelserna från Haga mot Berghäll och Hagnäs blir med byte, t.ex. via Tölö tull. Läs mer om förändringarna på linje 51 (länk)
Linje 63 trafikerar inte längre Haga. Linjen vänder från Brunakärr till Skogsbackavägen och vidare via det nya området Postparken till Svedängen. Bussar som kör på Tavastehusleden samt den nya stomlinjen 40 som kör på Tunnelvägen och Köpingsvägen erbjuder alternativa förbindelser. För en del av invånarna blir gångavståndet till den närmaste hållplatsen lite längre men ändå rimligt. Turtätheten för de bussar som trafikerar de ersättande hållplatserna är högre. Läs mer om förbindelser till/från Klubbekrigarvägen (länk)
Linje 42 Kampen - Gamlas fortsätter köra som nu. Trafikeringstiden ökan något på kvällarna under veckosluten och på söndagsmorgonen och betjänar bättre kunder som reser bl.a. till Mejlans sjukhus.
Närbussarna 31, 32 och 36 får glesare turtäthet och trafikeringstiderna förkortas.
Kartor
ny stomlinje 40 och linje 43 som läggs ner
linje 40 som förändras
linje 41 som förändras
förnyad linje 52 och linje 552 som läggs ner
ny linje 53 och linje 51 som läggs ner
ny linje 53 och den gamla rutten för linje 52
ruttförändring på linje 63
Linje som läggs ner: 43
Linjer som får ny rutt: 52, 436N
Linjer som behåller sin gamla rutt: 42, 560
I stället för linje 43 trafikerar den tvärgående linjen 52 (Kungseken - Gamlas - Hoplax station - Hoplaxvägen - Otnäs) i fortsättningen Kungseken. Linje 52 erbjuder mångsidiga bytesförbindelser bland annat till tåg i Gamlas och Hoplax station.
Den tidigare förbindelsen, linje 43, läggs ner. Linjen erbjuder bättre förbindelser bland annat till Hoplax station. Linje 52 börjar trafikera tunneln på Eliel Saarinens, väg dvs. under Hoplax station, uppskattningsvis i slutet av hösten 2021.
Stomlinje 560 trafikerar Kungseken även i framtiden. Regionlinje 436N får en ny rutt som går via Husfolksvägen och Kungseken.
Läs mer om förbindelser till/från Kungseken (länk)
Närbuss 36 får glesare turtäthet och trafikeringstiderna förkortas.
Kartor
förnyad linje 52 och linje 43 som läggs ner
linje 436Nsom förändras
Nya linjer: 53
Linjer som läggs ner: 50, 51, 66K, 552
Linjer som får nya rutter: 23, 52, 63
Linjer som fortsätter på de nuvarande rutterna: flera
Två nya linjer börjar köra via Postparkens nya område i höst: 23 (Järnvägstorget – Alphyddan – Böle – Postparken – Månsas – Britas) och 63 (Kampen – Brunakärr – Postparken – Månsas – Svedängen).
Linje 66K läggs ner och i framtiden kör alla turer rutten för linje 66 längs Tusbyleden. Linjerna 23 och 63 kör via Talldungevägen och Skogsbäcksvägen varje dag.
Ruttförändringen på linje 23 ersätter sträckan från Ilmala till Britas på linje 50 som läggs ner. Linje 23 har goda bytesförbindelser vid Böle station. Linje 23 trafikerar också under veckosluten, vilket betyder bättre förbindelser från Månsas och Postparken till Böle (t.ex. till köpcentret Mall of Tripla). Den nya rutten för linje 23 erbjuder också ersättande förbindelser för linje 51 till Berghäll och Hagnäs.
Linje 63 erbjuder förbindelser från Postparkens nya område till Mannerheimvägen.
Den tvärgående linjen 51 läggs ner och rutten för linje 52 förändras och betjänar inte länge Månsas. Dessa ersätts av en ny vardagslinje 53 (Arabia – Åggelby – Krämertsskog – Månsas – Norra Haga – Sockenbacka – Nybacka).
Linje 552 läggs ner. Linje 553(K) som förblir oförändrad erbjuder ersättande förbindelser i riktning mot Malm. Stomlinje 550 och den nya ovannämnda linjen 53 trafikerar också västerut.
Kartor:
Förändrad linje 23
Förändrad linje 63
Den nya linjen 53 och linje 51 som läggs ner
66K som läggs ner och linje 66
Linjer som får nya rutter: 23, 506
Linjer som fortsätter på de nuvarande rutterna: flera
Ändhållplatsen för linje 506 flyttas från Mejlans sjukhusområde till Invalidstiftelsen i Brunakärr. Att ändhållplatsen flyttas betyder nya direkta förbindelser från norra änden av Mannerheimvägen till Böle. Även i framtiden kan man ta sig med buss från Böle station till Invalidstiftelsen utan att byta, men om man vill åka buss från centrum till Invalidstiftelsen behöver man byta buss antingen på Böle station eller Mannerheimvägen. Mejlans sjukhus kommer också i framtiden att betjänas av tvärgående busslinjer med hög turtäthet från Stockholmsgatan.
I fortsättningen kör linje 23 från Ilmala via Postparken till Britas. Linje 59 kör från Böle till Brunakärr med högre turtärthet.
Kartor
Nya linjer: 20, 25, 30
Linjer som får nya rutter: 506
Linjer som fortsätter på de nuvarande rutterna: flera
Ändhållplatsen för linje 506 flyttas från Mejlans sjukhusområde till Invalidstiftelsen i Brunakärr. Att ändhållplatsen flyttas betyder nya direkta förbindelser från norra änden av Mannerheimvägen till Böle.
Stomlinjerna 500 och 510 från Stockholmsgatan till Böle kommer också i framtiden att betjäna Mejlans sjukhus med hög turtäthet. Även gångavståndet till den närmaste hållplatsen för linje 506 (Tölö tull) kommer att vara rimligt.
De nya stomlinjerna 20 och 30 erbjuder mer regelbundna förbindelser mot Kampen. De ersätter linjerna 14, 18, 18N, 39 och 39N på Haartmansgatan. Läs mer om de nya stomlinjerna i delen Södra stadsdelarna, Kampen och Tölö.
Den nya linjen 25 (Kampens terminal – Mechelingatan – Paciusgatan – Munkshöjden – Smedjebacka) erbjuder nya förbindelser till västra delen av Tölö och Mejlans sjukhusområde.
Kartor
Ofta ställda frågor
Busstrafiken till Ärtholmen upphör i augusti när linje 14 får en ny rutt och linje 18N läggs ner. Linje 17 lades ner redan i juni när spårvagn 6 förlängdes till vändplatsen i Eirastranden. Linje 6 kommer att förlängas senare i och med att byggarbeten på Ärtholmen framskrider. För en period finns det ingen kollektivtrafik till och från södra delen av Ärtholmen men å andra sidan har resbehov i området minskat kraftigt. Tyvärr är det inte möjligt att erbjuda kollektivtrafik för få resenärer i den nuvarande ekonomiska situationen när HRT behöver anpassa trafiken i hela HRT-området. Spårvagnslinje 6 samt krysningsfartygens egna bussar samt Hop On/Hop Off-bussar betjänar krysningspassagerare.
Ruttförändring på linje 24 som HRT:s styrelse godkände 14.4.2020 baserar sig på den situation där HRT:s biljettintäkter har minskat kraftigt på grund av coronaviruspandemin. HRT letar efter besparingar under följande år för att få ekonomin i balans. Besparingar genomförs på de linjer som har en liten efterfrågan och där kostnaden per passagerare är i genomsnitt högre än på andra busslinjer samt på sträckor där det finns flera ersättande förbindelser. På linje 24 har kostnaden per påstigning varit ca 70 % högre än på de andra interna busslinjerna i Helsingfors.
Förutom en ny rutt får linje 24 kortare trafikeringstid och lägre turtäthet framförallt i vintertrafik då det finns färre passagerare till Fölisön och Sandudd än på sommaren.
Syftet var att linje 33 förlängs från Munkshöjden till södra Haga men tyvärr kan denna förändring inte genomföras på grund av den ekonomiska situationen. Förbindelsen från västra delar av Ulfsbyvägen och Talistranden i riktning mot Haga blir med byte.
I och med att linje 14 får nytt linjenummer och ny rutt (ny busslinje 25) kommer det att finnas en direkt förbindelse från centrum till Kampen men turtätheten minskar i rusningstrafik. I morgonrusningen har det varit under 10 påstigningar per tur i Smedjebacka. Från Smedjebacka finns det också ett kort gångavstånd till Sockenbackavägen och hållplatsen Tali koloniträdgård. Hållplatsen trafikeras bland annat av linjerna 30, 200, 59 och 550. Största delen av passagerarna på linje 14 börjar använda de nya stomlinjerna vilket innebär att passagerarantalet på linje 25 kommer att vara måttligt. Linje 25 avgår från enn annan hållplats i Kampen (Kampens terminal) är stomlinjerna som avgår från Fredriksgatan. Därför är det troligt att passagerarna som använder linje 25 inte kan resa med stomlinjerna 20 och 30.
Linje 63 har betjänat passagerare i östra delen av Haga på Klubbekrigarvägen mot Månsas och Svedängen. Antalet påstigningar på Klubbekrigarvägen har varit ganska litet, eftersom det inte finns invånare på östra sidan av gatan och hållplatserna i västra delen av Haga ligger nära. Dessutom finns det många busslinjer som kör längs Tavastehusleden med hög turtäthet i närheten av Klubbekrigarvägen. Det ordnas inga ersättande linjer på Klubbekrigarvägen när linje 63 börjar köra genom Norra Böle och Postparkens nya bostadsområde, eftersom i framtiden kör stomlinje 40 genom Haga med hög turtäthet. Från östra delen av Haga är det ca 400 m till linjens hållplatser. Det finns också många busslinjer som kör längs Tavastehusleden.
I linjenätsplanen för Haga föreslog vi att rutten för linje 33 skulle förlängas till östra delen av Haga. Detta var dock inte möjligt på grund av förlusten av passagerare i kollektivtrafiken och en dramatisk sjunkning av biljettintäkterna som orsakats av coronapandemin. Närbusslinjerna 31 och 32 fortsätter att trafikera på sina nuvarande rutter i östra delen av Haga från måndag till fredag under dagtid.
De nya tvärgående linjer 52, 56, 57 och 59 som kör med hög turtäthet skapades enligt utvecklingsplanen för det tvärgående linjenätet i Helsingfors. Med hjälp av dessa nya linjer och de tvärgående stomlinjerna kommer kollektivtrafiken att bli mer nätverksliknande. Dessa linjer kör via många viktiga knutpunkter där de korsar andra linjer som har hög turtäthet. De tvärgående linjerna 52, 56, 57 och 59 kör huvudsakligen med 10–15 minuters turtäthet från morgon till kväll. Under rusningstider är turtätheten ännu högre. På grund av begränsad finansiering av kollektivtrafiken är det dock nödvändigt att lägga ner vissa nuvarande linjer och ersätta linjer med förbindelser som kräver byten.
Rutten för linje 51 är lång och långsam, och många andra linjer är snabbare. Antalet passagerare på linjen varierar också mycket och en del av rutten har haft för få resenärer. Det sker många förändringar i serviceområdet för linje 51 som nu eller under kommande åren kommer att förbättra kollektivtrafikförbindelser. Samtidigt får linje 51 många bra alternativ. I framtiden kan man till exempel ta sig från Norra Haga till Berghäll varje dag från morgon till kväll med den nya stomlinje 40 som kör med hög turtäthet. Man kan till exempel byta från stomlinje 40 till spårvagn 3 vid Tölö tull. Närtågen erbjuder också snabba förbindelser med hög turtäthet. Linjerna 53, 56 och 59 erbjuder andra ersättande förbindelser.
Linje 43 läggs ner i augusti 2021 då linjenätsplanen för Haga träder i kraft. Detta betyder att direktförbindelsen till centrum läggs ner, men eftersom linje 52 som förlängs till Kungseken har högre turtäthet än linje 43 kommer antalet bussturer som trafikerar i Kungseken att öka.
Redan nu är den snabbaste förbindelsen från Kungseken till Helsingfors centrum linje 560 + byte till I-tåg i Myrbacka. Linje 52 kommer att erbjuda en bytesförbindelse till tåg vid Gamlas och Hoplax stationer och en direkt förbindelse till köpcentret Kaari, Munksnäs och Otnäs. Det snabbaste sättet att ta sig i riktning mot Mejlans och Tölö är genom att byta från linje 52 till linje 42 på hållplatsen Husfolksvägen (för närvarande från linje 43 till linje 42). Också i framtiden kan man nyttja bussar som kör längs Tavastehusleden med hög turtäthet (huvudsakligen ca 5–10 minuter) när man åker till Mejlans. Man kan byta till dessa bussar på hållplatsen Kårbölevägen.
Kungseken kommer att ha en direktförbindelse till centrum när den nya anslutningen byggs på Tavastehusleden och linje 431 börjar köra via Kungseksringen.
Nedläggningen av linje 43 påverkar också nattrafiken i Håkansåker och Kungseken. I den första fasen trafikerar linje 436N nattetid i Håkansåker och Kungseken. Linjen kör med en timmens mellanrum från Elielplatsen till Husfolksvägen längs Tavastehusleden och fortsätter därifrån till Myrbacka och Kalajärvi via Håkansåker och Kungseken. Nattetid är linjens restid från Helsingfors centrum kortare tack vare en mer direkt rutt men linjens turtäthet är lägre än på linje 43. I Magnuskärr, Håkansåker och Kungseken kan man också på natten nyttja bussar som kör längs Tavastehusleden med hög turtäthet. Enligt nuvarande planer kommer de regionala linjerna på Tavastehusleden att förnyas på hösten 2023. Då börjar nattbuss 431N köra via Håkansåker och Kungseken från Elielplatsen via Kivistö till Flygplatsen med en halv timmes mellanrum.
Fr.o.m. augusti 2021 kör linje 506 till Invalidstiftelsen i Brunakärr. Linjen ersätter linje 23 vars ändhållplats flyttas till Britas. I regel är restiden för buss 23 från Brunakärr till Helsingfors centrum ca 30–35 minuter. Det nuvarande linjenätet erbjuder förbindelser till t.ex. centrum som kräver byten och är snabbare än linje 23. Längs Mannerheimvägen kör många buss- och spårvagnslinjer med hög turtäthet som ligger på gångavstånd för de flesta som bor i Brunakärr. Från Brunakärr erbjuder linje 506 bra förbindelser till Böle, där det är lätt att byta till när- och fjärrtåg, bussar och spårvagnar. Det är också möjligt att byta från linje 506 till linjer som kör till Helsingfors centrum vid hållplatserna på Mannerheimvägen.