Bussireitteihin paljon muutoksia Länsi-Helsingissä ja kantakaupungissa 16.8. Kolme uutta runkolinjaa aloittaa. Myös poikittaisyhteydet muuttuvat
Syysliikenteeseen siirtyminen 16.8. tuo paljon muutoksia bussien reitteihin läntisessä Helsingissä ja kantakaupungissa. Uudet runkolinjat 20, 30 ja 40 aloittavat. Poikittaislinjoja 56, 57 ja 59 vahvistetaan ja uudistuneesta linjasta 52 tulee tiheä poikittainen yhteys Länsi-Helsingin ja Otaniemen välillä. Uuden Postipuiston alueen yhteydet paranevat.
Muutokset
Uudet linjat: 20, 25, 30
Lakkautettavat linjat: 14, 18, 18N, 39, 39N
Linjat, joille tulee reittimuutos: 24
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: useita
Runkolinjat 20 Eira – Kamppi – Munkkivuori ja 30 Eira – Kamppi – Munkkivuori – Pitäjänmäki – Myyrmäki aloittavat ja korvaavat lopetettavat linjat 14, 18, 18N, 39 ja 39N.
Runkolinjat eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä, mutta kävelyetäisyydet säilyvät kohtuullisina. Runkolinjoille 20 ja 30 tulee uudet sähkönivelbussit. Bussit ovat oransseja ja niissä on avorahastus – sisään voi nousta kaikista ovista. Viikonloppuisin linjoja 20 ja 30 liikennöidään melkein vuorokauden ympäri. Lue lisää runkobussilinjoihin ja raideyhteyksiin perustuvasta runkoverkosta.
Linjat 20 ja 30 liikennöivät tihein vuorovälein. Ne pystytään myös tahdistamaan paremmin kuin nykyiset kolme linjaa 14, 18 ja 39.
Korvaavia yhteyksiä Munkkisaareen tarjoaa raitiovaunu 6. Linjaa jatketaan myöhemmin Hernesaareen. Lue lisää Hernesaaren yhteyksistä usein kysytyistä kysymyksistä.
Linjan 24 eteläinen osuus Kampista Merikadulle lakkautetaan säästötarpeen vuoksi. Uusi reittiosuus on Kampin terminaali – Hietaniemi – Seurasaari. Samalla liikennöintiaika supistuu. Linja saa sesonkilinjan luonnetta. Kesäisin linjaa liikennöidään useammin ja pidempään.
Linjan 24 poistuvaa reittiosuutta eteläisissä kaupunginosissa korvaavat ratikat 2, 3 ja 10 sekä uudet runkolinjat 20 ja 30. Lue lisää linjan 24 muutoksesta usein kysytyistä kysymyksistä.
Poistuvaa linjaa 14 osittain korvaamaan perustetaan uusi linja 25 Kampin terminaali – Mechelininkatu – Munkkivuori – Pajamäki. Linjaa liikennöidään 20 minuutin vuorovälillä. Se tarjoaa uusia yhteyksiä Töölön ja Meilahden sairaala-alueen länsilaidalle. Linja korvaa myös 24:n supistuvaa liikennöintiaikaa.
Kartat
uudet runkolinjat 20 ja 30
uusi linja 25 ja lopettava linja 14
linjan 24 reittimuutos
Pysäkkiluettelo runkolinja 20 (pdf)
Pysäkkiluettelo runkolinja 30 (pdf)
Uudet linjat: 20, 25, 30
Lakkautettavat linjat: 14, 18, 18N, 39, 39N, 552
Linjat, joille tulee reittimuutos: 33, 34, 52
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: 57, 500
Runkolinja 20 Eira – Kamppi – Munkkivuori korvaa linjat 18 ja 18N. Linja 30 Eira – Kamppi – Munkkivuori – Pitäjänmäki – Myyrmäki korvaa linjat 14, 39 ja 39N.
Runkolinjat eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä, mutta kävelyetäisyydet säilyvät kohtuullisina. Runkolinjoille 20 ja 30 tulee uudet sähkönivelbussit. Bussit ovat oransseja ja niissä on avorahastus – sisään voi nousta kaikista ovista. Viikonloppuisin linjoja 20 ja 30 liikennöidään melkein vuorokauden ympäri. Lue lisää runkobussilinjoihin ja raideyhteyksiin perustuvasta runkoverkosta.
Linjat 20 ja 30 liikennöivät tihein vuorovälein. Ne pystytään myös tahdistamaan paremmin kuin nykyiset kolme linjaa 14, 18 ja 39.
Uusi linja 25 Kamppi – Mechelininkatu – Huopalahdentie – Pajamäki tarjoaa uusia yhteyksiä Töölön länsilaidalle. Se lähtee Kampin terminaalista, joten Munkinseudullekin tulee nyt toivottu mahdollisuus odottaa bussia sisätiloissa.
Linja 52 uudistuu täysin. Siitä tulee läntisen Helsingin tiheän vuorovälin poikittaislinja, joka tarjoaa uusia vaihdottomia yhteyksiä esimerkiksi Kannelmäkeen (kauppakeskus Kaari). Uusi reitti on Otaniemi – Munkkiniemi – Huopalahden asema – Kannelmäki – Kuninkaantammi. Joka päivä liikennöitävä uusi 52 korvaa lopetettavan arkilinjan 552.
Otaniemessä uutta linjaa 52 ajetaan Miestentien ja Vuorimiehentien kautta Teekkarikylään, jotta metroon syntyy parempi vaihtoyhteys Aalto-yliopiston metroasemalla.
Ulvilantielle vanhaa linjaa 52 korvaamaan tuodaan lähibussi 33, jonka uusi reitti on Munkkiniemi (Ritolehto) – Laajalahdentie – Ulvilantie – Munkkivuoren ostoskeskus. Pois jää reittiosuus Tarvoon. Linjaa oli alun perin tarkoitus jatkaa Etelä-Haagaan, mutta tätä ei toteuteta säästötarpeen vuoksi. Lähibussilta 33 jää pois käynti palvelutalo Sagan pihalla, jatkossa pihan kautta ajaa lähibussi 34.
Linjan 57 (Munkkiniemi – Ruskeasuo – Viikki – Kontula) vuoroväli tihenee.
Haagan suunnan lähibussien 31 ja 32 vuorovälit harvenevat ja liikennöintiajat supistuvat säästötarpeen vuoksi.
Kartat
uudet runkolinjat 20 ja 30 välillä Eira-Munkkivuori
uusi runkolinja 30 välillä Munkkivuori-Myyrmäki
uusi linja 25 ja lopettava linja 14
uudistuva linja 52 ja lopettava 552
uudistuva linja 52 ja sen vanha reitti
muuttuva linja 33
Pysäkkiluettelo runkolinja 20 (pdf)
Pysäkkiluettelo runkolinja 30 (pdf)
Uudet linjat: 25, 30, 53
Lakkautettavat linjat: 14, 38, 39, 39N, 51
Linjat, joille tulee reittimuutos: 59
Vanhalla reitillä jatkava linja: 37
Uusi runkolinja 30 Eira – Kamppi – Munkkivuori – Pitäjänmäki – Myyrmäki korvaa linjat 39 ja 39N.
Runkolinja ei pysähdy kaikilla pysäkeillä, mutta kävelyetäisyydet säilyvät kohtuullisina. Runkolinjalle tulee uudet sähkönivelbussit. Bussit ovat oransseja ja niissä on avorahastus – sisään voi nousta kaikista ovista. Viikonloppuisin linjaa 30 liikennöidään melkein vuorokauden ympäri. Lue lisää runkobussilinjoihin ja raideyhteyksiin perustuvasta runkoverkosta.
Linja 51 lopetetaan. Sen palvelua korvaavat uusi poikittainen arkilinja 53 (Arabia – Oulunkylä – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki – Uusmäki ) sekä linjan 59 reittimuutos. Linjan 59 päätepysäkki siirtyy Pajamäestä Malminkartanoon. Linjan 59 vuoroväli tihenee ja se liikennöi myös sunnuntaisin.
Uusi linja 25 korvaa linjoilta 14 ja 59 poistuvaa palvelua Pajamäkeen. Linjan reitti on Kampin terminaali – Mechelininkatu – Paciuksenkatu – Huopalahdentie – Pajamäki. Itse Pajamäen palvelu vähenee, mutta Talin siirtolapuutarhan pysäkiltä, joka on noin 500 metrin päässä, on erittäin hyvä joukkoliikennepalvelu eri puolille seutua, muun muassa kolme eri runkolinjaa. Muutaman vuoden päästä tähän tulee myös pikaraitiotien pysäkki. Lue lisää Pajamäen yhteyksistä usein kysytyistä kysymyksistä.
Linja 38 (Elielinaukio – Uusmäki) lopetetaan, sen palvelua korvaa yllä mainittu uusi linja 53, jolta on hyvät vaihtoyhteydet Pitäjänmäellä keskustan suuntaan junalla tai kahdella eri runkolinjalla. Kehäradalle on vaihtoyhteys Pohjois-Haagan asemalla. Uusmäen pääyhteys on edelleen Leppävaaran kautta linjalla 203. Linjalla 59 pääsee Konalasta Ruskeasuolle ja Pasilaan.
Linja 37 (Kamppi – Malminkartano) jatkaa entisellä reitillään. Linjaa liikennöidään jatkossa myöhempään ja viikonloppuisin noin klo 4:ään.
Lähibussien 36 ja 201 vuorovälit harvenevat ja liikennöintiajat supistuvat säästötarpeen vuoksi.
Kartat
uusi runkolinja 30 välillä Munkkivuori-Myyrmäki
uudet runkolinjat 20 ja 30 välillä Eira-Munkkivuori
uusi linja 25 ja lopettava linja 14
muuttuva linja 59
uusi linja 53 ja lopettava linja 51
uusi linja 53 ja lopettava 38
Uusi linja: 53
Lakkautettavat linjat: 43, 51, 552
Linjat, joille tulee reittimuutos: 40, 41, 52, 63
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: 42, 56
Uusi runkolinja 40 korvaa vanhat linjat 40 ja 43. Runkolinja noudattaa nykyisen linjan 40 reittiä Pohjois-Haagaan asti, mutta jatkaa Kannelmäkeen ja Pelimannintielle. Uusi reitti on Näyttelijäntie – Kantelettarentie – Kanneltie – Soittajantie – Klaneettitie – Pelimannintie.
Runkolinja ei pysähdy kaikilla pysäkeillä, mutta kävelyetäisyydet säilyvät kohtuullisina. Runkolinjalle tulee uudet sähkönivelbussit. Bussit ovat oransseja ja niissä on avorahastus – sisään voi nousta kaikista ovista. Viikonloppuisin linjaa 40 liikennöidään melkein vuorokauden ympäri. Lue lisää runkobussilinjoihin ja raideyhteyksiin perustuvasta runkoverkosta.
Linjalta 40 poistuvaa reittiosuutta Pohjois-Haagan asemalle korvaa linjan 41 reittimuutos. Linja 41 kääntyy Näyttelijäntieltä Pohjois-Haagan asemalle. Pelimannintielle ajaa runkolinja 40. Linjalle 41 tulee lisäksi reittimuutos Etelä-Haagassa: jatkossa ajetaan Haagan liikenneympyrän kautta Riistavuoreen ja edelleen Tunnelitielle. Linjan 41 reittimuutos säilyttää Haagasta toivotun suoran yhteyden Kamppiin ja keskustasta Riistavuoreen.
Linja 52 uudistuu täysin. Siitä kehittyy läntisen Helsingin tiheän vuorovälin poikittaislinja, joka tarjoaa paljon uusia yhteyksiä juniin ja muuhun runkolinjastoon. Uusi reitti on Otaniemi – Munkkiniemi – Huopalahden asema – Kannelmäki – Kuninkaantammi. Joka päivä liikennöitävä uusi 52 korvaa arkilinjan 552.
Maunulan ja Oulunkylän suuntaan Haagasta pääsee runkolinjalla 550 ja arkisin uudella linjalla 53 (Arabia – Oulunkylä – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki – Uusmäki).
Aluksi linjaa 52 ajetaan Etelä-Haagassa nykyistä reittiä Palokaivon aukion kautta. Linjat 52 ja 550 siirtyvät käyttämään Eliel Saarisen tien tunnelia, eli ajamaan Huopalahden aseman ali, arviolta talvella 2021.
Linja 51 lopetetaan. Sen palvelua korvaa osittain yllä mainittu uusi linja 53. Kallion ja Hakaniemen suunnan yhteydet Haagasta muuttuvat vaihdollisiksi, esimerkiksi Töölöntullin kautta. Lue lisää linjan 51 lakkauttamisesta usein kysytyistä kysymyksistä.
Linjan 63 palvelu poistuu Haagasta. Linja käännetään Ruskeasuolta Hakamäentielle ja edelleen uuden Postipuiston alueen kautta Paloheinään. Korvaavaa palvelua tarjoavat Hämeenlinnanväylän bussit sekä uusi runkolinja 40 Tunnelitietä ja Kauppalantietä pitkin. Kävelymatkat lähimmälle pysäkille pitenevät osalle asukkaista, mutta säilyvät kuitenkin kohtalaisina. Vuorovälit korvaavilta pysäkeiltä ovat tiheämmät. Lue lisää Nuijamiestentien yhteyksistä usein kysytyistä kysymyksistä.
Linja 42 Kamppi – Kannelmäki jatkaa entiseen tapaan. Liikennöintiaika laajenee hieman viikonloppuiltaisin ja sunnuntaiaamuisin, palvellen paremmin mm. yhteyksiä Meilahden sairaalaan.
Lähibussien 31, 32 ja 36 vuorovälit harvenevat ja liikennöintiajat supistuvat säästötarpeen vuoksi.
Kartat
uusi runkolinja 40 ja lakkautettava 43
muuttuva linja 40
muuttuva linja 41
uudistuva linja 52 ja lakkautettava 552
uusi linja 53 ja lakkautettava 51
uusi linja 53 ja linjan 52 vanha reitti
63 reittimuutos
Lakkautettava linja: 43
Linjat, joille tulee reittimuutos: 52, 436N
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: 42, 560
Kuninkaantammea palvelee linjan 43 asemesta jatkossa tiheään kulkeva poikittaislinja 52 (Kuninkaantammi – Kannelmäki – Huopalahden asema – Huopalahdentie – Otaniemi). Linjalta 52 on monipuoliset vaihtoyhteydet muun muassa juniin Kannelmäessä ja Huopalahden asemalla.
Aikaisempi vaihdoton, mutta kiertelevä, yhteys linjalla 43 Helsingin keskustaan lakkaa. Yhteydet paranevat mm. Huopalahden asemalle. Linja 52 siirtyy käyttämään Eliel Saarisen tien tunnelia, eli ajamaan Huopalahden aseman ali, loppusyksystä 2021.
Kuninkaantammea palvelee jatkossakin runkolinja 560. Yöllä aluetta palvelee jatkossa yölinja 436N, jonka reitti muuttuu kulkemaan Perhekunnantien ja Kuninkaantammen kautta.
Lue lisää Kuninkaantammen yhteyksistä usein kysytyistä kysymyksistä.
Lähibussin 36 vuoroväli harvenee ja liikennöintiaika supistuu säästötarpeen vuoksi.
Kartat
Uusi linja: 53
Lakkautettavat linjat: 50, 51, 552
Linjat, joille tulee reittimuutos: 52, 59, 506
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: 54, 57, 500, 502, 510, 550, 553(K), 560
Helsingin poikittaiset yhteydet uudistuvat. Poikittaisten linjojen suunnitteluun on vaikuttanut vuonna 2024 aloittava pikaraitiotie 550 (Raide-Jokeri). Busseilla ajettava runkolinja 550 jatkaa siihen asti.
Uudistuvasta linjasta 52 sekä linjoista 56, 57 ja 59 muodostuu vuoroväliä tihentämällä poikittaisten yhteyksien selkeä peruspalvelu, joka täydentävät varsinaisia poikittaisia runkolinjoja 500, 510, 550 ja 560.
Linjat 50, 51 ja 552 lakkaavat syysliikenteen alussa. Niiden palvelu korvataan edellä mainituilla tiheämmillä yhteyksillä ja uudella arkilinjalla 53. Jotkut yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi.
Linja 52 uudistuu täysin. Siitä kehittyy läntisen Helsingin tiheän vuorovälin poikittaislinja, joka tarjoaa paljon uusia yhteyksiä juniin ja muuhun runkoverkostoon. Uusi reitti on Otaniemi – Munkkiniemi – Huopalahden asema – Kannelmäki – Kuninkaantammi. Joka päivä liikennöitävä uusi 52 korvaa lopetettavan arkilinjan 552. Malmin ja Maunulan välillä liikennöi jatkossakin linja 553(K).
Linjat 52 ja 550 siirtyvät käyttämään Eliel Saarisen tien tunnelia, eli ajamaan Huopalahden aseman ali, talvella 2021.
Linja 53 on uusi maanantaista perjantaihin ajettava täydentävä poikittaislinja. Se ajaa reittiä Arabia – Oulunkylä – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki – Uusmäki. Linja perustetaan korvaamaan osaltaan linjalta 52 poistuvaa palvelua Arabian, Oulunkylän ja Maunulan välillä, sekä lakkautettavaa linjaa 51 Metsälän, Pohjois-Haagan ja Konalan välillä. Uusmäessä 53 korvaa lakkautettavaa linjaa 38.
Linjan 59 päätepysäkki muuttuu Pajamäestä Malminkartanoon. Siellä se korvaa lakkautettavaa linjaa 51. Vuoroväli tihenee ruuhka-ajan 7-8 minuuttiin ja linjaa liikennöidään myös sunnuntaisin.
Myös linjojen 56 ja 57 vuorovälit tihenevät. Linjoja liikennöidään jatkossa maanantaista lauantaihin päivälläkin 10 minuutin välein.
Linja 50 lopettaa ja liikenne keskitetään linjalle 59. Korvaavaa palvelua Ilmalasta pohjoiseen tarjoavat linjojen 23 ja 63 reittimuutokset Postipuiston kautta Maunulaan.
Linja 51 Kalliosta Malminkartanoon siis lakkaa. Korvaavaa palvelua linjan länsiosalle Metsälästä Konalaan tarjoaa uusi linja 53. Yhteydet esimerkiksi Pohjois-Haagasta Kallioon muuttuvat vaihdollisiksi. Vaihtaa voi runkolinjalta 40 ratikkaan 3 Töölöntullilla. Vaihdon voi myös tehdä Maunulassa runkolinjalta 550 Mäkelänkadun suunnan linjoille 66 ja 67 tai Pirkkolassa bussiin 23. Linjan 23 uusi reitti on Rautatientori – Alppila – Pasila – Postipuisto – Maunula – Pirkkola. Lue lisää lakkautettavasta linjasta 51 usein kysytyistä kysymyksistä.
Linjalle 506 tulee kaksi pienempää reittimuutosta: linja alkaa kulkea Viikinmäen ja Pihlajiston kautta tarjoten uusia poikittaisia yhteyksiä. Viikintien ja Tilanhoitajankaaren reittiosuus jää pois.
Linjan 506 päätepysäkki siirtyy Meilahden sairaala-alueelta Ruskeasuon Invalidisäätiölle. Muutos tuo uusia suoria yhteyksiä Mannerheimintien pohjoispäästä mm. Pasilaan. Meilahden sairaalaa palvelee jatkossakin tiheä poikittainen bussiliikenne muun muassa Pasilaan Tukholmankadulta.
Samalla linja 23 poistuu Ruskeasuolta. Se ajaa jatkossa Ilmalasta Postipuiston kautta Pirkkolaan korvaten lakkautettavaa linjaa 50.
Kartat
Läntisen Helsingin vahvat poikittaiset linjat 52, 56, 57 ja 59
uudistuva linja 52 ja lakkautettava 552
uusi linja 53 ja lakkautettava 51
uusi linja 53 ja linjan 52 vanha reitti
Linjan 59 reittimuutos ja lakkautettava linja 50
Linjojen 23 ja 506 reittimuutokset
Linjan 23 uusi reitti Postipuiston kautta Pirkkolaan
Linjan 506 reittimuutos Viikinmäen kautta
Uudet linjat: 53
Lakkautettavat linjat: 50, 51, 66K, 552
Linjat, joille tulee reittimuutos: 23, 52, 63
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: useita
Postipuiston uuden alueen kautta ajetaan syksystä alkaen kaksi alueella uutta linjaa: 23 (Rautatientori – Alppila – Pasila – Postipuisto – Maunula – Pirkkola) ja 63 (Kamppi – Ruskeasuo – Postipuisto – Maunula – Paloheinä).
Linja 66K lakkaa ja kaikki vuorot ajetaan jatkossa linjan 66 reittiä Tuusulanväylää. Linjat 23 ja 63 liikennöivät Männikkötien ja Metsäpurontien kautta joka päivä.
Linjan 23 reittimuutos korvaa lakkautettavan linjan 50 osuuden Ilmalasta Pirkkolaan. Linjalta 23 on hyvät vaihtoyhteydet muuhun joukkoliikenteeseen Pasilan asemalla. Linja 23 liikennöi myös viikonloppuisin, jolloin yhteydet Maunulasta ja Postipuistosta Pasilaan (muun muassa kauppakeskus Triplaan) paranevat. Linjan 23 uusi reitti tarjoaa myös linjaa 51 korvaavia yhteyksiä Kallioon ja Hakaniemeen.
Linjalla 63 tarjotaan Postipuiston uudelta asuinalueelta yhteydet Mannerheimintien varrelle.
Poikittainen linja 51 lakkaa ja linjan 52 reitti muuttuu niin, ettei se enää palvele Maunulaa. Näitä korvaa uusi arkilinja 53 (Arabia – Oulunkylä – Metsälä – Maunula – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki – Uusmäki).
Linja 552 lakkaa. Korvaavia yhteyksiä Malmin suuntaan tarjoaa entisellään säilyvä linja 553(K) ja lännen suuntaan runkolinja 550 sekä yllä mainittu uusi linja 53.
Kartat:
muuttuva 23
muuttuva 63
uusi linja 53 ja lakkautettava 51
lakkautettava 66K ja päälinja 66
Linjat, joille tulee reittimuutos: 23, 506
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: useita
Linjan 506 päätepysäkki siirtyy Meilahden sairaala-alueelta Ruskeasuon Invalidisäätiölle. Muutos tuo uusia suoria yhteyksiä Mannerheimintien pohjoispäästä Pasilaan. Invalidisäätiölle pääsee jatkossakin suoralla bussilla Pasilan asemalta, mutta yhteys keskustasta muuttuu vaihdolliseksi joko Pasilan asemalla tai Mannerheimintiellä. Meilahden sairaalaa palvelee jatkossakin tiheä poikittainen bussiliikenne Tukholmankadulla.
Lue lisää muutoksesta Invalidisäätiön yhteyksiin usein kysytyistä kysymyksistä.
Linja 23 ajaa jatkossa Ilmalasta Postipuiston kautta Pirkkolaan. Yhteys Pasilasta Ruskeasuolle toteutuu linjalla 59, jonka vuoroväli tihenee.
Kartat
Uudet linjat: 20, 25, 30
Linjat, joille tulee reittimuutos: 506
Vanhalla reitillä jatkavat linjat: useita
Linjan 506 päätepysäkki siirtyy Meilahden sairaala-alueelta Ruskeasuon Invalidisäätiölle. Muutos tuo uusia suoria yhteyksiä Mannerheimintien pohjoispäästä Pasilaan.
Meilahden sairaalaa palvelee jatkossakin tiheä poikittainen bussiliikenne Pasilaan runkolinjoilla 500 ja 510 Tukholmankadulta. Myös kävelymatka linjan 506 lähimmälle pysäkille Töölöntullille pysyy kohtuullisena.
Uudet runkolinjat 20 ja 30 tuovat aiempaa säännöllisemmän yhteyden Kampin suuntaan. Ne korvaavat linjat 14, 18, 18N, 39 ja 39N Haartmaninkadulla. Lue lisää uusista runkolinjoista välilehdellä Eteläiset kaupunginosat, Kamppi ja Töölö.
Uusi linja 25 (Kampin terminaali – Mechelininkatu – Paciuksenkatu – Munkkivuori – Pajamäki) tarjoaa uusia yhteyksiä Töölön ja Meilahden sairaala-alueen länsilaidalle.
Kartat
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Bussiliikenne Hernesaareen loppuu 2021 elokuussa linjan 14 reittimuutoksen ja linjan 18N lakkautuksen myötä. Linja 17 lakkautettiin jo kesäkuussa ratikkalinjan 6 reitin jatkuttua Eiranrannan kääntöpaikalle. Linjaa 6 tullaan jatkamaan pidemmälle Hernesaareen alueen rakentuessa. Välivaiheessa Hernesaaren eteläosaan ei siis ole lainkaan joukkoliikennettä, mutta toisaalta sen tarve on jo vähentynyt voimakkaasti ja vähenee edelleen alueen nykyisten toimijoiden siirtyessä muualle tai lopettaessa toimintansa. Hyvin vähäistä matkustajamäärää ei ole valitettavasti mahdollista palvella etenkään nykyisessä koronavirusepidemian pahentamassa taloustilanteessa, jossa joudumme sopeuttamaan liikennöintiä koko HSL-alueella. Risteilymatkustajia palvelevat ratikkalinjan 6 lisäksi risteilijöiden omat sukkulabussit sekä Hop On/Hop Off -turistibussit.
Linjan 24 HSL:n hallituksen 14.4. 2020 kokouksessaan hyväksymä reittimuutos perustuu koronaviruksen aiheuttamaan poikkeustilanteeseen, jonka vuoksi HSL:n lipputulot ovat laskeneet voimakkaasti. Talouden tasapainottamiseksi HSL etsii säästöjä toimintamenoista seuraaville vuosille. Säästöjä pyritään kohdistamaan linjoille, joilla on vähäinen kysyntä ja kustannus matkustajaa kohti keskimääräistä suurempi sekä yhteysväleille, joilla on riittävästi korvaavaa kapasiteettia. Linjalla 24 kustannus yhtä nousua kohden on ollut noin 70 % Helsingin sisäisten bussilinjojen keskiarvoa suurempi.
Reittimuutoksen lisäksi linjan liikennöintiaikoja supistetaan ja vuoroväliä harvennetaan erityisesti talviliikennekaudella, jolloin matkustusta Seurasaareen ja Hietaniemeen on vähemmän kuin kesäkaudella.
Linjan 52 Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelman mukaisen Huopalahdentien oikaisun myötä linjaa 33 oli alun perin tarkoitus jatkaa Munkkivuoresta Etelä-Haagaan, mutta tätä ei valitettavasti toteuteta säästötarpeen vuoksi. Yhteys Ulvilantien länsiosista ja Talinrannasta Haagan suuntaan muuttuu vaihdolliseksi.
Linjan 14 reitti- ja numeromuutoksen (uusi linja 25) myötä Pajamäestä on edelleen vaihdoton keskustayhteys Kamppiin saakka, mutta ruuhka-aikojen vuoroväli harvenee. Vuoroväli on kuitenkin riittävä Pajamäen kysynnälle, sillä aamuruuhkankin aikana linjalle on noussut keskimäärin alle kymmenen matkustajaa per vuoro. Pajamäestä on myös lyhyt kävely-yhteys Pitäjänmäentielle ja Talin siirtolapuutarhan pysäkille, josta on tiheä yhteys keskustaan (linjat 30 ja 200) ja Pasilaan (linja 59) sekä runkolinjan 550 ja tulevan Raide-Jokerin myötä sekä Espoon että Itä-Helsingin suuntaan. Merkittävä osa linjan 14 nykyisistä matkustajista siirtyy käyttämään uusia runkolinjoja, joten linjan 25 kuormitus tulee todennäköisesti olemaan jatkossa aiempaa vähäisempää. Kampissa linja 25 tulee lähtemään eri paikasta (Kampin terminaalista) kuin runkolinjat, jotka lähtevät Fredrikinkadulta, joten sen kyytiin nousevat lähinnä ne, jotka eivät tiheästi kulkevilla runkolinjoilla 20 ja 30 määränpäähänsä pääse.
Linja 63 on palvellut aivan Haagan itäreunalla sijaitsevaa aluetta ajaessaan Nuijamiestentietä kohti Maunulaa ja Paloheinää. Nousijoiden määrä Nuijamiestentiellä on ollut melko vähäinen, koska kadun itäpuolella ei ole asutusta ja länsipuolella keskeltä Haagaa kulkevien linjojen pysäkit ovat lähellä. Nuijamiestentien ympäristössä on mahdollista hyödyntää myös Hämeenlinnanväylän tiheää bussiliikennettä. Linjan 63 reitin siirtyessä kulkemaan Pohjois-Pasilan ja Postipuiston uuden asuinalueen kautta ei Nuijamiestentielle järjestetä korvaavaa linjaa, koska Haagan läpi kulkee jatkossa tiheästi liikennöivä runkolinja 40, jonka pysäkeille on Haagan itäreunalta pääosin n. 400 metrin matka. Lisäksi Hämeenlinnanväylän bussiliikenne on edelleen käytettävissä.
Haagan linjastosuunnitelmassa esitimme linjan 33 reitin ulottamista Haagan itäosaan. Jouduimme kuitenkin luopumaan tästä suunnitelmasta koronapandemian aiheuttaman joukkoliikenteen matkustajamäärien ja lipputulojen merkittävän vähenemisen takia. Haagan lähibussilinjat 31 ja 32 palvelevat kuitenkin arkisin päiväsaikaan Haagan itäisintä osaa nykyisillä reiteillään.
Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnittelmassa useista vanhoista poikittaislinjoista muodostettiin uudet tiheästi liikennöivät poikittaislinjat 52, 56, 57 ja 59, jotka yhdessä poikittaisten runkolinjojen kanssa vahvistavat joukkoliikenteen verkostomaisuutta. Linjat kulkevat useiden tärkeiden solmupisteiden kautta, missä ne risteävät muiden tiheästi liikennöivien linjojen kanssa. Poikittaislinjat 52, 56, 57 ja 59 liikennöivät aamusta iltaan pääosin runkolinjamaisen tiheillä 10–15 minuutin vuoroväleillä, ruuhka-aikoina tiheämminkin. Liikenteeseen käytettävissä olevan rajallisen rahoituksen takia joitakin vanhoja linjoja joudutaan kuitenkin lakkauttamaan ja korvaamaan osittain vaihdollisilla yhteyksillä.
Linjan 51 reitti on pitkä ja hidas, minkä takia monet matkat on nopeampaa tehdä muilla linjoilla. Linjan kuormitus myös vaihtelee paljon, ja osalla reitistä matkustajia on kulkenut vähän. Linjan 51 palvelualueella tapahtuu useita muutoksia, jotka nyt tai lähivuosina parantavat joukkoliikenneyhteyksiä tarjoten hyviä vaihtoehtoisia yhteyksiä linjalle 51. Esimerkiksi Pohjois-Haagasta Kallioon on jatkossa mahdollista matkustaa joka päivä aamusta iltaan tiheällä vuorovälillä uutta runkolinjaa 40 hyödyntäen. 40:ltä voi vaihtaa esimerkiksi kolmosen ratikkaan Töölöntullin kohdalla. Tiheitä ja nopeita yhteyksiä muodostuu myös lähijunia hyödyntäen. Muita korvaavia yhteyksiä tarjoavat linjat 53, 56 ja 59.
Linjalla 53 ei ole ilta- ja viikonloppuliikennettä, koska uusi linjan pääasiallinen tarkoitus on tarjota arkisin vaihdottomia asiointi-, työ-, koulumatka- ja harrastusyhteyksiä muun muassa Käpylään, Oulunkylään, Maunulaan, Pirkkolaan ja Pohjois-Haagaan. Liikennöintiaikojen laajentaminen vaatisi runsaasti lisää resursseja, joita ei koronaepidemian aiheuttaman lipputulojen laskun myötä ole valitettavasti käytettävissä.
Linja 43 lakkautetaan elokuussa 2021, jolloin Haagan linjastosuunnitelman mukaiset muutokset toteutetaan. Linjan tarjoama vaihdoton - joskin kiertelevä ja hidas - yhteys keskustaan poistuu, mutta koska Kuninkaantammeen jatkettava linja 52 tulee liikennöimään linjaa 43 tiheämmin, Kuninkaantammen bussivuoromäärä tulee kasvamaan.
Nopein yhteys Kuninkaantammesta keskustaan on jo nyt yhdistelmä 560 + vaihto Myyrmäessä I-junaan. Linja 52 tulee tarjoamaan vaihtoyhteyden junaan Kannelmäen ja Huopalahden asemilla sekä suoran yhteyden kauppakeskus Kaareen, Munkkivuoreen ja Otaniemeen. Nopein yhteys Meilahden ja Töölön suuntaan toteutuu vaihtamalla linjalta 52 linjalle 42 Perhekunnantien pysäkillä (vastaava vaihto kuten tällä hetkellä linjalta 43 linjalle 42). Hieman pidemmällä kävelymatkalla Meilahteen matkustaessa voi jatkossakin hyödyntää tiheästi (pääosin n. 5–10 minuutin välein) liikennöiviä Hämeenlinnanväylän busseja, joihin vaihto onnistuu Kaarelantien pysäkiltä.
Kuninkaantammen suora keskustayhteys palautuu Hämeenlinnanväylän uuden liittymän rakentamisen myötä, kun linja 431 pystytään tulevaisuudessa reitittämään Kuninkaantammenkierron kautta.
Linjan 43 poistuminen vaikuttaa myös Hakuninmaan ja Kuninkaantammen yöliikenteeseen. Ensi vaiheessa Hakuninmaan ja Kuninkaantammen yöaikaiset yhteydet järjestetään linjalla 436N, joka liikennöi öisin tunnin välein Elielinaukiolta Hämeenlinnanväylää Perhekunnantielle asti ja edelleen Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kautta Myyrmäkeen ja Kalajärvelle. Öisin matka-aika keskustasta nopeutuu suoremman reitin myötä, mutta Hakuninmaan ja Kuninkaantammen melko pienen yöaikaisen kysynnän takia vuoroja kulkee harvemmin kuin aiemmin linjalla 43. Maununnevalla, Hakuninmaalla ja Kuninkaantammessa on öisinkin mahdollista hyödyntää myös Hämeenlinnanväylää kulkevia linjoja, joilla on useita lähtöjä tunnissa. Myöhemmin, tämänhetkisen tiedon mukaan syksyllä 2022, Hämeenlinnanväylän linjasto uudistuu, jolloin Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kautta alkaa ajaa Elielinaukiolta Kivistön kautta Lentoasemalle kulkeva yölinja 431N, joka liikennöi puolen tunnin välein.
Ruskeasuon Invalidisäätiölle ajaa elokuusta 2021 lähtien linja 506 korvaten linjan 23, jonka päätepysäkki siirtyy Pirkkolaan. Matka-aika linjalla 23 Ruskeasuolta keskustaan on pääsääntöisesti n. 30–35 minuuttia. Moniin kohteisiin esimerkiksi keskustan alueella matka on nopeampi nykyisessäkin linjastossa vaihdollisena kuin linjalla 23. Mannerheimintietä kulkee tiheä bussi- ja raitioliikenne, joka on suurimmalle osalle Ruskeasuon asukkaista saavutettavissa kävellen. Linja 506 tarjoaa Ruskeasuolta hyvät yhteydet Pasilaan, josta on erinomaiset jatkoyhteydet juna-, bussi- ja raitioliikenteellä ja kaukojunilla muuallekin Suomeen. Linjalta 506 voi myös vaihtaa Mannerheimintien pysäkeillä keskustaan jatkaville linjoille.