Keski- ja Länsi-Vantaan sekä Koillis-Espoon uudet linjat
Muutosten tausta
Länsi- ja Keski-Vantaan nykyinen bussiliikenne on aiemmin koostunut joukosta linjoja, joilla on omat palvelualueensa muttei välttämättä selkeää roolia linjaverkossa. Uudessa linjastossa linjoilla on selkeämmät roolit liikenneverkossa, ja samalla vuorovälit ovat tasaisemmat ja siten myös vaihdot sujuvampia.
Tiiviimmät liityntäyhteydet
Liityntäyhteydet Myyrmäen, Aviapoliksen asemille ovat jatkossa tiiviimmät. Tarjonta vähenee joiltakin sellaisilta reittiosuuksilta, joilla nousijamäärät ovat olleet pieniä. Muutosten jälkeenkin näiden alueiden palvelutaso nousijamääriin nähden on hyvä, sillä kävelyetäisyydet lähimmälle pysäkille säilyvät lyhyinä.
Yölinjasto muuttuu vastaamaan uutta päiväliikenteen linjastoa. Kello 23 jälkeen turvaamme keskeisimmiltä asuinalueilta yhteydet Elielinaukiolle ja Rautatientorille.
Vuorovaikutus suunnittelussa
Suunnittelun aikana asukkaat osallistuivat suunnitteluun linjastosuunnitelmaa varten perustetun nettisivuston, asukasiltojen sekä linjastoluonnoksesta kerätyn palautteen avulla. Asukkailla oli myös mahdollisuus kommentoida linjastoluonnosta HSL:n nettisivuilla, sähköpostitse ja useissa asukastilaisuuksissa. Tarkastelimme myös Kehäradan jälkeen tapahtuneita muutoksia asukkaille suunnattujen liikkumiskyselyjen perusteella.
Uudet linjat perustuvat runkolinjoihin ja niiden liityntälinjoihin. Harvoin kulkevien vaihdottomien yhteyksien sijaan tarjoamme tiheästi liikennöivien runkolinjojen ja liityntälinjojen vaihdollinen matka. Länsi-Vantaan bussilinjastosta tulee muutosten myötä entistä verkostomaisempi, joten se palvelee entistä paremmin asiakkaiden yksiöllisiä tarpeita. Uudet liityntälinjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet seudullisiin aluekeskuksiin sekä hyvät vaihtoyhteydet uusille runkolinjoille 300 ja 400. Myös liityntäyhteydet juna-asemille tihenevät.
Askistosta Vapaalaan ja Rajatorpan kautta Elielinaukiolle liikennöivä harva ja hidas linja 332 lopettaa. Linja 335 säilyy ja se tihennetään ruuhkassa 20, muina aikoina 30 minuuttiin. Viikonloppuisin linjan 335B reitti pidennetään Myyrmäestä Vapaalaan, sen liikennöinti tihenee nykyisestä 60 minuutista 30 minuuttiin. Linjojen 335 ja 335B reitti siirtyy kulkemaan Vantaankosken ja Kivimäen kautta, joten vaihdot Kehäradan juniin tarjotaan tulevaisuudessa Vantaankosken asemalla.
Suora linja 345 Helsingin keskustaan Vihdintietä pitkin säilyy ja linjan pysäkit ovat kohtuullisessa kävelyetäisyydessä Askiston pohjoisosan asuinalueilta. Linjalta 335 tarjotaan vaihtoyhteys tulevaisuudessakin Vihdintien pysäkeillä linjalle 345. Linjan 345N reitti öisin Elielinaukiolta Rinnekotiin siirtyy kulkemaan Askiston kautta.
Eteläisestä Askistosta Kehä III varrella olevalta pysäkiltä uusi linjapari 583 ja 584 tarjoaa tiheää yhteyttä (ruuhkassa 10 minuutin välein) Louhelan ja Martinlaakson kautta Jumboon ja Aviapolikseen. Linjaparilta 583 ja 584 tarjotaan vaihtoyhteys myös Kehäradan juniin sekä runkolinjoille 300 ja 400 Helsingin suuntaan.
Alueelta poistuu suoran linjan linja Helsingin keskustaan, mutta tämä korvautuu tiheällä ja tasavälisellä yhteydellä. Lisäksi aloittaa uusia linja Leppävaaraan, joka oli asukkaiden toivoma. Hämeenlinnanväylän- ja Vihdintien linjastosuunnitelma perustuu runkolinjoihin ja niiden liityntälinjoihin, harvojen vaihdottomien yhteyksien sijaan tulevaisuudessa tarjotaan tiheästi liikennöivien runkolinjojen ja liityntälinjojen vaihdollinen matka. Länsi-Vantaan bussilinjastosta tulee muutosten myötä entistä verkostomaisempi, joten se palvelee entistä paremmin asiakkaiden yksiöllisiä tarpeita. Uudet liityntälinjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet seudullisiin aluekeskuksiin sekä hyvät vaihtoyhteydet uusille runkolinjoille 300 ja 400. Myös liityntäyhteydet raideliikenteen asemille tihenevät.
Miten Hämeenkylän yhteydet muuttuvat?
Linja 322 lakkautetaan. Linja 311 pidennetään Myyrmäen asemalta Kaivokselaan. Perustetaan uusi, Hämeenkylän kautta kulkeva linja 522 Vantaankoski - Pähkinärinne - Leppävaara. Linja 522 korvaa lakkautuvan linjan 322 välillä Pähkinärinne - Vantaankoski ja se tarjoaa uuden vaihdottoman yhteyden Hämeenkylästä ja Pähkinärinteestä Leppävaaraan. Linjat 311 ja 522 liikennöivät tahdistettujen aikataulujen mukaan 10 min yhteisellä vuorovälillä ruuhka-aikoina, näin ne tarjoavat sujuvat vaihtoyhteydet 10 min välein liikennöivälle runkolinjalle 300. Suosittelemme vaihtopaikaksi Karhunkierroksen pysäkkiä, joka tulee runkolinjan 300 ajantasauspysäkiksi. Linja-auto ei ohita ajantasauspysäkkiä ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. Linjat 522 ja 311 tarjoavat tulevaisuudessa vaihdottomat yhteydet Hämeenkylästä Vantaankosken, Myyrmäen ja Leppävaaran juna-asemille.
Hämeenkylästä löytyvät myös Vihdintien pysäkit kohtuullisen kävelymatkan etäisyydestä. Vihdintietä pitkin linja 345 tarjoaa tulevaisuudessakin vaihdottomat yhteydet Helsingin keskustan. Linjan N-reitti Helsingistä Rinnekotiin kulkee öisin Hämeenkylän kautta. Samoilta Vihdintien pysäkeiltä tarjotaan myös nopea yhteys 10 min välein Louhelan asemalle uutta Luhtitietä pitkin linjoilla 583 ja 584. Kyseinen linjapari tarjoaa myös vaihdottomat yhteydet Jumboon sekä Aviapoliksen alueelle.
Miten Pähkinärinteen yhteydet muuttuvat?
Linja 322 lakkautetaan. Perustetaan uusi runkolinja 300 Elielinaukio - Pähkinärinne - Myyrmäki, joka palvelee aluetta tiheästi sekä Helsingin että Myyrmäen suuntaisissa yhteyksissä. Runkolinja 300 kulkee Luhtitien uutta tieosuutta pitkin tarjoten nykyistä nopeampaa yhteyttä Kehäradalle (Louhelan asema). Linja 311 säilyy, se pidennetään Myyrmäen asemalta Kaivokselaan. Linja tarjoaa tulevaisuudessakin yhteyttä Myyrmäkeen Rajatorpantien kautta, se siirtyy kulkemaan Rajatorpan kautta Nuijatietä pitkin. Perustetaan uusi, Pähkinärinteen kautta kulkeva linja 522 Vantaankoski - Pähkinärinne - Leppävaara. Linja 522 korvaa lakkautuvan linjan 322 välillä Pähkinärinne - Vantaankoski ja se tarjoaa uuden vaihdottoman yhteyden Pähkinärinteestä Leppävaaraan. Linja 335 Linnainen – Askisto siirtyy pois Pähkinärinteestä kulkemaan Rajatorpantietä pitkin. Linjan 571 Varisto - Myyrmäki reittiosuus lakkautetaan, näin Pähkinärinteen ja Keski-Vantaan väliset matkat muuttuvat vaihdolliseksi. Runkolinjalta 300 tarjotaan vaihtoyhteys linjalle 571 Raappavuorentien ja Uomatien risteyksen pysäkeillä. Vaihdosta riippumatta matka Keski-Vantaalle nopeutuu kuitenkin, kun linjalta 571 poistetaan Pakkalan ja Viertolan lenkit. Jumboon matkustaville tarjotaan runkolinjalta 300 vaihtoyhteys joko yllä mainitulla pysäkillä linjalle 574 tai Luhtitien ja Uomatien pysäkeillä linjapariin 583-584. Kyseinen linjapari tarjoaa hyvää palvelua poikittaisliikenteessä Pohjois-Espoosta ja Länsi-Vantaalta 10-15 minuutin välein Kehä III työpaikka-alueille, Jumboon ja Aviapolikseen.
Pohjois-Espoon alueelta on pitkään toivottu parempia bussiyhteyksiä Jumboon. Uudella linjaparilla 583 ja 584 tuon matkan voi tehdä vaihdottomasti.
Miten Kalajärven yhteydet muuttuvat?
Alueelta liikennöivä linja 436 Helsingin keskustaan lopettaa, mutta yhteyksiä Helsinkiin palvelee jatkossakin Vihdintietä pitkin kulkeva linja 345. Niipperintietä kulkee uusi linja 584 Kalajärvi - Niipperi – Louhela – Jumbo – Aviapolis. Linja tarjoaa vaihtoyhteyden runkolinjoille 300 ja 400, Kehäradan junille Louhelan asemalla ja samalla se varmistaa asukkaiden toivotut poikittaisyhteydet Keski-Vantaan ja Jumbon suuntaan.
Linja 584 kulkee ruuhka-aikoina 20 minuutin ja muulloin 30 minuutin välein. Sunnuntaisin ja myöhäisiltaisin bussi kulkee 60 minuutin välein. Heti liikennöinnin alkaessa noin puolet linjan 584 vuoroista ajetaan sähköbusseilla ja suunnitelmien mukaan myöhemmin liikennöinti muutetaan täysin ympäristöystävälliseksi sähköbussiliikenteeksi.
Yöliikenteessä alueella säilyy edelleen linja 436N tunnin välein, mutta sen reittiin tulee pieniä muutoksia Myyrmäki-Martinlaakso alueilla.
Miten Niipperin yhteydet muuttuvat?
Linja 436 Helsingin keskustaan sekä arjen ruuhkalinja 437 Martinlaaksoon lopettavat. Niipperintietä kulkee kaksi uuttaa linjaa: 583 Perusmäki - Niipperi – Louhela – Jumbo – Aviapolis sekä 584 Kalajärvi - Niipperi – Louhela – Jumbo – Aviapolis.
Linjojen 583 ja 584 reitti Niipperin koulun pysäkin ja Aviapoliksen välillä on sama, ja linjat palvelevat yhdessä tiheällä vuorovälillä Niipperin aluetta. Osa linjan 583 lähdöistä ajetaan K-tunnuksella Juvantien, Juvan teollisuuskadun, Juvanmalmintien ja Vihdintien kautta palvelemaan Juvanmalmin teollisuusaluetta. 583K reitillä palvellaan arkisin Niipperin suuntaan noin klo 5-13, Aviapoliksen suuntaan noin klo 10-18 välillä. Heti liikennöinnin alkaessa noin puolet linjojen 583 ja 584 vuoroista ajetaan sähköbusseilla, suunnitelmiemme mukaan noin vuosi myöhemmin molempien linjojen liikennöinti muutetaan täysin ympäristöystävälliseksi sähköbussiliikenteeksi. Yöliikenteessä säilyy linja 436N tunnin välein, sen reittiin tulee pieniä muutoksia Myyrmäki-Martinlaakso alueilla. Yölinja 321N lakkautetaan.
Miten Perusmäen yhteydet muuttuvat?
Arkipäivien ruuhkalinja 437 lakkautetaan. Alueelle perustetaan uusi, joka päivä aamusta iltaan liikennöivä poikittaislinja 583. Muut Perusmäkeä palvelevat linjat 239 ja 349 säilyvät ennallaan.
Perusmäen yhteydet kehäradan suuntaan paranevat merkittävästi uuden linjan 583 myötä. Linjan 583 vuoroväli on arkisin ruuhka-aikoina 20 minuuttia, muulloin 30 minuuttia. Linjalla on myös viikonloppuliikennettä; lauantaisin 30 min, sunnuntaisin 60 min välein.
Linja 583 tarjoaa liityntäyhteyden Perusmäestä Luhtitien uuden katuyhteyden kautta kehäradalle. Linja 583 muodostaa linjaparin linjan 584 kanssa. Molemmat linjat liikennöivät ruuhka-aikaan 20 minuutin välein. Yhteisellä osuudellaan (Niipperin koulun pysäkiltä Aviapolikseen) linjojen yhteinen vuoroväli ruuhka-aikaan on 10 minuuttia. Linjojen junavaihdot ovat sujuvat, koska vaihtopysäkit sijaitsevat suoraan Louhelan juna-aseman alla, mistä on lyhyt kävelymatka laiturille. Linjapari tarjoaa myös hyvät vaihtoyhteydet runkolinjoille 300 ja 400.
Miten Kivimäen yhteydet muuttuvat?
Uusi runkolinja 400 Vantaankoski – Martinlaakso – Elielinaukio kulkee elokuusta alkaen alueella. Linjan lähimmät pysäkit löytyvät Kivivuorentiellä. Kivimäen kautta nykyisin kulkeva linja 421 lopettaa ja sen tilalle siirtyy palvelemaan linja 335 Linnainen - Myyrmäki - Martinlaakso - Kivimäki - Vantaankoski – Askisto. Viikonloppuisin ajetaan linjaversiosta 335B Vapaala – Askisto, jonka reitti on alueella sama, kuin arkisin ajettavan linja 335. Bussi 335/355B kulkee ruuhka-aikoina 20 minuutin, muulloin 30 minuutin välein.
Linjan 335 toimintaperiaatteena on että Kivimäen alueelta se palvelee molempiin suuntiin liityntäliikenteessä sekä Kehäradan juniin (Vantaankoski/Martinlaakso) että runkolinjalle 400 (Martinlaakso/Laajavuorentie). Näin siis linjalta on kaikilta lähdöiltä yhteys lähijuniin ja/tai runkobussiin. Kannattaa siis tarkistaa Reittioppaasta omien matkustustarpeiden mukaan, millä tavalla linja 335 tarjoaa parhaat vaihtoyhteydet.
Yöliikenteessä palvelevat linjat 415N ja 436N Kivivuorentietä pitkin, sekä linja 431N, jonka vuoroväli tihenee 30 minuuttiin. Bussin 431N reitti jatkuu lentoasemalle ja se siirtyy Kivimäen kohdalla kulkemaan Hämeenlinnanväylää pitkin.
Kivistön muutokset perustuvat 2020 tehtyihin suunnitelmiin. Kivistön nykyiset linjat on otettu käyttöön vuonna 2015 kehäradan junaliikenteen käynnistymisen yhteydessä.
Alueen maankäyttö ja liikkumistarpeet ovat muuttuneet huomattavasti ja alueen asukasmäärä kasvaa voimakkaasti. Uudet linjat tarjoavat tiheitä, tasavälisiä yhteyksiä Kehäradalle ja vaihdottoman yhteyden Kivistön tiiveimmin rakennetulta alueelta Jumbolle laajoilla liikennöintiajoilla.
Kivistön muutokset
Linja 561 sulautuu linjaan 616 ja liikennöi lentoaseman sijaan Kivistöön luoden näin kaivattua palvelua poikittaiseen liikkumiseen linjanumerolla 561. Uusi linja 561 tarjoaa jatkossa kaikkina päivinä asiointimatkoja Jumboon ja työmatkoja Tikkurilantien varteen.
Linjan 561 reitti: Itäkeskus - Malmi - Tammiston kauppatie - Jumbo - Äyritie - Aviapolis - Kannisto - Kivistö.
Muut keskeisimmät muutokset:
- Linja 434 tarjoaa jatkossa Keimolanmäkeen tiheää palvelua (ruuhkassa 10 min vuorovälillä) ja samalla kaikki lähdöt ajetaan A-tyypin linja-autoilla eli tilavammilla busseilla.
- Linjan 433 kaikilla vuoroilla pääsee jatkossa Petakseen ja se tarjoaa liityntää Martinlaaksoon ja Petakseen.
Yöliikenteessä aluetta palveleva linja 431N tihenee 30 min vuoroväliin ja linjan pidentäminen Lentoasemalle tarjoaa uutta palvelua yöllä Kivistön ja Aviapolis-Lentoasema alueiden välisissä yhteyksissä.
Lentoaseman yhteydet perustuvat aiempaa enemmän runkoyhteyksiin. Lentoaseman pääjoukkoliikenneyhteys on jatkossakin lähijuna. Myös runkolinja 570 palvelee liikennöiden lentoasemalle.
Runkolinja 600 korvaa linjan 615. Runkolinjan reitti on sama kuin linjalla 615, mutta kulkeminen on sujuvampaa. Runkolinja palvelee tihein vuorovälein ja laajoin palveluajoin. Sisään saa astua myös keskiovista, joka osaltaan nopeuttaa ja lisää linjan täsmällisyyttä.
Linja 561 ei jatkossa kulje lentoasemalle, vaan jatkaa matkaa Aviapoliksesta Kivistöön luoden kaivattua palvelua poikittaiseen liikkumiseen. Lentoasemalle itä-Helsingistä kulkee linja 562, joka korvaa poistuvan linjan 554. Linja 617 päätepysäkki siirtyy Lentoasemalta Aviapolikseen ja reitti muuttuu palvelemaan Tammiston kauppatietä.
Espoon suunnalta Aviapolikseen liikennöivät linjat 583 ja 584 Kalajärveltä ja Perusmäestä luoden näin yhteyden kehäradan junille ja keskiselle Vantaalle. Aviapoliksesta Kehä III työpaikka-alueille tarjotaan yhteydet nykyisen linjan 574 sijaan uudella linjaparilla 583, 584.Linja 574 siirtyy kulkemaan Kehä III:lta Ylästön kautta, jolla se korvaa lakkautuvan linjan 415 yhteydet Aviapoliksen ja Ylästön välissä. Aviapoliksesta on loistavat vaihtoyhteydet eri suuntiin.
Linja 415 lopettaa liikennöinnin ja yhteyksiä Länsi-Vantaalta ja Ylästöstä korvataan siirtämällä linja 574 Ylästön kautta kulkevaksi. Kyseinen linja siirtyy myös lentoaseman alueella kulkemaan reittiä Tietotie – Ilmailutie, jolla se palvelee paremmin lentoaseman työmatkaliikennettä.
Yöliikenteessä linja 415N säilyy, siihen tulee pieniä reittimuutoksia Martinlaakso - Myyrmäki alueella. Yöbussin 431N reitti pidennetään Tikkurilantietä pitkin tarjoten uutta yhteyttä yöliikenteessä Kivistöstä lentoasemalle. Myös lentoaseman runkobussilinjoilla 600 ja 570 on laajat liikennöintiajat.
Miten Lintuvaaran yhteydet muuttuvat?
Linjan 555B liikennöinti loppuu elokuussa 2022. Leppävaaran ja Länsi-Vantaan välille perustetaan uusi linja 522 (Leppävaara – Pähkinärinne – Hämeenkylä – Vantaankoski) ja linjan 555 liikenne lopetetaan vasta siinä vaiheessa, kun runkolinja 520 ja pikaraitiotie 550 aloittavat liikennöinnin.
Eriaikaisien aikataulujen takia muutosten toteutusta on jouduttu porrastamaan. Runkolinja 520 ei voi aloittaa liikennöintiään elokuussa 2022, mutta muutokset Länsi-Vantaan bussiliikenteessä tapahtuvat tuolloin. Linja 522 palvelee yhtä lailla yhteyksiä Lintuvaaran ja Leppävaaran välillä, jolloin 555:n vuoroväliharvennuksista huolimatta vuorotiheys Leppävaaraan säilyy nykyisellään.
Yhteisellä reittiosuudellaan Lintuvaaran ja Leppävaaran välillä linjat 522 ja 555 kulkevat noin 10 minuutin välein ruuhka-aikaan. Lintuvaarasta voi matkustaa Otaniemen ja Keilaniemen suuntaan helposti myös tulevaisuudessa. 555:n lisäksi matkan voi tehdä linjalla 522 ja vaihtaa runkolinjalle 550 Leppävaarassa. Linjan 522 päätepysäkki Leppävaarassa on Kehä I:n sillalla, jolloin runkolinjalle 550 voi vaihtaa samalta pysäkiltä.
Vaikka linjan 555B liikennöinti loppuu elokuussa 2022, säilyvät yhteydet Lintuvaaran ja Leppävaaran välillä viikonloppuisin myös jatkossa. Matkan voi tehdä linjalla 522. Linjalla on sama vuoroväli kuin 555B:llä eli se kulkee viikonloppuisin 30 minuutin välein. Viikonloppuyhteydet Lintuvaaran ja Myyrmäen välillä muuttuvat kuitenkin linjastomuutosten myötä vaihdollisiksi. Matkan voi kuitenkin tehdä vaihdollisesti seuraavasti: linjalta 522 voi vaihtaa Rajatorpantiellä linjalle 565 tai Pähkinärinteentiellä runkolinjalle 300.
Runkolinjan 520 liikenne käynnistyy elokuussa 2023. Samassa yhteydessä palautuu nykyistä nopeampi yhteys Leppävaaran ja Myyrmäen välille Painiityn kautta. Vaihdottoman bussiyhteyden puuttuminen Leppävaaran ja Myyrmäen välillä viikonloppuisin kestää väliaikaista noin yhden vuoden.
Miten Hämevaaran yhteydet muuttuvat?
Arkisin liikennöineen linjan 555 ruuhka-ajan vuoroväli harvenee ja viikonloppuisin liikennöinyt linja 555B lopetetaan. Näitä yhteyksiä korvaa uusi linja 522 (Leppävaara – Pähkinärinne – Hämeenkylä – Vantaankoski).
Linjan 555 vuoväliharvennukset liittyvät Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman tuomiin muutoksiin Länsi-Vantaalla. Suunnitelman perusteella Leppävaaran ja Länsi-Vantaan välille perustetaan uusi linja 522 (Leppävaara – Pähkinärinne – Hämeenkylä – Vantaankoski) ja linjan 555 liikenne lopetetaan siinä vaiheessa, kun runkolinja 520 ja pikaraitiotie 550 aloittavat liikennöinnin.
Eriaikaisien aikataulujen takia muutosten toteutusta on jouduttu porrastamaan. Runkolinja 520 tai pikaraitiotie 550 eivät aloita liikennöintiään syksyllä 2022, mutta muutokset Länsi-Vantaan bussiliikenteessä astuvat silloin voimaa. Myös linja 522 palvelee yhteyksiä Hämevaaran ja Leppävaaran välillä, jolloin 555:n vuoroväliharvennuksista huolimatta vuorotiheys Leppävaaraan säilyy nykyisellään. Yhteisellä reittiosuudellaan Hämevaaran ja Leppävaaran välillä linjat 522 ja 555 kulkevat noin 10 min välein ruuhka-aikaan. Linjan 555 vuorovälin säilyttäminen ennallaan (10 min) olisi vaatinut merkittävää lisärahoitusta ja olisi ollut ylitarjontaa Leppävaaran ja Hämevaaran välille.
Vaikka linjan 555B liikennöinti loppuu elokuussa 2022, säilyvät yhteydet Hämevaaran ja Leppävaaran välillä viikonloppuisin myös jatkossa. Matkan voi tehdä linjalla 522. Linjalla on sama vuoroväli kuin 555B:llä eli se kulkee viikonloppuisin 30 minuutin välein.
Viikonloppumatkat Hämevaaran ja Myyrmäen välillä on mahdollista tehdä useammalla eri tavalla. Lähempänä Hämeenkylän tietä asuvat voivat vaihtaa linjalta 522 Rajatorpantiellä linjalle 565 tai Pähkinärinteentiellä runkolinjalle 300. Linjalla 522 on yhteiset pysäkit molempien yllä mainittujen linjojen kanssa, jolloin vaihdon linjojen välillä voi tehdä samalla pysäkillä. Runkolinjalla 300 on myös ajantasauspysäkki Pähkinärinteentiellä, mikä tarkoittaa sitä, että linja ei lähde pysäkiltä etuajassa. Tämä osaltaan parantaa myös vaihtojen sujuvuutta linjojen välillä.
Vastaavasti Rajatorpantien läheisyydessä asuvat voivat matkustaa Myyrmäkeen linjalla 565
Hämeenlinnanväylän linjat 411, 415, 421, 435 ja 436 yhdistetään uudeksi runkolinjaksi 400 Vantaankoski – Martinlaakso – Elielinaukio. Runkolinja 400 ajaa Raappavuorentien ja Uomatien risteyksestä Elielinaukiolle asti lakkautuvan linjan 411 reittiä. Vihdintien linjat 322 ja 332 yhdistetään uudeksi runkolinjaksi 300 Elielinaukio - Pähkinärinne - Myyrmäki. Runkolinja 300 kulkee Luhtitien uutta tieosuutta sekä Uomatietä ja Myyrmäentietä pitkin, näin se tarjoaa tiheää ja nopeaa palvelua Myyrmäen, Variston, Vapaalan ja Pähkinärinteen välillä. Molemmat runkolinjat kulkevat ruuhka-aikana 10 min välein.
Linja 575 Martinlaakso – Tikkurila lakkautetaan, linjan 572 päätepysäkki siirtyy Myyrmäestä Martinlaaksoon ja se siirtyy kulkemaan lakkautuvan linjan 575 tilalle reitille Tuupakantie – Tulkintie. Myyrmäessä linjat 571 ja 574 siirtyvät reitille Raappavuorentie – Vaskivuorentie. Linjan 571 läntinen päätepysäkki siirtyy Varistosta Myyrmäkeen. Linja 571 poistuvan reittiosuuden korvaa linja 311 sekä uusi runkolinja 300.
Linjan 335(B) reitti siirtyy Laajavuorentieltä Vantaankosken aseman kautta kulkevaksi reitille Martinkyläntie - Kivivuorentie. Linja ajaa molempiin suuntiin aiemman linjan 421 tilalle Kivimäen lenkkiä Kivimäentie - Kukintie – Martinlaaksontie tarjoten hyvät vaihtoyhteydet runkolinjalle 400 ja Kehäradalle. Ruuhka-aikana linja kulkee 20 min välein, muulloin 30 min välein.
Linjan 565 päätepysäkki siirtyy Vantaankosken asemalta Myyrmäkeen ja sille perustetaan lyhyempi versio Espoon Kolkekankaaseen. 565 ja sen B-reitti yhdessä palvelevat ruuhka-aikana 10 minuutin välein Rajatorpantietä pitkin Pitkäjärven etelärannalle Espooseen.
Linjat 311 ja 412 yhdistetään uudeksi linjaksi 311 Hämeenkylä - Pähkinärinne - Myyrmäki - Kaivoksela. Sen reitti siirtyy kulkemaan Rajatorpan (Nuijatien) kautta. Linja 37 pidennetään Pohjois-Helsingistä Honkasuontien uutta tieosuutta käyttäen Rajatorpantietä, Raappavuorentietä, Vaskivuorentietä ja Jönsaksentietä pitkin Myyrmäkeen.
Yöliikenteessä aluetta palvelevat runkolinja 300 sekä Vaskivuorentieltä Myyrmäen aseman lenkin kautta Myyrmäentietä, Louhelantietä, Kivivuorentietä, Laajavuorentietä ja Martinkyläntietä pitkin yölinjat 415N ja 436N. Runkolinjojen 30 ja 560 sekä Lähibussien 313 ja 413 liikennöinti ei muutu.
Petikontietä pitkin kulkeva linja 322 lakkautetaan. Aluetta palvelemaan perustetaan uusi linja 522 Vantaankoski - Pähkinärinne - Leppävaara. Linja 522 ajaa Vantaankosken ja Pähkinärinteen välissä samaa reittiä, kuin lakkautuva linja 322. Uusi linja kulkee ruuhka-aikana 20 min, muulloin 30 min välein. Linjalta 522 tarjotaan hyvät vaihtoyhteydet sekä runkolinjoille 300 ja 400 että Kehäradan ja Rantaradan junille. Mannerheimintien suuntaan runkolinjalle 300 vaihtaville suosittelemme käyttämään vaihtopaikaksi Karhunkierroksen pysäkkiä, joka tulee runkolinjan 300 ajantasauspysäkiksi. Linja-auto ei ohita ajantasauspysäkkiä ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa.
Petikon aluetta palvelee tulevaisuudessa myös linja 566, kun Raappavuorentien ja Juvanmalmin liittymien väliselle reittiosuudelleen se siirtyy kulkemaan Kehä III pitkin. Linjan 566 liikennöintiaika laajennetaan arkisin noin klo 5-19 väliin, sen vuoroväliksi tulee 30 min koko päivän ajaksi.
Bussi 574 siirtyy ajamaan Ruskeasannan kautta. Bussi parantaa Ruskeasannan liityntäyhteyksiä Leinelään ja Lentoasemalle. Bussi tarjoaa myös yhteyden Jumbolle. (574 Reitti: Myyrmäki - Martinlaakso - Ylästö - Jumbo - Aviapolis - Ruskeasanta - Simonkylä - Leinelän asema – Peijas)
Bussi 576 siirtyy ajamaan Junkersintietä. Bussi tuo yhteyden Tikkurilaan lyhyen kävelymatkan päähän eteläisestä Ruskeasannasta. Koivuhaan ja Tikkurilan välin bussi ajaa Peltolantietä. Peltolantien reitiltä on lyhyet kävelymatkat Tikkurilan palveluihin. Peltolantien reitti myös tukee Peltolantien joukkoliikenneyhteyksiä Vantaan ratikan tullessa. Ratikka ajaa Tikkurilantietä. (576 Reitti: Kivistö - Seutula - Aviapolis - Junkersintie - Läntinen Valkoisenlähteentie - Koivuhaka - Peltolantie – Tikkurila)
Bussi 623 siirtyy ajamaan Osmankäämintietä Viertolaan. Linjatunnusta 623K ei enää käytetä. Bussi 623 korvaa bussin 611 reittimuutoksen myötä poistuvat yhteydet. Ruskeasannassa poistuva palvelu linjalla 623K korvataan vastaavalla vuorotarjonnalla linjoilla 633 ja 643K. Bussin 623(K) tarjoaman yhteyden Simonkylään, Leinelään, Koivukylään ja Peijakseen korvaa bussi 574.
Ruskeasannan yhteyksinä Helsingin suuntaan palvelevat edelleen linjat 633 ja 643.
Siltamäki
Linja 554 Itäkeskus - Tapaninkylä liikennöi jatkossa numerolla 562 ja reitti muuttuu kulkemaan lentoasemalle (Itäkeskus (M) - Malmi - Aviapolis - Lentoasema). Reittimuutoksella parannetaan yhteyksiä Siltamäen ja Jumbon sekä Aviapoliksen välillä. Linjan vanhalle päätepysäkille Tapanilan urheilukeskukselle liikennöi jatkossa linja 61, joka siirtyy ajamaan entisen linjan 61T:n reittiä.
Suutarila
Linjan 611 Rautatientori - Siltamäki - Suutarila - Tikkurila reittiä nopeutetaan Suutarilan ja Tikkurilan välillä. Uusi reitti kulkee Suutarilantieltä Tikkurilan matkakeskukselle Kehä III:n, Ala-Tikkurilantien, Talvikkitien, Tikkurilantien ja Unikkotien kautta.
Miten Tammiston yhteydet muuttuvat?
Tammiston asuinalueen läpi kulkevat bussit 614 ja 615 muuttuvat uudeksi runkolinjaksi 600. Runkolinjan reitti on sama kuin linjalla 615, mutta kulkeminen on sujuvampaa. Runkolinja palvelee tihein vuorovälein ja laajoin palveluajoin. Sisään saa astua myös keskiovista, joka osaltaan nopeuttaa ja lisää linjan täsmällisyyttä.
Tammiston kauppatiellä tarjonta pysyy suurin piirtein samana kuin aiemmin. Bussi 561 ajaa Kivistöön eikä Lentoasemalle. Bussi 614 tarjoaa aamuruuhkassa vastaavat yhteydet Hakaniemen suuntaan kuin nykyinen bussi 616. Bussi 617 kulkee ruuhka-aikoina ruuhkaa vastaan palvellen erityisesti Tammiston kauppatiellä työskenteleviä. Vastaavasti iltapäivällä 614 kulkee Hakaniemestä Ylästöön ja 617 Aviapoliksesta Hakaniemeen.
Miten Pakkalan yhteydet muuttuvat?
Linja 561 ei jatkossa kulje lentoasemalle, vaan jatkaa matkaa Aviapoliksesta Kivistöön luoden näin kaivattua palvelua poikittaiseen liikkumiseen, palvellen edelleen myös yhteytenä muun muassa Jumbolle. Alueella kulkeva linja 615 muuttuu runkolinjaksi 600.
Linja 572 siirtyy kulkemaan Tuupakan kautta Tuupakantietä - Tulkintietä pitkin ja linja 574 Ylästön kautta Lentoasemantietä - Ylästöntietä pitkin. Näiden tilalla alueella kulkevat uudet linjat 583 ja 584 Aviapolis – Louhela - Perusmäki/Kalajärvi, jotka palvelevat Jumbon ja Kehä III:n yhteyksissä.
Miten Tikkurilan ja Viertolan yhteydet muuttuvat?
Linjan 611 reittiä nopeutetaan Suutarilan ja Tikkurilan välillä palvelun parantamiseksi. Uusi reitti kulkee Suutarilantieltä Tikkurilan matkakeskukselle Kehä III:n, Ala-Tikkurilantien, Talvikkitien, Tikkurilantien ja Unikkotien kautta.
Korvaavana yhteytenä Koivuhaan ja Viertolan aluetta palvelee linja 623, jonka reitti muuttuu kulkemaan Tikkurilantien ja Osmankäämintien kautta.
Tikkurilantietä pitkin kulkeva ruuhka-aikojen linja 575 lakkautetaan. Linjalta 571 poistuu Osmankäämintien ja Läntisen Valkoisenlähteentien reittiosuus ja se siirtyy uudelle reitille Tikkurilantie – Kielotie – Unikkotie.
Linjan 576 reitti siirtyy kulkemaan Tikkurilasta Koivuhakaan Peltolantien kautta ja Koivuhaasta Aviapoliksen eteläisen Ruskeasannan kautta. Uusi reitti on Unikkotie–Talvikkitie–Peltolantie–Osmankäämintie–Tikkurilantie–Puutarhatie–Meiramitie–Läntinen Valkoisenlähteentie–Junkersintie–Ilmakehä. Uusi reitti kulkee lähempää Tikkurilan keskustan palveluita sekä parantaa yhteyksiä Ruskeasannan eteläosasta Tikkurilaan. Myös Tullimiehentien työpaikka-alueen saavutettavuus paranee.
Miten Vantaanlaakson yhteydet muuttuvat?
Linjat 415 Elielinaukio - Lentoasema ja 311A Tikkurila-Hämeenkylä lopettavat liikennöinnin osana uudistuksia. Linjoista 431 Elielinaukio - Vantaanlaakso - Kivistö ja 431B Elielinaukio - Vantaanlaakso muodostetaan alueen päälinjat ja ne kulkevat ruuhkassa yhdessä parhaimmillaan 10 minuutin välein Helsingin keskustaan.
Linja 571 kulkee edelleen alueen läpi, mutta reitti on jatkossa Tikkurila-Ylästö-Myyrmäki. Linja 574 Peijas-Ylästö-Myyrmäki siirtyy bussin 571 pariksi. Näiden linjojen yhteiseksi vuoroväliksi tulee ruuhka-aikana 10 minuuttia.
Yöliikenteessä linja 415N siirtyy kulkemaan Martinkyläntien ja Kauppalaivurintien kautta. Alueen yölinjaksi tulee 431N Elielinaukio-Vantaanlaakso-Kivistö-Lentoasema, joka siirtyy kulkemaan Kaivokselan ja Vantaankosken liittymien välillä Hämeenlinnanväylää. Esimerkiksi linjan Koukkuveräjän pysäkit sijaitsevat Vantaanlaakson läheisyydessä. Linjan vuoroväli tihenee samalla 30 minuuttiin.
Hämeenlinnanväylän- ja Vihdintien linjastosuunnitelma perustuu runkolinjoihin ja niiden liityntälinjoihin, harvojen vaihdottomien yhteyksien sijaan tulevaisuudessa tarjotaan tiheästi liikennöivien runkolinjojen ja liityntälinjojen vaihdollinen matka. Länsi-Vantaan bussilinjastosta tulee muutosten myötä entistä verkostomaisempi, joten se palvelee entistä paremmin asiakkaiden yksiöllisiä tarpeita. Uudet liityntälinjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet seudullisiin aluekeskuksiin sekä hyvät vaihtoyhteydet uusille runkolinjoille 300 ja 400. Myös liityntäyhteydet raideliikenteen asemille tihenevät.
Miten Rajatorpan yhteydet muuttuvat?
Linja 332 lopettaa liikennöinnin. Linja 311 siirtyy kulkemaan Rajatorpan kautta (Nuijatielle) ja sen reitti pidennetään Myyrmäestä Kaivokselaan. Linja 335 arkisin siirtyy kulkemaan Ilpolantieltä reitille Vapaalantie – Rajatorpantie, näin se tulee palvelemaan nykyistä paremmin myös Rajatorpan asukkaita. Viikonloppuisin linjan 335B päätepysäkki siirtyy Myyrmäestä Rajatorppaan, linja ajaa yhdensuuntaista lenkkiä Lastutie – Nuijatie – Vapaalantie – Nuijatie – Lastutie. Bussin 335B päätepysäkiksi (ajantasauspysäkiksi) tulee Piikkikujan pysäkki. Linjat 311 ja 335(B) pääosin liikennöivät tahdistettujen aikataulujen mukaan. Niiden yhteinen vuoroväli ruuhka-aikoina on 10 min, ruuhkien ulkopuolella 15 min, myöhäisiltaisin ja viikonloppujen varhaisaamuisin 30 min. Bussit 311 ja 335 tarjoavat hyvät vaihtoyhteydet sekä runkolinjoille 300 (Myyrmäki - Pähkinärinne - Elielinaukio) ja 400 (Vantaankoski – Martinlaakso – Elielinaukio) että Kehäradalle. Rajatorpantietä pitkin kulkevan linjan 565 päätepysäkki siirtyy Vantaankosken asemalta Myyrmäkeen, sille perustetaan B-reitti Espoon Kolkekankaaseen. 565 ja sen B-reitti yhdessä palvelevat ruuhka-aikana 10 min välein Rajatorpantietä pitkin Pitkäjärven etelärannalle Espooseen.
Linjan 571 Varisto - Myyrmäki reittiosuus lakkautetaan, näin Rajatorpan ja Keski-Vantaan väliset matkat muuttuvat vaihdolliseksi. Linjoilta 311, 335(B) ja 565(B) tarjotaan vaihtoyhteys linjalle 571 Myyrmäessä.
Miten Vapaalan yhteydet muuttuvat?
Perustetaan uusi runkolinja 300 Elielinaukio - Pähkinärinne - Myyrmäki. Runkolinja kulkee uutta Luhtitietä pitkin, näin se tarjoaa Vapaalan pohjois- ja keskiosista vaihdotonta matkaa Helsinkiin ja nopeaa vaihtoyhteyttä Kehäradalle (Louhelan asema). Linja 300 kulkee arkisin ja lauantaisin päivällä 10 min välein, sunnuntaisin ja iltaisin 15 min välein. Vihdintien pysäkeiltä linja 345 tarjoaa tulevaisuudessakin vaihdotonta yhteyttä Helsinkiin. Linja 311 siirtyy kulkemaan Rajatorpan kautta (Nuijatielle) ja sen reitti pidennetään Myyrmäestä Kaivokselaan. Linja 335 säilyy Vapaalassa, se siirtyy kulkemaan Ilpolantieltä reitille Vapaalantie – Rajatorpantie. Viikonloppuisin linjan 335B päätepysäkki siirtyy Myyrmäestä Rajatorppaan, linja ajaa yhdensuuntaista lenkkiä Lastutie – Nuijatie – Vapaalantie – Nuijatie – Lastutie. Bussin 335B päätepysäkiksi (ajantasauspysäkiksi) tulee Piikkikujan pysäkki. Linjat 311 ja 335(B) pääosin liikennöivät tahdistettujen aikataulujen mukaan. Niiden yhteinen vuoroväli ruuhka-aikoina on 10 min, ruuhkien ulkopuolella 15 min, myöhäisiltaisin ja viikonloppujen varhaisaamuisin 30 min. Bussit 311 ja 335 tarjoavat hyvät vaihtoyhteydet sekä runkolinjoille 300 ja 400 (Vantaankoski – Martinlaaakso – Elielinaukio) että Kehäradalle.
Linjan 571 Varisto - Myyrmäki reittiosuus lakkautetaan, näin Vapaalan ja Tikkurilan väliset bussimatkat muuttuvat vaihdolliseksi. Runkolinjalta 300 tarjotaan vaihtoyhteys linjalle 571 Raappavuorentien ja Uomatien risteyksen pysäkeillä, linjoilta 311 ja 335(B) Myyrmäessä. Jumboon matkustaville tarjotaan vaihdoton yhteys Luhtitietä pitkin kulkevalla uudella linjaparilla 583-584. Kyseinen linjapari tarjoaa hyvää palvelua poikittaisliikenteessä Pohjois-Espoosta ja Länsi-Vantaalta 10-15 minuutin välein Kehä III työpaikka-alueille, Jumboon ja Aviapolikseen.
Variston läpi kulkeva hidas ja harva linja 332 lopettaa liikennöinnin. Lopettavan linjan 322 Vantaankoski - Pähkinärinne reittiosuus korvataan uudella linjalla 522 Vantaankoski - Pähkinärinne - Leppävaara. Vihdintietä pitkin kulkeva linja 345 säilyy, ja se tarjoaa tulevaisuudessakin vaihdottoman yhteyden Helsingin keskustaan.
Samalla myös Martinkyläntietä pitkin liikennöivät linjat 322, 436 ja 437 lopettavat ja linja 566 siirtyy kulkemaan Martinkyläntieltä Kehä III:lle. Martinkyläntiellä säilyy bussi 335, 335B ja niiden liikenne tihennetään ruuhkassa 20 minuuttiin ja muina aikoina 30 minuuttiin. Linjan 571 Varisto - Myyrmäki reittiosuus lopetaaan ja näin Variston ja Tikkurilan väliset bussimatkat muuttuvat vaihdolliseksi.
Luhtitien uuden katuyhteyden kautta kulkee jatkossa kolme uutta tiheää linjaa:
- Uusi runkolinja 300 Elielinaukio - Pähkinärinne - Myyrmäki tarjoaa vaihdottomat yhteydet Helsingin keskustaan sekä Kehäradalle (Louhelan asema) ja Myyrmäkeen.
- Luhtitietä pitkin liikennöivä uusi linjapari 583, 584 tarjoaa hyvää palvelua poikittaisliikenteessä Pohjois-Espoosta ja Länsi-Vantaalta 10-15 minuutin välein Kehä III työpaikka-alueille, Jumboon ja Aviapolikseen.
Ylästön muutokset liittyvät 2020 tehtyyn Tuusulanväylän sekä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaan. Liikennöinti perustuu runkolinjoihin ja niiden liityntälinjoihin. Harvojen vaihdottomien linjojen sijaan tulevaisuudessa tarjotaan tiheästi liikennöivien runkolinjojen ja liityntälinjojen yhdistelmää.
Länsi-Vantaan bussilinjastosta tulee muutosten myötä entistä verkostomaisempi, joten se palvelee entistä paremmin asiakkaiden yksiöllisiä tarpeita. Liityntälinjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet seudullisiin aluekeskuksiin sekä hyvät vaihtoyhteydet uusille runkolinjoille. Myös liityntäyhteydet raideliikenteen asemille tihenevät. Hitaita yhteyksiä Ylästöstä Helsingin keskustaan on moitittu ja uudistuksessa yhteydet Helsingin keskustaan sujuvoituvat, kun parannamme liityntäyhteyksiä Martinlaakson asemalle.
Miten Ylästön yhteydet muuttuvat?
Jatkossa Ylästön yhteydet perustuvat pääosin liityntäliikenteeseen lähimpiin runkoyhteyksiin esimerkiksi Martinlaaksoon sekä tiheisiin poikittaislinjoihin. Matka-aika junalla Martinlaaksosta Helsingin päärautatieasemalle on noin 20 minuuttia, joten kokonaismatka-aika on nopeampi kuin nykyisellä linjalla 614. Arkisin aamulla ja iltapäivällä eli vilkkaimpaan työmatka-aikaan on edelleen tarjolla linja 614, mutta nykyistä nopeammalla reitillä Ylästöstä Tuusulanväylää Hakaniemeen.
Linja 574 siirtyy Kehä III:lta Ylästön läpi kulkevaksi reitille Lentoasemantie - Ylästöntie - Vantaanlaaksontie. Linja 574 ajaa siis Ylästössä lopettavan linjan 415 reittiä. Lisäksi se siirtyy lentoaseman alueella kulkemaan reittiä Tietotie – Ilmailutie, jolloin se palvelee paremmin lentoaseman ja Ylästön välistä työmatkaliikennettä. Bussi 574 liikennöi lopettavaa linjaa 415 huomattavan tiheämmin (ruuhka-aikoina 20 minuutin välein). Samalla Ylästöstä syntyy uusi suora yhteys Peijaksen sairaalaan. Yhdessä linjat 571 ja 574 muodostavat tiheän poikittaisyhteyden Ylästössä. Niiden yhteinen vuoroväli ruuhka-aikoina on 10 minuuttia, muina aikoina 15 minuuttia.
Liityntälinjoilla 571 ja 574 on myös hyvät vaihtoyhteydet Vantaanlaaksossa linjalle 431 (Kivistö - Elielinaukio) joka kulkee Hämeenlinnanväylän kautta Meilahteen ja Helsingin keskustaan sekä Martinlaaksossa junaan ja runkolinjalle 400 (Vantaankoski – Elielinaukio) sekä Pakkalassa runkolinjalle 600 (Lentoasema – Rautatientori). Vaihdolliset yhteydet tulevat siis sujuviksi koska liityntä tapahtuu tiheästi liikennöiviltä linjoilta toiselle.
Yöliikenteessä Ylästössä palvelee tulevaisuudessakin 415N, mutta sen reittiin tulee pieniä muutoksia Myyrmäki-Martinlaakso alueella.
Muuttuvat reitit ja uudet bussilinjat
Linjojen 322 ja 332 yhteys Helsinkiin korvautuu runkolinjalla 300. Lisäksi yhteyksiä alueen aluekeskuksiin Kehäradan varrella parannetaan muilla linjastomuutoksilla.
Runkolinja eroaa muista bussilinjoista siinä, että se jättää reittinsä varrella olevia pysäkkejä väliin voidakseen liikennöidä nopeammin ja luotettavammin. Runkolinjan 300 väliin jättämät pysäkit jäävät edelleen muun joukkoliikenteen käyttöön, mutta runkolinja 300 ei pysähdy kyseisillä pysäkeillä. Linjalla bussiin voi nousta etuoven lisäksi myös bussin keskiovesta.
Runkolinjan käyttöön jäävien pysäkkien osalta päätökset on tehty pysäkkien nousijamäärien, tulevaisuuden maankäytön, muiden tärkeiden kohteiden sekä palveluverkon perusteella.
Runkolinja käyttää seuraavia pysäkkejä:
Elielinaukio, Hesperian puisto, Töölön kisahalli, Kansaneläkelaitos, Töölöntulli, Kuusitie, Tilkka, Ruskeasuo, Ruskeasuon varikko, Talontie, Karvaamokuja, Valimokuja, Marttila, Konalan puisto, Ruosilanpolku, Malminkartanontie, Vanha Hämeenkyläntie, Köysikuja, Karhunkierros, Lammaskuja, Ulkoniitynkuja, Varistontie, Avaintie, Ojapolku, Noropolku, Kuohukuja, Uomatie, Myyrmäen asema
Linjojen 411, 415, 421, 435 ja 436 yhteys Helsinkiin korvautuu runkolinjalla 400. Lisäksi yhteyksiä aluekeskuksiin Kehäradan varrella parannetaan muilla linjastomuutoksilla.
Runkolinja eroaa muista bussilinjoista siinä, että se jättää reittinsä varrella olevia pysäkkejä väliin voidakseen liikennöidä nopeammin ja luotettavammin. Runkolinjan 400 väliin jättämät pysäkit jäävät edelleen muun joukkoliikenteen käyttöön, mutta runkolinja ei pysähdy kyseisillä pysäkeillä. Linjalla bussiin voi nousta etuoven lisäksi myös bussin keskiovesta.
Runkolinjan käyttöön jäävien pysäkkien osalta päätökset on tehty pysäkkien nousijamäärien, tulevaisuuden maankäytön, muiden tärkeiden kohteiden sekä palveluverkon perusteella.
Runkolinja käyttää seuraavia pysäkkejä:
Elielinaukio, Hesperian puisto, Töölön kisahalli, Kansaneläkelaitos, Töölöntulli, Kuusitie,Tilkka, Ruskeasuo, Ruskeasuon varikko, Metsäläntie, Pirkkolantie, Venäläinen koulu, Kaarelantie, Kalannintie, Kappatie, Vaskivuori, Ojahaantie, Ojapolku, Noropolku, Kuohukuja, Uomatie, Laajametsänkuja , Martinkeskus, Martinlaakson asema, Laajavuorentie, Laajavuorenkuja, Vantaankosken asema.
Linjojen 415, 615 ja 617 yhteys Helsingin keskustan ja Lentoaseman välillä korvautuu runkolinjalla 600.
Runkolinja eroaa muista bussilinjoista siinä, että se jättää reittinsä varrella olevia pysäkkejä väliin voidakseen liikennöidä nopeammin ja luotettavammin. Runkolinjan 600 väliin jättämät pysäkit jäävät edelleen muun joukkoliikenteen käyttöön, mutta runkolinja ei pysähdy kyseisillä pysäkeillä. Linjalla bussiin voi nousta etuoven lisäksi myös bussin keskiovesta.
Runkolinjan käyttöön jäävien pysäkkien osalta päätökset on tehty pysäkkien nousijamäärien, tulevaisuuden maankäytön, muiden tärkeiden kohteiden sekä palveluverkon perusteella.
Runkolinja käyttää seuraavia pysäkkejä:
Rautatientori, Hakaniemi, Haapaniemi, Sörnäinen (M), Vallilan kirjasto, Hattulantie, Mäkelänrinne, Pyöräilystadion, Koskelantie, Käpylänaukio, Käpylän asema, Käskynhaltijantie, Muurimestarintie, Yhdyskunnantie, Koetilankatu, Säterinpolku, Säterinkatu, Väinö Tannerin tie, Antaksentie, Pakkalankuja, Point, Lentoasemantie, Oolannintie, Herttuankuja, Mamsellintie, Pakkalanrinne, Virkamies, Aviapolis, Teknikontie, Lentoasema
Linja 37 pitenee Pohjois-Helsingistä Honkasuontien uutta tieosuutta käyttäen Rajatorpantietä, Raappavuorentietä, Vaskivuorentietä ja Jönsaksentietä pitkin Myyrmäkeen.
Linja 61 Rautatientori-Pukinmäki-Tapaninkylä ajetaan jatkossa version 61T reittiä. Erillinen reittiversion 61T lopettaa.
Linja 311 pidennetään Kaivokselaan reitillä Hämeenkylä - Myyrmäki - Kaivoksela. Myyrmäki - Kaivoksela välisellä reittiosuudellaan linja ajaa lakkautuvan linjan 412 reittiä. Linja siirtyy kulkemaan Nuijatien kautta palvelemaan nykyistä paremmin Rajatorpan asukkaita ja osittain korvaamaan alueella lakkautuvan linjan 332.
Linja 311 liikennöi ruuhka-aikana 20 min, muulloin 30 min välein. Hämeenkylästä tarjoaa uuden linjan 522 kanssa tasavälistetyillä aikatauluilla liityntäyhteyttä runkolinjalle 300 ruuhkassa 10 min, sen ulkopuolella 15 min välein. Vapaala-Rajatorppa alueelta linjan 335(B) kanssa tahdistettuna tarjoaa vaihtoyhteyttä Kehäradalle Myyrmäessä 10-15 min välein.
Linja 321 Elielinaukio-Jupperi-Vanhakartano liikennöi jatkossa ainoastaan arkisin ja sen vuoroväli harvenee nykyisestä. Linjaosuutta Pähkinärinne-Elielinaukio korvaa uusi runkolinja 300 ja Pitkäjärven etelärannalle linja 565 ja sen lyhyempi 565B-versio.
Linjan 565 päätepysäkki siirtyy Vantaankosken asemalta Myyrmäkeen. Poistuvalla osuudella Myyrmäki-Vantaankoski liikennöi jatkossa runkolinja 400. Linjalle 565 tulee myös uusi lyhyempi 565B-versio Espoon Kolkekankaaseen. Yhdessä nämä palvelevat ruuhka-aikana 10 minuutin välein Rajatorpantietä pitkin Pitkäjärven etelärannalle Espooseen. Kokonaisuutena runkolinja 300 / Kehäradan junat sekä 565/B tarjoavat tiheät vaihdolliset yhteydet Helsinkiin ja toisaalta suorat yhteydet Myyrmäen palveluihin laajoilla palveluajoilla eri tarpeisiin.
Linjojen 322 Elielinaukio - Pähkinärinne - Hämeenkylä - Vantaankoski ja 332 Elielinaukio - Vapaala - Varisto - Askisto liikennöinti loppuu osana uudistuksia. Linjoja korvaa uusi runkolinja 300 osuudella Pähkinärinteestä etelään Elielinaukiolle.
Pähkinärinne-Hämeenkylä-Vantaankoski osuudella liikkuminen perustuu jatkossa pääosin tiheisiin yhteyksiin aluekeskuksiin ja lähimmille juna-asemille. Jatkossa uusi linja 522 Leppävaara - Pähkinärinne - Vantaankoski vie Vantaankoskelle ja aiemmasta pidennetty linja 311 Kaivoksela-Myyrmäki-Hämeenkylä vie Myyrmäen asemalle.
Linjat 311 ja 522 liikennöivät tahdistettujen aikataulujen mukaan 10 minuutin yhteisellä vuorovälillä ruuhka-aikoina ja näin tarjoavat sujuvat vaihtoyhteydet 10 minuutin välein liikennöivälle runkolinjalle 300. Vihdintietä pitkin kulkeva linja 345 tarjoaa tulevaisuudessakin vaihdottoman yhteyden Helsingin keskustaan.
Linja 335 säilyy ja sen vuoroväli tihenee ruuhkassa 20 minuuttiin ja muina aikoina 30 minuuttiin. Viikonloppuisin linjan 335B reittiversiota pidennetään Myyrmäestä Vapaalaan ja sen liikennöinti tihenee nykyisestä 60 minuutista 30 minuuttiin.
Linjan 335/335B reitti siirtyy kulkemaan Vantaankosken ja Kivimäen kautta, joten vaihdot Kehäradan juniin tapahtuvat parhaiten Vantaankosken asemalla.
Hämeenlinnanväylän linjat 411, 415, 421, 435 ja 436 yhdistetään uudeksi runkolinjaksi 400 Vantaankoski – Martinlaakso – Elielinaukio. Runkolinja 400 ajaa Raappavuorentien ja Uomatien risteyksestä Elielinaukiolle asti aiemman linjan 411 reittiä.
Linjan 415 Elielinaukio-Ylästö-Lentoasema liikennöinti korvataan runkolinjojen ja poikkittaisten linjojen yhdistelmällä. Osuudella Kaivoksela-Elielinaukio yhteyksiä korvaa runkolinja 400. Länsi-Vantaan ja Ylästön alueelta yhteyksiä korvataan linjalla 574 Myyrmäki-Peijas, joka siirtyy Ylästön kautta kulkevaksi. Lisäksi linja siirtyy lentoaseman alueella kulkemaan reittiä Tietotie – Ilmailutie, jolla se palvelee paremmin lentoaseman työmatkaliikennettä.
Aviapoliksesta on hyvät vaihtoyhteydet eri suuntiin sekä junalla että runkolinjoilla 600 ja 570. Pakkalassa taas linjoila 571 ja 574 on yhteys runkolinjalle 600. Linjojen 571 ja 574 yhteinen vuoroväli tulee ruuhka-aikana 10 minuuttia ja ne tarjoavat tiheä ja tasavuorovälisen liikenteen Kehäradan juna-asemille josta on tiheät edelleen nopeat jatkoyhteydet esimerkiksi Helsinkiin.
Arkisin aamulla ja iltapäivällä eli vilkkaimpaan työmatka-aikaan liikennöi edelleen ruuhkalinja 614, mutta nykyistä nopeammalla reitillä Ylästöstä Tuusulanväylää Sörnäisiin ja Hakaniemeen. Yöliikenteessä linja 415N säilyy myös ja siihen tulee pieniä reittimuutoksia Martinlaakso - Myyrmäki alueella

Linja kulkee arkisin koko päivä 30 min välein, sille aloitetaan myös viikonloppuliikennettä 60 min välein. Lisäksi perustetaan uusi, ruuhka-aikojen kulkeva 431B-reitti välille Vantaanlaakso – Elielinaukio. Linja 431 ja sen B-reitti liikennöivät yhdessä 10 minuutin välein Vantaanlaakson ja Elielinaukion välillä ruuhka-aikoina.
Yölinja 431N siirtyy kulkemaan Kuninkaantammen kautta linjan 436N tilalle. Kaivokselan ja Vantaankosken liittymien välillä bussi ajaa Hämeenlinnanväylää, josta se jatkaa Vantaankoskentietä ja Mestarintietä pitkin Kivistön Safiirinaukiolle. Reitti pidennetään Kivistöstä Kanniston ja Lapinkylän kautta Tikkurilantietä pitkin Aviapolikseen ja lentoasemalle. Linjan vuoroväli tihenee 30 minuuttiin.
Linja 433 ei enää aja Kanniston kautta. Linja 561 uudella reitillä tarjoaa korvaavaa palvelua.
Linja 434 tarjoaa jatkossa Keimolanmäkeen tiheää palvelua (ruuhkassa 10 min vuorovälillä). Jatkossa kaikki lähdöt ajetaan A-tyypin linja-autoilla eli aiempaa suuremmilla busseilla.
Linjan 445 lauantain T-vuorot eli Tapolassa käyvät vuorot poistuvat.
Koskeloa, Perusmäkeä, Kalajärviä ja Juvanmalmia teollisuusaluetta palvelevat linjat 435, 436/436K ja 437/437K lopettavat liikennöinnin. Jatkossa alueilta tarjotaan tiheitä yhteyksiä lähimmille juna-asemille. Helsingin keskustaan tulevaisuudessakin palvelee Vihdintietä pitkin linja 345.
Alueelle perustetaan kaksi uutta poikittaislinjaa 583 Aviapolis - Martinlaakso - Louhela - Perusmäki ja 584 Aviapolis – Louhela – Kalajärvi. Linjapari 583 ja 584 liikennöi ruuhka-aikana lakkautuvia linjoja huomattavan tiheämmin eli 10 minuutin välein. Linjoilla tarjotaan hyvät vaihtoyhteydet sekä Kehäradalta (Louhelan asemalla) että runkolinjoilta 300 ja 400. Linjalle 583 perustetaan myös arkisin liikennöivä K-versio, joka palvelee alueella nykyisen 435 bussin reittiä pitkin Vihdintietä - Juvanmalmintietä - Juvan teollisuuskatua – Juvantietä.
Linjat 583 ja 584 ajavat lakkautuvien linjojen 436 ja 437 reittiä Kehä III – Juvan teollisuuskatu – Juvankartanontie - Niipperintie. . Kehä III – Juvankartanontie reitillä palvelee tulevaisuudessakin linja 566. Linja 566 tarjoaa tulevaisuudessa nopeaa yhteyttä Kehäradan Vantaankosken asemalle, kun sen reitti siirtyy Juvanmalmin ja Raappavuorentien liittymien välille kulkemaan Kehä III:lle.
Juvanmalmilla Pienen Teollisuuskadun pysäkkiä palvellaan tulevaisuudessa linjoilla 236V ja 582V.
Linja 561 sulautuu linjaan 616 ja liikennöi lentoaseman sijaan Kivistöön luoden näin kaivattua palvelua poikittaiseen liikkumiseen linjanumerolla 561 (linja 616 Hakaniemi - Tammisto - Kivistö lopettaa liikennöinnin). Uusi linja 561 tarjoaa jatkossa kaikkina päivinä asiointimatkoja Jumboon ja työmatkoja Tikkurilantien varteen.
Lentoasemalle itä-Helsingistä kulkee linja 562, joka korvaa poistuvan linjan 554. Linja jatkaa Siltamäestä Suutarilan ja Kehä III kautta Aviapolikseen ja edelleen Lentoasemalla. Osuus Yläkaskentieltä Tapanilan urheilukeskukselle poistuu siis uudelta linjalta.
Linja on 522 uusi poikittaisyhteys reitillä Leppävaara–Hämevaara–Vantaankoski. Linja palvelee myös yhteyksiä Lintuvaaran ja Leppävaaran välillä. Yhteisellä reittiosuudellaan Lintuvaaran ja Leppävaaran välillä linjat 522 ja 555 kulkevat noin 10 minuutin välein ruuhka-aikaan.
Linja 555 Keilaniemi–Leppävaara–Hämevaara–Myyrmäki–Martinlaakso jatkaa liikennöintiään elokuuhun 2023 asti, mutta viikonloppulinja 555B Leppävaara–Myyrmäki lopettaa 15.8.2022. Matkan voi kuitenkin jatkossa tehdä linjalla 522. Linjalla on sama vuoroväli kuin 555B:llä aiemmin eli se kulkee viikonloppuisin 30 minuutin välein.
Linjan liikennöintiaika laajennetaan välille kello 5-19 ja se kulkee koko päivä 30 minuutin välein. Koskelon ja Vantaankosken välinen matka nopeutuu, kun linja siirtyy Juvanmalmin ja Raappavuorentien liittymien välillä kulkemaan Kehä III:lle. Jokainen lähtö kulkee Järvenperän kautta ja erillisen V-tunnuksen käyttö loppuu.
Linjan päätepysäkki siirtyy Varistosta Myyrmäkeen. Varistosta, Vapaalasta ja Pähkinärinteestä Myyrmäkeen palvelee runkolinja 300, jolta tarjotaan vaihtoyhteys linjalle 571 Uomatien ja Raappavuorentien risteyksen pysäkeillä Keski-Vantaan suuntaan.
Myyrmäessä linja 571 siirtyy kulkemaan Vaskivuorentielle ja Raappavuorentielle. Bussin 571 reitiltä poistetaan Pakkalan ja Viertolan lenkit, se ajaa suoraan Ylästöntietä ja Tikkurilantietä. Näin matka Ylästöstä Tikkurilaan nopeutuu jopa 10 minuutilla.
Linjan päätepysäkki siirtyy Myyrmäestä Martinlaaksoon. Myyrmäen ja Martinlaakson välillä palvelevat linjat 335, 400, 571, 574 sekä juna. Linja 572 siirtyy kulkemaan lakkautuvan linjan 575 tilalle reitille Tuupakantie – Tulkintie. Itä-Vantaalla linjan jokainen lähtö siirtyy kulkemaan vanhalle K-reitilleen Fazerilan kautta, näin K-tunnuksen käyttö loppuu. Linja liikennöi ruuhka-aikoina 20 min, muulloin 60 min välein.
Linja 574 siirtyy bussin 571 pariksi kulkemaan Ylästön kautta (Ylästössä se ajaa lopetattavan linjan 415 reittiä). Näiden linjojen yhteiseksi vuoroväliksi tulee ruuhka-aikana 10 minuuttia.
Myyrmäessä molemmat linjat siirtyvät reitille Raappavuorentie – Vaskivuorentie. Lentoaseman alueella linja 574 siirtyy kulkemaan reittiä Tietotie – Ilmailutie, jolla se palvelee paremmin lentoaseman ja Ylästön välistä työmatkaliikennettä.
Linja siirtyy myös Koivuha’an alueelta pois, Junkersintietä pitkin Ruskeasannan ja Ristipuron kautta kulkevaksi. Linjan vuoroväli tihenee samalla ja ruuhkassa se kulkee 20, muina aikoina 30 min välein.
Linja lakkautetaan. Sen Tuupakan kautta kulkevan reittiosuuden korvaa linjan 572 uusi reitti. Tikkurilantiellä Aviapoliksen alueella palvelee linja 561, Tikkurilassa bussi 571.
Linjan 576 reitti ajetaan jatkossa Ruskeasannan eteläosan kautta. Osuus Meiramitien kautta poistuu käytöstä.
Uudet Espoon suunnalta liikennoivät linjat 583 Aviapolis-Louhela-Perusmäki ja 584 Aviapolis-Louhela-Kalajärvi luovat poikittaiset yhteydet Kehäradan junille ja keskiselle Vantaalle.
Eteläisestä Askistosta Kehä III varrella olevalta pysäkiltä linjapari 583 ja 584 tulee tarjoamaan tiheää yhteyttä (ruuhkassa 10 min välein) Louhelan ja Martinlaakson kautta Jumboon ja Aviapolikseen. Linjaparilta 583 ja 584 tarjotaan vaihtoyhteys Kehäradan juniin sekä runkolinjoille 300 ja 400 Helsingin suuntaan.
Mannerheimintielle matkustaville suosittelemme kuitenkin linjoilta 583 ja 584 vaihtaville linjan 400 käyttöä linjan 300 sijaan; runkolinjalle 400 vaihto onnistuu sujuvasti Kuohukujan pysäkillä ilman kävelyä. Lisäksi iltaisin vaihdot onnistuvat linjojen 583 ja 584 ja 400 välillä lyhyemmällä odotusajalla, kuin 300 tapauksessa.
Linjan 611 oikaisu Suutarilasta Tikkuritien kautta Tikkurilaan. Osuus Tikkurilantien kautta jää siis pois käytöstä.
Linjan 614 uusi reitti Hakaniemi–Tammisto–Ylästöntie–Ylästö, linja muuttuu ruuhkalinjaksi
Linjan 617 reitti kulkee jatkossa Tammiston kautta Aviapolikseen, eikä enää Lentoasemalle. Lisäksi lähtöpysäkki on jatkossa Hakaniemi. Reitti on siis Hakaniemi - Aviapolis.
Bussi 623 siirtyy ajamaan Osmankäämintietä Viertolaan. Linjatunnusta 623K ei enää käytetä. Bussi 623 korvaa bussin 611 reittimuutoksen myötä poistuvat yhteydet. Ruskeasannassa poistuva palvelu linjalla 623K korvataan vastaavalla vuorotarjonnalla linjoilla 633 ja 643K.
Bussin 623(K) tarjoaman yhteyden Simonkylään, Leinelään, Koivukylään ja Peijakseen korvaa bussi 574.
Yölinjat
Uudet linjat muuttavat myös alueen yöbussilinjoja. Yölinjat perustuvat kuitenkin pääosin päivälinjojen palvelualueisiin. Yölinjoilla turvataan kello 23 jälkeen keskeisimmille asuinalueille yhteydet Helsingin keskustasta sekä yhteydet Lentoasemalle.
Runkolinjat joilla on yöaikaan palvelua:
- 300 Elielinaukio - Pähkinärinne - Myyrmäki
- 400 Elielinaukio - Martinlaakso - Vantaankoski
- 600 Rautatientori - Kartanonkoski - Lentoasema
Erilliset yölinjat
-
345N Elielinaukio-Rinnekoti (linjalta poistuu Pähkinärinteen lenkki jossa jatkossa runkolinja 300)
- 415N Lentoasema (kautta Myyrmäki)
- 431N Elielinaukio-Kuninkaantammi-Vantaanlaakso-Kivistö-Lentoasema
- 436N Elielinaukio-Myyrmäki-Martinlaakso-Kalajärvi
Tarkemmat aikataulut
Linjojen pdf-aikataulut ladataan HSL.fi sivujen tulostettaviin aikatauluihin 13.6. mennessä. Reittioppaaseen aikataulut tulevat näkyviin 18.7.2022.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tältä sivulta löydät meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä, jotka liittyvät uusiin bussilinjoihin. Täydennämme osiota uusilla vastauksilla.
Runkolinja eroaa muista bussilinjoista siinä, että se jättää reittinsä varrella olevia pysäkkejä väliin voidakseen liikennöidä nopeammin ja luotettavammin. Runkolinjojen 300, 400 ja 600 väliin jättämät pysäkit jäävät edelleen muun joukkoliikenteen käyttöön, mutta runkolinjat ei pysähdy kyseisillä pysäkeillä.
Runkolinjan käyttöön jäävien pysäkkien osalta päätökset käytöstä on tehty pysäkki nousijamäärien, tulevaisuuden maankäytön, lähialueen tärkeiden kohteiden sekä palveluverkon perusteella.
Runkolinjoja liikennöidään telibusseilla, jotka maalataan runkolinjojen oranssiin väriin.
Osa busseista jää jatkossa Hakaniemeen. Hakaniemestä ja Sörnäisistä on laajasti vaihtoyhteyksiä (raitioliikenne, metro jne.). Rautatientorin bussiliikenteen vähentämistä tehty ruuhkaisuuden vuoksi ja vastaavaa linjausta on aiemmin toteutttu esim. Lahdenväylän osalta.
Joukkoliikenne tarjoaa edelleen joko suoria tai hyvä vaihdollisia yhteyksiä työntekijöille. Pääyhteyden lentoasemalle tarjoavat Kehäradan I- ja P-junat. Liityntäyhteydet Kehäradan asemille paranevat uudistusten myötä.
Lentoasemalta kulkevat 15.8. alkaen seuraavat bussilinjat:
- 562 Itäkeskus (M) (kautta Aviapolis as.)
- 570 Mellunmäki(M) (kautta Tikkurila)
- 600 Rautatientori (kautta Aviapolis as.)
Lisäksi lentoasemaa palvelevat seuraavat yölinjat:
- 415N Elielinaukio (kautta Martinlaakso)
- 431N Elielinaukio (kautta Kivistö)
Uusi linjasto perustuu runkolinjoihin ja niiden liityntälinjoihin. Harvoin kulkevien vaihdottomien yhteyksien sijaan tarjoamme tiheästi liikennöivien runkolinjojen ja liityntälinjojen vaihdollisen matkan. Palvelujen keskittyminen runkolinjoihin vaatii kuitenkin tietyiltä alueilta pitempää kävelymatkaa runkolinjojen pysäkeille. Lähimmiltä pysäkeiltä uudet liityntälinjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet seudullisiin aluekeskuksiin sekä hyvät vaihtoyhteydet uusille runkolinjoille. Myös liityntäyhteydet juna-asemille tihenevät.
Tarjonta vähenee joiltakin sellaisilta reittiosuuksilta, joilla nousijamäärät ovat olleet muihin alueisiin verrattuna pienempiä. Muutosten jälkeenkin näiden alueiden palvelutaso nousijamääriin nähden on hyvä, sillä kävelyetäisyydet lähimmälle pysäkille säilyvät HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen määrittelyn mukaisena. Suunnitteluohjeella varmistetaan joukkoliikenteen resurssien tasainen jako erityyppisten alueiden välillä maankäytön ja joukkoliikennepalvelujen kysynnän mukaan.
Myös linjan 421 lakkauttamisen jälkeen Helsinkiin kulkevien linjojen (runkolinjan 400 sekä Hämeenlinnanväylän U-linjojen) pysäkit löytyvät Kivimäen alueelta HSL:n Joukkoliikenteen suunnitteluohjeen mukaisen kävelymatkan päästä.
Ajoneuvossa vietetyn matkustusajan lisäksi kokonaismatka-aikaan sisältyy myös odotusaika pysäkillä. Vaikka runkolinjan 400 reitti on kiertelevämpi ja kävelymatka sen pysäkeille on pitempi kuin lakkautuvan linjan 421 tapauksessa, runkolinjan tiheä vuoroväli ja näin lyhyempi odotusaika pysäkillä kompensoi jonkun verran bussissa istuen menetettyä aikaa. Linja 421 liikennöi 20-60 minuutin välein, uuden runkolinjan vuoroväliksi tulee pääosin 10-15 minuuttia.
Kokonaismatka-aikaa Kivimäestä Mannerheimintielle tulee kuitenkin pitenemään muutamalla minuutilla, mutta palvelun tiheys ja saavutettavuus paranee huomattavasti nykytilanteeseen verrattuna. Nopein yhteys Helsingin keskustaan on juna. Kivimäen kautta kulkevaksi siirtyvä linja 335 tarjoaa suoraa ja nopeaa yhteyttä sekä Martinlaakson että Vantaankosken asemille.
Linjan 335 toimintaperiaatteena on, että Kivimäen alueelta se palvelee molempiin suuntiin liityntäliikenteessä sekä Kehäradan juniin (Vantaankoski/Martinlaakso) että runkolinjalle 400 (Martinlaakso/Laajavuorentie). Näin siis linjalta on kaikilta lähdöiltä yhteys lähijuniin ja/tai runkobussiin.
Kannattaa siis tarkistaa Reittioppaasta omien matkustustarpeiden mukaan, millä tavalla linja 335 tarjoaa parhaat vaihtoyhteydet. Linja 335 kulkee ruuhka-aikoina 20 minuutin välein molempiin suuntiin.
Miten Hämeenkylän yhteydet muuttuvat?
Linja 322 lakkautetaan. Linja 311 pidennetään Hämeenkylästä Myyrmäen aseman kautta Kaivokselaan. Perustetaan uusi, Hämeenkylän kautta kulkeva linja 522 Vantaankoski - Pähkinärinne - Leppävaara. Linja 522 korvaa lakkautuvan linjan 322 välillä Pähkinärinne - Vantaankoski ja se tarjoaa uuden vaihdottoman yhteyden Hämeenkylästä ja Pähkinärinteestä Leppävaaraan. Linjat 311 ja 522 liikennöivät tahdistettujen aikataulujen mukaan 10 min yhteisellä vuorovälillä ruuhka-aikoina, näin ne tarjoavat sujuvat vaihtoyhteydet 10 min välein liikennöivälle runkolinjalle 300. Suosittelemme vaihtopaikaksi Karhunkierroksen pysäkkiä, joka tulee runkolinjan 300 ajantasauspysäkiksi. Linja-auto ei ohita ajantasauspysäkkiä ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa.
Hämeenkylästä löytyvät myös Vihdintien pysäkit kohtuullisen kävelymatkan etäisyydestä. Vihdintietä pitkin linja 345 tarjoaa tulevaisuudessakin vaihdottomat yhteydet Helsingin keskustan. Linjan N-reitti Helsingistä Rinnekotiin kulkee öisin Hämeenkylän kautta. Samoilta Vihdintien pysäkeiltä tarjotaan myös nopea yhteys 10 min välein Louhelan asemalle uutta Luhtitietä pitkin linjoilla 583 ja 584. Kyseinen linjapari tarjoaa myös vaihdottomat yhteydet Jumboon sekä Aviapoliksen alueelle.
Miksi Hämeenkylästä poistuu vaihdoton bussiyhteys keskustaan?
Hämeenlinnanväylän- ja Vihdintien linjastosuunnitelma perustuu runkolinjoihin ja niiden liityntälinjoihin, harvojen vaihdottomien yhteyksien sijaan tulevaisuudessa tarjotaan tiheästi liikennöivien runkolinjojen ja liityntälinjojen vaihdollinen matka. Länsi-Vantaan bussilinjastosta tulee muutosten myötä entistä verkostomaisempi, joten se palvelee entistä paremmin asiakkaiden yksiöllisiä tarpeita. Uudet liityntälinjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet seudullisiin aluekeskuksiin sekä hyvät vaihtoyhteydet uusille runkolinjoille 300 ja 400. Myös liityntäyhteydet raideliikenteen asemille tihenevät. Hämeenkylän alueen liityntälinjat 311 ja 522 tarjoavat tiheät yhteydet runkolinjalle 300 sekä Myyrmäen, Vantaankosken ja Leppävaaran asemille. Kohtuullisen kävelymatkan päästä Vihdintien pysäkeiltä tarjotaan nopea ja tiheä yhteys myös Louhelan asemalle, Jumboon, sekä Aviapoliksen alueelle. Vihdintietä pitkin kulkeva linja 345 tarjoaa tulevaisuudessakin vaihdottoman yhteyden Helsingin keskustaan.
Miksi Runkolinja 300 ei voi ajaa Hämeenkylän kautta?
Runkolinjat palvelevat yhteyksissä, joissa on joukkoliikennepalvelujen kysyntä iso ja tasainen, näin linja 300 tulee palvelemaan reitillä Elielinaukio - Pähkinärinne - Myyrmäki. Hämeenkylässä asukkaiden määrä ja näin joukkoliikenteen kysyntä jää pienemmäksi sitä, mitä kannattaisi palvella runkolinjalla. Linjan 300 reitin muuttaminen Hämeenkylän kautta kulkevaksi aiheuttaisi kohtuuttoman suuren matka-ajan pidennystä isoille matkustajamäärille, samalla se vaatisi lisäbussien käyttöönottoa linjalle, jonka lisäkustannus olisi satoja tuhansia euroja vuodessa.
Hämeenkylästä linjat 311 ja 522 tarjoavat tiheän ja sujuvan liityntäyhteyden runkolinjalle 300. Lisäksi osa Hämeenkylää palvellaan myös Helsingin keskustaan kulkevalla suoralla linjalla 345 Vihdintien pysäkeiltä.
Miksi 345 ei voi ajaa Hämeenkylän kautta?
Linja 345 palvelee Hämeenkylän itäosaa, kun sen pysäkit Vihdintiellä ovat kohtuullisen ja HSL:n joukkoliikenteen suunnitteluohjeen mukaisen kävelymatkan päässä alueelta. Lisäksi linja samalla palvelee myös ainoana linjana Variston länsiosan asuinalueita. Linjan 345 siirtäminen Hämeenkylän kautta kulkevaksi lisäisi tarjontaa Hämeenkylän tiheällä liityntäliikenteellä palvelluille alueille ja samalla poistaisi ainoaa joukkoliikennepalvelua Variston länsiosasta ja jättäisi kyseistä aluetta palvelematta.
Etkö löytänyt vastausta?
Voit esittää lisäkysymyksiä palautelomakkeen kautta. Lisäämme vastauksen myös usein kysyttyihin kysymyksiin.