HSL panostaa tulevina vuosina houkuttelevaan joukkoliikenteeseen

HSL:n talouden näkymät ovat vaikeita myös tulevina vuosina, vaikka matkustajamäärämme ovat jatkaneet kasvuaan vuoden 2024 aikana. Pyrimme tekemään joukkoliikenteestä houkuttelevampaa kustannustehokkaasti. Joukkoliikenteen tulevia vuosia käsitellään vuosien 2025–2027 toiminta- ja taloussuunnitelmassa, jonka hyväksymistä HSL:n hallitus ehdotti yhtymäkokoukselle.

Vuosi 2025 on nykyisen strategiakautemme (2022–2025) viimeinen vuosi. Matkustajamäärissä päivitetty tavoitteemme on, että ensi vuonna HSL:n liikennevälineisiin noustaan 384 miljoonaa kertaa. Vuonna 2024 arvioimme nousijamäärän olevan 362 miljoonaa. Pyrimme kasvattamaan nousijamääriämme kohdennetuilla, asiakasymmärrykseen perustuvilla kasvutoimenpiteillä hinnoitteluun, markkinointiin, personoituihin palveluihin ja parannuksilla palvelutasoon ja asiakaskokemukseen. Kehitämme myös digitaalisia palveluitamme ja haemme kasvua muun muassa lähimaksusta ja muista lipputuotteista.

Vaikka paine lippujen hintojen korotukselle on huomattavasti suurempi, teemme vuodenvaihteessa noin kahdeksan prosentin korotuksen lippujen hintoihin. Tällä korotuksella pystymme arviomme mukaan vielä pitämään joukkoliikenteen kilpailukykyisenä.

Liikenteessä tulemme tarkastelemaan palvelutasoamme useilla eri alueilla ja kohdistamaan palvelua sinne, missä joukkoliikenteelle olisi käyttäjiä. Varaudumme suunnittelukaudella myös raitioliikenteen vuorovälien tihentämiseen työmaiden hellitettyä. Myös metrossa varaudumme kohdennettuihin palveluparannuksiin. Suunnittelukauden aikana työmaat eri puolilla HSL-aluetta aiheuttavat kuitenkin merkittävää haittaa liikenteelle, joten tarjoamme myös korvaavaa liikennettä poikkeusten aikana.

Päästöttömän joukkoliikenteen tavoitteen olemme saavuttamassa ensi vuonna, ja alitamme vuoden 2010 päästöjen tason 90 prosentilla. Jo puolet bussiliikenteestämme kulkee sähköllä.

Toimintamenot ovat kasvussa

HSL:n  menojen vuonna 2025 lasketaan olevan 964,5 miljoonaa euroa. Se on 67,5 miljoonaa euroa (7,5 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2024 ennuste. Vuonna 2026 toimintamenojen arvioidaan olevan 972,2 miljoonaa euroa.

Menojamme kasvattavat operointikustannusten sekä kunnille maksettavien joukkoliikenneinfrastruktuurin käyttökorvausten kasvu. Operointikustannuksia kasvattavat erityisesti raitioliikenteen varikkokustannukset, raitiolinja 13 sekä pikaratikka 15.  Infrakorvausten arvioidaan muodostavan toimintamenoistamme vuonna 2025 ennätyksellisen korkeat 236,2 miljoonaa euroa, ja summa kasvaa tulevina vuosina entisestään. Vuonna 2010 ne olivat 59,1 miljoonaa euroa.

Toimintatulojen arvioidaan vuonna 2025 olevan 941,1 miljoonaa euroa, mikä on 73,5 miljoonaa euroa (8,5 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2024 ennuste. Toimintatuloista 43,3 prosenttia on lipputuloja ja 53,8 prosenttia kuntaosuuksia.

Toiminta- ja taloussuunnitelma perustuu tavoitteeseen, jossa matkustajamäärä on 384 miljoonaa nousua vuonna 2025, mikä on noin 13 miljoonaa vähemmän kuin vuoden 2019 matkustajamäärä (397 miljoonaa nousua). Lipputuloja tavoittelemme yhteensä 408,0 miljoonaa euroa. Se on 38,0 miljoonaa euroa (10,3 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2024 ennuste.