Tarkennuksia matkustus- ja lippuehtoihin 1.6.

HSL:n joukkoliikenteen yleisiin matkustus- ja lippuehtoihin tehdään 1.6.2023 tarkennuksia seuraaviin kohtiin: hyvityshakemusten jättämisen aikarajat ja opiskelijan alennushintaisen lipun käyttö HSL-kortilla. Lisäksi ehtoihin päivitetään HSL:n palvelupisteen muuttuneet palvelumaksut.

Päivitetty 2.6.2023: Olemme kumonneet potkulautojen kuljettamista koskevan päivityksen (1.6.2023) HSL:n joukkoliikenteen yleisistä matka- ja lippuehdoista. Asia on päivitetty myös tähän uutiseen.

Hyvityksen hakemisen määräaika kerrotaan ehdoissa selvyyden vuoksi kutakin tilannetta kuvaavassa kohdassa erikseen. Luvussa 4.3. Asiakkaan erityistilanteet se on yksi vuosi. Näitä erityistilanteita ovat sairaalahoito, laitoshoitoon siirtyminen, asuin-, työ- tai opiskelupaikan pysyvä siirtyminen pois HSL-alueelta, kuolema tai muu edellä mainittuihin tilanteisiin verrattava painava syy. Näissä tilanteissa HSL voi purkaa kausilippua koskevan sopimuksen ja antaa hyvitystä takautuvasti, jos et ole voinut käyttää kausilippua elämäntilanteesi odottamattoman muutoksen takia ja sopimuksessa pysyminen johtaisi kohtuuttomaan tilanteeseen.

Luvussa 4.4. kuvatuissa Muissa erikoistilanteissa, kuten lakko tai liikennehäiriö, hyvitystä on haettava kahden kuukauden kuluessa hyvitysperusteen syntymisestä.

Luvun 5.1.1. ohjeita opiskelijan alennushintaisen lipun käytöstä HSL-kortilla tarkennetaan sekä lisätään tieto palvelupisteasioinnin palvelumaksuista, jotka tulevat käyttöön 1.6. Opiskelijat voivat ostaa alennushintaisen kausilipun joko HSL-sovellukseen tai HSL-kortille. Asiakasryhmän päivityksestä HSL-kortille peritään palvelupisteessä voimassa olevan hinnaston mukainen palvelumaksu. Palvelumaksua ei kuitenkaan peritä, jos opiskelijan ei ole mahdollista ostaa alennushintaista kausilippua HSL-sovelluksessa. Lue lisää

HSL:n palvelupisteen muuttuvista palvelumaksuista on kerrottu aiemmin julkaistussa uutisessa

HSL:n joukkoliikenteen yleiset matkustus- ja lippuehdot (päivitetään 1.6.2023)