Espoon kaupunkirata

Espoon kaupunkirata on hanke, jossa rakennetaan uusi raidepari Leppävaarasta Kauklahteen nykyisen Leppävaaran kaupunkiradan jatkoksi. Uudet raiteet mahdollistavat tiheämmän lähijunaliikenteen Kauklahteen saakka. Rata myös vähentää liikenteen häiriöherkkyyttä.

Tiheää lähijunaliikennettä aina Kauklahteen saakka

  • Radan pituus on n. 14 km ja sillä on 8 asemaa Leppävaara ja Kauklahti mukaan lukien. (Leppävaara, Kilo, Kera, Kauniainen, Koivuhovi, Tuomarila, Espoo ja Kauklahti)
  • Toteutetaan liikennöitäväksi erillään kaukoliikenteestä omalla raideparillaan.
  • Mahdollinen vuorotiheys ruuhka-aikaan 10 minuuttia kumpaankin suuntaan lähijunilla.
  • Jatkoyhteydet asemilta onnistuvat jatkossa paremmin tiheän junaliikenteen asioista, joka sovitetaan alueen bussiliikenteeseen.

Kaupunkien ja Väyläviraston yhteinen hanke

Uudet raiteet tulevat sijoittumaan nykyisten raiteiden yhteyteen siten, että tulevaisuudessa eteläinen raidepari palvelee lähiliikennettä ja pohjoinen raidepari on kaukoliikenteen käytössä. Yhteysvälillä olevien liikennepaikkojen asemaympäristöjä tullaan myös kehittämään esimerkiksi yhteyksiä ja liityntäpysäköintiä parantaen.

 

Ratahankkeen yhteydessä toteutetaan myös muita kaupunkien liikenteen erillishankkeita, kuten Rantaradanbaana kevyelle liikenteelle sekä uusia yli- ja alikulkuja radan yhteyteen. Kaupunkirata ja siihen liittyvät erillishankkeet huomioidaan myös kaupunkikeskushankkeiden yhteydessä mm. Kerassa ja Kauklahdessa.

 

Hankkeen kokonaiskustannus on 275 miljoonaa euroa (vuoden 2019 kustannustaso) joka jakautuu 50 % Väylävirastolle, 40 % Espoolle ja 10 % Kauniaisille. Rahoitusta on saatu myös EU:lta. HSL maksaa infrastruktuurin käytöstä korvausta hanketta rahoittaneille kunnille.

Lisätietoa hankkeesta

Hankkeen vaiheita ja etenemistä voit seurata tarkemmin muun muassa seuraavista linkeistä: