Blogi: Kyselyn tuloksia linjojen 113, 114 ja 115 reittivaihtoehdoista
Julkaistu 27.9.2021
Julkaisimme pari viikkoa sitten kaksi lyhyttä kyselyä linjojen 113, 114 ja 115 mahdollisista reittimuutoksista. Kyselyt kohdennettiin Laajalahden ja Etelä-Leppävaaran sekä Kilo–Mankkaan alueille. Linjakohtaiset kyselyt toteutettiin jokainen eri menetelmiä käyttäen, ja kyselyyn vastanneet pääsivät lopuksi arvioimaan, miten hyvänä tapana he pitivät tämän tyylistä kyselyä.
Kyselyt olivat auki tällä kertaa kolme päivää. Saimme vastauksia saman verran kuin liikkumiskyselyyn näiltä alueilta. Laajalahden alueelle kohdennettuun kyselyyn saimme 751 vastausta ja Kilo–Mankkaan alueen kyselyyn 511 vastausta. Kiitos kaikille kyselyihin vastanneille!
Linjan 115 reittivaihtoehdot
Ensimmäisessä kyselyssä halusimme selvittää asiakkaiden mielipiteitä linjan 115 vaihtoehtoisesta reitistä. Nykyisellään linja 115 kulkee karttaan merkittyä punaista reittiä noin 40–45 minuutin välein ja palvelee erityisesti Kokinkyläntien varressa asuvia.
Esitimme linjalle vaihtoehtoista reittiä B, joka kulkisi Niittykummun metroaseman, Haukilahden ja Westendin kautta Lauttasaareen. Linja kulkisi 15 minuutin välein. Linjalla ei olisi vaihdotonta yhteyttä Tapiolaan, mutta liityntäyhteydet Niittykummun metroasemalle paranisivat nykyisestä merkittävästi.
Äänestys kahden reittiversion välillä oli tasainen, mutta lopulta reittivaihtoehto B ja tiheämpi vuoroväli vei voiton. Myös vaihdoton yhteys rantaraitille kiinnosti B-vaihtoehtoa äänestäneitä. Kaikissa kyselyissä keskityimme vain yksittäisiin linjoihin, mikä oli herättänyt osassa vastaajista hämmennystä. Tämä näkyi avoimissa vastauksissa, sillä osa vastaajista oli miettinyt vastauksiaan siltä kantilta, mitä ympäröiville linjoille on mahdollisesti suunnitteilla.
Linjan 114 reittivaihtoehdot
Toisessa kyselyssä halusimme kuulla asiakkaiden mielipiteitä linjan 114 reitti- ja päätepysäkkivaihtoehdoista. Reitti A on nykyinen linjan 114 reitti. Vaihtoehtoisessa reitissä linjan päätepysäkki on siirretty Matinkylään ja reitti tarjoaa uuden yhteydet muun muassa Haukilahden rantaan. Yhteys Urheilupuiston metroasemalle on molemmissa vaihtoehdoissa.
Äänestys näiden reittiversioiden välillä koitui A-vaihtoehdon voitoksi. Avoimien palautteiden perusteella huomasimme, että tapamme esittää kyselyssä vain linja 114, oli aiheuttanut hämmennystä erityisesti mankkaalaisissa vastaajissa. Mankkaan ja Tapiolan välillä kulkevat tällä hetkellä myös linjat 548 ja 549. Emme maininneet linjoja kyselyssä, jolloin osa vastaajista oli tulkinnut tilanteen niin, että linjat eivät enää kulkisi Mankkaan ja Tapiolan välillä. Otamme tästä opiksi ja tarkennamme viestintäämme tulevaisuudessa.
Linjan 113 reittivaihtoehdot
Elokuun liikkumiskyselyssä nousi useammassa kohdassa esiin toiveita Turveradantien hyödyntämisestä bussiliikenteessä ja Brediksen kauppakeskittymän yhteyksien parantamisesta. Näin ollen halusimme kolmannessa kyselyssä kuulla asiakkaiden mielipiteitä linjan 113 reittivaihtoehdoista, joista toisella yhteys Bredikseen olisi mahdollista toteuttaa.
Molemmissa vaihtoehdoissa reitti Tapiolan ja Turvesuontien välillä on yhtenevä linjan 113 nykyisen reitin kanssa. Vaihtoehto A mahdollistaisi yhteyden Bredikseen ja parantaisi Leppävaaran lounaisosien yhteyksiä. Vaihtoehto B olisi A vaihtoehtoa hieman nopeampi yhteys Leppävaaraan, mutta olisi päällekkäinen ratikan kanssa.
Äänestys linjan 113 kahden reittiversion välillä päättyi B-vaihtoehdon pienoiseen johtoon. Uusi yhteys Bredikseen koettiin positiivisena lisänä nykyiseen linjastoon, mutta osa taas arvosti vastauksissaan enemmän nopeaa yhteyttä Leppävaaraan. Laajalahden pohjoisosasta pääsee jatkossa nopeimmin Leppävaaran suuntaan pikaratikalla, mutta ymmärrettävästi linjan nopeus mietitytti etenkin Etelä-Laajalahdessa. Lopullisessa suunnitteluratkaisussa pyrimme löytämään kaikkia mahdollisimman hyvin palvelevan ratkaisun, joten vastauksien pohjalta saimme ehdottomasti lisäpohdittavaa linjastoluonnosta varten.
Mitä seuraavaksi?
Seuraavaksi julkaisemme ehdotuksen alueen bussireiteistä. Teemme vielä asiakastestauksia ja viimeistelyjä luonnokseen. Palaamme ensi kerran siis luonnoksen kanssa!
Hienoa, olet löytänyt Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman blogiin! Tämä blogi toimii virallisena vuorovaikutuskanavana, jota me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat päivitämme. Täällä voit keskustella meidän kanssamme. Osallistu suunnitteluun ja vaikuta!
Teemme suunnittelua syksyn 2021 ajan. Muutokset linjastoon toteutetaan arviolta vuonna 2024. Lue lisää Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelmasta täältä.
Kaikki blogitekstit Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelmasta
- 1. blogi: Suunnittelu alkaa1. blogi: Suunnittelu alkaa
- 2. blogi: Suunnitelman lähtökohdat2. blogi: Suunnitelman lähtökohdat
- 3. blogi: Liikkumiskyselyssä jo yli 2800 vastaajaa3. blogi: Liikkumiskyselyssä jo yli 2800 vastaajaa
- 4. blogi: Liikkumiskyselyn tuloksia osa 1/24. blogi: Liikkumiskyselyn tuloksia osa 1/2
- 5. blogi: Liikkumiskyselyn tuloksia osa 2/25. blogi: Liikkumiskyselyn tuloksia osa 2/2
- 6. blogi: Ota kantaa linjojen 113, 114 ja 115 reittivaihtoehtoihin6. blogi: Ota kantaa linjojen 113, 114 ja 115 reittivaihtoehtoihin
- 7. blogi: Asiakastyöpajojen satoa7. blogi: Asiakastyöpajojen satoa
- 8. blogi: Kyselytuloksia linjojen 113, 114 ja 115 reittivaihtoehdoista8. blogi: Kyselytuloksia linjojen 113, 114 ja 115 reittivaihtoehdoista
- 9. blogi: Kommentoi Tapiolan ja Leppävaaran uusia bussireittejä9. blogi: Kommentoi Tapiolan ja Leppävaaran uusia bussireittejä
- 10. blogi: Reittiehdotuksista kiitosta ja moitteita10. blogi: Reittiehdotuksista kiitosta ja moitteita
- 11. blogi: Kiitos antamastanne palautteesta!11. blogi: Kiitos antamastanne palautteesta!
- 12. blogi: Kommentoi suunnitelmaan esitettäviä muutoksia12. blogi: Kommentoi suunnitelmaan esitettäviä muutoksia
- 13. blogi: Kiitos palautteesta muokattuun luonnokseen13. blogi: Kiitos palautteesta muokattuun luonnokseen
- 14. blogi: Hallitus näytti Tapiolan ja Leppävaaran uusille bussilinjoille vihreää valoa14. blogi: Hallitus näytti Tapiolan ja Leppävaaran uusille bussilinjoille vihreää valoa
- 15. blogi: Kerro, miten onnistuimme linjastosuunnitelman osallistamisessa15. blogi: Kerro, miten onnistuimme linjastosuunnitelman osallistamisessa