Metroliikenteen poikkeukset kesällä 2024

Metroliikenteessä on merkittäviä poikkeuksia vuoden 2024 kesäkuukausina. Poikkeukset kestävät kesäkuun alusta syyskuun alkupuolelle. Rautatientorin metroasema on suljettu 3.6.-1.9.2024, eikä Helsingin keskustan läpi voi matkustaa metrolla. Myös Mellunmäen, Kontulan ja Myllypuron liikenteessä on poikkeuksia. Järjestämme korvaavaa liikennettä busseilla ja raitiovaunuilla.

Lisäksi osa sisäänkäynneistä on suljettuna Matinkylässä ja Aalto-yliopiston asemalla osan kesästä huoltotöiden vuoksi.

HSL:n liikenteessä on kesällä 2024 poikkeuksia myös junilla ja raitiovaunuilla. Tutustu kaikkiin poikkeuksiin täällä.

Poikkeuksia keskustassa, Itä-Helsingissä ja Espoossa

Rautatientorin metroasema suljettu 3.6.-1.9.2024

Rautatientorin metroasema on suljettu. Metron pääteasemat ovat Helsingin yliopisto (Itä-Helsingin suuntaan) ja Kamppi (Espoon suuntaan). Metron puuttuvalla osuudella liikennöivät raitiovaunut 9 ja 9B. Idän suuntaan metro kulkee keskustasta 5 minuutin välein ja lännen suuntaan 6 minuutin välein. Espoossa kaikki junat ajavat Kivenlahteen asti.

Mellunmäen metroasema suljettu 3.6.-8.9., poikkeuksia myös Kontulassa ja Myllypurossa

Metro ei kulje Mellunmäkeen 3.6.–8.9. Kontulan metroasema on suljettu 24.6.-4.8., ja Myllypuron metroasema 8.7.-4.8. Normaalisti Mellunmäkeen kulkevien junien pääteasema on joko Kontula, Myllypuro tai Itäkeskus työmaiden tilanteen mukaan. Metroa korvataan Itä-Helsingissä bussilla 99M. Lisäksi jotkin jo olemassa olevat bussit kulkevat normaalia tiheämmin.

Osa sisäänkäynneistä suljettuna Matinkylässä ja Aalto-yliopistolla

Aalto-yliopiston metroaseman pikaratikan ja yliopiston puolen sisäänkäynti on suljettuna huoltotöiden takia 15.7. alkaen noin kuuden viikon ajan. Matinkylässä taas on heinäkuussa ja elokuussa kaksi viikon kestävää katkoa bussiterminaalin puolen sisäänkäynnillä.

Mistä metrokatkoissa on kyse?

Metrossa kaikkein suurin muutos liittyy Rautatientorin metroaseman paloturvallisuustöihin. Töissä parannetaan Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta. Samalla varmistetaan entistä sujuvampi liikennöinti. Rautatientorin metroasemaa ehostetaan samalla muiltakin osin.

Töiden takia metroliikenne keskeytyy kokonaan Rautatientorin metroaseman kohdalla 3.6.–1.9. ja Rautatientorin metroasema on suljettuna liiketiloja lukuun ottamatta. Metro kulkee vain Helsingin yliopiston ja Itä-Helsingin sekä Kampin ja Kivenlahden väleillä.

Itä-Helsingin poikkeukset johtuvat metron siltojen ja Kontulan aseman peruskorjauksista. Työmaiden takia metro ei kulje Mellunmäkeen 3.6.–8.9. Normaalisti Mellunmäkeen kulkevien junien pääteasema on joko Kontula, Myllypuro tai Itäkeskus työmaiden tilanteen mukaan. Metroa korvataan Itä-Helsingissä bussilla 99M.

Lisäämme liikennettä poikkeusten ajaksi

Varmistamme, että korvaavat ja vaihtoehtoiset yhteydet, opastus ja viestintä ovat toimivia ja pääset sujuvasti perille. Päivitämme kaikki tiedot kesän metroliikenteen katkoista ja korvaavasta liikenteestä tälle sivustolle.

Pidämme huolen, että joukkoliikenne palvelee myös kesän työmaiden aikana. Voit valita omaan käyttöösi sopivimman reitin useista vaihtoehtoisista linjoista ja lisäliikenteestä. Löydät kaikki korvaavat reitit ja yhteydet Reittioppaasta. Voit tarkistaa Reittioppaasta jo nyt, miten omat yhteytesi toimivat kesäkuun alussa.

Helsingin keskustan läpi pääset kulkemaan esimerkiksi raitiolinjalla 9. Vahvistamme raitioliikennettä Ensi linjan, Hakaniemen, päärautatieaseman, Kampin ja Jätkäsaaren välille ottamalla käyttöön linjan 9B.

Itä-Helsingissä metroa korvaavat bussit 99M kulkevat kesällä väleillä Itäkeskus–Mellunmäki tai Kontula–Mellunmäki riippuen siitä, millä osuudella metro sillä hetkellä kulkee. Lisäämme vuoroja myös monelle Itä-Helsingin tavalliselle bussilinjalle Mellunmäen, Kontulan, Myllypuron ja Vuosaaren alueilla.

Miksi työmaat keskeyttävät liikenteen?

Vuonna 2024 työmaat vaikuttavat HSL:n joukkoliikenteeseen poikkeuksellisen laajasti. Metrossa tehdään samaan aikaan useita erillisiä korjaus- ja perusparannustöitä. Peruskorjaus- ja kunnossapitotyöt ovat välttämättömiä metrojärjestelmän ikääntyessä. Töiden avulla joukkoliikenne kulkee myös tulevaisuudessa ja entistä paremmin. 

Osa näistä työmaista vaatii liikenteen pysäyttämisen työmaa-alueella kokonaan. Liikennekatkojen aikana samalla alueella tehdään useita eri korjaustöitä, jotta metroliikenne tarvitsisi pysäyttää mahdollisimman harvoin.

Liikenne katkaistaan vain välttämättömäksi ajaksi, jolloin töitä tehdään esimerkiksi rata-alueella. Katkojen aikana tehdään monia töitä, joita varten kiskot poistetaan työmaa-alueelta kokonaan. Monia töitä ei ole mahdollista tehdä osissa esimerkiksi yöaikaan. Työvaiheet, jotka eivät vaadi liikenteen katkaisemista, jatkuvat vielä katkojen jälkeenkin. Työt jatkuvat esimerkiksi Kontulassa vielä vuoteen 2025 asti.

Metron työmaista vastaa Kaupunkiliikenne Oy, joka vastaa myös metron liikennöinnistä ja kunnossapidosta. Lisätietoa metron työmaahankkeista saat Kaupunkiliikenteen verkkosivuilta.