Resor med nollutsläpp
Snabbspårvagnen orsakar inga lokala utsläpp och skapar mer utrymme i gatumiljön.
Snabbspårvägen tar oss mot en kolneutral Helsingforsregion
Alla vill andas ren luft. Ett av de effektivaste sätten för att minska utsläppen från trafiken är att utöka spårtrafiken. Snabbspårvagnen ger inga lokala utsläpp.
Ett omfattande spårnätverk som snabbt tar resenärer till olika tjänster minskar behovet av bilresor, vilket minskar koldioxidutsläpp och luftföroreningar från personbilar.
Snabbspårvägen stödjer Helsingfors mål att bli kolneutralt. Staden har som mål att minska utsläppen från trafiken med 69 procent från nivån för 2005 senast 2035. Esbos mål är att vara kolneutralt före 2030.
Resor på snabbspårvagnen sparar energi
Att resa med snabbspårvagnen är energieffektivt. Snabbspårvagnen använder cirka 57 kWh energi per 100 kilometer. Under en sträcka på 100 kilometer med en elbil förbrukas 20 kWh energi. En bensinbil kan dra till och med 70 kWh energi per 100 kilometer.
En snabbspårvagn som har plats för 200 personer förbrukar 0,285 kWh energi för att transportera en person 100 kilometer. En eldriven personbil som transporterar en person använder 70 gånger mer energi än snabbspårvagnen. En bensinbil förbrukar 250 gånger mer energi jämfört med snabbspårvagnen!
Snabbspårvagnen drivs med elektricitet som har producerats från förnyelsebara energikällor, dvs. med vattenkraft och vindkraft. Vagnarna är designade med tanke på energieffektiviteten. Vagnarna är utrustade kondensatorer som lagrar ström när spårvagnen bromsar. Den lagrade strömmen används för luftkonditionering i spårvagnen och för att värma upp vagnen på vintern.
Snabbspårvägen skapar mer utrymme i gatumiljön
En vagn är 34,5 meter lång. Om 200 passagerare skulle resa med var sin bil så skulle de skapa en bilkö på 900 meter.