Kommentera våra nya förslag för framtidens spårvagnslinjer
Vi har planerat nya spårvagnslinjer till Helsingfors och Helsingforsregionen som vi nu presenterar i form av ett utkast till Helsingfors nya spårvagnslinjenät. De nya rutterna kommer att stegvis tas i bruk inom de kommande 15 åren, i och med de nya spårvagnsspåren blir klara. Bekanta dig med förslagen och berätta din åsikt om de nya rutterna genom att svara på enkäten! Kommenteringstiden går ut 24.10.
Berätta din åsikt om de nya linjerna senast 24.10!
Förändringarna i den tidigare planen
Inga förändringar.
Linjerna i området
- Linje 8: Busholmen – Tölö – Sörnäs – Arabia. Linjens rutt förändras inte. En direkt förbindelse till Gräsvikens metrostation samt mot Tölö och Sörnäs.
- Linje 9: Busholmen– Bulevarden – Järnvägsstationen – Berghäll – Böle – Ilmala. Linje 9 erbjuder en önskad förbindelse mellan Bulevarden och Busholmen.
- Linje 12: Västra terminalen – Järnvägsstationen – Hagnäs – Uppby. Snabbspårvagn kör mellan Västra terminalen och centrum via Kampen och Stillahavsgatan. Den huvudsakliga förbindelsen från Busholmen och Västra terminalen till centrum.
Förändringarna i den tidigare planen
Inga förändringar.
Linjerna i området:
- En förlängning av linje 14 (snabbspårvagn) går längs Bulevarden till Ärtholmen. Linjen är den huvudsakliga förbindelsen som betjänar Ärtholmen.
Vi föreslår inte stora ändringar i planerna vad gäller Degerö och Fiskehamnen.
Förändringarna i den tidigare planen
- Vi har bytt linjenumren så att de är logiska i hela linjenätet.
- Förbindelsen från Fiskehamnen mot centrum går via Kronohagen till Alexandersgatan och inte längre till Brunnsparken eller Trekanten.
Linjerna i området:
- Linje 11: Kronbergsstranden – Fiskehamnen – Böle station – Västra Böle
- Linje 12: Västra terminalen – Järnvägsstationen – Hagnäs – Uppby
- Linje 13: Mikaelsgatan – Alexandersgatan – Kronohagen – Hagnäs – Fiskehamnen – Böle station – Västra Böle
Förändringar i den tidigare planen
- Ändhållplatsen för linje 4 blir Kirurgen.
- Vissa linjer har fått nya nummer.
- För rutten för linje 7 har valts alternativ där linjen går via Kronohagen till Brunnsparken.
- Ändhållplatsen för linjerna 3 och 7 flyttas till hållplatsen vid Brunnsparken när spårvagnarna inte längre trafikerar Olympiaterminalen.
Linjer i området
- Linje 2: Eira – Kampen – Tölö – Böle station – Mässcentrum. De nya spåren på Fredriksgatan gör det möjligt att trafikera sträckan Eira - Kampen med spårvagnarna. Linje 2 har häg turtäthet.
- Linje 3: Brunnsparken – Järnvägstorget – Berghäll – Mejlans. Linjen bevarar sin nuvarande rutt men ändhållplatsen flyttas från Olympiaterminalen till Brunnsparken. På detta sätt förbättrar vi förbindelser till och från Brunnsparken. Från hållplatsen Brunnsparken fortsätter spårvagnen med linjenumret 7.
- Linje 4: Kirurgen – Glaspalatset – Tölö – Munksnäs. Linje 4 erbjuder förbindelser från Kirurgen till Glaspalatset och längs Arkadiagatan till Tölö och vidare till Munksnäs.
- Linje 6: Trekanten – Järnvägsstationen – Sörnäs – Arabia. Rutten för linje 6 förändras inte mycket men ändhållplatsen flyttas från den nuvarande hållplatsen i Ärtholmen till Trekanten. I framtiden skulle snabbspårvagn 14 betjänta Ärtholmen.
- Linje 7: Brunnsparken – Kronohagen – Berghäll – Sörnäs – Böle – Mejlans sjukhus. Linje 7 blir en direkt förbindelse från Södra kajen till Kronohagen och Berghäll. Från hållplatsen Brunnsparken fortsätter spårvagnen som linje 3.
- Linje 9: Busholmen – Bulevarden – Järnvägsstationen – Berghäll – Böle – Ilmala. Linje 9 erbjuder en önskad förbindelse mellan Bulevarden och Busholmen.
- Linje 14: Ärtholmen – Glaspalatset – Munksnäs – Munkhöjden – Lassas – Gamlas. Linje 14 går i vårt förslag genom centrum via Bulevarden till Ärtholmen och bildar den viktigaste kollektivtrafikförbindelsen till Ärtholmen.
Böle växer i snabb takt och dess roll som spårvagnstrafikens knutpunkt blir allt viktigare. För närvarande kör tre spårvagnar till Böle (2, 7 och 9), men i framtiden går sju spårvagnslinjer till Böle.
Förändringarna i den tidigare planen
- En del av linjerna har fått nytt linjenummer.
- I planen finns en helt ny spårvagnsförbindelse, linje 5, till Norra Böle och Postparken. Förnärvarande finns det ännu inte konkreta planer om byggandet. Därför kommer denna linje att inrättas tidigast på 2030-talet.
Linjerna i området
- Linje 2: Eira – Kampen – Tölö – Böle station – Mässcentrum. Förbindelse med hög turtäthet mellan Tölö och Böle längs Nordenskiöldsgatan.
- Linje 5: Salutorget – Mannerheimvägen – Ilmala station – Norra Böle– Kottby station. En helt ny linje som skulle erbjuda spårvagnsförbindelse till Postparken och vidare till Ilmala och Kottby stationer. Linjen skulle gå direkt längs Bölegatan och inte till Böle station. Det finns dock inte just nu konkreta planer om byggandet.
- Linje 7: Brunnsparken – Kronohagen – Berghäll – Sörnäs – Böle – Mejlans sjukhus. Linje 7 erbjuder en direkt förbindelse till Böle station via Sörnäs metrostation och från Backasgatan på samma sätt som nu. Linjens rutt fortsätter till Mejlans sjukhus 2022.
- Linje 9: Busholmen – Bulevarden – Järnvägsstation – Berghäll – Böle – Ilmala. Linje 9 går som nu i Böle. Linjens rutt förlängs till Ilmalatorget 2022.
- Linje 11: Kronbergsstranden – Fiskehamnen – Böle station – Västra Böle.
- Linje 13: Mikaelsgatan – Alexandersgatan – Kronohagen – Hagnäs – Fiskehamnen – Böle station – Västra Böle. Linjerna 11 och 13 bildar tillsammans en tät förbindelse mellan Böle och Fiskehamnen.
- Linje 15: Böle – Vik – Kvarnbäcken. En så kallad vetenskapsspårvagn erbjuder förbindelser från Böle station i riktning mot Lahtisleden. Linjen skulle utnyttja spåren i Vallgårdsdalen men om andra sträckor som förbindelsen kräver har man ännu inte fattat beslut.
Kollektivtrafiken till Skatudden består av spårvagnar. Området har också en färjeterminal och Helsingfors hamn har planerat flytta all färjetrafik mellan Sverige och Finland dit.
Förändringar i den tidigare planen
- Planen är likadan med det tidigare alternativet B.
Linjer i området
- Linje 1: Skatuddens terminal – Kronohagen – Jänrvägsstationen – Kampen – Tölö – Sörnäs – Kottby. Linje 1 erbjuder en direkt förbindelse till Kronohagen, Järnvägstorget och Kampen och betjänar färjepassagerarre. Linjens rutt motsvarar den nuvarande rutten för linje 1 norr om Tölö.
- Linje 10: Skatudden – Glaspalatset – Lillhoplax. Linje 10 erbjuder en förbindelse mellan Skatudden och Tölö tull med hög turtäthet på samma sätt som linje 4 nu.
I den nya planen går det flera spårvagnar i Kronohagen än nu.
Förändringar i den tidigare planen
- I Kronohagen går flera spårvagnar än tidigare.
- Linjerna har fått nya nummer så att numren är logiska i olika planeringsskeden.
Linjer i området:
- Linje 1: Skatuddens terminal – Kronohagen – Järnvägsstationen – Kampen – Tölö – Sörnäs – Kottby. Linjen erbjuder en direkt förbindelse från Snellmansgatan till Skatudden och till centralstationen, Kampen och Tölö.
- Linje 7: Brunnsparken – Kronohagen – Berghäll – Sörnäs – Böle – Mejlans sjukhus. Linjen kör rutten för den gamla linjen 1 och erbjuder en förbindelse till Salutorget och Brunnsparken samt till Berghäll och Böle.
- Linje 10: Skatudden – Glaspalatset – Lillhoplax. Linje 10 erbjuder en förbindelse med hög turtäthet på Alexandersgatan på samma sätt som linje 4 nu.
- Linje 13: Mikaelsgatan – Alexandersgatan – Kronohagen – Hagnäs – Fiskehamnen – Böle station – Västra Böle. Linje 13 erbjuder en direkt förbindelsen från Kronohagen till Fiskehamnen.
Den nya snabbspårvagnen erbjuden en snabb förbindelse med hög turtäthet från Munksnäs och Munkhöjden till centrum och vidare längs Bulevarden till Ärtholmen. Linje 4 erbjuder en förbindelse till Glaspalatset i enlighet med planerna i alternativet B. Linje 10 går som nu ända till Alexandersgatan och vänder sedan mot Skatudden.
Förändringar i den tidigare planen
Linjat kulkevat aiemman B-vaihtoehdon mukaisesti: linja 4 saa päätepysäkkinsä Kirurgilta, ja linja 10 kulkee Katajanokalle. Suunnitelmiin ei ole tehty muita muutoksia.
Linjer i området
- Linje 4: Kirurgen – Glaspalatset – Tölö – Munksnäs. Linjen erbjuder en förbindelse med hög turtäthet från Munksnäs till Tölö och Glaspalatset. Linjens nya ändhållplats är Kirugen.
- Linje 10: Skatudden – Glaspalatset – Lillhoplax. Linjen erbjuder en förbindelse med hög turtäthet från Lillhoplax till centrum.
- Linje 14: Ärtholmen – Glaspalatset – Munksnäs – Munkshöjden – Lassas – Gamlas. Linje 14 erbjuder den snabbaste förbindelsen från Munksnäs och Munkshöjden till centrum och erbjuder också en förbindelse t.ex. till Norra Haga station.
I framtiden skulle den nya snabbspårvagnen (linje 17) erbjuda en viktig förbindelse från Kottby i riktning mot centrum. Samtidigt skulle linjen ersätta vissa busslinjer på Backasgatan. Linje 1 skulle fortsätta trafikera som nu men linjens södra ändhållplats flyttas till Skatuddens terminal.
Förändringar i den tidigare planen
Inga förändringar.
Linjer i området:
- Linje 1: Skatuddens terminal – Kronohagen – Järnvägsstationen – Kampen – Tölö – Sörnäs – Kottby. I framtiden är det möjligt att förlänga linjen från Pohjolaplatsen.
- Linje 17: Centrum – Baggböle. Den nya snabbspårvagnen är en viktig förbindelse i riktning mot centrum.
Antalet spårvagnar ökar i Tölö när det byggs nya spår på Nordenskiöldsgatan och Topeliusgatan. Mannerheimvägen får en ny spårvagn (linje 14).
Förädringar i den tidigare planen
- Vi föreslår en ny linje 5 som skulle gå från Salutorget via Mannerheimvägen till Norra Böle. Det finns ännu inte konkreta planer om byggandet av linjen.
- Vissa linjer har fått nya nunmmer.
Linjer i området
- Linje 1: Skatuddens terminal – Kronohagen – Järnvägsstationen – Kampen – Tölö – Sörnäs – Kottby. Linjen kör på samma sätt som nu till Sörnäs och Kottby. Linjen erbjuder också en förbindelse till Kampens metrostation och centralstationen.
- Linje 2: Eira – Kampen – Tölö – Böle station – Mässcentrum. En förbindelse med hög turtäthet går från Tölö såväl till Böle som till Kampen och Eira.
- Linje 4: Kirurgen – Glaspalatset – Tölö – Munksnäs. En förbindelse med hög turtäthet kör från Tölö till Munksnäs och Glaspalatset.
- Linje 5: Salutorget – Mannerheimvägen – Ilmala station – Norra Böle – Kottby station. Linjen är med på grund av ett stort antal respons. Det finns ännu inte en närmare plan om linjen så den förverkligas tidigast på 2030-talet.
- Linje 8: Busholmen – Tölö – Sörnäs – Arabia. Linjen bevaras i den nuvarande formen.
- Linje 10: Skatudden – Glaspalatset – Lillhoplax. Linjen går som nu på Mannerheimvägen till Alexandersgatan.
- Linje 14: Ärtholmen – Glaspalatset – Munksnäs – Munkshöjden – Lassas – Gamlas. Linje 14 trafikerar Mannerheimvägen tillsammans med linje 4 och erbjuder en tät förbindelse.
Förbindelserna i Berghäll består av tre linjer: 3, 7 och 9. Den allra största förändringen i de tidigare planerna är det att linje 7 börjar köra mellan Hagnäs och Sörnäs via Björnparken.
I våra planer går det sex spårvangslinjer via Sörnäs metrostation: två snabbspårvagnar (16 till Vik och Malm och 17 i riktning mot Tusbybulevarden) samt fyra stadsspårvagnar (1, 6, 7 och 8).
I Arabiastranden blir det inga stora förändringar: spårvagnstrafiken baserar sig fortfarande på linjerna 6 och 8.
Förändringar i den tidigare planen
- Linje 7 börjar köra mellan Hagnäs och Sörnäs via Björnparken.
- Spårvagnarna har fått nya nummer.
- Linje 6 går direkt till Järnvägsstationen och erbjuder en önskad förbindelse från Arabiastranden till centrum.
Linjer i området
- Linje 1: Skatuddens terminal – Kronohagen – Järnvägsstationen – Kampen – Tölö – Sörnäs – Kottby. Linjen erbjuder förbindelser mellan Tölö, Sörnäs och Kottby.
- Linje 3: Brunnsparken – Järnvägsstationen – Berghäll – Mejlans. Linjens rutt förändras inte.
- Linje 6: Trekanten – Järnvägsstationen – Sörnäs – Arabia. Rutten för linje 6 bevaras i sin nuvarande form men ändhållplatsen i Ärtholmen flyttas till Trekanten.
- Linje 8: Busholmen – Tölö – Sörnäs – Arabia. Linjens rutt förändras inte.
- Linje 16: Centrum – Vik – Malms flygplats. Snabbspårvagn Vik-Malm erbjuder en förbindelse från Lahtisleden i riktning mot centrum.
- Linje 17: Centrum – Baggböle. Snabbspårvagnen erbjuder en förbindelse från Backasgatan och Tusbyleden till centrum.