Tydlig ökning i våra kunders rekommendationsvilja

Våra kunders rekommendationsvilja, mätt genom NPS (Net Promoter Score), var 25 i september 2023. Detta kan anses som ett bra resultat. 46 procent av alla svarare ansåg att de skulle rekommendera HRT:s tjänster till andra, medan antalet kritiska svarare var 21 procent. NPS-värdet och antalet personer som skulle rekommendera HRT:s tjänster till andra ökade jämfört med enkäten som gjordes i juni 2023. Då var NPS-värdet 9 och antalet personer som skulle rekommendera HRT:s tjänster 38 procent.

Kuvituskuva miehestä metrolaiturilla.

Med undantag av en kommun förbättrade NPS-värdet i alla kommuner och zoner. Värdet var högst i zon B (32) i Helsingfors och lägst i zon C i Esbo (8). Värdet ökade mest i zon A (+23) i Helsingfors. Rekommendationsviljan är högst bland dem som använder seriebiljetten och periodbiljetten på HRT-kortet eller i HSL-appen. De som använder HRT-kortet för att köpa värdebiljetter och andra biljetter är i synnerhet minst villiga att rekommendera HRT:s tjänster till andra.

Svararna var igen mest nöjda med hur enkelt det är att köpa biljetter (83 procent). När det gäller frågor om hur väl svararna upplever att de får valuta för pengarna (+8 procentenheter) och om hur väl HRT:s biljettsortiment passar svararnas resebehov (+9 procentenheter) ökade nöjdheten jämfört med det allra lägsta resultatet som uppmätts i juni. De som bor i zon D tycker att de får mest valuta för pengarna. Siffran är lägst bland dem som bor i zon A.

Nöjdheten med rutter, tidtabeller och byten i kollektivtrafiken och med hur lätt det är att få nödvändig information var nästan på samma nivå som i den tidigare enkäten (mars 2023). De svarare som bor i Helsingfors (zonerna A och B) är mest nöjda med kollektivtrafikens rutter. De mest missnöjda svararna finns inom zon C i Esbo.

Sammanlagt 7 060 personer besvarade enkäten som gjordes i början av september. HRT mäter rekommendationsviljan bland sina kunder fyra gånger om året genom en enkät som skickas ut per e-post. Enkäten ger ett statiskt NPS-värde som varierar från -100 till +100. Enkäten genomförs i mars, juni, september och december.