HRT:s biljettintäkter ökar 2023 men är ännu inte på nivåerna före pandemin

Enligt HRT:s delårsrapport kommer HRT inte att uppnå det ambitiösa biljettintäktmålet för 2023 och prognosen visar att vi ligger efter i passagerarantalet jämfört med nivån för 2019. I prognosen finns fortfarande osäkerheter på grund av energipriset och av en eventuell förändring av kostnadsnivån som följer om priset på energin ökar.

Enligt prognosen kommer biljettintäkterna att uppgå till 376,1 miljoner euro år 2023. Det är 1,3 procent mindre än i den ambitiösa budgeten (381,0 miljoner euro). Biljettförsäljningen har dock utvecklats positivt: vi förutspådde att biljettintäkterna skulle vara 3 % mindre än budgeterat. År 2023 är biljettintäkterna 1,8 procent mindre än år 2019.

Passagerarantalet väntas vara 351,9 miljoner vilket är 11 procent mindre än 2019. Passagerarantalet är 3 procent mindre än vad målet var i början av HRT:s strategiperiod: målet var 362 miljoner påstigningar år 2023.

Verksamhetskostnaderna väntas uppgå till 842,9 miljoner euro och det underskrider budgeten med 32,7 miljoner euro (3,7 procent). Det beror främst på att kostnadsnivån i busstrafiken var lägre än väntat. Också andelen elbussar är större än i budgeten. Att snabbspårvagnen inleder trafiken i oktober innebär besparingar på 5,8 miljoner euro i de operativa kostnaderna och infrastrukturkostnaderna - vi hade förberett oss i budgeten att trafiken startar redan tidigare på hösten.

Infrastrukturkostnaderna väntas vara 198,6 miljoner euro, dvs. 2,1 miljoner euro mindre än budgeterat.

Investeringskostnaderna väntas vara 22,9 miljoner euro, dvs. 0,5 miljoner euro mindre än budgeterat. Det som ökar mest HRT:s kostnader är installering av HRT:s nya biljettläsare. I de andra projekten har man kunnat anpassa kostnader så att prognosen är i enlighet med målet.

HRT:s resultat under räkenskapsperioden väntas visa överskott på 6,3 miljoner euro.