Talande hållplatser på snabbspårvägslinje 15

Passagerarna på snabbspårvägslinje 15 kommer att få både hörbar och läsbar trafikinformation i realtid. Det finns utrop på alla hållplatser och ombord på vagnarna.

Varje hållplats på snabbspårvägen har en informationsstolpe som är utrustad med en stor informationsskärm, vilket gör hållplatserna lätt att identifiera även på långt håll. På skärmen ser du när nästa vagn kommer till hållplatsen, men tack vare den täta turtätheten är väntetiden alltid kort. Meningen är att linjen trafikeras med sex minuters turintervall när det finns tillräckligt med vagnar.

”Liksom i den övriga trafiken förmedlar informationsskärmarna aktuell trafikinformation, vilket innebär att spårvagnens ankomsttid uppdateras på skärmen till exempel i en situation där spårvagnen är försenad”, berättar Saana Lehtinen, informationsplanerare vid HRT. ”På skärmarna finns även information om ändringar i trafiken, till exempel information om kommande tidtabellsändringar eller eventuella störningar.”

De livligaste spårvagnshållplatserna är försedda med större skärmar. De livligaste hållplatserna, det vill säga Östra centrum, Vik, Åggelby, Månsas, Tavastehusleden, Hoplax, Alberga, Aalto-universitetet och Otnäs, kommer att vara viktiga bytesplatser för andra kollektivtrafikmedel.

”Vi har även beaktat specialgruppers behov vid planeringen av den information som ges på hållplatsen”, berättar Lehtinen. ”Alla hållplatser kommer att ha en knapp som passagerare kan trycka för att höra när nästa spårvagn anländer till hållplatsen. Den här funktionen hjälper särskilt synskadade passagerare.

Vid trafikstörningar meddelar den digitala skärmen information automatiskt utan att passagerare behöver trycka på knappen.

Snabbspårvagnen stannar på alla hållplatser

Snabbspårvagnen är ett nytt färdsätt, men passagerarinformation ombord på vagnarna är nästan likadan som på andra kollektivtrafikfordon. Snabbspårvagnarna har informationsskärmar som liknar de skärmar som finns i spårvagnarna i Helsingfors stadskärna. Inne på vagnen finns också utrop som berättar om nästa hållplats.

Ovanför vagnens dörrar finns en linjekarta som har planerats enligt linjekartan för metrotrafiken.

Behöver man vinka till den spårvagn man vill stiga på?

”Detta är inte nödvändigt eftersom snabbspårvagnen stannar på alla hållplatser”, säger Lehtinen. ”Om man har en giltig biljett kan man kliva på spårvagnen genom alla dörrar. Det finns kortläsare vid alla dörrar i vagnen, men vi rekommenderar att man köper sin biljett i förväg till exempel via HSL-appen.

”När man vill stiga av spårvagnen, är det inte nödvändigt att trycka på stoppknappen. Vi rekommenderar att passagerare med nedsatt rörlighet trycker på den gråa knappen på handtaget eller den blåa knappen vid dörren vid avstigning. På så sätt hålls dörrarna öppna längre än normalt.”

HRT förbereder sig fortfarande att inleda snabbspårtrafiken under hösten 2023. Senast startar trafiken nästa år. HRT strävar efter att fatta beslut om när snabbspårväg kan starta trafiken i september. 

Läs mer om snabbspårvägslinje 15