HRT:s bokslut 2022: Kostnaderna ökade, passagerarantalet var lägre än före coronapandemin

HRT:s passagerarantal och biljettintäkter var fortfarande lägre än 2019. Också kostnaderna ökade. Återhämtning efter coronapandemin fortsätter fortfarande och Rysslands militära aktion i Ukraina har startat en ny kris.

År 2022 gjordes 304 miljoner resor i HRT:s kollektivtrafik vilket är 24 procent mindre än 2019, men 28 procent mer än 2021. Biljettintäkterna uppgick till 310 miljoner euro, vilket är 74 miljoner euro mer än 2021.

Tack vare statens coronastöd visar räkenskapsperiodens resultat överskott på 62 miljoner. Utan coronastödet skulle räkenskapsperiodens resultat visa överskott på 13 miljoner. Vi använder överskottet för att täcka de årliga driftskostnaderna och för att amortera lån som upptogs under det första coronaåret. Detta lån finns ännu 40 miljoner euro kvar.

Biljettintäkternas andel av verksamhetsinkomsterna är fortfarande långt från nivån före pandemin

Räkenskapsperiodens verksamhetsintäkter var sammanlagt 815 miljoner euro, varav biljettintäkternas andel var 38 procent och kommunandelarnas andel 52,5 procent. År 2021 var biljettintäkternas andel 32,1 procent och kommunandelarnas 51,9 procent. Före coronapandemin 2019 var biljettintäkterna 51,2 procent och kommunandelar 46,5 procent av verksamhetsutgifterna.

År 2022 fick HRT stöd och bidrag sammanlagt 66,8 miljoner euro varav 49,2 miljoner euro var coronastöd för att ersätta biljettförluster och ökade kostnader.

Verksamhetsutgifterna ökade och de kommer att öka även i framtiden

Verksamhetsutgifterna uppgick till totalt 734 miljoner euro, vilket är 28 miljoner euro mer än 2021.

I slutet av 2022 var antalet anställda 406 (år 2021 402). Personalkostnaderna uppgick till 22,5 miljoner euro (3,1 procent från verksamhetsutgifter).

Den största utgiftsposten var de operativa kostnaderna som uppgick till 525 miljoner euro (71,6 procent), vilket är 26 miljoner euro mer än 2021. Infrakostnader som HRT betalade för medlemskommunerna var nästan oförändrade och de uppgick till 140 miljoner euro (19,1 procent).

Infrakostnaderna och de operativa kostnaderna ökar markant 2023 i och med den nya metrosträckan mellan Mattby och Stensvik. Också snabbspårväg som byggs inom projektet Spårjokern kommer att öka HRT:s infra- och operativa kostnader senast från 2024. I framtiden fortsätter ökningen av kostnaderna i och med spårprojekten.

HRT:s bokslut 2022 i sin helhet här (på finska)