Busslinjerna i västra Esbo förnyas 6.2.2023
När den nya metrosträckan till Stensvik öppnas för trafik den 3 december 2022, förblir busstrafiken i västra Esbo densamma för en stund. Merparten av de nya busslinjerna tas i bruk den 6 februari 2023, men stomlinjerna 520 Mattby – Alberga – Mårtensdal och 530 Mattby – Esbo centrum – Myrbacka börjar trafikera i augusti 2023.
Nedan hittar du mer information om ändringarna som sker i februari per linje. Information om Kyrkslätts busslinjer som förnyas den 1 januari 2023 finns på en separat sida.
Ändringarna områdesvis
Busstrafiken kommer att utökas i Köklax och Bastvik. Busslinjerna i områdena kopplas ihop med spårtrafiken vid Köklax järnvägsstation och Stensviks och Esbovikens metrostation. I framtiden kör bussarna inte ända till Mattby terminal från dessa områden.
Sträckan mellan Köklax och Esboviken får en ny busslinje, vilket betyder att i framtiden trafikeras sträckan av två i stället för en busslinje. De nya linjerna 162 Esboviken (M) – Köklax och 165 Esboviken (M) – Fantsby knyter samman metron och närtågen. Linjerna kör olika rutter för att erbjuda förbindelser som motsvarar önskemål från resenärer. Området får också en ny linje, 163 Esboviken (M) – Kallvik, som erbjuder anslutningsförbindelser till Esboviken från Kallvik, Bastvik, Tillisbacken och Stenbruket.
I det nya linjenätet finns också linjer som under rusningstid kör direkt till Kampen. De nuvarande busslinjer som erbjuder förbindelser i närheten av den nya metrosträckan läggs ner och tjänster flyttas till områden norr om Västerleden. Syftet med ändringen är att minska metrons belastning och erbjuda en snabb och direkt förbindelse till Helsingfors för så många resenärer som möjligt. Under rusningstid erbjuder linjerna 164 och 164K Kampen (M) – Kurtby / Tillisbacken direkta busslinjer i rusningsriktning mellan Bastvik och Kampens terminal.
Detta innebär att linjen har avgångar från Esbo till Kampen i morgonrusningen och från Kampen till Esbo på eftgermiddagen. Turtätheten är 20 minuter på båda linjerna under rusningstid då linje 164 kör ända till Kurtby och linje 164K ända till Tillisbacken. Tillsammans kör linjerna från Bastvik med 10 minuters mellanrum under rusningstid på vardagar.
Dessutom sker det ändringar i linjerna som trafikerar i närheten till Köklax järnvägstation när rutterna för linjerna 166 och 167 ändras.
Karta över området: linjerna 162, 163, 164/K, 165, 166, 167, 242 och 213.
I det nya linjenätet byter man till metron i Stensvik, Esboviken eller Sökö i stället för Mattby. I framtiden erbjuder stomlinje 510 en direkt förbindelse från Esboviken till den norra delen av Helsingfors stadskärna: till Mejlans, Böle och Vallgård.
De nuvaranade anslutningslinjerna 143 och 146 läggs ner och rutterna för linjerna 145 och 147 ändras. De nya anslutningslinjerna kör i framtiden ända till Esbovikens bussterminal.
Enligt önskemål från resenärer förlängs rutten för linje 542 ända till Sökö udd. Genom denna ändring erbjuder linjen förbindelser till större områden i Esbo med hög turtäthet.
Linjerna 543 och 544 fortsätter att trafikera som idag fram till augusti 2023. I samband med att de nya stomlinjerna börjar trafikera ändras också dessa linjer så att de motsvarar linjenätsplanen. Vi informerar mer om ändringar i hösttrafiken 2023 under kommande våren och sommaren.
De nuvarande direkta förbindelserna till Kampen (143A, 146A, 147A, 164(V)A) läggs ner och ersätts med den nya metrosträckan.
Karta över området: de nya linjerna 145, 147, 510 och 542 samt de nuvarande linjerna 543 och 544
Det sker några större förändringar i linjenätet i området när höstrafiken inleds och de nya stomlinjerna 520 och 530 börjar trafikera i 2023. I detta sammanhang sker ändringar på grund av inrättandet av de nya linjerna 121 och 121A.
Direkta förbindelser kör från området till Kampen under rusningstid. Linje 121A ersätter den nuvarande linjen 125K mellan Ladusved och Olars och erbjuder en direkt förbindelse ända till Kampen. Dessutom kör linje 121 från Olars till Kampen via Ängskulla. Under rustingstid är turtätheten 20 minuter på båda linjerna. Detta innebär att linjerna kör från Olars med 10 minuters mellanrum under rusningstid på vardagar. Trafikeringstiderna för linje 121A är lite mer omfattande (liksom den nuvarande linjen 125K) för att kunna erbjuda skolförbindelser också tidigt på eftermiddagarna.
Utöver detta sker också några ändringar på linjerna 124 och 125. Linjernas ändhållplats flyttas till den nya bussterminalen i Esboviken. Rutten för linje 124 kommer också att ändras. I den sista fasen av linjenätet erbjuder linjen skolförbindelser till Olars från Esboviken, Nöykis och Finno.
Karta över området: linjerna 121/A, 124, 125 och 133, 134, 136, 531/B, 532, 533, 543 och 544
En tredje linje börjar köra från Ladusved, Nöykis och Tillisbacken till Mattby. Den nuvaranade linjen 157 läggs ner och rutterna för linjerna 158 och 159 ändras. Linjerna fortsätter att köra till Mattby bussterminal, men i fortsättningen finns det en anslutningsförbindelse från området också till Esboviken och Stensvik. Den nya metrosträckan erbjuder också en anslutningsförbindelse till Esboviken med linjerna 124, 125, 158, 542 och med den nya linjen 163.
Direkta förbindelser kör från området till Kampen under rusningstid. Linje 121A ersätter den nuvarande linjen 125K mellan Ladusved och Olars och erbjuder en direkt förbindelse ända till Kampen. Dessutom kör linje 121 från Olars till Kampen via Ängskulla. Under rustingstid är turtätheten 20 minuter på båda linjerna. Detta innebär att linjerna kör från Olars med 10 minuters mellanrum under rusningstid på vardagar. Trafikeringstiderna för linje 121A är lite mer omfattande (liksom den nuvarande linjen 125K) för att kunna erbjuda skolförbindelser också tidigt på eftermiddagarna.
Karta över området: linjerna 121A, 124, 125, 158, 159, 163, 542 och 134, 136, 531
Linjer
Nedan hittar du alla nya och förändrade linjer samt ruttkartorna. Nere på sidan finns även turtätheten i minuter för varje linje under olika veckodagar.
Nya rusningslinjer 121 och 121A grundas. Linje 121 erbjuder en direkt förbindelse från Olars till Kampen. Linjens ändhållplats ligger på Månbron. En ny linje 121(A) ersätter den nuvarande linjen 125K. Linje 121(A) körs med linje 125K:s trafikeringstider för att kunna erbjuda efterlängtade skolskjutsturer mellan Ladusved och Olars. Linje 125K läggs ner. Linjerna 121 och 121A kör med 20 minuters turintervall, vilket innebär att de kör var 10:e minut mellan Olars och Kampen under rusningstid.
Turtäthet på linje 121 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
20/-/-/-
Turtäthet på linje 121A under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
20/-/-/-
Rutten för linje 124 ändras. Ändållplatsen för linje 124 flyttas till Esbovikens bussterminal. Dessutom ändras linjens rutt i Olars så att linjen kan fortsätta att erbjuda skolskjutsturer från Esboviken, Nöykis och Finno till Olars. Linjens ruttversion K läggs ner.
Turtäthet på linje 124 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15/15/15/30
Den enda ändringen i rutten för linje 125 är att linjens ändhållplats flyttas till Esbovikens terminal.
Turtäthet på linje 125 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15/15/15/30
Rutten för linje 145 ändras. I framtiden erbjuder linje 145 en förbindelse från Sommaröarna till Esboviken. Det är smidigast att byta till metron på Sökö metrostation. Linjen ersätter också förbindelser som läggs ner på Skeppargatan.
Turtäthet på linje 145 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
30/30/30/60
Rutten för linje 147 ändras. I fortsättningen erbjuder linje 147 en anslutningsförbindelse från Larsvik antingen till Esbovikens eller Sökö metrostation. Tillsammans med linje 542 erbjuder linje 147 en anslutningsförbindelse från Nedre Sökö var 5:e minut under rusningstid.
Turtäthet på linje 147 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
10/15/15/30
Rutten för linje 158 ändras så att i framtiden kör linjen till Tillisbacken i stället för Kitteldalen. Linjen erbjuder en förbindelse från Tillisbacken, Nöykis och Estdalen till metrostationerna i Mattby och Esboviken.
Turtäthet på linje 158 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15/15/15/30
Rutten för linje 159 ändras så att i fortsättningen kör linjen via Mårtensbrovägen. Linje 159 erbjuder en förbindelse från Ladusved och Nöykis till Mattby. I framtiden erbjuder linjen önskade förbindelser till skolorna och dagisen vid Mårtensbrovägen samt till områdets kommersiella tjänster.
Turtäthet på linje 159 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15/15/15/30
Linje 162 erbjuder en ny förbindelse längs Köklaxleden via Esboviken, Bastvik och Köklax. Linjen erbjuder även en förbindelse till Gamla Bastviksvägen.
Turtäthet på linje 162 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15/15/15/30
En ny linje 163 grundas. Den nya linjen 163 kompletterar förbindelserna från Bastvik till Esboviken och erbjuder en anslutningsförbindelse till metron från västra Tillisbacken och Stenbruket. Linjens ändhållplats ligger i Kallvik.
Turtätheten på linje 163 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
30/30/30/60
En ny linje 164(K) grundas. Linje 164 erbjuder en förbindelse från Kurtbyvägens norra ände till Kampen via Bastvik. Linje 164K erbjuder en direkt förbindelse från Tillisbacken till Kampen via Bastvik. Linjerna trafikeras med 20 minuters turintervall dvs. tillsammans kör de var 10:e minut mellan Bastvik och Kampen. Linjerna trafikeras endast i rusningsriktningen dvs. på morgonen kör bussarna från Kurtby och Tillisbacken till Kampen och på eftermiddagen från Kampen till Esbo. De nuvarande direkta linjerna 143A, 146A, 147A och 164A(V) läggs ner.
Turtäthet på linje 164 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
20/-/-/-
Turtäthet på linje 164K under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
20/-/-/-
Rutten för linje 165 ändras så att linjen inte längre kör via Bastviksstranden utan via Kummelbergsvägen. Linjen kör mot Köklax station via Kurtbyvägen, Köklaxleden och Hansavägen och förbättrar förbindelserna från Glasdalen till Esboviken. Linjen erbjuder en anslutningsförbindelse från Fantsbacken till Köklax station.
Turtäthet på linje 165 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
15/30/30/30
Rutten för linje 166 ändras. Linje 166 erbjuder förbindelser från Glasdalen och Bassebyn till Köklax station. Linjen kör via Hyttmästarvägen och erbjuder förbindelser till Glashyttans svenska skola samt tjänsterna och fritidsplatserna i området.
Under rusningstider har linjerna 166 och 167 en gemensam turtäthet på 15 minuter från Glasdalen. Under andra tider blir turtätheten 30 minuter.
Turtäthet på linje 166 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
30/60/60/60
Rutten för linje 167 ändras. Linje 167 erbjuder förbindelser från Glasdalen och Träskby till Köklax station. Linjen kör via Hyttmästarvägen och erbjuder förbindelser till Glashyttans svenska skola samt tjänsterna och fritidsplatserna i området.
Under rusningstider har linjerna 166 och 167 en gemensam turtäthet på 15 minuter från Glasdalen. Under andra tider blir turtätheten 30 minuter.
Turtäthet på linje 167 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
30/60/60/60
Linje 242 erbjuder förbindelser mellan Köklax, Mickels och Esbo centrum utanför trafikeringstiderna för linje 213.
Ändhållplatsen för linje 242 i Köklax flyttas till Hansaberget. Linjens nya ändhållplats trafikeras också av linje 213. I fortsättningen erbjuder linje 166 förbindelser från Bassebyn under rusningstid, dagtid och veckosluten och på kvällarna.
På vardagskvällar och under veckosluten är linjens turtäthet 60 minuter.
Rutten för stomlinje 510 förlängs så att bussarna börjar köra ända till Esboviken och Stensvik. Linjen erbjuder en förbindelse till Helsingfors norra stadskärna: till Mejlans, Böle och Vallgård.
Turtäthet på linje 510 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
8/12/15/20
Rutten för linje 542 förlängs till Sökö udd. Linjen erbjuder en anslutningsförbindelse från Sökö udd till Sökö metrostation och från Ladusved och Kitteldalen till Stensviks metrostation. Dessutom förbättras förbindelserna från Sökö udd till Esboviken.
Turtäthet på linje 542 under rusningstid / dagtid / lördagar / söndagar:
10/15/15/30
Tidtabeller
Tidtabellerna för de nya linjerna visas i Reseplaneraren efter den 26 december 2022. Linjernas turtäthet för varje veckodag visas ovan.