Kommentoi uusia ehdotuksia tulevaisuuden raitiovaunujen reiteiksi
Olemme suunnitelleet tämän vuoden aikana uusia raitiolinjoja Helsinkiin ja Helsingin seudulle. Reitit tulevat käyttöön vaiheittain seuraavien noin 15 vuoden kuluessa, sitä mukaa kuin uusia raitiotieyhteyksiä valmistuu. Tutustu ehdotuksiin alueittain.
Uudet linjat alueittain
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
Ei muutoksia edellisversioon verrattuna.
Linjat alueella
- Linja 8: Jätkäsaari – Töölö – Sörnäinen – Arabia. Linjan reitti säilyy nykyisellään. Suora yhteys Ruoholahden metroasemalle sekä Töölön ja Sörnäisten suuntiin.
- Linja 9: Jätkäsaari – Bulevardi – Rautatieasema – Kallio – Pasila – Ilmala. Linja 9 tarjoaa toivotun yhteyden Bulevardin ja Jätkäsaaren välille.
- Linja 12: Länsiterminaali – Rautatieasema – Hakaniemi – Yliskylä. Pikaraitiolinja kulkee Länsiterminaalin ja keskustan välisen osuuden Kampin rataa ja Tyynenmerenkatua pitkin. Jätkäsaaren ja Länsiterminaalin pääasiallinen yhteys keskustaan.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
Ei muutoksia.
Linjat alueella
- Linjan 14 (Vihdintien pikaraitiotie) jatke kulkee Bulevardia pitkin Hernesaareen. Se muodostaa Hernesaaren pääasiallisen joukkoliikenneyhteyden ja tarjoaa riittävän suuren kapasiteetin alueen tarpeisiin.
Laajasalossa ja Kalasatamassa esitämme samankaltaisia yhteyksiä kuin edelliselläkin kerralla.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Linjanumerot ovat vaihtuneet, jotta ne säilyisivät loogisina linjaston käyttöönoton eri vaiheissa.
- Kalasatamasta keskustaan suuntaava yhteys kulkee Kruununhaan kautta Aleksanterinkadulle, ei enää Kaivopuistoon tai Kolmikulmaan.
Linjat alueella
- Linja 11: Kruunuvuorenranta – Kalasatama – Pasilan asema – Länsi-Pasila
- Linja 12: Länsiterminaali – Rautatieasema – Hakaniemi – Yliskylä
- Linja 13: Mikonkatu – Aleksanterinkatu – Kruununhaka – Hakaniemi – Kalasatama – Pasilan asema – Länsi Pasila
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Linja 4 saa päätepysäkkinsä Kirurgilta aiemman B-vaihtoehdon mukaisesti.
- Linjojen numerointia on hieman muutettu.
- Linjan 7 reitiksi on valittu vaihtoehto, jossa linja kulkee Kruununhaan kautta Kaivopuistoon.
- Linjojen 3 ja 7 päätepysäkki ja ajantasaus siirtyy Kaivopuiston pysäkille, kun ratikkaliikenne poistuu Olympiaterminaalilta. Samalla ratikat palvelevat Tehtaankatua entistä paremmin.
Linjat alueella
- Linja 2: Eira – Kamppi – Töölö – Pasilan asema – Messukeskus. Uusi Fredrikinkadun rata mahdollistaa sen, että Eiran ja Kampin väliset yhteydet hoituvat tulevaisuudessa raitiovaunuilla. Linja 2 kulkee reitillään tihein vuorovälein.
- Linja 3: Kaivopuisto – Rautatieasema – Kallio – Meilahti. Linjan reitti säilyy nykyisellään, mutta linjan eteläinen päätepysäkki siirtyy Olympiaterminaalilta Kaivopuistoon. Näin parannamme Kaivopuiston alueen yhteyksiä, kun vaunut eivät enää tasaa aikaansa terminaalin pysäkillä. Kaivopuiston pysäkiltä vaunu jatkaa linjalla 7.
- Linja 4: Kirurgi – Lasipalatsi – Töölö – Munkkiniemi. Linja 4 tarjoaa Kirurgilta yhteyden Lasipalatsille ja myös Arkadiankatua pitkin Töölöön ja edelleen Munkkiniemeen. Linjastoratkaisuun on vaikuttanut etenkin Munkkiniemestä saamamme palaute, jossa toivottiin Kampin ja Eiran suunnan sijaan liikennöintiä lähemmäs ydinkeskustaa.
- Linja 6: Kolmikulma – Rautatieasema – Sörnäinen – Arabia. Linjan 6 reitti säilyy muuten nykyisellään, mutta sen päätepysäkki on Kolmikulmassa nykyisen Eiranrannan/Hernesaaren sijaan. Hernesaaren yhteyksiä ajettaisiin tulevaisuudessa pikaratikkalinjalla 14.
- Linja 7: Kaivopuisto – Kruununhaka – Kallio – Sörnäinen – Pasila – Meilahden sairaala. Linja 7 palauttaa Etelärannasta suoran yhteyden Kruununhakaan ja Kallioon, kuten linja 1 ennen vuotta 2017. Kaivopuiston pysäkiltä vaunu jatkaa linjalla 3.
- Linja 9: Jätkäsaari – Bulevardi – Rautatieasema – Kallio – Pasila – Ilmala. Linja 9 tarjoaa toivotun yhteyden Bulevardin ja Jätkäsaaren välille.
- Linja 14: Hernesaari – Lasipalatsi – Munkkiniemi – Munkkivuori – Lassila – Kannelmäki. Linja 14, eli Vihdintien pikaratikka, kulkee esityksessämme keskustan läpi Hernesaareen Bulevardin kautta ja muodostaa Hernesaaren tärkeimmän joukkoliikenneyhteyden.
Pasila on kasvanut ja kasvaa edelleen kovaa vauhtia, ja samalla sen rooli myös raitioliikenteen solmukohtana korostuu. Tällä hetkellä Pasilaa palvelee kolme raitiolinjaa (2, 7 ja 9), mutta tulevaisuudessa linjoja on jopa seitsemän. Linjastoluonnoksessamme Pasilaan pääsee kaikista keskeisimmistä suunnista vaihdotta.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Linjanumerot ovat vaihtuneet osalla linjoista.
- Suunnitelmassa on mukana kokonaan uusi raitioyhteys Pohjois-Pasilaan ja Postipuistoon linjalla 5, mutta sen rakentamisesta ei vielä ole suunnitelmia. Siksi se toteutunee aikaisintaan 2030-luvulla.
Linjat alueella
- Linja 2: Eira – Kamppi – Töölö – Pasilan asema – Messukeskus. Tiheävuorovälinen yhteys Töölön ja Pasilan välillä Nordenskiöldinkatua pitkin.
- Linja 5: Kauppatori – Mannerheimintie – Ilmalan asema – Pohjois-Pasila – Käpylän asema. Kokonaan uusi linja, joka tarjoaisi raitioyhteyden Postipuiston alueelle ja sieltä yhteydet niin Ilmalan kuin Käpylänkin asemille. Linja kulkisi suoraan Pasilankatua pitkin eikä aja Pasilan asemalle. Radan rakentamisesta ei kuitenkaan vielä ole olemassa suunnitelmia.
- Linja 7: Kaivopuisto – Kruununhaka – Kallio – Sörnäinen – Pasila – Meilahden sairaala. Linja 7 tarjoaa suoran yhteyden Pasilan asemalle Sörnäisten metroaseman ja Mäkelänkadun suunnasta aivan kuten nykyäänkin. Linjan reitti jatkuu Meilahden sairaalalle vuonna 2022.
- Linja 9: Jätkäsaari – Bulevardi – Rautatieasema – Kallio – Pasila – Ilmala. Linja 9 tarjoaa Pasilan alueella samat yhteydet kuin nykyäänkin. Linjan reitti jatkuu vuonna 2022 Ilmalantorille.
- Linja 11: Kruunuvuorenranta – Kalasatama – Pasilan asema – Länsi-Pasila.
- Linja 13: Mikonkatu – Aleksanterinkatu – Kruununhaka – Hakaniemi – Kalasatama – Pasilan asema – Länsi Pasila. Linjat 11 ja 13 muodostavat yhdessä tiheän vuorovälin yhteyden Pasilan ja Kalasataman välille.
- Linjat 15: Pasila – Viikki – Myllypuro. Niin kutsuttu tiederatikka tarjoaa yhteyksiä Pasilan asemalta Lahdenväylän suuntaan. Linja hyödyntäisi Vallilanlaakson tulevaa raitiotietä, mutta yhteyden vaatimista muista osista ei ole vielä rakentamispäätöstä.
Katajanokan joukkoliikennepalvelu perustuu pelkästään raitioliikenteeseen. Lisäksi alueen erityispiirteenä on laivaterminaali, jonne Helsingin satama on suunnitellut siirtävänsä kaiken Ruotsiin kulkevan laivaliikenteen.
Esitämme Katajanokalle edellisen linjastoversion B-vaihtoehdon mukaista ratkaisua, jossa Katajanokalle kulkisi kaksi kokopäiväistä raitiolinjaa. Tälle ratkaisulle antoi edellisellä osallisuuskierroksella tukensa myös Katajanokka-seura.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Suunnitelma on edellisen suunnitelman B-vaihtoehdon mukainen.
Linjat alueella
- Linja 1: Katajanokan terminaali – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Töölö – Sörnäinen – Käpylä. Linja 1 tarjoaa Katajanokalta suoran yhteyden Kruununhakaan, Rautatieasemalle ja Kamppiin ja palvelee samalla laivamatkustajia. Linjan reitti vastaa Töölön pohjoispuolella linjan 1 nykyistä reittiä.
- Linja 10: Katajanokka – Lasipalatsi – Pikku Huopalahti. Linja 10 tarjoaa tiheän yhteyden Katajanokan ja Töölön tullin välille kuten linja 4 nykyään.
Uudessa suunnitelmassa Kruununhaassa kulkee enemmän raitiovaunuja kuin nykyään. Tulevaisuudessa Kruununhaasta muodostuu suora yhteys entistä useampaan suuntaan, ja lisäksi vanhan linjan 1 reittiä mukaileva linja 7 alkaa kulkea Etelärannan kautta Kaivopuistoon.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Kruununhaassa kulkee aiempaa enemmän ratikoita.
- Linjojen numerointia on muutettu, jotta numerointi pysyy loogisena muutosten eri vaiheissa.
Linjat alueella
- Linja 1: Katajanokan terminaali – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Töölö – Sörnäinen – Käpylä. Linja tarjoaa suoran yhteyden Snellmaninkadulta Katajanokalle ja lisäksi päärautatieasemalle, Kamppiin ja Töölöön.
- Linja 7: Kaivopuisto – Kruununhaka – Kallio – Sörnäinen – Pasila – Meilahden sairaala. Linja mukailee vanhan linjan 1 reittiä ja tarjoaa yhteyden Kauppatorille ja Kaivopuistoon sekä Kallioon ja Pasilaan.
- Linja 10: Katajanokka – Lasipalatsi – Pikku Huopalahti. Linja 10 tarjoaa tiheän yhteyden Aleksanterinkadulla kuten linja 4 nykyään.
- Linja 13: Mikonkatu – Aleksanterinkatu – Kruununhaka – Hakaniemi – Kalasatama – Pasilan asema – Länsi Pasila. Linja 13 tarjoaa suoran yhteyden Kruununhaasta Kalasatamaan.
Uusi Vihdintien pikaraitiotie tarjoaa tiheän ja nopean yhteyden Munkkiniemestä ja Munkkivuoresta Mannerheimintietä ydinkeskustaan ja siitä edelleen Bulevardia pitkin Hernesaareen. Linja 4 taas tarjoaa edelleen yhteyden Lasipalatsille edellisen kierroksen B-linjaston mukaisesti. Linja 10 kulkee kuten nykyään aina Aleksanterinkadulle asti, jossa se kääntyy kohti Katajanokkaa.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
Linjat kulkevat aiemman B-vaihtoehdon mukaisesti: linja 4 saa päätepysäkkinsä Kirurgilta, ja linja 10 kulkee Katajanokalle. Suunnitelmiin ei ole tehty muita muutoksia.
Linjat alueella
- Linja 4: Kirurgi – Lasipalatsi – Töölö – Munkkiniemi. Linja tarjoaa tiheän vuorovälin yhteyden Vanhasta Munkkiniemestä Töölöön ja Lasipalatsille. Uusi päätepysäkki on Kirurgi.
- Linja 10: Katajanokka – Lasipalatsi – Pikku Huopalahti. Linja tarjoaa tiheän vuorovälin yhteyden Pikku Huopalahdesta keskustaan.
- Linja 14: Hernesaari – Lasipalatsi – Munkkiniemi – Munkkivuori – Lassila – Kannelmäki. Linja 14, eli Vihdintien pikaratikka, tarjoaa nopeimman yhteyden Munkkiniemestä ja Munkkivuoresta keskustaan ja tarjoaa yhteyden myös muun muassa kehäradan varteen Pohjois-Haagan asemalle.
Tulevaisuudessa uusi pikaratikka (linja 17 eli niin kutsuttu Tuusulanbulevardin pikaratikka) tarjoaisi tärkeimmän yhteyden Käpylästä keskustan suuntaan. Samalla linja korvaisi Mäkelänkadun bussilinjoja. Linja 1 jatkaisi palveluaan pitkälti nykyiseen tapaan, mutta sen eteläinen päätepysäkki siirtyisi Katajanokan terminaalille.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
Ei muutoksia.
Linjat alueella
- Linja 1: Katajanokan terminaali – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Töölö – Sörnäinen – Käpylä. Linja tarjoaa Käpylästä samanlaisia yhteyksiä kuin nykyäänkin. Linjaa on mahdollista jatkaa tulevaisuudessa Pohjolanaukiolta eteenpäin.
- Linja 17: Keskusta – Pakila. Uusi Tuusulanbulevardin pikaratikka on bulevardikaupungin tärkein yhteys keskustaan.
Raitiovaunujen määrä kasvaa Töölössä, kun kiskot rakennetaan myös Nordenskiöldinkadun läntisimpään osaan ja Topeliuksenkadulle. Mannerheimintietä pitkin taas alkaa kulkea uusi Vihdintien pikaratikka (linja 14).
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Ehdotamme uutta linjaa 5, joka kulkisi Kauppatorilta Mannerheimintien kautta Pohjois-Pasilaan. Sen rakentamisesta ei kuitenkaan ole vielä suunnitelmaa.
- Joidenkin linjojen numerot ovat muuttuneet.
Linjat alueella
- Linja 1: Katajanokan terminaali – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Töölö – Sörnäinen – Käpylä. Linja tarjoaa nykyisenkaltaiset yhteydet Sörnäisten ja Käpylän suuntaan. Toisessa päässä linja muodostaa yhteyden muun muassa Kampin metroasemalle ja päärautatieasemalle.
- Linja 2: Eira – Kamppi – Töölö – Pasilan asema – Messukeskus. Tiheävuorovälinen yhteys vie Töölön sisäosista niin Pasilaan kuin Kamppiin ja Eiraankin.
- Linja 4: Kirurgi – Lasipalatsi – Töölö – Munkkiniemi. Tiheävuorovälinen yhteys vie Töölön sisäosista Munkkiniemeen ja Lasipalatsille.
- Linja 5: Kauppatori – Mannerheimintie – Ilmalan asema – Pohjois-Pasila – Käpylän asema. Linja on otettu mukaan suunnitelmaan suuren palautemäärän takia. Siitä ei kuitenkaan ole tarkempaa toteutussuunnitelmaa, joten yhteys toteutuu aikaisintaan 2030-luvulla.
- Linja 8: Jätkäsaari – Töölö – Sörnäinen – Arabia. Linjan reitti säilyy nykyisellään.
- Linja 10: Katajanokka – Lasipalatsi – Pikku Huopalahti. Linja kulkee Mannerheimintiellä Aleksanterinkadulle asti kuten nykyään.
- Linja 14: Hernesaari – Lasipalatsi – Munkkiniemi – Munkkivuori – Lassila – Kannelmäki. Linja 14, eli Vihdintien pikaratikka, kulkee Mannerheimintiellä yhdessä linjan 4 kanssa ja tarjoaa tiheitä yhteyksiä.
Kalliossa yhteydet muodostuvat kolmesta linjasta: 3, 7 ja 9. Kaikkein suurin muutos aiempiin suunnitelmiin on se, että linja 7 siirtyy kulkemaan Hakaniemen ja Sörnäisten välisen osuuden Karhupuiston kautta.
Sörnäisten metroaseman kautta kulkee suunnitelmissamme peräti kuusi linjaa: kaksi pikaratikkaa (16 Viikin ja Malmin suuntiin ja 17 Tuusulanbulevardin suuntaan) sekä neljä kaupunkiratikkaa (1, 6, 7 ja 8).
Arabianrannassa palvelu on nykyisen kaltainen: ratikkaliikenne perustuu edelleen linjoihin 6 ja 8.
Muutokset aiempaan suunnitelmaan
- Linja 7 siirtyy kulkemaan Hakaniemen ja Sörnäisten välisen osuuden Karhupuiston kautta.
- Linjojen numerointia on muutettu myös muilta osin.
- Linja 6 kulkee vastoin aiempia suunnitelmia suoraan rautatieasemalle ja tarjoaa Arabianrannasta toivotun nopeamman yhteyden ydinkeskustaan.
Linjat alueella
- Linja 1: Katajanokan terminaali – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Töölö – Sörnäinen – Käpylä. Linja tarjoaa nykyisenkaltaiset yhteydet Töölön, Sörnäisten ja Käpylän välillä.
- Linja 3: Kaivopuisto – Rautatieasema – Kallio – Meilahti. Linjan reitti säilyy nykyisellään.
- Linja 6: Kolmikulma – Rautatieasema – Sörnäinen – Arabia. Linjan 6 reitti säilyy muuten nykyisellään, mutta sen päätepysäkki on Kolmikulmassa nykyisen Eiranrannan/Hernesaaren sijaan.
- Linja 8: Jätkäsaari – Töölö – Sörnäinen – Arabia. Linjan reitti säilyy nykyisellään.
- Linja 16: Keskusta – Viikki – Malmin lentokenttä. Viikin-Malmin pikaratikka tarjoaa yhteyden Lahdenväylän suunnasta keskustaan.
- Linja 17: Keskusta – Pakila. Tuusulanbulevardin pikaratikka tarjoaa yhteyden Mäkelänkadun ja nykyisen Tuusulanväylän suunnasta keskustaan.