Usein kysyttyä Helsingin ja Espoon kaupunkipyöristä
Helsingissä ja Espoossa on käytössä eri pyöräjärjestelmä kuin Vantaalla, eikä pyöriä voi käyttää ristiin näiden kahden eri järjestelmän välillä. Nämä ohjeet koskevat Helsingin ja Espoon kaupunkipyöriä.
Usein kysytyt kysymykset
Missä voin rekisteröityä kaupunkipyörien käyttäjäksi?
Kaupunkipyörien käyttäjäksi voit rekisteröityä osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Sivustolle pääsee myös HSL-sovelluksen kautta.
Huomaathan, että Helsingissä ja Espoossa on käytössä eri pyöräjärjestelmä kuin Vantaalla, eikä pyöriä voi käyttää ristiin näiden kahden eri järjestelmän välillä.
Miten rekisteröidyn kaupunkipyörien käyttäjäksi?
Yksityiskohtaiset ohjeet rekisteröitymiseen löytyvät käyttöohjeista.
Miten kaupunkipyörän käyttö maksetaan?
Ostaessasi kaupunkipyörätuotteen (päivä, viikko tai koko kausi) se veloitetaan heti maksukortilta, jonka tiedot olet antanut kaupunkipyörätilillesi. Mahdolliset muut maksut, kuten 1 euron lisämaksut yli tunnin pyörämatkoista tai 80 euron viivästysmaksut viiden tunnin maksimikäyttöajan ylittyessä, veloitetaan tarpeen vaatiessa.
Maksukortiksi käyvät Visa, Mastercard, American Express, Discover ja JCB.
Onko palvelussa ikärajaa?
Voit käyttää kaupunkipyöriä, jos olet vähintään 15-vuotias.
Olen rekisteröitynyt – kuinka saan pyörän käyttööni?
Mene pyöräasemalla olevan pyörän luokse, paina ohjaustangon keskellä olevan laitteen vihreää enter-nappia ja seuraa pyörän näyttölaitteen ohjeita. Tarvitset pyörän käyttöönottoon rekisteröityessäsi saamasi pyöräilijätunnuksen sekä PIN-koodin. Voit nähdä oman pyöräilijätunnuksesi myös Omat tiedot -sivulta ja halutessasi voit korvata pyöräilijätunnuksen HSL-kortillasi.
Kuinka korvaan pyöräilijätunnuksen HSL-kortilla?
7-numeroisen pyöräilijätunnuksen ja PIN-koodin näppäilyn sijasta pyörän lukituksen voi avata myös HSL-kortilla ja PIN-koodilla. Pyöräilijätunnuksen korvaaminen tapahtuu pyörän ohjaustangossa olevalla laitteella seuraavasti.
- Paina vihreää enter-nappia.
- Valitse numero 1.
- Näytä HSL-korttiasi lukijalle.
- Syötä PIN-koodi ja paina enter.
- Valitse “Kyllä” (numero 1) kysymykseen “Korvaa pyöräilijätunnus”.
- Syötä 7-numeroinen pyöräilijätunnus.
- Näytä uudestaan HSL-korttia lukijalle.
- Vedä pyörä irti telineestä äänimerkin kuultuasi.
- Pyörä on käytössäsi.
Jatkossa näytät vain HSL-korttisi ja näppäilet kaupunkipyörien PIN-koodisi. Jos HSL-korttisi katoaa tai vaihdat sen uuteen, tilaa omalla kaupunkipyöräsivullasi uusi pyöräilijätunnus, jonka voit taas halutessasi korvata yllä olevalla tavalla uudella HSL-kortillasi.
Kuinka pitkään saan polkea pyörällä?
Voit käyttää kaupunkipyörää yhtäjaksoisesti tunnin, jonka jälkeen maksukortiltasi veloitetaan lisämaksuna yksi euro jokaisesta seuraavasta puolituntisesta.
Yhtäjaksoisen käytön yläraja on viisi tuntia. Jos aika ylittyy, sinulta veloitetaan viidestä tunnista kertyvien lisämaksujen eli 8 euron lisäksi 80 euron viivästysmaksu.
Pyörien hinnoittelulla halutaan kannustaa lyhytaikaiseen käyttöön ja pitää pyörät mahdollisimman monen saatavilla.
Missä saan pyöräillä?
Kaupunkipyörillä saa ajaa sekä Helsingissä että Espoossa ja halutessaan polkaista Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin.
Aja kaupunkipyörällä vain pyörätiellä tai pyörätien puuttuessa ajoradalla. Jalkakäytävällä pyörää on talutettava.
Katso tarkemmat ohjeet:
Ohjeita tienkäyttäjille (HePo)
Liikennesäännöt (Traficom)
Pitääkö minun käyttää kypärää, kun ajan kaupunkipyörällä?
Kaupunkipyöräillessä tulee noudattaa liikennesääntöjä, ja tieliikennelaki suosittelee kypärän käyttöä. Hygieniasyistä kaupunkipyöräpalvelussa ei ole tarjolla yhteiskäyttöisiä kypäriä, mutta voit hyvin kuljettaa mukanasi omaa kypärää.
Voinko käyttää kaupunkipyöriä koronavirusepidemian aikana?
Kaupunkipyöräpalvelu tarjoaa vaihtoehdon liikkumiselle kaupungissa myös koronavirusepidemian aikana. Jotta palvelun käyttäminen olisi turvallista kaikille, pidäthän huolta käsihygieniasta: pese tai desinfioi kätesi ennen ja jälkeen pyöräilyn. Voit myös käyttää ajohansikkaita. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa: lue lisää koronaviruksesta THL:n palvelusta.
Voinko lukita pyörän muualle kuin pyöräasemalle, jos menen esimerkiksi käymään kaupassa?
Voit lukita pyörän hetkeksi myös muualle kuin pyöräasemalle. Paina pysähdyksissä Enter ja seuraa näytön ohjeita. Pyörän ohjaustangon sisällä on vaijerilukko, jonka toinen pää lukittuu pyörän etuhaarukkaan. Kierrä vaijeri jonkin kiinteän kohteen, kuten tolpan tai aidan ympäri. Samalla myös pyörän ohjaus lukittuu ja lukon saa auki vain pyörän lukinnut käyttäjä.
Huomaathan, että pyörän käyttöaika ei keskeydy taukolukituksen ajaksi: jos et palauta pyörää telineeseen tunnin sisällä, sinulta veloitetaan lisämaksu. Seuraa näytön ohjeita avatessasi lukon. Viethän pyörän pyöräasemalle aina, kun se on mahdollista – asemia on tiiviisti ja näin useammalla on mahdollisuus pyörien käyttöön.
Miten kaupunkipyörä palautetaan?
Aja kaupunkipyöräasemalle ja työnnä pyörä telineeseen. Odota, että pyörä lukittuu ja saat OK- tai FINISH-kuittauksen pyörän ruudulle. Näin pyörä on palautettu ja vastuusi siitä päättyy. Jos palautus ei onnistu, kokeile toista telinepaikkaa tai polkaise tarvittaessa seuraavalle asemalle. Näin voi joskus käydä, jos tietoliikenneyhteyksissä on katkoksia.
Voinko palauttaa pyörän täydelle pyöräasemalle?
Voit. Parkkeeraa pyörä täyden telineen välittömään läheisyyteen, korkeintaan 10–20 metrin päähän. Paina Enter, valitse Palautus ja varmista, että ohjaustanko lukittuu. Lukitse pyörä vielä kiepauttamalla ohjaustangosta tuleva lukitusvaijeri kiinteän kohteen, aseman rakenteen tai toisen kaupunkipyörän ympärille ja napsauta se takaisin palauttamasi pyörän ohjaustangon rungossa olevaan lukkoon. Jos palautus ei onnistu, pyöräytä eturengasta tai liikuta pyörää edestakaisin ja yritä uudestaan.
Oikein palautettu ja lukittu pyörä päättää vastuusi pyörästä.
Huom: Jos Palautus-teksti ei ilmesty näytölle, pyörä ei ole tarpeeksi lähellä asemaa.
Jos tulet täydelle pyöräasemalle, jolla on tällainen telineen viereen palautettu kaupunkipyörä, ota se ensiksi käyttöösi samalla tavalla kuin telineessä oleva pyörä.
Mihin voin ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa?
Ongelmatilanteissa sinua auttaa kaupunkipyöräkauden aikana kaupunkipyörien asiakaspalvelu puhelimitse numerossa 09 425 788 10 tai sähköpostitse osoitteessa contact@citybikefinland.fi. Asiakaspalvelu on auki ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17.
Mitä teen, jos valitsemani pyörä on rikki?
Palauta pyörä takaisin telineeseen ja ilmoita viasta kaupunkipyörien asiakaspalveluun tai tee vikailmoitus kaupunkipyöräsivustolla. Kaupunkipyörien ylläpitotiimi seuraa pyörien kuntoa ja korjaa niitä. Viallisella pyörällä ajaminen ei ole sallittua.
En muista kaupunkipyörien PIN-koodiani, miten vaihdan sen?
Voit vaihtaa PIN-koodin omalla kaupunkipyöräsivullasi. Kirjaudu sisään HSL-tunnuksillasi (sähköpostiosoite ja salasana).
Mistä näen pyöräilijätunnukseni?
Rekisteröitymisen jälkeen sait sähköpostiviestin, josta löydät 7-numeroisen pyöräilijätunnuksesi. Näet pyöräilijätunnuksesi myös omalta hsl.fi/kaupunkipyörät-sivultasi, kun kirjaudut sisään omilla tunnuksillasi. Jos korvaat pyöräilijätunnuksesi HSL-kortilla, et voi enää käyttää tunnusta pyörän käyttöönottamiseen. Halutessasi voit palata pyöräilijätunnuksen käyttäjäksi tilaamalla uuden pyöräilijätunnuksen omalla kaupunkipyöräsivullasi.
Kuinka vaihdan käyttöliittymän ja sähköpostien kieltä?
Voit vaihtaa kieltä viestiasetuksista.
https://www.hsl.fi/omat-tiedot/viestiasetukset
Mitä teen, jos kaupunkipyörä varastetaan minulta?
Ilmoita heti kaupunkipyörien asiakaspalveluun ja tee kahden vuorokauden kuluessa rikosilmoitus, josta toimitat kopion kaupunkipyörien eli CityBike Finlandin asiakaspalveluun. Tällöin sinulta ei vaadita korvausta pyörästä. Pitämällä asianmukaisesti huolta kaupunkipyörästä ennaltaehkäiset varkaudet ja muun ilkivallan.
Mitä teen, jos joudun onnettomuuteen kaupunkipyörällä?
Toimi ensin kuin missä tahansa liikenneonnettomuudessa. Ilmoita tämän jälkeen tapahtuneesta kaupunkipyörien asiakaspalveluun.
Olen korvannut pyöräilijätunnukseni HSL-kortilla, jonka olen kadottanut. Miten saan pyörän käyttööni?
Tilaa uusi pyöräilijätunnus kirjautuneena hsl.fi/kaupunkipyörät-sivulle. Halutessasi voit korvata uuden tunnuksesi uudella HSL-kortillasi pyörän ohjaustangon laitteessa.
Unohdin omaisuuttani kaupunkipyörän koriin tai pyöräasemalle. Mistä voin tiedustella löytötavaroita?
Ota yhteyttä Suomen Löytötavarapalveluun. Suomen Löytötavarapalvelun joukkoliikenteen asiakkaita palveleva piste sijaitsee Helsingin päärautatieasemalla oman palvelupisteemme kanssa samalla käytävällä Läntisellä kauppakujalla osoitteessa Elielinaukio 3. Maamerkkinä mainittakoon, että piste sijaitsee apteekin vieressä R-kioskia vastapäätä.
Piste on avoinna arkisin maanantaista perjantaihin kello 10–18 sekä lauantaisin kello 10–16. Sunnuntaisin piste on suljettu.
Voit kysyä tavaroitasi soittamalla tai täyttämällä tiedustelulomakkeen netissä.
Saat varmimmin tietoa löytyneistä tavaroista noin kahden vuorokauden kuluttua katoamisesta. Kadonneen tavaran tiedusteleminen on maksutonta, kun asioit paikan päällä Suomen Löytötavarapalvelun toimistossa.
Puhelinpalvelu 0600 91006
Lisää tietoa osoitteessa: https://loytotavara.net/loytotavaratoimistot/helsinki_rautatieasema/
Kadonnutta HSL-korttia voit tiedustella HSL:n palvelupisteestä.
Mikä on kaupunkipyörä?
Kaupunkipyörä on jokaisen Helsingissä tai Espoossa liikkuvan yhteisessä käytössä oleva polkupyörä. Kaupunkipyöräilijällä fillari on aina lähellä, ja liikkuminen on helppoa ja kerryttää kuntoa.
Pyörien käyttöoikeuden voi ostaa päiväksi, viikoksi tai koko pyöräilykaudeksi. Kaikkiin kausiin sisältyy rajaton määrä puolen tunnin pyörämatkoja. Pienestä lisämaksusta voit reissata pyörällä pidempäänkin, kuitenkin enintään viisi tuntia. Käytön jälkeen pyörä palautetaan pyöräasemalle.
Helsingissä pyöräasemat levittäytyvät lähes koko kaupungin alueelle. Espoossa asemat sijoittuvat Kaakkois-Espooseen ja Leppävaaraan.
Kaupunkipyöräpalvelun käyttäjäksi rekisteröidytään etukäteen palvelun verkkosivulla. Päiväkäyttäjä voi hankkia kerralla käyttöoikeuden 1–4 pyörään. Muihin kausivaihtoehtoihin sisältyy vain yksi pyörä.
Miten paljon kaupunkipyöriä ja pyöräasemia on?
Kaupunkipyöräverkostoon kuuluu kauden 2021 alussa 3 520 pyörää ja 242 pyöräasemaa Helsingissä ja 110 Espoossa. Keskikesään 2021 mennessä Helsinkiin saadaan 105 uutta pyöräasemaa ja 1 050 pyörää. Loppukesästä käytössäsi on siis yhteensä 457 pyöräasemaa ja 4 570 pyörää.
Kuka vastaa kaupunkipyöräjärjestelmästä?
Kaupunkipyöräjärjestelmästä vastaavat Helsingin osalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Espoon osalta Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelun ylläpidosta vastaa CityBike Finland. HSL vastaa kaupunkipyörien markkinoinnista, hsl.fi/kaupunkipyörät-verkkopalvelusta ja kaupunkipyöristä osana HSL-sovellusta sekä Reittiopasta. Järjestelmän mainosmyynnistä vastaa Clear Channel ja pääyhteistyökumppanina toimii HOK Elanto.
Kuka maksaa kaupunkipyöräjärjestelmän?
Järjestelmän toteutuksen takana ovat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Kustannuksia katetaan mainoksin, sponsoroinnilla ja käyttäjämaksuilla.
Kenen tekemiä kaupunkipyörät ovat?
Kaupunkipyörien valmistaja on ranskalainen urheilukaupan jättiläinen Decathlon. Pyörä on suunniteltu polkupyörien jakamiseen keskittyneen Smooven kaupunkipyöräksi, ja vastaavia pyöriä on käytössä muissakin Euroopan ja Pohjois-Amerikan kaupungeissa.
Millaiset ominaisuudet pyörässä on?
Kaupunkipyörässä on kolme vaihdetta, käsijarrut ja valkoinen etuvalo edessä ja punainen huomiovalo takana. Pyörässä on etukori. Näyttö ja käyttöliittymä sijaitsevat ohjaustangon keskellä. Lukitusvaijerin saa vedettyä ulos ohjaustangon oikeasta sarvesta. Pyörän numero löytyy rungosta poljinten yläpuolelta.
Mitä tapahtuu, jos joku pyöräasema ruuhkautuu tai tyhjenee?
Ylläpitotiimi seuraa asemien tilannetta ja tasaa tarvittaessa pyöriä tähän tarkoitettujen autojen avulla. Ruuhka-aikoina tulee kuitenkin välillä tilanteita, joissa jokin asema täyttyy tai tyhjenee hetkellisesti. Pahoittelemme tätä ja kiitämme ymmärryksestä!