Strategia ohjaa HSL:n kaikkia tavoitteita ja toimintaa
Strategisille tavoitteille on määritelty mittarit ja tavoitetasot vuodelle 2025. Vuoden 2024 osalta strategisille tavoitteille määriteltiin välitavoitteet, joilla pyrittiin varmistamaan suuntaa ja vauhtia kohti vuoden 2025 tavoitteita.
Strategian toteutumista arvioidaan ja seurataan vuosittain osana talouden ja toiminnan seurantaa.
Strateginen tavoitteemme on saada matkustajamäärät nousuun
Vastuullisuusohjelman Kestävä talous -osuus raportoidaan yhtenevästi HSL:n tilinpäätöksen joukkoliikenteen käyttö ennätyslukemissa, tasapainoinen talous ja kustannustehokas joukkoliikenne -tavoitteiden kanssa. Strategian Kohti päästötöntä joukkoliikennettä -osuus raportoidaan vastuullisuusraportin Hiilineutraali joukkoliikenne -otsikon alla.
Strateginen välitavoitteemme vuodelle 2024 oli 375 milj. matkustajamäärän saavuttaminen. Vuonna 2023 jäimme nousijamäärissä 361 milj. nousuun. Vuodelle 2024 strateginen tavoitteemme on 400 miljoonaa nousua.
Joukkoliikenteen kustannustehokkuuden mittarimme on matkustajakilometrin hinta ilman infrakustannuksia. Tavoitteemme vuodelle 2024 on 0,27 € / matk.km. Tilinpäätöksen 2024 mukaan matkustajakilometrikustannus oli 0,29 € / matk.km, joten jäimme tämän suhteen tavoitteestamme 2 sentillä.
Tasapainoisen talouden strategiatavoitteen toteutumisen mittariksi on määritelty tulojen ja kuntasubvention kehitys. Molemmissa mittareissa jäimme vuonna 2024 tavoitteestamme.
Tulot ilman kuntaosuuksia ovat yhteensä 396 milj. euroa, kun tavoittelimme 402 milj. euron tuloja. Keskimääräinen kuntasubventio oli 57,5 % kun tavoitteemme oli 56,5 %. Tulot kehittyivät odotuksia paremmin ja kustannuksissa alitettiin talousarvio, minkä johdosta kuntien keskimääräinen subventio pysyi HSL:n strategian mukaisella tasolla.