Hinnoittelun muutoksia

Vuonna 2024 voimaan tullut liikenteen arvolisäveron korotus yhdessä jäsenkunnille maksettavien joukkoliikenteen infrakustannuksien kanssa aiheutti korotuspaineita lippujen hintoihin. Lisäksi Lipputulojen kehityksessä myyntikanavittain näkyvät lippujärjestelmän muutosten vaikutukset. Arvo- ja kausilippujen myynti matkakortille kääntyi laskuun syyskaudella. Matkakorttimyynnin osuus laski 23 prosenttiyksikköön. Mobiililippujen myynti nousi lipputuloista noin 68 prosenttiin. Mobiilimyyntiä vauhditti erityisesti sarjalippu.

Matkustajamäärä kasvoi 18 miljoonalla nousulla

Hyvästä kehityssuunnasta huolimatta vuoden 2024 matkustajamäärä ei
yltänyt täysin strategiseen tavoitetasoon. Kevään lakkopäivät ja runsaat
rakennustyömaat vähensivät matkustamista. Matkustajamäärä kasvoi 18
miljoonalla nousulla edellisvuodesta ja oli 361 miljoonaa nousua.

 

Vuoden aikana HSL-alueen joukkoliikenteen käyttöä pyrittiin
vauhdittamaan linjastoon ja aikatauluihin tehdyillä muutoksilla.
Kehittämistoimet saivat erityisen budjetin Nousut nousuun –projektin
kautta. Projektin tavoitteena oli lisätä matkustamista kohti vuoden
2025 tavoitetta, joka on 400 miljoonaa nousua vuodessa. Vuoden
2024 tavoitteena oli 375 miljoonaa nousua. Tavoite ei toteutunut, koska
vuoden 2024 nousut jäivät 361 miljoonaan.


Vuoden aikana toteutettiin yli 20 kasvutoimenpidettä, joita
olivat muun muassa:
• Ruuhka-ajan liikenteen lisäykset linjoilla, joilla tunnistettiin
kysyntäpotentiaalia
• Vapaa-ajan matkojen tarjonnan parantaminen keskellä päivää, iltaisin
ja viikonloppuisin
• Junaliikenteen tarjonnan lisääminen ja vuorovälien tihentäminen

 

Toimenpiteet tulivat voimaan vaiheittain. Tarjontaa lisättiin muun
muassa Helsingissä Postipuiston rakentuvaa aluetta palveleville linjoille
23 ja 63 sekä useille runkolinjoille. Merkittävin on ollut linjan 554
perustaminen.