Lipputulot laskivat hieman vuodesta 2023
HSL:n lipputulot vuonna 2024 (372,2 miljoonaa euroa) jäivät talousarviosta 12,8 miljoonaa euroa (3,3 prosenttia). Lipputulot jäivät talousarviosta etenkin kahden vyöhykkeen AB- ja BC-lipuissa. Yhteensä tulomme ilman kuntaosuuksia oli 395,7 miljoonaa euroa, mikä jäi strategiamme tavoitteesta vuodelle 2024 (402 miljoonaa euroa).
HSL:n jäsenkuntien maksamilla kuntaosuuksilla katetaan ne kulut, joita ei voida kattaa lippu- ja muilla tuloilla. Kunnat kattoivat kokonaiskustannuksista 57,5 prosenttia, kun talousarviossa arvioimme kuntien tuen olevan 56,5 prosenttia. Kunnat maksoivat HSL:lle kuntaosuuksina yhteensä 476,6 miljoonaa euroa, mikä on 10,3 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2023. Kuntaosuuden kasvu johtuu arvioitua vähäisemmistä lipputuloista.
Matkustajamäärissä saavutimme korkeimman tuloksen sitten vuoden 2019 ja koronapandemian, 361 miljoonaa nousua. Jäimme silti jälkeen 375 miljoonan nousijan tavoitteestamme. Erityisesti junien ja bussien matkustajamäärät kasvoivat. Toisaalta metrossa tehtiin 4 miljoonaa matkaa vähemmän kuin vuotta aiemmin, mitä selittää metron kolme kuukautta kestäneet poikkeusjärjestelyt Rautatientorin asemalla ja Itä-Helsingissä.
Matkustajamäärien notkahdusta selittävät myös alkuvuoden 2024 vaikeat keliolosuhteet ja lakot sekä useat matkustamista vaikeuttaneet työmaat eri puolilla Helsingin seutua etenkin juna- ja metroliikenteessä.
Kulut olivat talousarviota pienemmät mutta kasvoivat silti merkittävästi
HSL:n toimintakulut olivat vuonna 2023 yhteensä 894,5 miljoonaa euroa, mikä on 14,3 miljoonaa (1,6 prosenttia) alle talousarvion. Operointikustannukset alittivat talousarvion 18,6 miljoonalla eurolla, mihin vaikuttivat alkuvuoden lakot ja arvioitua edullisempi energian hinta.
Verrattuna vuoteen 2023 kustannukset ovat kuitenkin kasvaneet merkittävästi, ja kasvun etenkin infra- ja operointikustannuksissa odotetaan jatkuvan tulevina vuosina. Operointikustannukset nousivat edellisvuodesta 32 miljoonalla eurolla ja infrakustannukset 23 miljoonalla eurolla. Kustannuksia ovat kasvattaneet muun muassa kohdistetut tarjonnan lisäykset, uuden raitiolinjan 13 liikenteen käynnistyminen ja se, että pikaratikka 15 oli liikenteessä koko vuoden ajan.
Liikenteen palvelutason kehittyminen onkin näkynyt HSL:n asiakastyytyväisyydessä. Esimerkiksi joulukuussa tehdyssä NPS-mittauksessa HSL:n asiakkaiden suositteluindeksi oli 38, mikä vastaa hyvää tulosta. Syyskuussa vastaava luku oli ennätyksellisesti 40.
Vastuullisuustyössä keskityttiin yhdenvertaisuuteen ja esteettömyyteen
HSL jatkoi myös vastuullisuustyötään vuonna 2023 valmistuneen vastuullisuusohjelman mukaisesti. Vuonna 2024 vastuullisuustyössä painotettiin etenkin esteettömyyttä ja yhdenvertaisuutta. HSL liittyi mukaan valtioneuvoston rasisminvastaiseen Me puhumme teoin -kampanjaan omilla sitoumuksillaan. Lisäksi varmistimme raitiolinjan 13 ja kesän metrotyömaiden esteettömyyden erillisin katselmuksin.
Lisäksi HSL:n sähköbussien määrä kasvoi 119 bussilla vuodesta 2023, ja busseista sähköllä kulkee nyt noin 40 prosenttia. Pakokaasujen lähipäästöissä olemme saavuttaneet jo nyt vuoden 2030 tavoitteen: liikenteemme lähipäästöt ovat laskeneet yli 95 prosenttia vuoden 2010 tasosta.
Vuoden 2024 keskeiset luvut ja tapahtumat löytyvät tänään julkaistausta Vuosi- ja vastuullisuusraportista.