Olemme tuoneet lähimaksun koekäyttöön vaiheittain kulkuväline kerrallaan, jotta voimme testata sen toiminnan huolellisesti ja kattavasti vaihe kerrallaan. Ensimmäiseksi lähimaksu tuli Suomenlinnan lauttarantojen lukijalaitteille tammikuun lopussa. Sen jälkeen sitä pääsi kokeilemaan metroasemien lukijoilla 7. helmikuuta ja ratikoissa 21. helmikuuta alkaen. Tähän mennessä kaikki on sujunut hyvin, ja nyt koekäyttö laajenee HSL:n lähijuniin. Kerromme lähimaksun käyttöönotosta busseissa, kun ajankohta varmistuu.
Näin ostat lipun lähimaksulla
Lähimaksulla voi ostaa aikuisten kertalippuja.
- Valitse ensin lippuvyöhykkeet lukijalaitteen näytöltä.
- Näytä sitten pankki- tai luottokorttia lukijalaitteelle.
Voit ostaa lipun Visan tai Mastercardin pankki- ja luottokorteilla sekä niitä käyttävillä maksusovelluksilla (GooglePay ja ApplePay). Lukija ei tulosta lippua, vaan maksukortti tai puhelimen maksusovellus toimii matkalippuna, jota näytät tarkastajalle. Tarkastaja näkee maksukortilta ainoastaan HSL:n lippuun liittyvät tiedot, ei mitään muita kortin tai sinun tietojasi.
Koekäytön aikana lipulla ei voi vaihtaa sinisiin busseihin, joissa kortti pitää näyttää lukijalle. Koska lähimaksu ei vielä toimi bussien lukijalaitteilla, lähimaksulla ostettu lippu kelpaa koekäytön aikana vain ratikoissa, metrossa, lähijunissa ja oransseissa runkolinjojen busseissa. Kun lähimaksun ohjelmisto on päivitetty kaikille lukijalaitteille, lähimaksulla ostettu lippu kelpaa kaikissa liikennevälineissä.
Lisätietoa, lähimaksulippujen hinnat ja ohjeita lähimaksamiseen: hsl.fi/lahimaksu
Voit antaa palautetta lähimaksusta koekäytön aikana osoitteessa hsl.fi/palaute. Valitse Liput ja maksaminen, sen jälkeen Uusi lukijalaite ja sitten Lähimaksu. Näin pääset lomakkeelle antamaan palautetta lähimaksusta.
Uudistamme lippujen maksamista ja taustajärjestelmiämme
Lähimaksu ja uudet lukijalaitteet ovat osa laajaa uudistusta, jolla helpotamme lippujen maksamista ja käyttämistä sekä otamme käyttöön uuden lippujen taustajärjestelmän. Uudistusten ansiosta digitaalisen asioinnin ja itsepalvelun mahdollisuudet laajenevat. Lisäksi voimme jatkossa kehittää uusia palveluita nykyistä ketterämmin, koska digitaalinen myyntijärjestelmä taipuu joustavammin tulevaisuuden tarpeisiin. Lisätietoa: hsl.fi/lippu-uudistus