Matkustajilta jälleen kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle

Syksyn 2024 asiakastyytyväisyystutkimuksessamme 83 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1-5. Tyytyväisimpiä olivat pikaraitiovaunulla matkustaneet. Myös keväällä 2024 joukkoliikenne sai kiitettävän yleisarvosanan, kun tyytyväisten matkustajien osuus oli 85 prosenttia.

Syksyn 2024 asiakastyytyväisyystutkimuksessamme kaikkein tyytyväisimpiä olivat pikaraitiovaunulla matkustaneet, joista tyytyväisten osuus oli 87 prosenttia. Muussa raitioliikenteessä sekä metroliikenteessä tyytyväisten osuus oli 84 prosenttia. Bussi- ja lähijunaliikenteessä tyytyväisten osuus oli puolestaan 82 prosenttia.

Pikaraitiotielinjan matkustajat olivat tyytyväisimpiä täsmällisyyteen ja vaunujen siisteyteen. Metro- ja lähijunaliikenteen matkustajat olivat puolestaan tyytyväisimpiä matkanteon nopeuteen ja sujuvuuteen.

Liikennöinnin täsmällisyyteen tyytyväisimpiä olivat pikaraitiotielinjan matkustajat, joista 84 prosenttia antoi täsmällisyydelle arvosanan 4 tai 5. Metroliikenteessä tyytyväisten osuus oli 83 prosenttia, lähijunaliikenteessä 77 prosenttia, raitioliikenteessä 74 prosenttia ja bussiliikenteessä 67 prosenttia.

Matkanteon nopeuteen ja sujuvuuteen tyytyväisiä oli sekä metro- että lähijunaliikenteessä 88 prosenttia matkustajista. Vastaavasti tyytyväisiä oli pikaraitiotieliikenteessä 85 prosenttia, raitioliikenteessä 84 prosenttia ja bussiliikenteessä 83 prosenttia.

Siisteyteen tyytyväisiä oli pikaraitiotielinjan matkustajista 86 prosenttia, sekä bussi- että raitioliikenteen matkustajista 80 prosenttia, metroliikenteen matkustajista 74 prosenttia ja lähijunaliikenteen matkustajista 73 prosenttia.

Kaikista matkustajista 83 prosenttia katsoi, että matkalipuntarkastajien toiminta on kohteliasta ja asiallista. Lipun ostamisen koki helpoksi 82 prosenttia matkustajista. Matkustajista 46 prosenttia puolestaan koki, että HSL kuuntelee minua ja huomioi tarpeeni.

HSL mittaa vuosittain matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin kyselytutkimuksella arkisin kello 6–18. Kysely toteutettiin bussi-, raitiotie-, metro-, lähijuna ja pikaraitiotieliikenteessä syksyllä 2024. Kyselyyn osallistui noin 18 000 matkustajaa. Tutkimustulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa.