Polkupyörien liityntäpaikkojen määrä kasvaa Helsingin keskustassa reilusti Kaisantunnelin Pyöräparkin ansiosta

Polkupyörille on 1.7. alkaen Helsingin ydinkeskustassa tarjolla entistä enemmän parkkitilaa, sillä Kaisantunneliin alikulun yhteyteen avataan Pyörätalli, johon mahtuu noin 900 fillaria. Liityntäparkista on kätevä jatkaa matkaa joukkoliikenteellä.

Kaisantunnelin alikulun yhteydessä sijaitseva Pyörätalli avautuu käyttöön maananataina 1.7. klo 12. Tallissa on tilaa noin 900 polkupyörälle. Uusi liityntäpysäköintiin tarkoitettu paikka kohentaa merkittävästi pyöräpalvelujen tarjontaa ja laatua Helsingin keskustassa.

Pyörätallissa on huomioitu erilaisten pyörätyyppien tarpeet. Pyörille on runkolukittavat telineet kahdessa tasossa. Tilasta löytyvät myös muun muassa pyörien pesu- ja huoltopiste sekä yksityisen pyöränhuoltoliikkeen tarjoama pyöränhuoltopalvelu.

Pilottivaiheessa Pyörätallin käyttäjät voivat ladata maksutta sähköpyöriensä akkuja samalla, kun pyörä on pysäköitynä talliin. Latausta varten pyöräilijä tarvitsee oman laturin.

Pyörätalli on toistaiseksi auki maanantaista sunnuntaihin klo 5–23.  Sisään pääsee aluksi näyttämällä HSL-korttia lukijalle tallin ovella. Mikä tahansa HSL-kortti kelpaa, vaikka lukija ei ole sama kuin liikennevälineissä.  

Talli on tarkoitettu ainoastaan polkupyörille, joten siellä ei voi säilyttää esimerkiksi sähköpotkulautoja. Koska talli on tarkoitettu liityntäpysäköintiin, pyörää voi säilyttää siellä korkeintaan 10 päivää kerrallaan. Helsingin pysäköinninvalvonta vie pois pyörät, joita säilytetään tallissa liian kauan.

Kaisantunnelia pitkin pääsee Helsingin Päärautatieaseman ratapihan ali. Päärautatieasema on yksi Suomen vilkkaimmista joukkoliikenteen solmukohdista.

Pyörätallin tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen sekä joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Talli vastaa tavoitteeseen tarpeeseen tarjoamalla turvallisen ja helppokäyttöisen pyöräpysäköintikeskuksen sisätilassa rautatieaseman läheisyydessä. Tallista on kätevää jatkaa matkaa joukkoliikenteen kyydissä. 

Pyörätallia hallinnoi Kaupunkiliikenne Oy. Lue lisää Pyörätallin palveluista Kaupunkiliikenne Oy:n sivuilta täältä 

Pyörätallin palvelut kehittyvät vaiheittain

Kaisantunnelin talli on pilotti, jota HSL ja Kaupunkiliikenne Oy kehittävät vaiheittain. Tavoitteena on luoda ratkaisuja, joita voidaan tulevaisuudessa monistaa myös muihin liityntäpyöräpaikkoihin.  

Syksyn aikana tulee käyttöön ominaisuus, että Pyörätallin käyttäjäksi pitää rekisteröityä ja asiakuuteen on liitettävä HSL-kortti. Rekisteröitymisen jälkeen HSL-kortti toimii avaimena talliin.  Käyttäjäksi rekisteröityminen parantaa tallin turvallisuutta.

Vaikka talliin ei aluksi pääse HSL-sovelluksella, se tulee myöhemmin mahdolliseksi. HSL-sovelluksen kehitetään loppuvuoden aikana toiminnallisuus, joka mahdollistaa sovelluksen käytön tunnisteena tallin käyttöön.

HSL ja Kaupunkiliikenne Oy seuraavat tallin käyttöä ja siitä tulevaa asiakaspalautetta.

Pyörätalli on suunniteltu asiakkaiden toiveiden mukaan

Kaupunkiliikenne Oy kartoitti keväällä 2023 Pyörätallin palvelukonseptin ja suunnitelmien viimeistelyä varten pyörällä liikkuvien tarpeita kyselyllä, johon vastasi yli 400 henkilöä.

Pyöräpysäköinnin lisäksi kyselyn vastaajat toivoivat eniten pyöränhuoltoa, pyörän pesumahdollisuutta, vartiointia sekä juomapullon täyttöpistettä. Vapaissa kommenteissa tärkeäksi teemaksi nousi etenkin pyöräpysäköinnin turvallisuus.

Pyörätallin turvallisuutta varmistetaan eri toimenpiteillä. Näitä ovat kameravalvonta, vartiointi ja HSL:n kulunvalvontaratkaisu, joka perustuu jatkossa käyttäjien rekisteröitymiseen.

Kaupunkiliikenne Oy kehittää liityntäpyöräpysäköintiä Helsingissä
Kaupunkiliikenne vastaa sekä autojen että pyörien liityntäpysäköinnin kehittämisestä ja ylläpidosta Helsingissä yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Suurin osa helsinkiläisistä asuu muutaman kilometrin säteellä juna- tai metroasemasta. Asemien yhteydessä on tarjolla liityntäpyöräpysäköintipalvelu, johon pyörän voi jättää parkkiin ja jatkaa matkaa kätevästi joukkoliikenteellä. Helsingin raideliikenneasemien liityntäpyöräpysäköintipalvelun kehittämiseen on panostettu merkittävästi viime vuosien aikana.

Vuonna 2023 pyörien liityntäpysäköintipalvelua parannettiin Ruoholahden, Siilitien ja Vuosaaren metroasemilla sekä Kannelmäen, Käpylän ja Tapanilan juna-asemilla.

Tulevina vuosina tullaan vaiheittain uusimaan ja lisäämään vuosittain runkolukittavien pyörätelineiden määrää asemien yhteydessä. Keväällä 2024 parannustöitä on tehty Huopalahden, Malminkartanon, Oulunkylän, Pitäjänmäen ja Puistolan juna-asemilla sekä Kontulan metroasemalla.

Liityntäpyöräpysäköintipalvelun kehittämistä ohjaavat Helsingin kaupungin pyöräliikenteen kehittämisohjelmassa 2020–2025 asetetut tavoitteet (hyväksytty Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa ja kaupunginhallituksessa vuonna 2020) sekä sen jälkeen laadittu Pyöräpysäköinnin yleissuunnitelma ja toteutusohjelma 2021–2025 (Helsingin kaupunki ja HKL, 2021).

Ohjelmassa on esitetty tavoitteet ja alustava aikataulu raideliikenteen asemien pyöräpysäköinnin kehittämisestä vuosille 2021–2024 sekä laskettu paikkamäärätarve vuodelle 2030.

Helsingin kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräilyn osuutta liikkumismuotona 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tämän kasvun mahdollistamisessa pyöräilijöille suunnattujen palvelujen rooli on merkittävä.

Lisätietoa liityntäpysäköinnistä ja pysäköintiin varattujen alueiden sijoittumisesta Helsingissä voit lukea täältä