Laatuväittämien kohdalla vastaajat olivat tyytyväisimpiä lipun ostamisen helppouteen (87 % tyytyväisiä), lähimmän pysäkin sijaintiin tarpeeksi lähellä kotia (84 %) ja joukkoliikennematkan suunnittelun helppouteen (84 %). Tyytyväisyys tiedonsaantiin liikennehäiriötilanteissa on kehittynyt positiivisesti viimeisen vajaan vuoden aikana. Nousua on tapahtunut kymmenen prosenttiyksikköä viime syyskuun mittauksesta.
Kyselyyn lisättiin uusia brändiä, osallisuutta ja asiakaskokemusta koskevia väittämiä. Niistä parhaan arvion sai väittämä ”Joukkoliikenne vastaa minun tarpeisiini”, mistä 78 % vastaajista oli vähintään melko samaa mieltä.
NPS-luku nousi edelliseen mittaukseen verrattuna erityisesti Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä (+4). Laskua NPS-luvussa tapahtui Helsingissä (-5) ja Kirkkonummella & Siuntiossa (-4). Pitkällä aikavälillä eri kuntien vastaajien suositteluindeksit ovat kuitenkin lähentyneet toisiaan. Vyöhykekohtaisessa tarkastelussa laskua tapahtui Helsingin A-vyöhykkeellä (-10).
Kysely lähetettiin asiakkaille vain muutama päivä Rautatientorin metrokatkon alkamisen jälkeen eivätkä katkon vaikutukset heijastuneet laajasti kyselytuloksiin. Liikennehäiriötilanteiden viestintä sai paremman arvion kuin edellisessä mittauksessa maaliskuussa. Helsingin ydinalueilla suositteluindeksi ja tyytyväisyys laatuväittämiin hieman heikkeni. Lisäksi kantakaupungin alueella sellaiset vastaajat, jotka kokivat metrokatkon vaikuttavan negatiivisesti liikkumiseen, olivat eniten huolissaan mahdollisuuksistaan liikkua joukkoliikenteellä tai pyrkivät välttämään sitä.
Kysymme asiakkailtamme HSL:n palvelun suositteluhalukkuutta neljä kertaa vuodessa. Sähköpostilla asiakaskantaan tehtävän kyselyn perusteella lasketaan NPS-indeksiluku (Net Promoter Score), joka voi vaihdella -100…+100 välillä. Kysely tehdään maaliskuussa, kesäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa.