Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle

Kevään 2024 asiakastyytyväisyystutkimuksessamme 85 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2023 tyytyväisten matkustajien osuus oli 86 prosenttia.

Metrolla ja raitiovaunulla matkustavista tyytyväisten osuus oli 88 prosenttia. Lähijunaliikenteessä osuus oli 86 prosenttia ja bussiliikenteessä 83 prosenttia.

Metromatkustajista 86 prosenttia oli tyytyväisiä liikennöinnin täsmällisyyteen. Lähijunaliikenteessä matkustaneiden vastaava luku oli 81 prosenttia, raitioliikenteessä 78 prosenttia ja bussiliikenteessä 66 prosenttia.

85 prosenttia matkustajista katsoi, että matkalipuntarkastajien toiminta on kohteliasta ja asiallista. Lipun ostamisen koki helpoksi 85 prosenttia. Matkustajista 47 prosenttia koki, että HSL kuuntelee matkustajaa ja huomioi hänen tarpeensa. Joukkoliikennevälineiden siisteyteen oli tyytyväisiä 77 prosenttia matkustajista.

Mittaamme vuosittain matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä tehtävällä kyselytutkimuksella. Keväällä 2024 tehtyyn kyselyyn osallistui noin 20 000 matkustajaa.

Lisätietoja: kehittämispäällikkö Antti Vuorela, puh. 040 504 4582, antti.vuorela@hsl.fi