Raiteille tarvitaan lisää kuljettajia

Pääkaupunkiseudun raideverkosto kasvaa, joten tarjolla on runsaasti paikkoja sekä raitiovaunujen että metron kuljettajiksi.

Raitiovaunun- ja metrojunankuljettajan oppisopimuskoulutus tarjoaa monia maistuvia porkkanoita: palkkaa saa koko koulutuksen ajalta ja opiskelun jälkeen on tiedossa vakituinen työpaikka.

”Koulutamme kuljettajia tarpeeseen, joten jokaisella koulutuksen läpäisseellä on hyvät mahdollisuudet päästä valmistuttuaan kokoaikaiseksi kuljettajaksi”, Kaupunkiliikenne Oy:n liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh sanoo.

On kuljettajan töissä kosolti muutakin hyvää. Miehet ja naiset ajokahvoissa pitävät kaupunkilaiset sananmukaisesti liikkeessä.

”Kuljettajan ammatti on monella tapaa ainutlaatuinen, sillä harvassa työpaikassa näkee auringon nousevan ja kaupungin heräävän samalla tavoin kuin raitiovaunun tai metrojunan ohjaamossa. Ilmankos kuljettajaksi on hakeutunut niin lentäjiä kuin lastenhoitajia”, Singh kertoo.

Kuljettajalta vaaditaan 21 vuoden ikää, B-ajokorttia, hyvää terveydentilaa, nuhteetonta ajokorttiotetta, suomen kielen taitoa, paineensietokykyä ja kykyä työskennellä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa. Palveluhenkisyys on tärkeää ja kokemus vuorotyöstä plussaa.

Neljän portaan haku

Rekrytointi on nelivaiheinen. Ensin hakijat osallistuvat videohaastatteluun, minkä jälkeen heitä haastatellaan puhelimessa. Seuraavaksi hakijat kutsutaan haastatteluun paikan päälle. Lopuksi valitut käyvät vielä terveystarkastuksen.

Rekrytoinnin aikana hakijoille kerrotaan työn monista hyvistä puolista, mutta myös realistisesti sen haasteista, kuten vuorotyöstä ja työskentelystä minuuttiaikataulun mukaan.

Kahden kuukauden lähiopetusjaksolla käydään läpi teoriaa ja opetellaan ajamaan. Kaikki lähiopetusjakson ajo- ja teoriakokeet läpäisseet pääsevät työssäoppimisjaksolle, joka kestää neljä kuukautta. Työssäoppimisjaksolla ajetaan jo itsenäisesti. Kummikuljettaja on tarvittaessa tukena kaikkiin työhön liittyvissä asioissa.

Kaupunkiliikenne Oy:n tavoitteena on se, ensi kesään mennessä raitiovaunujen ohjaimissa olisi 158 uutta kuljettajaa. Metrossa on tavoitteena 40 uutta kuljettajaa.

Lue Kaupunkiliikenne Oy:n sivuilta lisää kuljettajan työstä ja rekrytoinnista