Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjät olivat tämän syksyn kyselyssämme tyytyväisimpiä pyörien käyttömaksujen selkeyteen ja maksut olivat vastaajien mielestä kohtuullisia. Rekisteröityminen pyörien käyttäjäksi sekä käyttöoikeuden ostaminen kävivät helposti. Pyörien käytöstä annettu ohjeistus oli vastaajien mielestä selkeää ja ymmärrettävää.
Tyytymättömimpiä vastaajat olivat pyörien saatavuuteen sekä niiden palautukseen asematelineeseen. Kaupunkipyörien NPS-luku, joka mittaa käyttäjien halukkuutta suositella palvelua muille, oli 48. Luku pysyi korkealla tasolla, mutta se oli hieman heikompi kuin viime vuonna.
Kyselyyn vastasi syys- ja lokakuussa reilut 4 300 Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjää. Suurin osa vastaajista oli koko kauden käyttäjiä, jotka polkivat kaupunkipyörillä vähintään muutaman kerran kuussa. Ne, jotka käyttivät pyöriä usein ja polkivat sekä Helsingissä että Espoossa, olivat harvemmin pyöräileviä halukkaampia suosittelemaan palvelua muille.
Tavallisimmat syyt nousta kaupunkipyörän satulaan olivat myös tänä vuonna hyötyliikunta sekä pyörän käyttö joukkoliikenteen korvaajana. Vastaajat myös käyttivät pyöriä ja joukkoliikennettä paljon rinnakkain. Lähes 70 prosenttia oli ainakin silloin tällöin yhdistänyt kaupunkipyöräilyn joukkoliikennematkaan.
Kaupunkipyörillä poljettiin etenkin asiointi- ja vapaa-ajan matkoja. Pyörien käyttö työmatkoihin lisääntyi hieman vuodesta 2021.
Pyörillä tehtiin Helsingissä ja Espoossa yhteensä noin 2 400 000 matkaa. Pyöriä oli käytössä yhtä paljon kuin viime vuonnakin eli 4 570. Myös asemia oli käytössä yhtä paljon kuin viime vuonna eli 457.
Vantaan kaupunkipyöräilijät olivat tyytyväisiä asemien kuntoon
Teimme kyselyn myös Vantaan kaupunkipyörien käyttäjille. Pyöräpalvelu sai vastaajilta kokonaisarvosanaksi 3,03 asteikolla 1-5. Parhaat pisteet saivat asemien kunto ja sijainti, käyttömaksujen kohtuullisuus, asiakaspalvelu sekä pyörien saatavuus. Heikoimmat numerot tulivat pyörien palauttamisesta ja käyttöönotosta.
Vantaan kyselyyn vastasi 106 henkeä.
Vantaalla otettiin tällä kaudella käyttöön uuden järjestelmätoimittajan sovellus, jota kehitettiin kauden aikana. Kehitystyö jatkuu talven aikana ennen seuraavaa pyöräkautta.
Ensi vuoden kaupunkipyöräkauden saa marraskuussa alennuksella
Kaupunkipyöräkausi päättyy sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla maanantaina 31.10. Marraskuun aikana pyörät ja pyöräasemat kerätään varastoon ja huolletaan uutta kautta varten.
Seuraava kausi alkaa ensi vuoden huhtikuussa ja siihen voi varautua jo hyvissä ajoin. Tarjoamme marraskuussa Helsingin ja Espoon ensi vuoden pyöräkautta viiden euron alennuksella eli koko tulevan kauden saa 30 eurolla.
Kerromme ensi viikolla kampanjasta lisää muun muassa verkossa osoitteessa www.hsl.fi/kaupunkipyorat.
Kommentointiaika päättyi 10.11.2022 klo 23:59.