Uusi liikennöitsijä Kirkkonummelle, lisää sähköbusseja runkolinjoille

Kilpailutimme Kirkkonummen lähibussilinjojen 918 ja 919, runkolinjojen 520 ja 530 sekä Helsingin bussilinjan 23 liikennöitsijät.  Tarjouskilpailuun sisältyi velvoittava käyttövoimavaatimus, mikä edistää päästötavoitteidemme toteutumista. Valtaosa nyt kilpailutettujen linjojen busseista on sähköbusseja. HSL:n hallitus päätti kilpailun ratkaisusta kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Kilpailutetut liikennöitsijät aloittavat lähibussilinjoilla tammikuussa 2023 ja runkolinjoilla sekä linjalla 23 elokuussa 2023.

Linjat ja liikennöitsijät

Linja

Reitti

Liikennöitsijä

Lähibussi 918

Etelä-Kirkkonummen, Kirkkonummen keskustan sekä Volsin alueet

Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy

Lähibussi 919

Pohjois-Kirkkonummen, Kirkkonummen keskustan sekä Volsin alueet

Taksikuljetukset Harri Vuolle Oy

Runkolinja 520

Matinkylä – Suurpelto – Leppävaara – Myyrmäki – Martinlaakso  

Oy Pohjolan Liikenne Ab

Runkolinja 530

Matinkylä – Espoon keskus – Myyrmäki

Oy Pohjolan Liikenne Ab

Linja 23

Rautatientori – Pasila – Pirkkola

Oy Pohjolan Liikenne Ab

 

Lähibussiliikennettä ajetaan yhdellä MiniB-tyypin bussilla, joka täyttää Euro 6-normin päästövaatimukset. Runkolinjoille tulee 25 sähköbussia sekä yksi polttomoottorilla varustettu Euro6-päästöluokan linja-auto.
Linjalle 23 tulee 8kahdeksan sähköbussia sekä yksi polttomoottorilla varustettu Euro6-päästöluokan linja-auto.

Kilpailussa oli mukana 36 bussin liikenne, joiden vuotuinen ajokilometrimäärä on yhteensä noin 4,4 miljoonaa kilometriä. Liikennöintikustannukset ovat noin 12,5 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannukset laskevat nykyiseen verrattuna noin 0,7 prosenttia.


 

 

 

 

 

Keskustelu

Kommentointiaika päättyi 21.06.2022 klo 23:59.