Tulossa liikenteessä tänä vuonna: runkolinjojen määrä kasvaa ja raitiolinjojen reitit pitenevät

Liikenteeseen tulee tänä vuonna kolme uutta runkobussilinjaa, jotka vahvistavat Helsingin ja Vantaan välisiä yhteyksiä. Raitiovaunut palvelevat entistä laajempaa aluetta, kun linjojen 7 ja 9 reitit jatkuvat.

Suurimmat liikennemuutokset tapahtuvat tänä vuonna bussilinjoilla, kun hallituksemme aiempina vuosina hyväksymiä linjastosuunnitelmia toteutuu.

Uusia runkobussilinjoja 300 ja 400 liikennöidään elokuusta alkaen Helsingin keskustasta Länsi-Vantaalle. Linja 300 kulkee Elielinaukiolta Pähkinärinteen kautta Myyrmäen asemalle. Linja 400 kulkee Elielinaukiolta Myyrmäkeen, Martinlaaksoon ja Vantaankosken asemalle.

Länsi-Vantaan uudet runkolinjat korvaavat nykyisiä seutulinjoja. Osa nykyisistä bussilinjoista muuttuu liityntäyhteyksiksi runkolinjoille tai rautatieasemille.

Keski-Vantaalla runkolinja 600 korvaa elokuussa linjan 615, mutta Rautatientorin ja Lentoaseman välinen reitti säilyy ennallaan.

Toinen merkittävä muutos on se, että linjan 554 reitti jatkuu Suutarilasta Jumbon ja Aviapoliksen kautta Lentoasemalle uudella linjanumerolla 562.

Samassa yhteydessä nykyisin Lentoasemalle päättyvän linjan 561 reitti käännetään Aviapoliksesta Kivistöön. Reitti kulkee Viinikkalan työpaikka-alueen ja Kanniston asuinalueen kautta. Muutokset kohentavat Itä- ja Koillis-Helsingin sekä Kivistön yhteyksiä Aviapolikseen.

Keski-Vantaan ja Pohjois-Espoon välisiä yhteyksiä vahvistavat elokuusta lähtien uudet bussilinjat 583 ja 584. Linja 583 kulkee Aviapoliksesta Perusmäkeen, linja 584 puolestaan Aviapoliksesta Kalajärvelle.

Kivistön linjastosuunnitelman toteutuminen tuo bussiliikenteeseen vain pieniä muutoksia. Linjaa 433 ajetaan elokuusta alkaen Petaksen ja Vantaanpuiston suunnasta suoraan Kivistön asemalle, eivätkä bussit enää kierrä Kanniston kautta.

Kirkkonummen bussilinjoille tulee pieniä muutoksia vuoden 2023 alussa. Ruuhkalinja 175 Matinkylä (M)–Masala–Jorvas korvaa ruuhkalinjan 172V.

Uusi linja 904 alkaa ajaa ruuhkalähtöjä Kirkkonummen matkakeskuksen ja Kantvikin välillä. Kirkkonummen matkakeskuksen ja Matinkylän välillä kulkee ensi vuonna entistä enemmän busseja varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin, joten vaihtaminen metroon ja lähijuniin käy aiempaa sujuvammin.

Raitolinjojen 7 ja 9 reitit jatkuvat

Raitioliikenteessä tulee elokuussa käyttöön uusia rataosuuksia. Linjan 7 reitti jatkuu Pasilan asemalta Meilahteen. Linjalla 9 pääsee Pasilan asemalta Ilmalaan.

Linjaa 2 ajetaan elokuusta lähtien suoraan Pasilankatua Pasilansillalle, joten kakkonen ei enää kulje Pasilanraition kautta. Muutos johtuu Kalasataman raitiotien rakentamisesta. Raitioiikenne palaa Pasilanraitiolle näillä näkymin vuonna 2024.

Lähijunien, metron ja Suomenlinnan lautan liikenteessä ei tänä vuonna tapahdu suuria muutoksia.

Metro kulkee keväällä ruuhka-aikoina hieman tavallista harvemmin vuoroin, jotta kalusto riittää Matinkylä–Kivenlahti-osuuden koeajoihin. Kun syysliikenne alkaa, metro palaa normaaleihin vuoroväleihin.

Katuremontit ja kiskotyöt aiheuttavat poikkeusjärjestelyjä

Kasin katutyöt -rakennushanke aiheuttaa Töölössä poikkeusjärjestelyjä raitiolinjoille 1, 2 ja 8 huhtikuun ja elokuun välillä. Kalasataman raitiotien rakentaminen aiheuttaa Pasilassa poikkeusliikennettä linjoille 1, 2 ja 7.

Bussiliikenteessä varaudumme muun muassa Raide-Jokerin, Kalasataman raitiotien ja Kruunusiltojen rakentamisen aiheuttamiin poikkeusjärjestelyihin. Työmaiden vaikutukset tarkentuvat, kun niiden suunnittelu etenee.

Olemme laatineet vuosittaisen liikennöintisuunnitelman yhteistyössä kuntien joukkoliikenneasiantuntijoiden ja koulutoimien sekä liikennöitsijöiden kanssa. Suunnitelma oli asiakkaittemme kommentoitavana verkkosivuillamme marras-joulukuussa ennen kuin hallitus päätti siitä 18.1.

Kommentteja tuli noin 80. Kiitämme kaikkia mielipiteensä kertoneita!

Lue lisää tämän vuoden muutoksista liikennöintisuunnitelman sivultamme