Tikkurilan ja Ainolan ratatyöt siirtyvät seuraavaan vaiheeseen 24.6. - muutoksia aikatauluihin ja laitureihin

Väyläviraston Helsinki–Riihimäki -ratahankkeeseen liittyvät työt Tikkurilassa sekä Keravan ja Järvenpään välillä aiheuttavat D-, R- ja Z-junille aikataulumuutoksia sekä laiturimuutoksia Ainolassa ja Tikkurilassa 22.6.2024 alkaen

Helsingistä lähtevien junien lähtöajat aikaistuvat läpi päivän 3-4 minuutilla siten, että R-junat lähtevät pääsääntöisesti minuuteilla .06 ja .36 Helsingistä ja Z-junat minuutilla .32 Helsingistä. Lisäksi ruuhka-ajan liikennettä keskikesän aikana kulkee 24.6.-28.7. harvemmin siten, että R-junia ajetaan ruuhka-aikoina 30 minuutin vuorovälillä. Myöskään D-junat eivät kulje keskikesällä.

Tikkurilassa tapahtuu samalla raidemuutoksia ja R- ja Z-junat Helsingin suuntaan alkavat käyttämään taas bussiterminaalin puolella olevaa laituria 1.  Tikkurilan raide 1 otetaan käyttöön lauantaina 22.6. Samalla raide 3 suljetaan. Riihimäen ja Lahden suuntaan käytetään 24.6. alkaen poikkeuksellisesti laituria 4, koska ratatöiden takia laiturit 2 ja 3 ovat suljettuina 5.9.2024 asti.

Muutoksia tapahtuu myös Järvenpään Ainolassa. Aseman läntinen laituri, eli laituri 1 on suljettuna 30.6. kello 4 -7.7. kello 04 ja itäinen laituri eli laituri 02, on suljettuna 24.6. kello 00 -30.6. kello 04 sekä 7.7. alkaen joulukuuhun 2024 asti. Näinä aikoina R- ja T-junat käyttävät Ainolan asemalla samaa laituria molempiin suuntiin.

Kartta tikkurila

HSL-junaliikenne säilynyt varsin luotettavana töistä huolimatta

HSL-lähijunien eli I-, P- ja K-junien osalta liikenne on ollut huhtikuussa alkaneista ratatöistä huolimatta varsin luotettavaa. Esimerkiksi viimeisten seitsemän päivän aikana (10. -17.6.) K-junan 822 lähdöstä vain 13 kappaletta on ollut yli viisi minuuttia myöhässä. I-junien 727 lähdöstä 20 kappaletta ja P-junien 742 lähdöstä vain 15 kappaletta on ollut yli viisi minuuttia myöhässä pääteasemallaan. Junia on ajettu eri vuorokaudenaikoina yhdellä, kahdella tai kolmella junayksiköllä matkustajamäärien mukaan. Junissa onkin tästä syystä pääosin riittänyt hyvin tilaa myös ruuhka-aikoina.

Pääradalla HSL:n alueen ulkopuolelta tulevien R-, Z- ja D-lähijunien eli VR:n suunnitteleman lähijunaliikenteen osalta HSL:lle tulleet ja ratatöistä johtuvat palautteet on ohjattu VR:n käsiteltäväksi.

 

Tikkurilan muutokset ja lisäraiteiden rakentaminen osa laajempaa kokonaisuutta

Tikkurilan ratapihan muutostyöt jatkuvat vuonna 2024 ratapihan pohjoispäässä. Luvassa on vastaavia töitä kuten edellisenä vuonna ratapihan eteläpäässä eli vaihteiden uusimista, muutoksia laitureihin sekä sähkörata- ja turvalaitetöitä.  Tikkurilan muutokset ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä.

Väyläviraston ratatöillä Tikkurilassa mahdollistetaan tulevaisuudessa neljä raidetta kaukoliikenteen sekä Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta. Työt painottuvat huhtikuusta lokakuuhun ja niiden aikana Tikkurilan asemalla on suljettuna kaksi raidetta kerrallaan työn eri vaiheissa. Lisäksi junat kulkevat alueella alennetulla nopeudella. Tästä johtuen Tikkurilan kautta kulkevien junien määrää on pakko rajoittaa edellä mainitusti.

Seuraa Väyläviraston hanketta:
http://www.vayla.fi/helsinki-riihimaki