HSL.fi - entistä vahvemmin arkesi tukena
Helsingin Seudun Liikenteessä, pääkaupunkiseudulla, liikutaan yli miljoonaa matkaa päivittäin.
Hsl.fi on Suomen käytetyin joukkoliikenteen verkkopalvelu ja on yli miljoonalle asiakkaalle keskeinen apuri liikkumiseen. Marraskuussa 2020 julkaistu uusi sivusto tarjoaa henkilökohtaista, ajantasaista palvelua ja helpottaa asiakkaiden arkea.
Palvelee 1,7 miljoonaa asiakasta
2,6 miljoonaa reittihakua kuukaudessa
Käyttäjien arvio 4/5 (mediaani)
Lähtökohta
HSL päätti parantaa kaikkia HSL:n verkkopalvelun osa-alueita asiakkaiden tarpeiden pohjalta. Tämä tarkoitti yli vuoden mittaista suunnittelutyötä, johon osallistettiin yli 150 asiakasta laadullisesti ja tuhansia määrällisesti.
Uudistuksella haluttiin varmistaa, että palvelu tarjoaa asiakkaille parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja toteuttaa HSL:n strategisia tavoitteita - erityisesti kestävien kulkumuotojen osuuden kasvattamista.
Alueellisuus vetosi asiakkaisiin
Yksi suunnitteluprosessin keskeisistä haasteista liittyi asiakkaille kaikista olennaisimman sisällön välittämiseen. HSL-alueella tapahtuu paljon: linjat ovat poikkeusreiteillä, uusia yhteyksiä suunnitellaan, terminaalit uudistuvat… Kaikki tieto ei ole kuitenkaan jokaiselle asiakkaalle tärkeää.
Asiakkaita varten luotiin erilaisia lähestymistapoja esittää ajankohtaisia sisältöjä. Kaikista puhuttelevammaksi muodostui henkilökohtaisuus: mitä tapahtuu joukkoliikenteen näkökulmasta juuri itselle tärkeillä alueilla? Alueellisuudesta muodostui suunnitteluratkaisuja ohjaava punainen lanka, joka toimii luontevana rajapintana asiakkaiden ja joukkoliikenteen välillä.
HSL asetti riman alusta lähtien erittäin korkealle, joka motivoi suunnitteluprosessissa
- Risto Kantola, Palvelumuotoilija, Solita
On suuri kunnia päästä muotoilemaan näin tärkeää ihmisten arjessa vaikuttavaa palvelua.
- Saara-Henriikka Mäkinen, Lead Designer, Futurice
Käyttäjät mukana sivuston kehittämisessä
Julkaisimme ensin beta-sivuston, jotta käyttäjät pääsivät kokeilemaan yhtenäistä palvelua ja uusia ominaisuuksia.
Beta-käyttäjien palautteiden perusteella tunnistimme lukuisia muutostarpeita, jotka suunniteltiin ja toteutettiin ennen sivuston varsinaista lanseerausta. Palautteiden seuraaminen ei päättynyt lanseeraukseen: käyttäjiltä saatu palaute ohjaa palvelun kehitystä edelleenkin.
Asiakaskeskeinen suunnnittelu näkyy tuloksissa ja palautteessa
"Hyvä ja selkeä, kun oppii vanhempikin ihminen käyttämään"
"Saan kaiken tiedon, jota tarvitsen."
"Lipunosto helpottui."
"Toimii hyvin! Paremmin kuin vastaavat muissa kaupungeissa."
"Helppo ja nopea, myös yksinkertainen. Toimii!"
"Ihanaa, että tuo pyöräliityntä on otettu mukaan Reittioppaaseen!"
"Hyvä lisäys tuo bussien paikannus kartalla!"
"Aluksi en tykännyt yhtään, kun en ymmärtänyt. Mutta nyt kun olen oppinut sitä käyttämään, pidän siitä."
Viimeisimmän asiakaskyselyn tulokset
- Tiedot reiteistä ja aikatauluista löytyvät helposti = 4/5
- Tiedot lipuista ja hinnoista löytyvät helposti = 4/5
- Tiedot asiakaspalveluun liittyvistä asioista löytyvät helposti = 4/5
(Asiakaskysely 12/2020, tulokset mediaaneina)
Uusi sivusto kerää kiitosta HSL:n sisällä
- Uusien sivujen luominen on helppoa ja sisällön ylläpito vaivatonta.
- Taustalla tapahtuvia työnkulkuja on onnistuttu parantamaan. Esimerkiksi samoja tietoja ei tarvitse enää päivittää useaan paikkaan, mikä helpottaa ja vähentää työtä sekä estää virheitä.
- Uusi sivusto helpottaa asiakaspalvelun työtä. Asiakkaat löytävät etsimänsä tiedon ja hoitavat asiansa yhä useammin itsenäisesti verkossa.
- Palvelukehityksen yhteistyö on tehostanut työskentelyä ja poistanut päällekkäisyyksiä.
Työn perustiedot
Suunnittelu
Futurice Oy
Saara-Henriikka Mäkinen, Toni Tiainen, Aleksi Tappura, Juha Kortesalo, Laura Aalto
Solita Oy
Risto Kantola, Ville Hämäläinen, Tomi Hämäläinen, Marianne Tenhula
Toteutus
Solita Oy
Teppo Ruokosalmi, Tapio Heiskanen, Jouni Huttunen, Venla Hytönen, Olli Nieminen, Joonas Partanen, Vesa Herranen
CGI Suomi Oy
Vesa Meskanen, Joel Lappalainen, Kimmo Hujanen, Janne Antikainen, Tarmo Asikainen, Aleksi Siitari, Joonas Rissanen, Mikko Puustinen, Anton Jyrkiäinen
Asiakas
Helsingin Seudun Liikenne
Heli Rautio, Niko Tynkkynen, Tuomas Elo, Joona Packalen, Jari Läättä
Lisätiedot
Työn osoite: www.hsl.fi
Kilpailukategoriat: Paras verkkopalvelu, Paras mobiilipalvelu, Paras käyttökokemus, Paras palvelumuotoilu