Tutkimusmenetelmien kehittäminen
Kehitämme menetelmiä, joilla voimme tutkia ihmisten liikkumista ja asiakkaidemme mielipiteitä entistä sujuvammin, tarkemmin ja tehokkaammin.
Lisätietoja: Pekka Räty ja Antti Vuorela, etunimi.sukunimi@hsl.fi
Menetelmien kehittäminen - mitä menossa?
Olemme hankkineet Telia Crowd Insights -aineistoa väkijoukkojen liikkumisesta kokeiltavaksi suunnittelu- ja tutkimuskäyttöön. Yhteistyö Telian kanssa aloitettiin vuodenvaihteessa 2017–2018, jolloin Crowd Insights -aineistolla selvitettiin länsimetron käyttöönoton vaikutuksia liikkumiseen Etelä-Espoon alueella.
Hankimme syksyltä 2018 koko Helsingin seudun 14 kunnan ja Siuntion alueen kattavan Crowd Insights -perusaineiston joukkoliikenne- ja liikennejärjestelmäsuunnittelua sekä liikenne-ennustemallin validointia varten. Lisäksi HSL:n vyöhykeuudistuksen ja koronavirusepidemian vaikutusten arviointia varten hankittiin aineistot talvelta ja keväältä 2019, talvelta, keväältä ja syksyltä 2020 sekä talvelta 2021.
Hankitut Crowd Insights -aineistot antavat tietoa keskimääräisistä matkojen määristä seudun eri alueiden välillä arkena sekä viikonlopun eri päivinä. Lisäksi ne antavat tietoa arkiliikenteen määristä eri vuorokaudenaikoina. Kulkutapojen ja kulkureittien käyttöä joudutaan sen sijaan selvittämään muista aineistoista.
Kehitämme matkaketjujen analysointia: mistä ja mihin ihmiset kulkevat, millä kulkutavoilla, mitä reittejä pitkin ja mihin aikaan. Tätä varten HSL-sovellukseen on otettu käyttöön laajennus, joka tallentaa tietovarastoomme automaattisesti tiedot sovellusta käyttävän älylaitteen liikkumisesta, mikäli laitteen käyttäjä on antanut siihen erikseen luvan HSL-sovelluksessa.
Jokaisesta matkasta tallennetaan käytetty kulkureitti sekä matkan eri vaiheiden kulkutavat ja ajankohdat. Joukkoliikenteen ulkopuoliset matkojen osat tallennetaan epätarkemmin kuin joukkoliikenneosat, jotta kenenkään yksittäisen henkilön tekemiä matkoja ei voitaisi helposti tunnistaa aineistosta.
Tiedonkeruun avulla saadaan lisää tietoa muun muassa siitä, mistä ja miten eri joukkoliikennelinjoille saavutaan, millaisia vaihtoja eri joukkoliikennelinjojen välillä tehdään, miten pitkiä odotusajat ovat ja miten sujuvaa joukkoliikenne on suhteessa muulla tavalla liikkumiseen.
Tietoja voidaan hyödyntää, kun suunnittelemme entistäkin paremmin palvelevaa joukkoliikennettä ja liikennejärjestelmää.
Tietoa matkaketjuista on tähän asti kerätty erilaisilla kyselytutkimuksilla, mutta tämä on sekä kallista että vastaajalle raskasta, eikä kovin yksityiskohtaisia tietoja saada kerättyä. Älylaitteiden antureiden kautta tapahtuva automaattinen tiedonkeruu tarjoaa erinomaisen ratkaisun näihin ongelmiin.
Lue lisää: tietosuojapolitiikkamme sekä asiakasrekisterin tietosuojaseloste
Matkustajat voivat matkapuhelimellaan osallistua kyselytutkimuksiin matkan aikana. HSL voi toteuttaa kontekstiin pohjautuvien tutkimusten lisäksi myös kontekstiin pohjautuvaa viestintää.
Joukkoliikennepalveluiden kehittämisestä kiinnostuneet voivat liittyä mukaan HSL-sovelluksessa. Tavoitteena on saada 500 000 matkustajan joukko, joka edustaa koko HSL-alueen joukkoliikennematkustajia. Tutkimusalusta seuraa näiden matkustajien liikkumista joukkoliikenteessä. Kun matkustaja saapuu tutkimuksen kannalta mielenkiintoiseen paikkaan tai tilanteeseen, järjestelmä lähettää hänen puhelimeensa kyselyn tai laadunarviointiin liittyvän tehtävän.
Tutkimusalusta otettiin käyttöön tammikuussa 2023. Tutkimusalustalla voidaan toteuttaa mm. digitaalista asiakastyytyväisyystutkimusta.
Tutkimusten digitalisointi mahdollistaa reaaliaikaiset tutkimustulokset ja digitaalisen dialogin, jolloin HSL pystyy reagoimaan nopeasti joukkoliikennepalveluissa ilmeneviin korjaus- ja muutostarpeisiin.
Hanke tukee HSL:n strategisia painopisteitä 4/5; erinomainen asiakaskokemus, ennakointi ja uudistuminen, aktiivinen yhteistyö, kestävä talous.