Blogi 5: Linjastoehdotuskyselyn tuloksia, osa 1
Linjastoehdotuksen kommentointi päättyi 8.5. Saimme linjastoehdotuksen kyselylomakkeeseen yhteensä yli 900 vastausta. Iso kiitos kaikille kyselyn tai palautejärjestelmän kautta ehdotusta kommentoineille!
Esittelemme tässä blogikirjoituksessa kyselyn yleisiä tuloksia ja käymme läpi muutamia useimmiten esille nousseita asioita.
Seuraavassa blogikirjoituksessa keskitymme hieman tarkemmin aluekohtaisesti esille nousseisiin aiheisiin.
Harvat vuorovälit askarruttivat
Useissa kyselyyn annetuissa vastauksissa ehdotuksen mukaisia vuorovälejä pidettiin liian harvoina. Linjastoehdotuksessa busseille esitetyt vuorovälit on yhteensovitettu ratikkalinjan 12 vuoroväleihin, jotta bussilinjojen ja ratikan välille voidaan suunnitella mahdollisimman hyvät vaihtoyhteydet.
Ratikkaliikenteen alkamisen jälkeen matkustamisen suunnat Laajasalossa tulevat muuttumaan ja esimerkiksi osa nykyään bussilla Herttoniemeen suuntautuvista matkoista suuntautuvat ratikalla keskustaan, mistä syystä bussiliikenteen tiheälle vuorovälille ei ole perusteluja.
Jos ehdotuksen mukaiset vuorovälit eivät riittäisi ja bussit kuormittuisivat ratikan liikenteen alkamisen jälkeen liikaa, voitaisiin vuorovälejä tarvittaessa tihentää.
Mitä seuraavaksi?
Seuraavassa blogipostauksessa käsittelemme linjastoehdotuskyselyssä aluekohtaisesti esiin nousseita aiheita.
Suunnittelu jatkuu niin, että tarkastelemme ja tarvittaessa muokkaamme linjastoehdotusta asukkailta saamiemme kommenttien pohjalta touko- ja kesäkuun vaihteessa.
Mahdolliset muutokset esitelemme suunnitelman blogissa kesäkuussa ja hallituksemme käsittelee linjastoa elokuussa 2022.