Blogi: Linjojen muutokset ilmestyivät pysäkeille elokuussa – taikuutta vai kovaa työtä?

Aikataulut vaihtuivat elokuussa talvikauteen pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä – taas kerran, kuten joka vuosi. Samalla linjojen reitit muuttuivat, osa linjoista korvattiin muilla, osalla linjoista numerot muuttuivat ja pysäkkejä lisättiin tai poistettiin. Yön pimeinä tunteina esimerkiksi lähipysäkki saattoi siirtyä sata metriä katutyömaan takia. Tuttu joukkoliikenteen käyttöliittymä eli pysäkki ei enää ole välttämättä entisellä paikalla. Samalla myös useiden pysäkkien linjamerkintöihin tuli muutoksia.  

Näiden muutosten takana eivät ole pysäkkitontut tai keijukaiset vaan urakoitsijat HSL:n informaatiosuunnittelijoiden tilauksesta. Asentajamme työskentelevät yleensä illasta aamuun eli aamuyön tunteina – tai kun muutoksia on paljon myös aamusta iltaan. HSL on sitoutunut joukkoliikenteen järjestämisen lisäksi hoitamaan matkustajainformaatioon ja pysäkkien merkitsemiseen liittyvät työt alueellamme.

Yhteistyössä on voimaa

Tämä kaikki on kuitenkin vain erään näytöksen huipentuma. Jo aiemmin joukkoliikennesuunnittelijat ovat suunnitelleet muutokset ja toimittaneet niistä tiedon HSL:n matkustajainfotiimille. Joukkoliikenteen toimintaedellytykset -ryhmä taas on varmistanut, että reitit ja pysäkit ovat liikennöitävissä turvallisesti ja selvittänyt esimerkiksi millaisia katosrakenteita kunnat, kaupungit ja valtion ELY-keskukset ovat pysäkeille asentaneet.  Tässä yhteydessä teemme myös harkintaa pysäkin halutusta palvelutasosta: onko pysäkki niin merkittävä, että se ansaitsee vaikkapa aikataulunäytön?

Sen jälkeen astuu kuvaan pysäkkien informaatio. HSL:n alueella pysäkkien ja asemien informaation asentamisesta vastaa neljä eri yritystä omilla vastuualueillaan ja lisäksi Tuusulan kunta omalla alueellaan. Mukana on pitkän linjan yrittäjiä, jotka ovat tehneet vastaavaa työtä useammilla vuosikymmenillä. Kaikkia asentajia yhdistää yrittäjähenkisyys ja halu hakea ratkaisuja joustavasti.

Muutosten valmisteluun kuuluu tietenkin materiaalien suunnittelu, hankinta ja toimitusten varmistaminen niin, että mittava operaatio saadaan vietyä läpi. Tämä on myös eräänlainen logistinen painajainen, koska asioilla on tapana muuttua monella tapaa kesken matkan ja materiaaleja jäädä toimittamatta aikataulussa.  Usean toimijan prosessi pitääkin punoa matkustajille ja yhteistyökumppaneille saumattomaksi kokonaisuudeksi, joka takaa yhtenäisen asiakaskokemuksen paikasta riippumatta.

Pysäkeille tarvitaan myös liikennemerkit, eli keltaiset bussin kuvat. Lisäksi tulee olla tieto HSL:n lippuvyöhykkeestä sekä pysäkkien nimestä ja linjoista kertovat liuskat, ammattikielellä päreet. Näitä materiaaleja meille tuottaa kilpitehdas. Painotalo taas tuottaa materiaalit kuten julisteet pysäkeille. Kaikkien materiaalien on oltava viikkoja ennen muutosta asentajille toimitettuna ja asennukset aikataulutettuna pysäkkikohtaisesti. Muutosten kokoluokasta saa käsityksen, kun ajattelee, että kilpikehikkoja on HSL-alueella yhteensä 6000 ja erilaisia linjanumeron ja määränpään sisältäviä liuskoja noin 50 000 kappaletta.

Työ kulminoituu kahteen pääsesonkiin vuodessa: kesä- ja talviaikataulujen vaihtumiseen. Silloin sekä HSL:n informaatiosuunnittelijat että asentajat tekevät pitkää päivää. Toki isoja muutoksia liikenteessä saattaa tulla myös aikataulukausien vaihtojen välissä, kun vaikkapa pikaratikkatyömaan aiheuttamat poikkeusjärjestelyt muuttuvat.

 

Kohti parempaa tulevaisuutta

Viimeisimmän aikataulukauden vaihtumisen erikoisuuksiin kuului myös se, että HSL:n runkobussilinjojen määrä lähes tuplaantui. Aiemmin niitä oli viisi, nyt yhdeksän, kun linjat 20, 30, 40 ja 570 aloittivat liikenteessä. Se edellytti myös uusia painettuja materiaaleja bussien sisälle, ja lisäksi runkolinjojen käyttämien pysäkkien otsalaudat teipattiin oransseiksi.

Eivätkä muutokset pysäkeillä tietenkään tähän lopu. Aikataulukaudet ja linjojen reitit vaihtuvat myös tulevaisuudessa. Näiden juoksevien töiden ohella HSL:n matkustajainfotiimi kehittää kaikkea HSL:n digitaalista ja vähemmän digitaalista matkustajainformaatiota. Osana tätä työtä parannamme myös pysäkkikonseptia niin, että pysäkkien informaatio palvelee entistäkin paremmin ja selkeämmin asiakkaita tulevaisuudessa.

Eikä kyse tietenkään ole pelkistä bussipysäkeistä, vaikka niitä HSL-alueella onkin yli 8000. Verkostoomme kuuluu myös 244 raitiovaunupysäkkiä, 46 juna-asemaa, 25 metroasemaa ja 4 lauttaterminaalia, jotka kaikki ovat asiakkaillemme tärkeitä. Niistä kerromme kenties myöhemmissä blogipostauksissamme!

Joona Packalén
informaatiosuunnittelija, matkustajainfotiimin vetäjä