Blogi: Lähimaksu tulee myös HSL:ään, vaikka ostamisen helppous saa jo nyt erinomaiset arvosanat

Kysyimme jälleen kesäkuussa 350 000 asiakkailtamme, mitä mieltä he ovat HSL:n palveluista ja toiminnasta. Teemme vastaavan kyselyn neljä kertaa vuodessa niin, että kaikki 1,5 miljoonaa käyttäjäämme voivat kerran vuodessa arvioida toimintaamme. Kesäkuun kyselyyn vastasi lähes 10 000 matkustajaa. Kiitos, että käytätte aikaanne palautteen antamiseen. Se on meille erittäin arvokasta, seuraamme palautteen kehittymistä tarkasti ja ohjaamme palvelukehitystämme sen pohjalta.

Kesäkuun tulos kertoi, että matkalipun ostaminen helppous on edelleen HSL:n mittaamista palvelulupauksista parhaimmalla tasolla. Ostaminen helppouden kokemus on ollut yli 4:n (asteikko 1-5) jo useamman vuoden ajan. Mikään muu mittareista ei yllä samalle tasolle.

Keskimääräinen arvosana väitteelle "matkalipun ostaminen on helppoa" asteikolla 1-5 on 4,25 HSL:n asiakkaiden mielestä. Lukema on ollut yli 4 koko mittaushistorian ajan vuoden 2019 lopusta asti.

Vaikka tilanne on hyvä, emme halua jäädä paikoillemme. Olemme tuomassa HSL-sovelluksen ja HSL-kortin rinnalle uuden maksutavan: lähimaksun liikennevälineissä. Kyseessä ei ole uusi asia, sillä monissa maissa ja myös Suomessa Turussa, Tampereella ja Oulussa jo onnistuu matkalipun maksaminen suoraan liikennevälineessä näyttämällä maksukorttia lukijalle. HSL:ssä lähimaksu edellyttää nykyisten lukijoiden vaihtamista uusiin. Uusien lukijoiden asennukset alkavat kesällä 2022 ja valmista pitäisi olla keväällä 2023. Jo nyt lähimaksamista voi testata Suomenlinnan lautalla.

Uskomme, että matkalipun ostomahdollisuus kaikissa liikennevälineissä helpottaa entisestään satunnaisempien käyttäjien ja turistien matkustamista, mutta myös vakiasiakkaiden matkustamista tilanteissa, joissa esim. kausilippu ei ole enää voimassa. Rahastajat palaavat tavallaan takaisin liikennevälineisiin - lähimaksulukijan muodossa.

Jotkut pelkäävät, että pankkikortilla matkustaminen edellyttää hankalaa kortin etukäteisrekisteröintiä. Turha pelko – ei edellytä, koska kertamatkoja maksukortilla voi tehdä ilman rekisteröintiä. Jos pankkikorttia haluaa käyttää kausilipun tunnisteena, silloin kortti pitää kytkeä digitaaliseen HSL-tiliin. Myöskään HSL-kortti ei ole katoamassa, vaan kausilippuun voi jatkossakin liittää tunnisteeksi sovelluksen ja pankkikortin lisäksi myös muita fyysisiä kortteja.

Joukkoliikennettä meille kaikille – myös muut myyntikanavat säilyvät

Lippuja voi jatkossakin ostaa HSL-sovelluksella, Hsl.fi:n korttipalvelusta, lähimaksulla liikennevälineistä sekä fyysisissä myynti- ja palvelupisteistä. Vaikka digitaaliset palvelukanavat ovat isoimmalle osalle keskeisin myyntikanava, joukkoliikenteen käyttäjissä on heitäkin, jotka tarvitsevat henkilökohtaista palvelua. Siitä emme ole luopumassa, sillä joukkoliikenne on tarkoitettu meille kaikille.

Tilastokeskuksen tutkimus viime vuodelta osoittaa kuitenkin, että älypuhelin löytyy käytännössä kaikilta alle 55-vuotiailta ja 55-65-vuotialtakin 90 prosentilta. Vasta yli 75-vuotiaissa älypuhelimen käyttö laskee selvästi. Joukkoliikenteen palvelut tulevat jatkossakin keskittymään vahvasti digitaalisiin kanaviin, joita asiakkaamme suosivat arjessa.

Älypuhelimen käyttö 2020, prosenttia väestöstä

Asiakasryhmä Omassa käytössä älypuhelin
16-24 v. 100
25-34 v. 100
35-44 v. 97
45-54 v. 98
55-64 v. 90
65-74 v. 75
75-89 v. 34
Opiskelija 100
Työllinen 97
Eläkeläinen 62

 

"Jos kehitys jatkuu samanlaisena, HSL-sovellus, nettilataus ja lähimaksu ovat pääasialliset myyntikanavamme vuonna 2023."

Lukijoiden lisäksi uudistamme lipputaustan. Nykyisessä matkakorttijärjestelmässä tuotteet sijaitsevat kortin sirulla, mutta uudessa järjestelmässä kaikki äly sijaitsee taustassa. Täydellinen digitaalisuus mahdollistaa myös uusia hinnoittelumalleja niin halutessamme. Taustan uudistaminen ei tarkoita sitä, että luovumme nykyisestä vyöhykemallista, mutta halutessamme voimme muokata vyöhykemallia uusiin tarpeisiin sopivaksi tai siirtyä vaikkapa kokonaan tasahinnoitteluun tai kilometripohjaiseen hinnoitteluun.

HSL:n myynti on kärsinyt merkittävästi koronan vuoksi ja on nyt lähes puolet vähemmän kuin vuonna 2019. Kehitys ei ole kuitenkaan ollut samanlaista eri kanavissa. Positiivista on, että pandemiankin aikana HSL-kortin nettilataus, HSL-sovellus ja uusimpana tulokkaana lähimaksu osoittavat vahvaa kasvua. Samanaikaisesti muissa kanavissa myynti on laskenut merkittävästi, erityisesti sekä matkakortti- että MaaS-jälleenmyyntikanavissa, joissa on laskua vuoteen 2019 verrattuna yli 70 %. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, HSL-sovellus, nettilataus ja lähimaksu ovat pääasialliset myyntikanavamme vuonna 2023. Matkalle sinne varmistamme, että joukkoliikenteen ostaminen säilyy helppona ja turvallisena palveluna kaikille matkustajille.

Myyntikanava Muutos-% 2021/2019 Muutos-% 2021/2020
HSL-sovellus +0,3 +6,9
Nettilataus +83453,2 +2078,2
Lähimaksu uusi tuote uusi tuote
Matkakortin jälleenmyyjät -77,1 -44,9
MaaS-jälleenmyyjät -72,5 -41,8
HSL:n palvelupisteet -75,3 -71,2
Kuntien palvelupisteet -68,9 -71,8
Automaatit -57,9 -47,8
Liikennöitsijät -100 -100

Mari Flink
osastonjohtaja, asiakkuus ja myynti