Blogi: Ensi vuonna pääkaupunkiseutu on entistä yhtenäisempi matkustusalue

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Helsingin seudun joukkoliikennepalvelu on kehittynyt yhdeksi seudulliseksi palveluksi. Eri kunnissa ei ole enää erilaisia ja eri värisiä liikennevälineitä, lippuja tai hintoja, vaan palvelu, tuotteet ja hinnat ovat samat kaikkialla.

Julkaistu 8.8.2022

Isoja joukkoliikenteen kehitysaskelia 2010-luvulla olivat kahden merkittävän seudullisen poikittaisyhteyden lanseeraukset. Ensimmäinen oli Kehärata, jonka liikenne käynnistyi kesällä 2015. Kehärata yhdisti Itä-Vantaan ja Länsi-Vantaan toisiinsa, lentokentälle sekä Pasilaan ja Tikkurilaan, joista on vaihtoyhteydet kaukojuniin. Samalla lentoasema sai noin puolen tunnin suoran raideyhteyden Helsingin keskustaan.

Vuonna 2017 seurasi jatkoa, kun kauan odotettu metroliikenne länteen alkoi. Nyt metro tarjoaa suoran yhteyden itäisimmästä Helsingistä aina Matinkylään saakka. Länsimetron avautuminen oli varsinainen kansanjuhla, jossa ihmiset matkustivat Vuosaaresta Matinkylään ja päinvastoin monta kertaa avajaispäivänä karnevaalitunnelmissa. Muistan itsekin, kuinka hienolta tuntui, kun pystyi vaivattomasti siirtymään pääkaupunkiseudun länsilaidalta itälaidalle ilman, että tarvitsi vaihtaa kulkuneuvoa Pasilassa tai Rautatieasemalla.

Kehärata ja Länsimetro olivat kuitenkin vasta ensimmäiset askeleet yhtenäisen joukkoliikennemetropolin rakentamisessa. Ensi vuonna avautuu Länsimetron toinen vaihe, joka levittää metron Espoon läntisimpään kulmaan ja Kirkkonummen rajalle Kivenlahteen asti. Jatkoa seuraa Raide-Jokerin avautumisen myötä, jolloin Itäkeskuksesta avautuvat raiteet aina itäiseen Espooseen Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran asemien kautta. Molemmat yhteydet nopeuttavat erityisesti seudun poikittaisia joukkoliikennematkoja.

HSL:n joukkoliikenne on palvellut perinteisesti parhaiten yhteysväleillä Helsingin keskustaan. Sen sijaan poikittaisliikenteen tarpeita emme ole pystyneet aina riittävän hyvin täyttämään. Yksi yleisimpiä palautteita vuosien varrella on ollut toiveet poikittaisyhteyksien parantamiseksi. Se on ymmärrettävää, koska yhä enemmän matkat suuntautuvat kauppakeskuksiin ja työpaikoille, jotka eivät sijaitse Helsingin niemellä.

Pian avattavien uusien raideyhteyksien myötä haluamme varmistaa, että joukkoliikenne on helppo ja nopea liikkumismuoto kaikilla matkoilla, poikittaisliikenteessä ja ostos- ja vapaa-ajan matkoilla työ- ja koulumatkojen lisäksi. Haluamme tarjota asiakkaillemme niin hyvää liikkumispalvelua, että perheissä on aidosti mahdollista elää mukavaa ja helppoa elämää ilman kakkosautoa tai jopa ilman auton omistamista.

Energiakriisi koettelee tällä hetkellä kovemmin suomalaisia kuin koskaan aikaisemmin. Emme ole yksin tilanteessa, vaan samoja haasteita on joka puolella Eurooppaa. Monissa maissa on käynnissä hankkeita, joilla kaupunkilaisia kannustetaan siirtymään energiaa tuhlaavasta yksityisautoilusta joukkoliikenteeseen. Yksi taloudellisesti järkevä ja resurssiviisas ratkaisu kriisiin voisi meilläkin olla kokeilu luopua perheen kakkosautosta ja tehdä osa ensi vuoden matkoista esimerkiksi joukkoliikenteen uusilla raideyhteyksillä.

Mari Flink
johtaja, Markkinat