3. blogi: Liikkumiskyselyn tuloksia osa 1/2
Kehä I:n bussilinjatarkastelun liikkumiskysely keräsi yhteensä 9 195 vastaajaa. Kysely oli auki 24.10–13.11.2022. Kiitos paljon kaikille vastaajille!
Käymme tässä blogipostauksessa läpi liikkumiskyselyn tuloksia yleisellä tasolla: kuinka tyytyväisiä Kehä I:n nykyisiin bussilinjoihin ollaan, missä päin kyselyyn vastanneet asuvat ja kuinka Kehä I:n joukkoliikennepalveluita tulisi ensisijaisesti kehittää.
Kyselyssä oli mukana myös kaksi kysymystä, joihin pystyi halutessaan jättämään vapaamuotoisia kommentteja. Saimme yli
2 000 avointa vastausta – suuri kiitos niistä! Avointen kysymysten vastauksia ja tuloksia käsittelemmme seuraavassa blogipostauksessa.
Saimme vastauksia eri puolilta pääkaupunkiseutua
Kyselyyn vastasivat aktiivisimmin Kehä I:n varrella asuvat. Erityisen paljon vastauksia tuli Tapiolan, Leppävaaran, Kannelmäen, Pukinmäen, Kivikon ja Myllypuron alueilta.
![Kuvassa on esitetty vastaajien kotien sijainteja lämpökartalla. Kartalle piirtyy vastaajien kotien sijainteja kuvaava värialue Kehä I:n päälle ja sen ympäristöön sekä Kehäradan varrelle Kehä III:n sisäpuolelle.](https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/keli/blogi-3.-vastaajien-asuinpaikat.png?preset=1340w)
Kolmannes vastaajista oli tyytyväisiä Kehä I:n nykyisiin bussilinjoihin
Selvitimme kyselyn avulla, mitä Kehä I:n bussilinjoja vastaajat käyttävät ja kuinka hyvin nykyiset bussilinjat heitä palvelevat. Vastaajien keskuudessa käytetyin Kehä I:stä pitkin kulkeva bussilinja oli 550. Toiseksi käytetyin oli linja 54.
Kehä I:n nykyiset bussilinjat palvelevat vastaajien matkustustarpeita kohtalaisesti. Liikkumiskyselyyn vastanneista noin kolmasosa on tyytyväisiä nykyisiin bussilinjoihin (arvosana 4 tai 5), noin kolmasosaa ne palvelevat kohtalaisesti (arvosana 3) ja noin 40 % on tyytymättömiä nykyisiin bussilinjoihin (arvosana 1 tai 2).
![Pylväsdiagrammissa on kuvattu millaisia arvosanoja vastaajat ovat antaneet Kehä I:n nykyisille bussilinjoille. Arvosana-asteikolla yhdestä viiteen (1 = heikoin arvosana ja 5 = paras arvosana) nykyisten bussilinjojen arvosanat jakautuivat seuraavasti: arvosana 1: 19 %, arvosana 2: 20 %, arvosana 3: 31 %, arvosana 4: 24 % ja arvosana 5: 6 %.](https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/keli/tyytyvaisyys_nykyisiin_linjohin_blogi3.png?preset=1340w)
Saimme vastauksia monipuolisesti eri ikäryhmistä
Aktiivisimpia vastaajia olivat 30–39-vuotiaat ja 50–64-vuotiaat. Vähiten vastauksia saimme 16–19-vuotiailta sekä yli 64-vuotiailta.
![Pylväsdiagrammissa on esitetty ikänsä kertoneiden vastaajien ikäjakauma. Ikänsä kertoi 5039 vastaajaa. Ikäluokkakohtaiset osuudet ikänsä kertoneista vastaajista olivat seuraavat: 16–19-vuotiaita 5 %, 20–29-vuotiaita 14 %, 30–39-vuotiaita 22 %, 40–49-vuotiaita 20 %, 60–64-vuotiaita 28 % ja yli 64-vuotiaita 12 %.](https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/keli/ikajakauma-kolmas-blogiteksti.png?preset=1340w)
Vastaajien työ- ja opiskelupaikat sijoittuivat Kehä I:n ja rautatieratojen varsille
Vastaajien työ- ja opiskelupaikat sijoittuvat pääosin Kehä I:n varrelle ja sen sisäpuolelle sekä rautatieratojen varrelle Myyrmäen, Martinlaakson, Malmin ja Tikkurilan asemien ympäristöön.
![](https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/keli/asutuskeskittymat.png?preset=1340w)
![Kuvassa on esitetty vastaajien työ- ja opiskelupaikkojen sijainteja lämpökartalla. Kartalle piirtyy vastaajien työ- ja opiskelupaikkojen sijainteja kuvaava värialue Kehä I:n päälle ja sen ympäristöön sekä Kehäradan varrelle Kehä III:n sisäpuolelle.](https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/keli/tyo_ja_opiskelupaikat_lampokarttakuva_3_blogi.png?preset=1340w)
Tätä vastaajat Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseltä toivoivat
Liikkumiskyselyn vastaajat toivovat, että Kehä I:n joukkoliikennepalvelun kehittämisessä keskitymme suoriiin bussiyhteyksiin ilman vaihtoja, vuorovälien tihentämiseen, matka-ajan nopeuttamiseen sekä bussien reittien kehittämiseen.
Pyysimme vastaajia merkitsemään kartalle Kehä I:n varrelle kohteita, joihin he haluaisivat matkustaa joukkoliikenteellä. Joukkoliikenteellä haluttaisiin matkustaa Kehä I:n varrelle Espoon suunnalla muun muassa Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan, Laajalahden Bredikseen, Leppävaaran ympäristöön ja Leppävaaran urheilupuistoon.
Helsingin puolella toivottuina matkakohteina korostuvat Kehä I:n välittömässä läheisyydessä Itäkeskus, Myllypuro, Pukinmäki ja Kannelmäki sekä hieman kauempana Kehä I:stä Malmin asema, Pirkkolan urheilupuisto ja Konalassa Vihdintien ympäristö.
![Liikkumiskyselyyn vastaajat toivovat, että Kehä I:n joukkoliikennepalvelun kehittämisessä keskitymme suoriiin bussiyhteyksiin ilman vaihtoja, vuorovälien tihentämiseen, matka-ajan nopeuttamiseen sekä bussien reittien kehittämiseen. Liikkumiskyselyssä vastaajia pyydettiin merkitsemään kartalle Kehä I:n varrelle kohteita, joihin he haluaisivat matkustaa joukkoliikenteellä. Joukkoliikenteellä haluttaisiin matkustaa Kehä I:n varrelle Espoon suunnalla muun muassa Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan, Laajalahden Bredikseen, Leppävaaran ympäristöön ja Leppävaaran urheilupuistoon. Helsingin puolella toivottuina matkakohteina korostuvat Kehä I:n välittömässä läheisyydessä Itäkeskus, Myllypuro, Pukinmäki ja Kannelmäki sekä hieman kauempana Kehä I:stä Malmin asema, Pirkkolan urheilupuisto ja Konalassa Vihdintien ympäristö.](https://hslfi.azureedge.net/globalassets/hsl/keli/mihin-halutaan-matkustaa-lampokartta-blogi-3.png?preset=1340w)
Voit osallistu blogin kautta suunitteluun myös jatkossa
Heräsikö tuloksista kysymyksiä? Tähän blogipostaukseen liittyviä kysymyksiä voi esittää alla kommenttiosiossa. Jatketaan seuraavassa blogipostauksessa avoimien kysymysten tulosten parissa 😊
Hyödynnämme saatuja vastauksia suunnittelun lähtötietona. Tarkempia suunnitteluratkaisuja pohtiessamme tulemme vielä pyytämään teidän näkemyksiänne ja mielipiteitänne esimerkiksi lyhyiden kyselyjen muodossa.
Hienoa, olet löytänyt blogiin. Se toimii virallisena vuorovaikutuskanavana, jota me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat päivitämme. Täällä voit keskustella meidän kanssamme. Osallistu suunnitteluun ja vaikuta!
Teemme suunnittelua syksystä 2022 kevääseen 2023. Mahdolliset muutokset Kehä I:n bussilinjoihin toteutetaan arviolta vuonna 2025. Lue lisää Kehä I:n bussilinjatarkastelusta täältä.
Palautetta liikkumiskyselystä
Saimme myös kymmenkunta palautetta, jotka koskivat liikkumiskyselyä. Kommentteja tuli seuraavista asioista:
- Karttamerkintöjä oli haastavaa tehdä, etenkin Android-puhelimilla.
- Kysely oli liian pitkä ja raskas.
- Kartalle merkittävien matkakohteiden tyyppi pitäisi pystyä itse määrittämään tai vaihtoehtoja olisi pitänyt olla enemmän. Nyt vaihtoehtoina oli työpaikka, opiskelupaikka, koulu- ja päivähoito, ostos- tai asiointipaikka ja vapaa-ajan tai harrastuspaikka.
- Kyselyyn toivottiin joukkoliikenteen käyttöön liittyen vastausvaihtoehto ''Käyttäisin useammin, jos se olisi paremmin saavutettavissa''.